handdator

Visa fullständig version : Akupunktur


Kischen
2008-11-28, 10:58
Precis kommit tillbaka från massagen vi får på mitt arbete. Vi har någon firma som skickar ut energimassörer, typ samma som man kan bli masserad av vid gamla stan på somrarna.

Medans hon knådade mig så pratade vi om utbildningar och annat löst och halkade in på att hon utbildar sig till akupunktör. Nu ska det väl tilläggas att dom som kommer och masserar här ofta verkar ha lite konstiga intressen som tarottkort, healing, hororskop och annat mumbojumbo.

Några saker som kom fram genom samtalet om akupunktur var att man kan ha problem med slem eller fukt i kroppen. Man kan ha obalans i elementen och tex ha mer eld i kroppen. Har man ont i nacken, som jag har, så kan det vara ett tecken på försvagad lever.. eller ljuskänslighet. Allt detta kan tydligen nålar hjälpa mot.

Är det något av det här tramset som lärs ut, eller har det blivit en salig blandning av bs bara?

*grr*

ARMSTARK
2008-11-28, 11:13
I de gamla kinesiska traditionerna har man massor med flummiga uttryck på sjukdomssymtom och orsaker till dessa. Vissa utbildningar går in djupare på dessa flummerier, andra är mer vetenskapliga.
Oavsett vad man tycker om jord och vatten, eld och drakar så kan jag säga att akupunktur faktiskt kan fungera. Jag var väldigt skeptisk men gick till en akupunktör ( Hmm...heter det så? ) i tron att de stack nålarna i nervbanorna och påverkade olika kroppsfunktioner genom detta. Hade jag vetat att man satte dem i "energibanor" och flum flum flum så hade jag aldrig gått dit.
Grejjen är att jag blev frisk.

Shakemynuts
2008-11-28, 11:20
Jag skrev om detta i en annan tråd här om akupunktur där det visade vara positivt och faktiskt fungera.

Trance
2008-11-28, 11:22
Jag har märkt liknande fast inte just med nålar. Jag hade riktigt ont i mitt knä och men så åt jag en pizza och nästa dag så var jag mycket bättre i knät.

coxie
2008-11-28, 11:23
Jag har märkt liknande fast inte just med nålar. Jag hade riktigt ont i mitt knä och men så åt jag en pizza och nästa dag så var jag mycket bättre i knät.

Pizza borde helt klart falla under högkostnadsskyddet för medicin.

Kischen
2008-11-28, 11:25
Jag har märkt liknande fast inte just med nålar. Jag hade riktigt ont i mitt knä och men så åt jag en pizza och nästa dag så var jag mycket bättre i knät.


Vad hade pizzabagaren för utbildning?

ARMSTARK
2008-11-28, 11:38
Vad hade pizzabagaren för utbildning?

Han hade ingen utbildning alls, men han hade fått akupunktur dan innan.

Shakemynuts
2008-11-28, 11:56
Här är det jag citerade ur Illustrerad vetenskaps artikel om akupunktur:

"Jag skriver av från Illustrerad vetenskap. Hur pålitligt det är vet jag inte riktigt, får väl nån annan svara på. Men såhär står det i korta drag (tidningen är från 2005):

Effekten godkänd!

En ny stor amerikansk undersökning visar att akupunktur verkar positivt på artros i knäet. I försöket behandlades två grupper av patienter med akupunkturnålar, men patienterna i ena gruppen blev lurade. De fick enbart så kallad placeboakupunktur.

190 person i varje grupp fick akupunkturbehandlingar under 24 tillfällen på en 6 månaderstid.

Grupp 1, riktig akupunktur:

4 veckor - 67% trodde de tillhörde gruppen som fick riktig akupunktur.
8 veckor - Klart bättre funktion i knät, mycket större rörlighet.
26 veckor - 40% hade mindre smärtor och knät fungerade 40% bättre.

