handdator

Visa fullständig version : Mattider


Cissi
2003-07-09, 10:24
Jag håller precis på att försöka lära mig att äta rätt, med allt vad det innebär.... Mitt syfte är att komma i en bra form fast mest vill jag lära för livet å bla bla bla. Jag har förstått att en hel del människor är av åsikten att man inte ska äta efter kl 18. Om jag ska hålla det så kommer jag att DÖ!:cryout: Jag går inte och nannar kudden förrän kanske tolv, det blir måååånga, låååånga timmar utan mat. Är det kul??
Om man sen ser till att jag inte går upp förrän tio eller elva vissa dagar, då blir det svårt att få i sig så många mål mat om man ska äta var tredje timme (nästan tre). Och hur gör alla stackare som jobbar skift, svälter?? Finns det något annat som är bra att tänka på, till exempel att man inte ska äta kanske tre timmar innan man går och lägger sig, oavsett när det är? Jag vet att saken kommer i ett annat läge om jag tränar sent men det gör jag på morgonen alt fm.
Finns det en hälsosam lösning eller måste jag flytta till tex Spanien där dom äter middag jättesent?
/C

King Grub
2003-07-09, 10:36
Att du inte skall kunna äta efter klockan 18 är rent skitprat. Det finns inget klockslag som du måste följa. Det du kan undvika är gigantiska mängder kolhydrater, speciellt snabba sådana, direkt innan du hoppar i säng, och istället basera sista målet på fett och protein. Men det kan du äta minuten innan du går och lägger dig om du vill.

Men! Om du tränar på morgonen är det bara dumt att utesluta kolhydraterna på kvällen. De kommer du att behöva under passet.

Så länge du ligger på kaloriunderskott kommer du att gå ner, oavsett vad klockan är när du äter. Det kan inte bildas kroppsfett från ingenting, utan bara från överskottsenergi.

Robban
2003-07-09, 12:52
Ät dig mätt då du är hungrig. Ät inte då du inte är hungrig, ät tills du är mätt, inte mer. Kroppen talar själv om då den vill ha mat. :eating:

GhostFace
2003-07-09, 13:13
Originally posted by Cissi
Jag har förstått att en hel del människor är av åsikten att man inte ska äta efter kl 18. /C

Vilka var det som sade att man inte ska äta efter kl 1800??!

Knappast lär det ha varit de som var insatta i ämnen kring aktivt träningsliv anno 2003?

zombiealex
2003-07-09, 13:18
hmmm låter som Viktväktarna kanska :D


Förresten Cissi, ska du gå upp eller ner i vikt?

Cissi
2003-07-09, 13:49
Jag vill tappa några kilon, men framför allt hitta matvanor som funkar så jag kan hålla min vikt. Det är fantastiskt lätt att bli vimsig i skallen av alla olika tips och råd som finns. Har nu bestämt mig för att avdramatisera det hela lite och helt enkelt välja ut dom råd som jag tycker verka vettiga och som kommer från vettiga personer samt dom råd som jag känner att jag kan följa och ändå tycka livet är någorlunda skoj. Svaren jag har fått här verkar avsevärt vettigare än dom jag fått av en annan person. Kallas även att "plocka russina ur kakan" eller nåt sånt :D