handdator

Visa fullständig version : Hållbarhet pasta i kylskåp


Baan
2008-11-27, 21:39
Hur länge håller färdiglagad pasta i kylskåp? Antar att det är inget som vet exakt men på ett ungefär. Jag har själv hållit mig till max tre dagar, men har kompisar som kan äta upp till en vecka gammal pasta. Är det någon skillnad på vanlig/fullkorn när det gäller hållbarhet i det nämnda fallet? Kan säg olivolja och kryddor förkorta hållbarhetstiden? Hur mycket?

Frågor frågor :)

emmzan
2008-11-27, 21:47
Jag kokar inte så mkt så det räcker en hel vecka men äter lugnt 5 dagar gammal pasta.

Barca
2008-11-27, 22:23
Hur länge håller färdiglagad pasta i kylskåp? Antar att det är inget som vet exakt men på ett ungefär. Jag har själv hållit mig till max tre dagar, men har kompisar som kan äta upp till en vecka gammal pasta. Är det någon skillnad på vanlig/fullkorn när det gäller hållbarhet i det nämnda fallet? Kan säg olivolja och kryddor förkorta hållbarhetstiden? Hur mycket?

Frågor frågor :)

Jag har vid ett flertal gånger ätit en vecka gammal pasta. Det är inga problem, smakar fortfarande bra och så länge du hettar upp det ordentligt behöver du inte oroa dig för att bli dålig i magen av det heller :)

hasic
2008-11-27, 22:32
Vet inte hur det är med vanlig pasta, men fullkornspasta har jag ätit flera gånger efter att det har stått i 6-7 dagar, utan problem.

Greven_2008
2008-11-28, 01:04
slänger mitt efter 2 och max 3 dagar. väldigt sällan ja käkar det när de stått 3 dagar.
fullkorns pasta o dinkelpasta o liknande blir (ännu) äckligare efter 3 dagar.

Rackham
2008-11-28, 01:06
Slutar äta efter 2, slänger efter 7 :D

Eddie Vedder
2008-11-28, 06:36
Se till att kyla ner den snabbt efter kokning bara. Vet du med dig att du ska spara en viss mängd av det du kokar så kyl ner det med kallt vatten omedelbart efter kokning. Mycket bakterietillväxt sker nämligen under tiden som uppvärmd mat står och kallnar.

Skillnaden mellan vit pasta och fullkorn är nog obetydlig, dock är vit pasta antagligen hållbar längre tid när pastan är okokt. Mer fleromättat fett när det är fullkorn. Men i båda fallen pratar vi förstås om LÅNG tid när det handlar om hållbarhet på okokt pasta.

Sverker
2008-11-28, 07:12
Jag har vid ett flertal gånger ätit en vecka gammal pasta. Det är inga problem, smakar fortfarande bra och så länge du hettar upp det ordentligt behöver du inte oroa dig för att bli dålig i magen av det heller :)

Tyvärr gäller inte det.


Du har sporbildande bakterier som överlever kokningen och kan tillväxa under nedkylningen och förvaringen. Just i vårat exempel har du toxinbildande Bacillus Ceureus.
http://www.smi.se/sjukdomar/bacillus-cereus-matforgiftning/

Eddie Vedder
2008-11-28, 07:29
Tyvärr gäller inte det.


Du har sporbildande bakterier som överlever kokningen och kan tillväxa under nedkylningen och förvaringen. Just i vårat exempel har du toxinbildande Bacillus Ceureus.

Ja det har faktiskt förekommit olyckor, nedanstående är det enda dödsfallet jag känner till. Dåligt behandlad pastasallad.