Grupp 2, placebo:

4 veckor - 58% trodde de tillhörde gruppen som fick riktig akupunktur.
8 veckor - Något större rörlighet.
26 veckor - Bara lätt förbättrad rörlighet och något mindre smärtor."

Kischen
2008-11-28, 12:52
Frågan är om man vill att någon som tror på eld/slem i kroppen och allmän pseudovetenskap ska sticka en med vassa saker.

Hittade denna också.

http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/akupunktur-lika-effektivt-utan-naalstick-256837

L-Sami
2008-11-28, 15:28
Man lär sig akupunktur på sjukgymnastutbildningen, men det är baserat på vetenskap inget hokus pokus om eld, vatten och vind.

Tricklev
2008-11-28, 15:58
Finns flera trådar om det, här är en som hävdar att det är skitsnack, vilket det förstås är. Energibanor, element, snälla, byt ut dom orden emot magi och ni inser hur löjligt det är, hade ni gått till någon som sa att han, med hjälp av Harry Potters ledning ska heala er med magi? Självklart inte.


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=122441&highlight=Akupunktur

Shakemynuts
2008-11-28, 16:48
Finns flera trådar om det, här är en som hävdar att det är skitsnack, vilket det förstås är. Energibanor, element, snälla, byt ut dom orden emot magi och ni inser hur löjligt det är, hade ni gått till någon som sa att han, med hjälp av Harry Potters ledning ska heala er med magi? Självklart inte.


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=122441&highlight=Akupunktur

Underskatta fan inte gamla visa asiater alltså.

MAXX
2008-11-28, 20:29
Pseudovetenskap. Förstår inte hur man kan tillåtas blåsa godtrogna människor på sådan skit.

Shakemynuts
2008-11-28, 23:30
Pseudovetenskap. Förstår inte hur man kan tillåtas blåsa godtrogna människor på sådan skit.

För att det fungerar?

Enda problemet jag ser är att de inte kan bevisa hur det fungerar. Men att det fungerar är ju redan uppenbart.
Det jag visade t ex gällde visserligen bara ca 190 personer. Men det visar ju klart och tydligt att de som fick riktig akupunktur fick förbättrade rehabilitering.

Trance
2008-11-28, 23:48
För att det fungerar?

Enda problemet jag ser är att de inte kan bevisa hur det fungerar. Men att det fungerar är ju redan uppenbart.
Det jag visade t ex gällde visserligen bara ca 190 personer. Men det visar ju klart och tydligt att de som fick riktig akupunktur fick förbättrade rehabilitering.

Man skall aldrig bara titta på en studie.

ahz
2008-11-29, 06:25
Om akupunktur fungerar är det nog inte pga av varken nålar eller obalans i positiv och negativ energi eller något annat flummit.

http://www.liu.se/liu-nytt/start?newsitem=22340
Akupunktur fungerar – men effekten är lika bra med eller utan nålstick. Den slutsatsen kan man dra av en behandlingsstudie på patienter med cancer som led av illamående under strålbehandling.

Shakemynuts
2008-11-29, 11:58
Man skall aldrig bara titta på en studie.

Det är sant.
Har du nå fler?

Kross
2008-11-29, 16:42
Har provat akupunktur mot min migrän och det har funkat. Inte haft det på fyra år.

Eddie Vedder
2008-11-29, 16:57
Oavsett effekten på kroppen så är det nog bättre än som syltingrediens.

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/73671-akupunkturnlar-i-sylten

Allan
2008-11-29, 17:00
Akupunktur är godkänt som behandlingsform av olika svenska och internationella myndigheter. Väg det mot vad anonyma nissar på internet tycker...

