handdator

Visa fullständig version : Onödiga utantillkunskaper


wintersnowdrift
2008-11-28, 14:22
Hörde just en tjej i P3 som kunde rabbla alla Sveriges kungar från Erik Segersäll och framåt. Jag skulle också vilja lära mig någonting totalt meningslöst utantill; typ oändligt många decimaler av pi (fast det finns det ju så många som kan, japanen Hiroyuki Gotos rabbling av 42 195 decimaler ur minnet blir nog svårslaget) eller jordens alla huvudstäder eller normalfördelningstabellen. Nu för tiden kan man ju knappt telefonnumren till sina närmaste eller multiplikationstabellerna utantill, eftersom allt finns smidigt lagrat i elektroniskt format.

Har ni några till synes onödiga utantillkunskaper?

//Kristin

Scratch89
2008-11-28, 14:31
Jag har, av någon anledning, lärt mig alla spårvagnar, och större delen av bussarna, här i stan. Jag vet deras ändhållplatser åt båda håll. Jag åker dock med max tre linjer, så varför jag kan de andra vet jag inte.

hoikka poika
2008-11-28, 14:33
Hörde just en tjej i P3 som kunde rabbla alla Sveriges kungar från Erik Segersäll och framåt. Jag skulle också vilja lära mig någonting totalt meningslöst utantill; typ oändligt många decimaler av pi (fast det finns det ju så många som kan, japanen Hiroyuki Gotos rabbling av 42 195 decimaler ur minnet blir nog svårslaget) eller jordens alla huvudstäder eller normalfördelningstabellen. Nu för tiden kan man ju knappt telefonnumren till sina närmaste eller multiplikationstabellerna utantill, eftersom allt finns smidigt lagrat i elektroniskt format.

Har ni några till synes onödiga utantillkunskaper?

//Kristin

Hade en lärare i skolan som kunde alla namnsdagar. Helt onödigt är det kanske inte, men nästan.

OnT så har jag inga sådana kunskaper ... tror jag :)

stargate
2008-11-28, 14:47
Jag kan namnet på Världens högsta berg

emmzan
2008-11-28, 14:48
Är väl inte riktigt vad du menaar med onödiga utantillkunskaper men nästan. ( och jag har feber så haha here it comes)..

Jag har läst tyska i grundskolan och gymnasiet, har tenterat upp betygen i efterhand och således läst in allting en gång till. När jag gjorde det var jag hyffsat bra på tyska.

Nu ett antal år senare är allt som är kvar:

an auf hinter in neben uber unter vor zwischen
aus ausser bei gegenuber mit nach zeit von zu

Jag kan inte kommunicera på tyska men jag kan rabbla upp prepositioner som styr dativ ackompanjerat med en liten sång!

Janne69
2008-11-28, 15:01
Min fru är en hejare på att rabbla alfabetet baklänges.

Scratch89
2008-11-28, 15:01
Det enda jag kan på tyska är ich heibe ein kartofel in mein anus gefunden. Sånt lärde man sig när man spelade CS...

skaparn
2008-11-28, 15:04
Mina föräldrar, även ingifta, kan i stort sett varenda psalm i gamla psalmboken med nummer.

Men det diskvalificerar sig egentligen från din tråd, eftersom det inte kan betraktas som onödiga kunskaper.

omnibus
2008-11-28, 15:05
Kan "Fader vår" på tyska, känns lite onödigt. Kan säkert en massa annat som räknas som onödigt men just Fader vår känns helt meningslös att kunna.

Mass-Tech
2008-11-28, 15:08
Jag kan alla träningskläder som Jay Cutler har hat på sig i sina filmer, från BFTO 00 till From Jay to Z.

Chaan
2008-11-28, 15:14
Normalfördelningskurvan tycker jag du ska förklara som koncept och dess detaljer här på forumet. När det var pollar med 10 val i snygg osv märkte jag att många här inte vet vad det är, inte så mycket i röstningen men i argumentationen som följde.

L-Sami
2008-11-28, 15:26
USA alla delstater kan jag utantill samt varje lag i NBA, NFL, NHL och MLB.

MrGAIS
2008-11-28, 15:50
USA alla delstater kan jag utantill samt varje lag i NBA, NFL, NHL och MLB.

Haha hur fan kan du dom?? :D

Pejij
2008-11-28, 15:59
Jag kommer fortfarande ihåg att 13x379=4927, det memorerade jag på dagis och har kunnat sedan dess.

MasterChief
2008-11-28, 16:03
Onödigt skulle jag aldrig gå med på, men enligt många är jag ett ufo/tönt/nörd/whatever eftersom jag kan namnge i princip alla synliga stjärnor på norra hemisfären.

Sen kan jag rabbla BWV nästan rakt upp och ner. Nu tror säkert de flesta att jag stavat fel på BMW. Men det har jag inte.

Greg
2008-11-28, 16:07
Jag kan varenda mening från Ghostbusters-filmen.

Danny Devito
2008-11-28, 16:19
Jag kan alla Leifi-tjuvringningar utantill, samt alla meningar från filmen The Rock (med Sean Connery). Sen kan jag också vissla 18-20 nationalsånger ungefär.

L-Sami
2008-11-28, 16:24
Haha hur fan kan du dom?? :D

Tyckte om att läsa kartböcker när jag var liten, USA var favoritlandet. Amerikansk proffssport har jag också följt sen barnsben.

Solros
2008-11-28, 16:50
Hörde just en tjej i P3 som kunde rabbla alla Sveriges kungar från Erik Segersäll och framåt. Jag skulle också vilja lära mig någonting totalt meningslöst utantill; typ oändligt många decimaler av pi (fast det finns det ju så många som kan, japanen Hiroyuki Gotos rabbling av 42 195 decimaler ur minnet blir nog svårslaget) eller jordens alla huvudstäder eller normalfördelningstabellen. Nu för tiden kan man ju knappt telefonnumren till sina närmaste eller multiplikationstabellerna utantill, eftersom allt finns smidigt lagrat i elektroniskt format.

