handdator

Visa fullständig version : Dåligt att splitta program?


SD2010
2008-11-28, 11:44
Är det dåligt om man vill bygga muskler och bli starkare, om man splittar upp programet istället för att köra allt tre gånger i veckan?

Exempel typ, fredag bröst axlar och lite triceps. Riktigt tungt. Måndag ben och vader. Onsdag rygg. Mage på alla dagar. Bara som ett exempel nu. Basövningar och tungt. Eller är det bättre att köra halvdant med tre helkroppspass i veckan? Jag tycker inte det ger så mycket eftersom jag blir okoncentrerad och tycker det är för mycket på en gång. Vad är bäst ur tillväxt-synpunkt?

JohnRick
2008-11-28, 11:50
Båda är lika bra/dåliga i sin egen rätt. Jag tycker iofs att det är bättre att INTE splitta så förbannat till förmån för ökad frekvens. Det betyder inte att man kör "halvdant" under hel- eller halvkroppspass. Däremot är det nödvändigt att man reducerar volymen en smula eftersom man kör oftare, vilket inte gör att totalvolymen under en given period blir mindre - bara fördelad på fler pass.

patten
2008-11-28, 11:53
Personligen tycker jag att du bör splitta. Jag tycker inte heller att du hinner köra igenom alla muskler på ett pass, tycker att man tränar bättre/hårdare när jag splittar träningen. Jag kör 3 muskelgrupper åt gången och tränar 4-5 ggr i veckan.

SD2010
2008-11-28, 11:54
Båda är lika bra/dåliga i sin egen rätt. Jag tycker iofs att det är bättre att INTE splitta så förbannat till förmån för ökad frekvens. Det betyder inte att man kör "halvdant" under hel- eller halvkroppspass. Däremot är det nödvändigt att man reducerar volymen en smula eftersom man kör oftare, vilket inte gör att totalvolymen under en given period blir mindre - bara fördelad på fler pass.

Jag gillar inte hög volym även om jag splittar. Jag gillar högre intensitet däremot. Det verkar vara väldigt impopulärt att splitta program, är det så dåligt? Det är alltså bara halv- eller helkropp som gäller?

SD2010
2008-11-28, 11:56
Personligen tycker jag att du bör splitta. Jag tycker inte heller att du hinner köra igenom alla muskler på ett pass, tycker att man tränar bättre/hårdare när jag splittar träningen. Jag kör 3 muskelgrupper och tränar 4-5 ggr i veckan.

Exakt, jag funderar på 3 pass, max 4, men jag kommer inte fjutta i kabelmaskinen eller köra extra för biceps eller så. Hade tänkt större övningar som chins, raka marklyft i perioder och vanliga marklyft i andra perioder, bänk, hantelpress, knäböj och sådant. Jag har testat att träna hela kroppen med basövningar tre dagar i veckan, men då kan jag inte köra speciellt hårt, vilket för mig är mindre resultat.

Jag tror inte ens man behöver faila om man splittar på en muskelgrupp/vecka, kanske positivt-faila på sista setet.