King Grub
2008-11-29, 17:02
http://search.cochrane.org/search?q=acupuncture&restrict=review_abstracts&scso_cochrane_org=this+site&scso_review_abstracts=review+abstracts&scso_evidence_aid=evidence+aid&scso_colloquia_abstracts=colloquia+abstracts&scso_newsletters=newsletters&ie=&site=my_collection&output=xml_no_dtd&client=my_collection&lr=&proxystylesheet=http%3A%2F%2Fwww.cochrane.org%2Fse arch%2Fgoogle_mini_xsl%2Fcochrane_org.xsl&oe=&filter=0&sub_site_name=Cochrane+Reviews+search&btnG=Search+Reviews

Trance
2008-11-29, 17:35
Akupunktur är godkänt som behandlingsform av olika svenska och internationella myndigheter. Väg det mot vad anonyma nissar på internet tycker...

Alla är inte anonyma. t.ex. Dr. Novella is an academic clinical neurologist at Yale University School of Medicine.

http://www.theness.com/neurologicablog/?p=362

Om du läste den större utredning som obesogen postade, jag tror det var våra egna svenska myndigheter som beställt den så skulle du snabbt se att akupunktur används i enormt mycket större utsträckning än vad det finns vetenskapligt stöd för.

powderdog
2009-05-12, 08:26
Jag har testat en gång, kände mig som en jäkla nåldyna. Sedan satte akupunktören någon nål fel vilket resulterade i att jag svimmade*gah!*

Det var första och sista gången jag testade detta.

Ganymedes
2009-05-12, 08:36
Här har du ett bra inlägg om akupunktur, skriven av Steven Novella på NeuroLogica:
http://www.theness.com/neurologicablog/?p=362


Acupuncture has recently been transplanted to the West, riding the wave of tolerance for unscientific treatment practices marketed as “complementary and alternative medicine.” While advocates have been successful at pushing acupuncture into the culture, the scientific medical community has still not accepted the practice as a legitimate scientific practice. I count myself among those extremely skeptical of acupuncture. I outline here the reasons for my continued skepticism.

Klicka på länken. Det är inte en speciellt svårförstådd eller ens lång text.

Ganymedes
2009-05-12, 08:38
Akupunktur är godkänt som behandlingsform av olika svenska och internationella myndigheter. Väg det mot vad anonyma nissar på internet tycker...


För att akupunktur bevisligen fungerar bortom rimligt tvivel eller kan det bero på något annat?

Ganymedes
2009-05-12, 08:41
För att det fungerar?



Det finns de som hävdar att homeopati också "fungerar"... Om min huvudvärk släpper dagen efter jag ätit lakrits, är det då tvunget att det är lakritsen som är orsaken?

berra_berra
2009-05-12, 08:48
Har hört av en akupunktör som utbildat sig i Kina att det funkar till det mesta, i Kina använder de akupunktur som bedövning vid kejsarsnitt bland annat.

Ganymedes
2009-05-12, 08:53
Har hört av en akupunktör som utbildat sig i Kina att det funkar till det mesta, i Kina använder de akupunktur som bedövning vid kejsarsnitt bland annat.

De hävdar det ja. Det finns också en "dokumentär" där en person genomgår en ganska plågsam tandläkarbehandling utan bedövning; endast hypnos användes... Sedermera har det dock visat sig att det var ganska mycket annat skit hon tryckte i sig när inte kamerna var på... Hmmm...:Virro

stafh
2009-05-12, 08:53
Akupunktur, till skillnad från homeopati, påverkar ju iallafall kroppen, så det är ju inte omöjligt att det skulle kunna ha någon effekt. Men det är nog ganska safe att påstå att det inte har någonting med eld i hjärnan att göra.

Ganymedes
2009-05-12, 08:55
Förresten skriver Yau Man Chan en hel del intressant om hur medicin fungerar i Kina:
http://skepticblog.org/2008/11/02/tcm-1/

Faktiskt väldigt intressant läsning!