Har ni några till synes onödiga utantillkunskaper?

//Kristin

Sveriges kungar och jordens huvudstäder tycker jag inte är särskilt onödigt att kunna. Tvärtom väldigt bra att ha lite koll på historian och världen runtomkring... Fan, finns det egentligen någon onödig kunskap? Nu blev jag dryg, tråkigt.

emmzan
2008-11-28, 16:52
Sveriges kungar och jordens huvudstäder tycker jag inte är särskilt onödigt att kunna. Tvärtom väldigt bra att ha lite koll på historian och världen runtomkring... Fan, finns det egentligen någon onödig kunskap? Nu blev jag dryg, tråkigt.

Frågan är ju om personen också kan något mer om kungarna, än vilken ordning de var i historien. Iofs kan man ju alltid briljera när man spelar TP med den kunskapen ändå :D

hangatyr
2008-11-28, 16:55
ingen rabblingskunskap direkt, men jag kan läsa uppochnervänd text skitsnabbt. faktiskt ganska nyttig kunskap.

hoikka poika
2008-11-28, 16:57
Sveriges kungar och jordens huvudstäder tycker jag inte är särskilt onödigt att kunna. Tvärtom väldigt bra att ha lite koll på historian och världen runtomkring... Fan, finns det egentligen någon onödig kunskap? Nu blev jag dryg, tråkigt.

Jag tycker att det är onödigt att kunna över 40 000 decimaler till pi i huvudet. Finns absolut ingen anledning till detta, förutom att impa på tjejer på en fest. Men då brukar jag bara säga 3.14 och sedan hitta på därifrån. Om dom sitter kvar efter 100 decimaler har man halva inne.

emmzan
2008-11-28, 16:59
Jag tycker att det är onödigt att kunna över 40 000 decimaler till pi i huvudet. Finns absolut ingen anledning till detta, förutom att impa på tjejer på en fest. Men då brukar jag bara säga 3.14 och sedan hitta på därifrån. Om dom sitter kvar efter 100 decimaler har man halva inne.

Hur inleder man den diskussionen?
"Duuuuu, vet du de första 100 decimalerna i pi?"

Solros
2008-11-28, 17:02
Jag tycker att det är onödigt att kunna över 40 000 decimaler till pi i huvudet. Finns absolut ingen anledning till detta, förutom att impa på tjejer på en fest. Men då brukar jag bara säga 3.14 och sedan hitta på därifrån. Om dom sitter kvar efter 100 decimaler har man halva inne.

Men om man själv väljer att lära sig det, så har man ju fått ut något av att sitta där och plugga. Även om det bara är en kul grej, så blir det inte ju onödigt.

jocke12
2008-11-28, 17:07
Kunde alla världens länder och huvudstäder - sånär som på kanske 10 stycken. Inte längre, dock. :/ Vet inte riktigt om jag tycker det är onödigt, dock.

JustinCredible
2008-11-28, 17:21
Alla repliker i första Matrix filmen. Kanske inte rakt av när som helst men om jag ser på filmen så kan jag säga allt innan skådisarna gör det. Genom hela filmen.

Kan även texten till massor av Eminem låtar utantill. Av någon anledning så fastnar hans texter direkt vid första lyssning. Ett partytrick är att rabbla upp nån av hans låttexter skitsnabbt.

hoikka poika
2008-11-28, 17:24
Hur inleder man den diskussionen?
"Duuuuu, vet du de första 100 decimalerna i pi?"

När blickarna möts ser han henne djupt in i ögonen, in i själen. Flickans blick mjuknar, ger med sig för de översvallande känslor hans ögon förmedlar, tyst, utan ett ord. Då börjar han mjukt och känslosamt men ändå bestämt: Tre komma ... ett ... fyra ...

Men det är antagligen bara svammel, en vandringssägen, en myt. Jag har aldrig försökt själv. :)

Men om man själv väljer att lära sig det, så har man ju fått ut något av att sitta där och plugga. Även om det bara är en kul grej, så blir det inte ju onödigt.

Ja, det är ju sant ... men kunskapen i sig är nog inte särskilt tillämpbar skulle jag nog säga.

Greven_2008
2008-11-28, 17:27
kan varenda mening från "snickeriet" utantill...
även det mesta från riskradion... :hbang:

Nattljus
2008-11-28, 17:30
Alla repliker i första Matrix filmen. Kanske inte rakt av när som helst men om jag ser på filmen så kan jag säga allt innan skådisarna gör det. Genom hela filmen.

min bror kan göra samma sak med typ alla filmer han sett. och för honom betyder "kan" samma sak som "måste". jag tittar bara på film med honom om jag vet med fullständig säkerhet att han aldrig sett filmen tidigare :smash:

själv kan jag citera stora delar av utvalda fantasyböcker utan ens ett stolpmanus att följa. nörd? näe... :cool:

Mescreant
2008-11-28, 17:35
Kan mitt personnummer, mobilnummer, morsans hemnummer och farsans hemnummer i huvudet. Kan hela texten till några metallica-låtar. Kan även hela manuskriptet till A clockwork orange och massa seinfeld-citat.

Kutikula
2008-11-28, 17:58
Jag kan USAs delstater med tillhörande huvudstäder. Få saker känns så onödigt som att veta att Helena är huvudstad i Montana.

Ame
2008-11-28, 18:05
Kan mitt personnummer, mobilnummer, morsans hemnummer och farsans hemnummer i huvudet.
haha, så onödigt...

olander08
2008-11-28, 18:07
Jag kunde gå igenom hela The Two Towers, scen för scen, replik för replik när jag var yngre.

