Visa fullständig version : Mindre kalorier - Ris, pasta, potatis.
Jag har läst att när man kokar ris,pasta eller potatis så blir det mindre kalorier. Är det sant?
machine gun
2008-11-27, 22:29
Det blir mindre kalorier per viktenhet eftersom de suger upp vatten och vatten innehåller som bekant ingen energi (kcal). Räknar man däremot per potatis, riskorn eller makaron så skiljer det ingenting mellan okokt och kokt.
Jag har tänkt på att försöka dra ner på kaloriintaget. Tycker ni jag ska äta potatis mer oftare än vad jag käkar Ris, pasta? Det är ju mindre kalorier.
Vet inte riktigt exakta siffror men potatis drar ju inte alls åt sig lika mycket vatten som ris lr pasta gör. Om potatis ens drar åt sig vatten överhuvudtaget. Iaf så äter jag alla 3 och har inga problem med att hålla kcaln per dag på det jag vill ha den på. Menar visst innehåller 100g okokt ris typ 320kcal men iaf jag behöver inte ens hälften av det till min portion med mat.
Pasta kan jag utan problem trycka en 150-200 gram. Ris får jag max i mig 70
Eddie Vedder
2008-11-28, 06:50
Jag har läst att när man kokar ris,pasta eller potatis så blir det mindre kalorier. Är det sant?
Nej, tvärtom om något. När du kokar livsmedlen ändras kolhydratstrukturen och blir mer tillgänglig för absorbtion. Rå potatis ger i stort sett ingen energi alls, så vill man äta något vidrigt och misshandla magen för att slippa lite extra kcal är ju det ett "tips".;)
NEJ, jag rekommenderar det inte.
EDIT: Jag flyttade tråden till rätt forumdel. Det här är en ren kostfråga och ingen recept-/matlagningstråd.
creperiet
2008-11-28, 11:45
Om något kan ju en del av stärkelsen försvinna med kokvattnet du häller av, men det torde vara en ytterst liten del.
ButtCoughEXTREME
2015-02-09, 20:55
Rå potatis ger i stort sett ingen energi alls, så vill man äta något vidrigt och misshandla magen för att slippa lite extra kcal är ju det ett "tips".;)
Stämmer detta verkligen?
Misshandlar magen gör man ju då rakt inte eftersom det är probiotiskt.
Magnus N
2015-02-09, 20:56
Stämmer detta verkligen?
Misshandlar magen gör man ju då rakt inte eftersom det är probiotiskt.
Stärkelsen hindrar en att ta upp det mesta av näringen vad jag förstått, sedan hur magen mår av det låter jag vara osagt.
King Grub
2015-02-09, 20:58
Stämmer detta verkligen?
Ja.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.