handdator

Visa fullständig version : Muskelbristning


Jackman
2008-11-28, 11:46
Skulle någon kunna ge mig lite information om stretching och rehab övningar för att stärka och läka muskelbristningar i baksida lår. Kan säga att jag almänt är ganska stel och behöver stretcha. Men hur ska man gå till väga för att stärka upp det. Har varit tillbaka i träning ca 4 veckor efter att jag fått bristningarna, så antar att det inte varit så stora bristningar. Men som jag sa innan lite tips vore bra pm någon orkar ta sig tid :)

Martin Löwgren
2008-11-29, 14:30
Skulle någon kunna ge mig lite information om stretching och rehab övningar för att stärka och läka muskelbristningar i baksida lår. Kan säga att jag almänt är ganska stel och behöver stretcha. Men hur ska man gå till väga för att stärka upp det. Har varit tillbaka i träning ca 4 veckor efter att jag fått bristningarna, så antar att det inte varit så stora bristningar. Men som jag sa innan lite tips vore bra pm någon orkar ta sig tid :)

Bristningar är generellt harmlösa men de jobbiga med dem är att de lätt kan bli kroniska och lätt gå upp igen om man inte tar hand om dem från början.

Därför bör man noggrant undersöka varför man fick bristningen, varför i just det låret osv - med andra ord undesöka orsaksmekanism. Att diagnosticera själva bristningen är enkelt och är man osäker man kan alltid köra en MR men det intressanta är som sagt att få reda på varför man fick bristningen och vad som behövs göras för att undvika recidiv. Detta är relativt komplicerat och inget jag kan hjälpa dig med över internet.

Generellt kan man säga att du ska ha lika bra rörlighet i båda benen (fram och baksida och ljumske) och ett jämnt aktiveringsmönster. Allt sånt här påverkar ens rörelsemönstrer och kan ge felaktiga belastningar.

Detta vart en lång utläggning men du kanske förstår att skadan i sig är simpel att hitta och behandla men de intressanta är att få reda på varför.

/Axon