Loke
2008-11-28, 18:10
Jag kan mitt ICQ-nummer som jag inte har använt sedan 2001 eller nåt. Detta samtidigt som jag INTE kan mitt mobilnummer som jag haft i 4-5 år, och som jag trots allt har delat ut till många fler personer än ICQ-numret.

Hades
2008-11-28, 18:33
Jag kan mitt ICQ-nummer som jag inte har använt sedan 2001 eller nåt. Detta samtidigt som jag INTE kan mitt mobilnummer som jag haft i 4-5 år, och som jag trots allt har delat ut till många fler personer än ICQ-numret.

Haha, jag kan också mitt ICQ-nummer av någon märklig anledning. Kanske för att fyra första siffrorna är samma som de fyra första decimalerna i pi. Nördigt?

egge
2008-11-28, 18:34
USA alla delstater kan jag utantill samt varje lag i NBA, NFL, NHL och MLB.

Fan, innan kunde jag varenda delstatshuvudstad men nu kan jag nog inte ens alla delstater. Minnet är inte vad det borde vara.

Lövbiffen
2008-11-28, 18:45
Jag är en jävel på att komma ihåg namn på porrstjärnor, sen om det är en onödig kunskap är ju frågan? :thumbup:

G_lund
2008-11-28, 18:45
kan många gammla telefonnr som polarna bytt ut för länge sen :P
sen är jag en jäkel på motorbeteckningar, och vad som ger sig först när man trimmar olika bilar.

Prankie
2008-11-28, 18:45
Win98 cdkey

Rimmon
2008-11-28, 18:54
Jag kan personnumret på en brud som en gammal polare låg med och blev utkastad av en natt för typ 6 år sen, vissa saker fastnar.

jaosef
2008-11-28, 19:00
Jag kan en Counter Strike 1.6 cd-key i skallen på 25 siffror/bokstäver.
Den bara fastnade :D

r3mpuh
2008-11-28, 19:54
Jag har kunnat sveriges 25 landskap utantill i bokstavsordning.
Nu kan jag däremot en kompis-pappas bankkort(visa)kod sneglade till när han köpte nått på datorn, och min Warcraft III The frozen throne cd-key=)

Kan en kompis-pappas personnummer+dom 4 sista=) också^^

Pzorz
2008-11-28, 20:27
Jag kan en dikt & alla Matrixrepliker (1). Samt regnummret på en bil som morsan och farsan hade för typ 9 år sedan.

Eddie Vedder
2008-11-28, 20:40
Jag har suttit och spånat lite men oavsett vilka utantillkunskaper jag än kommer på som kan tänkas vara onödiga så komer jag alltid på någon situation då det lett till trevliga diskussioner på fester, snack som lett till nya bekantskaper etc.

Så då är det ju inte onödigt egentligen. Att jag kan typ hela Eddie Vedders livshistoria kan ju tyckas vara onödigt men å andra sidan har jag haft väldigt många intressanta musikdiskussioner med trevligt folk tack vare det och även fått nära polare tack vare ett gemensamt Pearl Jam intresse.

Jag får fundera vidare helt enkelt........

tobbo
2008-11-28, 20:51
Jag har kunnat sveriges 25 landskap utantill i bokstavsordning.
Nu kan jag däremot en kompis-pappas bankkort(visa)kod sneglade till när han köpte nått på datorn, och min Warcraft III The frozen throne cd-key=)

Kan en kompis-pappas personnummer+dom 4 sista=) också^^

Det har ju alla kunnat i 4an när man hade prov på det.

Vinter
2008-11-28, 21:32
Jag kan texten till 95% av GNR gamla låtar från de 4 första skivorna. Min syster hjärntvättade mig med deras musik på hög volym under min barndom. Gillade dem inte ens då, dvs lyssnade inte på dem själv.

Bubban
2008-11-28, 21:49
Hmm, kan alla USA:s stater, men jag vet inte om det är så onödigt.. Kan en massa annat med men det är inget jag kommer på nu.

astrodog
2008-11-28, 21:54
Jag kan namnen på alla torrents under Other->Other på Piratebay sen 17 maj 2005.

r3mpuh
2008-11-28, 22:38
Det har ju alla kunnat i 4an när man hade prov på det.


Vi hadde prov på det i 3:an och nej, jag var den enda i klassen som kunde dom 25 landskapen utantill i bokstavsordning, var som att räkna alfabetet=)

EDIT@ räkna alfabetet^^

Man längtar tillbaka till Swecs forum när man suttit på vBulletin ett tag=/ Som den kassa edit funktionen här

wintersnowdrift
2008-11-28, 23:22
Mina föräldrar, även ingifta, kan i stort sett varenda psalm i gamla psalmboken med nummer.

Men det diskvalificerar sig egentligen från din tråd, eftersom det inte kan betraktas som onödiga kunskaper.

Onödigt skulle jag aldrig gå med på, men enligt många är jag ett ufo/tönt/nörd/whatever eftersom jag kan namnge i princip alla synliga stjärnor på norra hemisfären.

Sen kan jag rabbla BWV nästan rakt upp och ner. Nu tror säkert de flesta att jag stavat fel på BMW. Men det har jag inte.

Sveriges kungar och jordens huvudstäder tycker jag inte är särskilt onödigt att kunna. Tvärtom väldigt bra att ha lite koll på historian och världen runtomkring... Fan, finns det egentligen någon onödig kunskap? Nu blev jag dryg, tråkigt.

Kunde alla världens länder och huvudstäder - sånär som på kanske 10 stycken. Inte längre, dock. :/ Vet inte riktigt om jag tycker det är onödigt, dock.

Jag har suttit och spånat lite men oavsett vilka utantillkunskaper jag än kommer på som kan tänkas vara onödiga så komer jag alltid på någon situation då det lett till trevliga diskussioner på fester, snack som lett till nya bekantskaper etc.

