handdator

Visa fullständig version : Fibrer


KaptenKnäsvag
2008-11-28, 00:49
På hur många gram fibrer ligger ni om dagen, ungefär?

Hur mycket är rekomenderat?

King Grub
2008-11-28, 05:20
Hur mycket är rekomenderat?

30-60 gram.

Onigiri
2008-11-28, 07:02
Aldrig räknat på grammet men det lär bli en hel del, kanske till och med för mycket ibland.. ska räkna när jag kommer hem från jobbet senare.

spoonchest
2008-11-28, 07:12
Vad händer om man får i sig alldeles för mycket fibrer?

Eddie Vedder
2008-11-28, 07:14
Vad händer om man får i sig alldeles för mycket fibrer?

Olika magbekymmer är väl det mest påtagliga. Gaser, uppkördhet, förstoppning/diarré m.m. Fullkornsprodukter innehåller dessutom mycket fytinsyra som binder mineraler och kan ställa till bekymmer för magen även den.

King Grub
2008-11-28, 09:30
Förluster av mikronäringsämnen.

Man har också sett en minskning av testosteronnivåerna vid högt fiberintag (men det kan bero på att man även låtit högfibergrupperna samtidigt äta en lågfettkost i studierna).

creperiet
2008-11-28, 11:36
Finns det några fördelar med fullkornsprodukter om man redan har täckt sitt vitamin-, fiber-, och mineralbehov via tex grönsaker och övrig kost. Jag menar, innehåller fullkorn några mikronäringsämnen som är svåra att få sig från annat håll?

Eddie Vedder
2008-11-28, 11:44
Jag menar, innehåller fullkorn några mikronäringsämnen som är svåra att få sig från annat håll?

Nej du kan utan problem få i dig de essentiella näringsämnen som finns i fullkornsprodukter från annat håll. Du går miste om t.ex. betaglukaner och arabinoxylaner men det är inget som du MÅSTE få i dig. Dessutom är det ju inte en fråga om allt eller inget och om du nöjer dig med fullkorn från t.ex. en daglig portion havregrynsgröt så ger det en finfin mängd betaglukaner exempelvis.:)

creperiet
2008-11-28, 11:50
Nej du kan utan problem få i dig de essentiella näringsämnen som finns i fullkornsprodukter från annat håll. Du går miste om t.ex. betaglukaner och arabinoxylaner men det är inget som du MÅSTE få i dig. Dessutom är det ju inte en fråga om allt eller inget och om du nöjer dig med fullkorn från t.ex. en daglig portion havregrynsgröt så ger det en finfin mängd betaglukaner exempelvis.:)

Tack:). Jag frågade därför att jag på senare tid blivit nästan anti-fullkorn. Raffinerade grejer är billigare, mer lättsmälta, ofta godare och inte står jag mig mätt kortare tid heller. Om man dessutom redan fixar näringen från annat håll, och spannmålen bara fungerar som bra energikälla (dvs stärkelsen), utan att ge magbesvär, så ser jag ingen fördel i att äta fullkorn.

Eddie Vedder
2008-11-28, 11:55
Tack:). Jag frågade därför att jag på senare tid blivit nästan anti-fullkorn. Raffinerade grejer är billigare, mer lättsmälta, ofta godare och inte står jag mig mätt kortare tid heller. Om man dessutom redan fixar näringen från annat håll, och spannmålen bara fungerar som bra energikälla (dvs stärkelsen), utan att ge magbesvär, så ser jag ingen fördel i att äta fullkorn.

Jag tror vi är många som mer och mer börjar omvärdera fullkornsprodukterna faktiskt. Jag, liksom du, börjar också skära ner mer och mer på den biten. Jag äter en portion gröt om dagen och mycket grönsaker. I övrigt är det vitt ris, snabbmakaroner och potatis, ytterst sällan bönor samt mer fett.

Gröten ser jag nästan som "lyx" dessutom. Jag älskar det så sjukt mycket att jag äter stora mängder trots en medvetenhet om att jag sannolikt skulle vinna på att minska ner ännu mer.

KaptenKnäsvag
2008-11-28, 13:53
Jag tror vi är många som mer och mer börjar omvärdera fullkornsprodukterna faktiskt. Jag, liksom du, börjar också skära ner mer och mer på den biten. Jag äter en portion gröt om dagen och mycket grönsaker. I övrigt är det vitt ris, snabbmakaroner och potatis, ytterst sällan bönor samt mer fett.

Gröten ser jag nästan som "lyx" dessutom. Jag älskar det så sjukt mycket att jag äter stora mängder trots en medvetenhet om att jag sannolikt skulle vinna på att minska ner ännu mer.

Det är ett växande samhällsproblem, överviktiga barn som äter lördagsgröt nästan varje dag, och dricker mängder av vitaminberikad mjölk.

:D

Kischen
2008-11-28, 13:59
Hur kommer det sig att det finns produkter att köpa med fibrer, och vissa med fiber?

Fredrik_S
2008-11-28, 14:31
Hur kommer det sig att det finns produkter att köpa med fibrer, och vissa med fiber?

Singular/plural tror jag

En fiber
Flera Fibrer

En fiberrik macka tex
Fiberberikad kost.

Fast det går ändå att säga kostfiber/kostfibrer utan att nått är fel, men det går inte att säga Fibrerberikat.

vildängel
2008-11-28, 15:38
Spelar det ingen roll om fibrerna kommer från grönsaker eller fullkorsprodukter? Är det någon skillnad i hur lätt/svårsmälta de är?

Sverker
2008-11-28, 20:04
Grönsaker och frukt = generellt mer lösliga fibrer som har förmågan att sänka GI.
Sädesslag = generellt mer olösliga fibrer som cellulosa. Ger tjocktarmen lite motion och motverkar fickbildning på tarmarna.


Detta är bara generellt. T e x har havre mycket beta-glukan som är gelbildande och därmed löslig.