handdator

Visa fullständig version : Gasig i magen efter frukost


Alfred Nobel
2008-11-28, 07:01
Jag har märkt att jag ofta lättar på trycket direkt efter frukost numera. Och då äter jag nästan alltid 2 port havregrynsgröt med kanel och kvarg till och dricker 1-2 koppar kaffe.

Vad kan det bero på?

Jag kan tillägga att jag ofta äter liknanade, om inte mer av det "fiberrika" som tex hårdbrödmackor, måltider under andra tillfällen på dagen, men har då inga som helst problem med gaserna.

Mvh, Nickepicke pö

Spacmec
2008-11-28, 07:08
Mjölk till gröten? Du kanske har gått och blivit laktisintolerant på äldre da´r precis som jag.

Eddie Vedder
2008-11-28, 07:11
Mjölk till gröten?

Nej kanel och kvarg.

On topic: Långt ifrån otänkbart att det är din fiberrika frukost som är "boven". Även om du lättare hanterar fiberrika saker på dagen så är det inte otänkbart att din mage är/har blivit lite mer känslig just på morgon.

Även mycket protein kan ju innebära en viss flatulens så kvargen kan ju göra sitt också. Gröten eller kvargen eller kombinationen av dessa kan ju vara en orsak.:)

creperiet
2008-11-28, 11:43
Min gissning är att det tar lite tid för fiberprodukterna att bearbetas. Käkar jag ett halvt kilo broccoli på morgonen funkar min mage bra under dagen men på kvällen är det hoolabandoola.

Sen jag bytte råg/havregröten till frukost mot risgröt eller vit pasta har magbesvären upphört och i ärlighetens namn tror jag inte att jag ligger ens nära näringsbrist. Kanske värt att prova?

WHITEFOLKS
2008-11-28, 14:01
Kaffe kan ofta få lite fart på magen för mig.

Tabbe
2008-11-28, 14:06
Tar alltid skönaste skitet dirr efter frukosten. :D

Äter väldigt olika frukostar varje dag men jag tror att det är min vassle drink.

Alfred Nobel
2008-11-28, 16:06
Jag får helt enkelt acceptera att min kropp pyser lite extra på mornarna helt enkelt. Dessutom får jag se det på den ljusa sidan och tänka att det vore onekligen tråkigt om det istället pös ut under dagen då jag vistas runt folk :) Inget jag har stört mig på innan mest bara funderat över och varför.

Tack så mycket bois

punsch
2008-12-01, 11:12
Jag har märkt att jag ofta lättar på trycket direkt efter frukost numera. Och då äter jag nästan alltid 2 port havregrynsgröt med kanel och kvarg till och dricker 1-2 koppar kaffe.

Vad kan det bero på?

Jag kan tillägga att jag ofta äter liknanade, om inte mer av det "fiberrika" som tex hårdbrödmackor, måltider under andra tillfällen på dagen, men har då inga som helst problem med gaserna.

Mvh, Nickepicke pö


Hmm, av det jag läst om lågkolhydratkost kan det bero på att du äter för mkt kolhydrater. Kolhydrater sägs göra magen gasig.
Konstigt du inte blir gasig av knäckebröd dock, men det är kanske inte lika farligt..

Scratch89
2008-12-01, 15:31
Enligt min erfarenhet är kombinationen havregrynsgröt, kvarg och kaffe inte att rekommendera om man ska gå på luktskola kort därpå. :D