Så då är det ju inte onödigt egentligen. Att jag kan typ hela Eddie Vedders livshistoria kan ju tyckas vara onödigt men å andra sidan har jag haft väldigt många intressanta musikdiskussioner med trevligt folk tack vare det och även fått nära polare tack vare ett gemensamt Pearl Jam intresse.

Jag får fundera vidare helt enkelt........

Mina kära forumvänner, vi har olika interpretation av ordet "onödig" i det här fallet. Det finns naturligtvis inga överflödiga kunskaper; det är jag den förste att skriva under på. Jag borde kanske ha formulerat mig i termer av "kunskaper som är onödiga att kunna utantill" eller liknande. skaparns alla föräldrar kan ju slå upp psalmerna i psalmboken, MasterChief kan kolla på en stjärnkarta (jag hade för övrigt en sådan uppsatt i taket över sängen i mitt flickrum i syfte att lära mig namnet på stjärnor och stjärnbilder, men tyvärr var avståndet till texten för långt/jag hade för dålig syn för att kunna läsa namnen :/), länder och huvudstäder kan slås upp i en kartbok eller sökas fram på wikipedia osv. Det är utrymmet i hjärnan som upptas av själva utantillkunnandet som utgör onödigheten sas; att vara allmäbildad och ha ett hum om saker vs att kunna rabbla långa listor är skilda saker imho.

Hur inleder man den diskussionen?
"Duuuuu, vet du de första 100 decimalerna i pi?"

Det hade förmodligen funkat på mig, en bit in i kvällens sus och dus :D.
En anledning så god som någon att faktiskt lära sig dessa 100 decimaler är för att inte bli lurad i den situationen, märker jag av den här tråden.

Normalfördelningskurvan tycker jag du ska förklara som koncept och dess detaljer här på forumet. När det var pollar med 10 val i snygg osv märkte jag att många här inte vet vad det är, inte så mycket i röstningen men i argumentationen som följde.

Nästa poll-tråd jag startar lovar jag att inleda med en kurs i grundläggande statistik.

//Kristin

LoTiX
2008-11-28, 23:58
Jobbar på Edgar Allen Poes The Raven. Lite onödigt...

Manta
2008-11-29, 00:03
Jobbar på Edgar Allen Poes The Raven. Lite onödigt...

Inte det minsta! En av mina favoritdikter, läser den flera gånger i veckan.

-Niklas-
2008-11-29, 00:25
Kan multiplicera alla 3x3 siffriga tal, ex 123*321 = 39483 osv.

Whistler
2008-11-29, 00:25
Jag vet att en gräsand lägger tio ägg om året, för det var det enda vi inte behövde kunna till ett biologiprov i tredje ring.

Stoltz
2008-11-29, 00:31
Den tekniska termen för 90% av alla wrestling-manövrar som existerade för två år sedan. De som påkommits efteråt kan jag troligen mycket färre av.

Exdiaq
2008-11-29, 00:37
Kan det här talet utantill av någon anledning:

WO4tIrjBDkk

tjabon
2008-11-29, 00:39
Jag har många nödiga utantillkunskaper.
Bl.a. kan jag följande matematiska bevis:

-Originalbeviset (det geometriska) av Pythagoras sats.
-Det algebraiska (Babyloniska) beviset av densamma.
-Euklides primtalsats (Det finns oändligt många primtal).

Dessutom är jag en hejare på att använda induktionsaxiomet !!!!

CiCoro
2008-11-29, 00:44
alla världens huvudstäder..vet inte varför men tyckte det var roligt att lära mig dem..

Chaan
2008-11-29, 00:57
Nästa poll-tråd jag startar lovar jag att inleda med en kurs i grundläggande statistik.

//Kristin

Ja det kan det vara värt, dock vid tiden det begav sig så var det svårt att googla fram en oförvanskad normalfördelningskurva men det har nog löst sig nu.

Mer ontopic så håller jag fortfarande på att avprogrammera all skit dom slog i en i skolan.

tjabon
2008-11-29, 01:03
Ja det kan det vara värt, dock vid tiden det begav sig så var det svårt att googla fram en oförvanskad normalfördelningskurva men det har nog löst sig nu.

Mer ontopic så håller jag fortfarande på att avprogrammera all skit dom slog i en i skolan.

För cirkus 35 år sedan, när jag var 7-8 år och vi hade vår första musik-
lektion i skolan, så fick vi lära oss att man kan sjunga namn.
Då fastnade följande ramsa:
- Ann pann karavaravann, karavaravinken spinken spann.

Tänk om man ändå hade en delete-knapp....:)

Squirrel
2008-11-29, 01:13
Att memorera en helt ok följd av Pi går fort. Lärde mig 100 decimaler på en och en halv timme en natt några år sen.

Det mesta har fallit bort nu (klarade bara 3.141592653589793238462643383), så frågan är om jag kunde det utantill. Känns som om det ligger i fel del av minnet om man bara klarar av 27 när man kunnat 200...

Upptaget
2008-11-29, 01:17
Har jag väl lärt mig ett telefonnummer så glömmer jag det aldrig! kommer ihåg en gammal kompis hemtelefon nummer från när jag gick i 5e klass! nu är jag snart 20 och har inte ringt dit sedan 6e klass då vi kom ifrån varandra på gymnasiet! behöver inte ens tänka efter!

Har lätt för telefonnummer, har alltid memorerat när jag slagit in nummer på telefonen så har jag alltid tyckt att när man slår nummret så skapar det nästan alltid en melodi, tror att det kan ha och göra med att jag kommer ihåg nummer lättare, ser siffrorna framför mig..

Gramsci
2008-11-29, 02:28
Jag kan multiplicera hundra och tusental i huvudet. Det kommer aldrig till användning. Kunnat sedan barnsben egentligen.
Ingen som lyckats med telefonkatalogen?

flakkz
2008-11-29, 11:38
Kan alla gator och postnummer på hela 217 i Malmö...underlättar i arbetet men känns ganska meningslöst på fritiden.