Like any other Chinese kid growing up, when I was sick my mother could quickly diagnose my illness and if she couldn’t, she could turn to her mother or aunts or other higher authority figures. In more severe cases, there’s always the guy selling herbs. No formal training is required. By osmosis, we were all supposed to have absorbed medical knowledge and know what foods - plant/animal parts would be good medication for whatever ailed us. I now live in a region of the U.S. very much enamored with eschewing Western evidence-base medicine for herbal treatments, acupuncture, and other Traditional Chinese Medicine (TCM) cures. I can usually provoke shock and jaw-dropping silence when my response to questions about TCM is that I want nothing to do with it when it comes to the health and well-being of my family. The two primary arguments in favor of TCM involve the classic logical fallacy of argument from antiquity and conspiracy theory about the evil intents of “Big Pharma".


“But.. but.. but.. TCM does work sometimes..” I hear my detractors protest. Well, yes it does – sometimes. And here I am going to invoke the “it’s-been-around-N-thousand-years” defense. TCM could possibly work sometimes (rarely) for the same reason that if you give a blind archer enough arrows and enough time (thousands of years?) it is not unreasonable to expect that he may hit a target or even a bulls-eye. Would you trust your health and well being of yourself and your family to dumb luck and random chance? Consider the fact that in its long history, and in spite of their professed love of children, the Chinese never developed a branch of medicine to take care of children. When the prevailing unscientific common sense wisdom was that babies were just smaller version of regular people and cannot be that different in their medical needs there is no need for a specialty of pediatrics. Thus terms for distinct periods of childhood development like “adolescent” and “puberty” are absent from traditional Chinese medical vocabulary.

Tolkia
2009-05-12, 11:43
Det är möjligt att jag missuppfattat något, men jag har för mig att det finns hyfsat vetenskapligt stöd för akupunktur som behandlingsmetod vid vissa smärttillstånd, d.v.s. för att det "fungerar". Däremot köper jag inte den klassiska förklaringsmodellen, som kommer från ett helt annat paradigm än vårt. Å andra sidan finns det ganska mycket inom den klassiska skolmedicinen där vi inte heller har några tillfredsställande förklaringsmodeller, utan bara "kör för att det har funkat förut".

SBU: http://www.sbu.se/upload/Publikationer/Content0/1/smarta_sammanfattning.pdf

Ganymedes
2009-05-12, 13:36
Det är väl så att akupunktur har visat sig i VISSA fall ge en effekt. Då bara i subjektivt bedömda fall som "illamående", "värk" och "oro". Tar man då en sådan positiv studie och ropar "akupunktur fungerar!" så tror folk att det gäller all akupunktur och i samtliga fall där den hävdas hjälpa. Så är inte fallet. Vidare är det intressant att akupunktur och "fejkad akupunktur" ger samma resultat enligt studier.

Cherry picking på hög nivå från media och förespråkare, som vanligt. :)

Förklaringsmodellen med chi, slem och eld är ju så förvetenskaplig att man baxnar.

Tolkia
2009-05-12, 14:20
Ganymedes: Din diss av subjektiva parametrar är inte så klockren som den vid första påseendet kan verka. Smärta är ju per definition en upplevelse och som sådan subjektiv; även om orsaken är klart synlig för ögat, t.ex. ett brutet ben, är smärtan individens upplevelse. Det går inte att verifera nervskador på röntgen och så "objektivt belägga" en neuropatisk smärta, för att ta ett exempel. Ändå behandlar vi smärta, och bedömer behandlingen som framgångrik om smärtan minskar. Lite våldsamt att dissa allt som "bara" är "subjektivt".

Hur mycket stöd har du f.ö. för att djup och ytlig akupunktur ger samma resultat i de fall där man anser att det finns evidens för en effekt?

Goddaniel
2009-05-12, 14:27
har provat akupunktur mot min migrän och det har funkat.

+1

Shakemynuts
2009-05-12, 15:10
Alltså vissa påstår ju att akupunktur kan bota det mesta. Vilket väl dom flesta kan komma överens om att det är skitsnack.

Men lindrande effekt har det ju i många fall. Sen spelar placebo en roll i det hela också. Men det kan det göra med mediciner och andra läkande behandlingar också så det är ju inget jag tycker man bör använda som argument för att det är skitsnack.