Bahir
2008-11-29, 12:01
Jag kan namnen på alla individuella stjärnor som kan ses från landsbyggden (eller annat mörkt ställe) på norra halvklotet.

hahavaffan
2008-11-29, 12:05
Jag kan mitt ICQ-nummer som jag inte har använt sedan 2001 eller nåt. Detta samtidigt som jag INTE kan mitt mobilnummer som jag haft i 4-5 år, och som jag trots allt har delat ut till många fler personer än ICQ-numret.Det kan jag också, och jag fattar inte varför. Minns fan inte när man använde det sist, men runt 2000-2001 är det nog.

Loke
2008-11-29, 12:52
Jobbar på Edgar Allen Poes The Raven. Lite onödigt...

Den repade jag in för några år sedan. Det jobbiga är att komma ihåg vilken ordning verserna kommer i. Annars är det en fruktansvärt stämningsfull dikt att dra några rader från vid passande tillfällen.

Wilt the Stilt
2008-11-29, 13:18
Jag är grym på att säga ord baklänges. :D

Brukar retas med familjen och säga korta meningar baklänges.. hoho

Är dock dålig på att säga längre meningar baklänges.. går lättare med enstaka ord

Fed up
2008-11-29, 15:47
Jag kan årtalen de första fem kaliferna regerade (Abu Bakr 632-634, Umar 634-644, Uthman 644-656, Ali 656-661, Mu'awiya 661-680) och en massa onödiga slag typ slaget vid Uhud (625), slaget vid Badr (624). Året då mongolerna intog Bagdhad(1258). Året al-Ghazali dog (1111). Såna viktiga saker. Massor fler dylika fakta. Men hur länge allt detta kommer sitta vet jag inte, hade tentan i torsdag.

Sen kan jag alla böckerna i Bibeln i ordning.

Såna viktiga saker kan jag.

dice
2008-11-29, 16:13
koden till sista bossen på Lollo II till NES är vqtd, ställ dig längs med väggen till vänster och skjut ner honom.

Loke
2008-11-29, 16:27
Jag kan årtalen de första fem kaliferna regerade (Abu Bakr 632-634, Umar 634-644, Uthman 644-656, Ali 656-661, Mu'awiya 661-680) och en massa onödiga slag typ slaget vid Uhud (625), slaget vid Badr (624). Året då mongolerna intog Bagdhad(1258). Året al-Ghazali dog (1111). Såna viktiga saker. Massor fler dylika fakta. Men hur länge allt detta kommer sitta vet jag inte, hade tentan i torsdag.

Vad läser du? Det där låter precis som sådan onödigt trams jag skulle vilja läsa något år.

Fed up
2008-11-29, 23:17
Vad läser du? Det där låter precis som sådan onödigt trams jag skulle vilja läsa något år.

Jag läser religionsvetenskap, lite olika kurser. Denna terminen har jag läst "Kristendomen och dess heliga skrifter" och nu senast "Muhammed, Koranen och islams tidiga historia". Ska snart avsluta kursen "Judisk humor och kulturell identitet" också. Religion är ett toppenämne att läsa, rekomenderas.

Wao
2008-11-29, 23:44
Jag vet att från att grön gubbe blir röd gubbe tar det exakt 9 sekunder tills det blir gult ljus. Trafiksignaler dvs.

Illustrerade mannen
2008-11-30, 22:03
Har smått otroligt mycket onödigt i skallen... Vet inte hur det går till. Har varit flerfaldig stormästare i Jeopardy:em:... Så helt onödigt är det väl inte... Några ämnen från Jeopardy: Hemingway, motorcykelmärken, fåglar, underkläder, blommor... Egentligen inte särskilt intresserad av något av ämnena, men hade en massa "vetande" ändå... Är väl lätt autistisk...

Jacksatan
2008-11-30, 23:20
Den tekniska termen för 90% av alla wrestling-manövrar som existerade för två år sedan. De som påkommits efteråt kan jag troligen mycket färre av.

Ok, då har du ett fan här iaf. Brukar du engagerat demonstrera de olika movesen på fester?

Själv kunde jag alla Sveriges kommuner och deras folkmängd(i tusental) som jag pluggade in från NärVarHur1996 under en bilresa genom Sverige.

Jacksatan
2008-11-30, 23:21
Har smått otroligt mycket onödigt i skallen... Vet inte hur det går till. Har varit flerfaldig stormästare i Jeopardy:em:... Så helt onödigt är det väl inte... Några ämnen från Jeopardy: Hemingway, motorcykelmärken, fåglar, underkläder, blommor... Egentligen inte särskilt intresserad av något av ämnena, men hade en massa "vetande" ändå... Är väl lätt autistisk...

klassas inte som onödiga utantillkunskaper. Sorry.

Muskelbyggaren
2008-11-30, 23:33
Är bra på komma ihåg siffror och matematiska uttryck men glömmer oftast efter en vecka ungefär. När det gäller historiska fakta, namn och sammanhang är jag därför helt hopplös eftersom det kräver att man kan minnas "på ett ungefär" långt senare, medan jag snarare minns väldigt exakt men under kort tid.

shut teh face
2008-11-30, 23:49
Tjejen har ett sjukt bra minne för algoritmer, funktioner och syntaxer. Det grundar i sig att hon är sjukt bra på matematik. Hursomhelst så jobbar jag endel med programmering och hon behöver bara se något jag gjort/berättat en gång snabbt, så kan hon det flera veckor efter när jag sitter och nötar och behöver hjälp att komma ihåg sådant. "Du johan ska det inte se ut såhär istället?"

Själv är jag värdelös på allting, så inget onödigt kunnande här!

Rock'nRoll
2008-12-01, 00:07
Jag har ungefär 40-50 personnummer i huvudet. För två år sedan hade jag över 100.

Sen har jag bizzart bra datum minne, kommer ihåg datumet för de flesta händelserna jag varit med om de senaste fem åren.

KlopFer
2008-12-01, 00:35
själv är jag värdelös på allting, så inget onödigt kunnande här!

+1

ih:D

mangs
2008-12-01, 14:22
Onödigt vetande vet jag inte om jag har något men jag har väldigt lätt för att komma ihåg småsaker från förr. Jag kan ibland prata om gamala minnen i detalj medan polarna bara minns att de var där. Av någon anledning tog min gärna in mycket information under tonåren som senare aldrig försvunnit. Information därefter stannar nästintill annars bara om jag verkligen behöver den.

Jag har dock alltid haft väldigt bra koll på namn och att associera dem med något. Vet tex väldigt mycket om väldigt många medlemmar här. Det liksom att jag lärde mig två hela skolklasser med förnamn,efternamn och ansikte på min första lektion på gymnasiet klassar jag snarare som bra information.

Sifferordninagr likt telefonnummer, bankkonton, OCR-nummer, Pi etc sätter sig också men det beror nog mer på att man nöter in dem efter att ha använt dem ett antal gånger. Jag älskar egentligen all form av onödigt vetande då man aldrig vet när man får använding för det. Känns också kul när man spelar kunsskapsspel eller ser kunsskapsprogram på TV och man inte bara sitter som ett fån och inte kan något.

Jag har dock en teori ang. det här med att vissa personer under vissa perioder har väldigt lätt för att memorera saker, det är dock en annan diskussion.

Tricklev
2008-12-01, 14:35
Upp upp ner ner vänster höger vänster höger a b b a.

hoikka poika
2008-12-01, 15:05
Upp upp ner ner vänster höger vänster höger a b b a.

Nintendo 8-bitar, något "krigsspel" där man kunde spela två samtidigt?

KlopFer
2008-12-01, 16:23
Upp upp ner ner vänster höger vänster höger a b b a.

Haha tänker på fusk till san andreas. Finns ett som börjar sådär tror det är jet saken man har på ryggen.


Ikari Warrior

erks
2008-12-01, 16:26
idkfa

iddqd

;)

Anton Fräs
2008-12-01, 16:41
Jag kan nästintill vartenda quest i World of Warcraft, level 1-60. Dessutom har jag de snabbaste rutterna för lvling inprogrammerade i skallen*popcorn*

hahavaffan
2008-12-01, 16:49
Upp upp ner ner vänster höger vänster höger a b b a.L1 upp ner vänster. Så fick man en fet bil i ett spel till PS1. Minns dock fan inte vilket spel :( Men man skulle krocka sönder motståndarnas bilar har jag för mig.

Palm
2008-12-01, 16:53
Upp upp ner ner vänster höger vänster höger a b b a.

Åh, är inte det massa-liv-fusket till Turtles2?

Ajin
2008-12-01, 16:55
Upp upp ner ner vänster höger vänster höger a b b a.

Upp Upp ner ner vänster höger vänster höger B A

Var till 99 liv i Probotector, Nintendo 8bit.
Det enda jag aldrig har glömt under hela mitt liv.

Fultjack
2008-12-01, 17:42
Upp Upp ner ner vänster höger vänster höger B A

Var till 99 liv i Probotector, Nintendo 8bit.
Det enda jag aldrig har glömt under hela mitt liv.

Det var även ett fusk till flygspelet Gradius, även det till NES 8-bitar!

Grisen
2008-12-01, 17:45
Kan onödigt mycket om hajar och många andra djur, framför allt rovdjur av olika slag.

Kan t.ex. känna igen nära hundra hajarter samt veta massor av fakta om dessa hajar.

heltborta_
2008-12-01, 18:02
Förr räckte det att jag hörde ett citat ur Scrubs för att veta vilken säsong och avsnitt det var från.. Och det såg jag inte som onödigt kunnande..

Tricklev
2008-12-01, 20:19
Det var ett återkommande fusk i gamla Nintendo världen, den kombinationen, och liknande versioner av den. Bra tider.

PowPow
2008-12-01, 20:34
Det enda jag kan komma på är ICQ-nummer och en massa hemtelefonnummer till folk i min låg- och mellanstadieklass, som jag inte sett eller ringt på över 10 år. Undrar varför sånt fastnar.

Tricklev
2008-12-01, 20:48
Upp upp ner ner vänster höger vänster höger a b b a.

Ska nog skaffa en tatuering med den texten, jag måste ju vara den coolaste tönten i Sverige då, alternativt en Tshirt. Kör nog på Tshirt.

Ajin
2008-12-01, 21:58
Det var även ett fusk till flygspelet Gradius, även det till NES 8-bitar!

Taget ur Wikipedia:

Det finns även en kod som släpptes tillsammans med Contra. Denna koden känner alla till om du någonsin spelat Contra på ditt NES. Just det, Konamikoden. Denna kod skapades av Kazuhisa Hashimoto under spelutvecklingen av Gradius. Koden lades till i Contra på grund av att spelet var alldeles för svårt. Där gav koden dig 27 extra liv (man börjar med tre liv och när du skriver in koden har du sammanlagt 30). Detta gjorde spelet mycket enklare att klara. Konamikoden är följande: Upp, upp, ner, ner, vänster, höger, vänster, höger, B, A, Start.

:thumbup:

Tricce
2008-12-02, 01:27
Nuförtiden känns det onödigt att kunna morsealfabetet utantill, det kan jag iaf.

Jag va signalmatros på förra Belos. (stod och blinka med lampor *gah!*)

Litecore
2008-12-02, 02:24
idkfa

iddqd

;)
åh men dra mig baklänges, DOOM-fusk! :D

Svedberg
2008-12-02, 03:01
a b b a

itsagooddaytoodie

etc vilka minnen

Litecore
2008-12-02, 03:12
och nu kom det lite duke nukem också, aah. vilka minnen :)

Dreas
2008-12-02, 04:30
Någon som vet vart ifrån detta kommer?

321 67 :)

Mescreant
2008-12-02, 05:01
Någon som vet vart ifrån detta kommer?

321 67
http://www.heroesofmightandmagic.com/heroes2/h2px/bdrag.jpghttp://www.heroesofmightandmagic.com/heroes2/h2px/bdrag.jpghttp://www.heroesofmightandmagic.com/heroes2/h2px/bdrag.jpghttp://www.heroesofmightandmagic.com/heroes2/h2px/bdrag.jpghttp://www.heroesofmightandmagic.com/heroes2/h2px/bdrag.jpg

10 11 11

Svedberg
2008-12-02, 05:20
Duke? Det var väl från warcraft 2? :p Första koden var till nått soldatlir på Nes för att få continues.

Roosen
2008-12-02, 06:19
gesundheit

Prosit på tyska, även liv-kod till Gta 3

Anton Fräs
2008-12-02, 08:18
Woodstock!

Spene
2008-12-02, 08:30
Någon som vet vart ifrån detta kommer?

321 67 :)
Ja!

Själv kan jag inte så mycket. Många nödvändiga utantillkunskaper som jag saknar.

jaosef
2008-12-02, 09:19
48 15 16 23 42
Hesoyam
monstermash
akjjyglc
pdnejoh

Stoltz
2008-12-02, 10:12
Upp upp ner ner vänster höger vänster höger a b b a.
:laugh:*cupid*
idkfa

iddqd

;)

ÅååååHh! Doom!!!

mangs
2008-12-02, 10:12
48 15 16 23 42
Hesoyam
monstermash
akjjyglc
pdnejoh

Menar du inte 4 8 15 16 23 42 =108?

Tricce
2008-12-02, 11:34
impulse 9

jwzrd
2008-12-02, 11:41
Upp upp ner ner vänster höger vänster höger a b b a.

Eh snarare: upp upp ner ner vänster höger vänster höger b a start. Om det är konamispel till NES 8-bit vi snackar om.

C.E.J.
2008-12-02, 11:47
48 15 16 23 42
Hesoyam
monstermash
akjjyglc
pdnejoh

Haha!

montezuma
drake
columbus
cromwell
oranje
pocahontas
gustavus
polo

:laugh:

Tricklev
2008-12-02, 12:37
Eh snarare: upp upp ner ner vänster höger vänster höger b a start. Om det är konamispel till NES 8-bit vi snackar om.

Jo, fick antagligen A b b a ifrån Ikari Warriors, där man knappar in A b b a när man dör för att få ett nytt liv, funkar icke på sista bossen dock. Start är ju självklart, man knappar ju in det vid paus. =/

Silken våg som skapades förövrigt.

jaosef
2008-12-02, 13:41
Menar du inte 4 8 15 16 23 42 =108?

Du skrev det rätt, ska så klart vara 4 8 15 16 23 42, men 108??

Ajin
2008-12-02, 13:47
Howdoyouturnthison

roligaste fusket genom tiderna.

Pingu
2008-12-02, 13:52
Hörde just en tjej i P3 som kunde rabbla alla Sveriges kungar från Erik Segersäll och framåt. Jag skulle också vilja lära mig någonting totalt meningslöst utantill; typ oändligt många decimaler av pi (fast det finns det ju så många som kan, japanen Hiroyuki Gotos rabbling av 42 195 decimaler ur minnet blir nog svårslaget) eller jordens alla huvudstäder eller normalfördelningstabellen. Nu för tiden kan man ju knappt telefonnumren till sina närmaste eller multiplikationstabellerna utantill, eftersom allt finns smidigt lagrat i elektroniskt format.

Har ni några till synes onödiga utantillkunskaper?

//Kristin

Hockey, speciellt då NHL och den stora 88:an Lindros

Pejij
2008-12-02, 14:01
Howdoyouturnthison

roligaste fusket genom tiderna.

Age Of Empires? :D

aegis, lumberjack, cheesesteakjimmys ! :D

Bubban
2008-12-02, 14:39
Peperonipizza, panzer .. Age of empires ftw

jwzrd
2008-12-02, 14:42
Jo, fick antagligen A b b a ifrån Ikari Warriors, där man knappar in A b b a när man dör för att få ett nytt liv, funkar icke på sista bossen dock. Start är ju självklart, man knappar ju in det vid paus. =/

Silken våg som skapades förövrigt.

JAAJUUST det ja. Jag tyckte att det var bekant det du skrev men kunde inte koppla det.

mangs
2008-12-02, 15:28
Du skrev det rätt, ska så klart vara 4 8 15 16 23 42, men 108??


Adderar du alla talen får du 108. Vilket är en siffra som syns lite varstans i serien. Tex var det väl efter 108 dagar från de störtade till elektromagnetfätet kollapsade och även 108 minuet mellan varje gång siffrorna skulle matas in. Alla siffrorna är ständigt återkommande.

jaosef
2008-12-02, 16:48
Adderar du alla talen får du 108. Vilket är en siffra som syns lite varstans i serien. Tex var det väl efter 108 dagar från de störtade till elektromagnetfätet kollapsade och även 108 minuet mellan varje gång siffrorna skulle matas in. Alla siffrorna är ständigt återkommande.

Aah, 108 har jag aldrig tänkt på! Haha, bra serie för övrigt... borde väll dra igång igen snart?*popcorn*

Traenarn
2008-12-02, 18:58
Age Of Empires? :D

aegis, lumberjack, cheesesteakjimmys ! :D

icke att glömma; BIGMOMMA :hbang:

Tricklev
2008-12-02, 20:37
Töntar, sluta skriva spelfusk nu.

Dreas
2008-12-02, 23:09
Ja! Vart ifrån kommer då 321 67? ;)

Flickan
2008-12-02, 23:16
Aspergers syndrom kännetecknas av:16][21]

-Smala intressen eller upptagenhet med ett ämne på bekostnad av andra aktiviteter
-Repetitiva beteenden eller ritualer
-Säregenheter i tal och språk
-Omfattande logiska/tekniska tankemönster

Smala intensiva intressen [redigera]

Barn med Asperger syndrom kan utveckla specialintressen, som den här pojkens engagemang för molekylär struktur.Personer med Aspergers syndrom utvecklar ofta specialintressen och kan bli experter inom ett eller några områden samt har ofta ovanligt lätt för att memorera sakfakta och uppfatta detaljer.

AS hos barn kan omfatta en intensiv fokusering på vissa intressen, av vilka många är sådana som andra barn har. Skillnaden hos barn med AS är den ovanliga intensiteten i intresset.[54] Vissa har föreslagit att dessa "fixeringar" i huvudsak är godtyckliga och saknar verklig mening eller sammanhang, men forskare har uppmärksammat att dessa "fixeringar" tenderar att vara inriktade på det mekaniska (hur saker fungerar) i motsats till det psykologiska (hur människor fungerar).[55] Personer med konstnärliga anlag kan vara mer intresserade av musik och konst, snarare än skönlitteratur.

Ibland är dessa intressen livslånga, men i andra fall ändras de vid oförutsägbara tillfällen. I vardera fallet är de normalt endast ett eller två intressen vid varje bestämd tidpunkt. Intressena hänger ofta ihop på ett sätt som är logiskt bara för personen med Aspergers syndrom. När de ägnar sig åt dessa intressen uppvisar personer med AS ibland ytterst sofistikerade tankegångar, en nästan tvångsmässig fokusering, och anmärkningsvärt gott minne för triviala fakta (stundtals till och med eidetisk förmåga).[15][56] Hans Asperger kallade sina unga patienter "små professorer" eftersom han tyckte att de hade en lika heltäckande och nyanserad förståelse för sina intresseområden som universitetsprofessorer.[17]

Hämtat från Wikipedia.

_____________

;)

Godfella
2008-12-02, 23:19
Operation CWAL
Show me the money
Power overwhelming
The gathering
Black sheep wall

:D

Litecore
2008-12-02, 23:20
godfella droppar starcraftfusk! ;)

Godfella
2008-12-02, 23:21
godfella droppar starcraftfusk! ;)

Det vet du *flex*

Har längtat på 2:an ett par år nu, har förbokat mig fo shizzle :D

ceejay
2008-12-02, 23:21
godfella :P man skall ej fuska på SC !

Godfella
2008-12-02, 23:23
godfella :P man skall ej fuska på SC !

Klarar du sista Zerg på Broodwar utan black sheep wall och show me the money, ja då är du fan bättre än Boxer.

Har du sett Boxer`s SCV rush ? OMG säger jag bara :D

Litecore
2008-12-02, 23:23
HAHA! verkar inte som om folk gör annat egentligen när halva tråden är spelfusk :D

EDIT: men jag är inte bättre själv.. älskar att glida runt med 12 siegetanks
och spränga skit på avstånd. starcraft är grymt när jag tänker efter. mmm, terran ;P

ceejay
2008-12-02, 23:25
Klarar du sista Zerg på Broodwar utan black sheep wall och show me the money, ja då är du fan bättre än Boxer.

Har du sett Boxer`s SCV rush ? OMG säger jag bara :D

nog för att jag inte spelat sc på många år :D
men jag såg faktiskt den rushen häromdan!!! HELT SINNES! så skön den är

Godfella
2008-12-02, 23:32
HAHA! verkar inte som om folk gör annat egentligen när halva tråden är spelfusk :D

EDIT: men jag är inte bättre själv.. älskar att glida runt med 12 siegetanks
och spränga skit på avstånd. starcraft är grymt när jag tänker efter. mmm, terran ;P

Precis!

Lol ja, arclite gun full uppgraderad är fan inte att leka med. Ja, terran är också mina favoriter, dom har helt klart bäst defense av alla raser.

Zerg är bara skit egentligen, drar du till med 12 firebats så har du utplånat 100 zerglins och 50 hydralisks.

Protoss är ganska bra egentligen, men dom blir ganska skadade, speciellt om man är terran då terran kan skjuta på längst avstånd.


Ceejay: Ja, omfg. Den är helt jävla vansinnig. Det är bara han som gör sånt.

Mjo, ibland vill man ju vara lite busig, det kan jag hålla med om. Bygga 12 Battlecruisers, fuska till med the gathering så man har full energi hela tiden, och yamatogun på varenda byggnad man ser :D

berra_berra
2008-12-02, 23:36
Kunde känna igen ljudet av alla lärare i skolan då jag gick på högstadiet, antingen genom deras fotsteg eller hostningar osv.

mangs
2008-12-03, 11:25
Aspergers syndrom kännetecknas av:16][21]



Hämtat från Wikipedia.

_____________

;)


Jag satt och väntade på att detta skulle komma upp. Troligtvis finner man en ökad andel personer på detta forumet som har ett eller flera drag från Apergers jämfört med resten av samhället. Många här har väldigt starkt intresse i träning, datorer,internet. Intressen som kräver en viss dedikation åt det man sysslar med. Däremot innebär det inte att man har Aspergers syndrom bara för att man har vissa drag som går åt det hållet. Lika lite som om man har HIV bara för att ens immunförsvar är lite svajigt. Jag ser det snarare som en positiv egenskap att man tar sig tid och sätter sig in i sina intressen jämfört med att bara låta allt i livet passera en obemärkt. Det finns nog inget som jag tycker är värre än folk som inte orkar kämpa eller försöka förbättra sig inom sina intresseområden utan bara är.

Som det även stod i artikeln så är personer med Aspergers ofta väldigt intelligenta och rent generellt skulle jag nog säga att intelligensnivån överlag på Kolozzeum är högre jämfört med snittet.