Case Report

In August 2003, five children of a family became sick after eating pasta salad. The pasta salad was prepared on a Friday and taken to a picnic on the following Saturday; the remainders had been stored in the fridge until the following Monday evening, when they were served for supper to the children. Because the pasta salad had an unusual smell, three children (B14, G10, and G9) ate only a small quantity. At 6 h after the meal the youngest girl (G7), 7 years old, started vomiting. She complained of respiratory distress and was taken to the emergency department of a local hospital. Upon arrival, her brothers and sisters started vomiting as well. Because the clinical condition of two children (G7 and B9) deteriorated rapidly, they were intubated and mechanically ventilated. All children were transported to the University Hospital in Leuven. During transfer, G7 had severe pulmonary hemorrhage and needed continuous resuscitation. Upon arrival she was moribund with coma, diffuse bleeding, and severe muscle cramps. She died within 20 min, at 13 h after the meal. On autopsy Bacillus cereus was detected in her gut content but also in the spleen, probably by postmortem translocation of the bacterium. A postmortem liver biopsy showed microvascular and extensive coagulation necrosis. Her initial laboratory values showed severe metabolic acidosis and liver failure. All four other children were affected, although to different degrees (Table 1). The 9-year-old boy (B9) was transferred to the pediatric intensive care unit, where mechanical ventilation and invasive hemodynamic monitoring were continued. After fluid resuscitation, his blood lactate levels gradually went down. Basic treatment for liver failure consisted of vitamin K supplementation, oral and rectal lactulose, oral neomycin, and high-dose acetylcysteine. At 24 h after the start of the treatment his aspartate transaminase and alanine transaminase levels peaked at 12,254 U/liter and 8,656 U/liter, respectively; his prothrombin time went down to 21.5%. Thereafter, the hepatic function recovered. He gradually recovered consciousness, and he was successfully extubated. Two sisters (G9 and G10) were treated with fluid resuscitation and bicarbonate substitution. Both gradually recovered. The 14-year-old brother (B14) was kept under observation. Subsequent blood samples showed no deterioration of hepatic function. The surviving children could leave the hospital within 8 days.

[...]

The present case illustrates the possible severity of the emetic syndrome and the importance of adequate refrigeration of prepared food. Because the emetic toxin is preformed in the food and not inactivated by heat treatment (7) it is important to prevent growth and the production of cereulide during storage. Some B. cereus strains are known to be psychrotrophic and to have the highest emetic toxin production between 12- and 15°C (3). In this case, the temperature of the fridge where the pasta salad was stored was 14°C. This allowed B. cereus to grow to a count of more than 108 CFU/g in 3 days with a probably very high toxin production that may explain the fatal outcome.

http://jcm.asm.org/cgi/content/full/43/8/4277

Fatal Family Outbreak of Bacillus cereus-Associated Food Poisoning. Journal of Clinical Microbiology, August 2005, p. 4277-4279, Vol. 43, No. 8


Jag tror inte det är otänkbart att man i många fall beskyller kyckling i onödan när matförgiftning inträffar. Har man t.ex. ätit kinabuffé finns en hel del ris som står framme länge och kan bilda toxiner från Bacillus cereus som sagt, C. perfringens i köttbrytor m.m. Har man då även ätit kyckling tror jag det ofta den får skulden fast det kan vara något helt annat.

Shakemynuts
2008-11-28, 07:47
Änfast det är extremfall så kanske man faktiskt borde börja ta sånt där på allvar.
Jag är ganska äcklig, kan lätt värma på en gryta som stått kvar på spisen över natten om jag glömde ställa in i kylen eftermiddagen/kvällen jag gjorde den.

Eddie Vedder
2008-11-28, 07:53
Änfast det är extremfall så kanske man faktiskt borde börja ta sånt där på allvar.
Jag är ganska äcklig, kan lätt värma på en gryta som stått kvar på spisen över natten om jag glömde ställa in i kylen eftermiddagen/kvällen jag gjorde den.

Ja riskerna är ju i vilket fall som helst större om man slarvar än om man inte slarvar. Och att t.ex. snabbt kyler ner pastan/riset snabbt ställer grytan i kallt vatten innan man fryser in/ställer i kylskåpet etc. är ju inte särskilt stora bekymmer.:)

Men visst är det undantagsfall, annars hade hela min korridor fått matförgiftningar utom jag. Folk gör storkok på kvällarna som står kvar i grytorna i dagar efter det, pakistanierna står och bankar på rå kyckling med bara händerna.*spy* Jag får panik ibland och använder enbart mina egna köksgrejer numera.:D

Kischen
2008-11-28, 08:10
När vi är inne på pastaämnet.

Jag väger min pasta när den är kokt, inte toknoga men ialf. Om pastan sen stått i kylen ett par dagar så känns den torrare, densiteten borde påverkas och ge mig annorlunda siffror vid vägning då?

z_bumbi
2008-11-28, 09:13
står och bankar på rå kyckling med bara händerna.*spy*

Hur ska man annars behandla kycklingen?
Självklart gör man rent sig själv och redskapen efteråt.

Eddie Vedder
2008-11-28, 09:17
Självklart gör man rent sig själv och redskapen efteråt.

Ja det önskar jag att mina korridorgrannar också tycker. Men så är inte fallet tyvärr.

PiNG.
2008-11-28, 10:32
Jag brukar lukta på pastan, och nykokt tycker jag inte att pasta luktar något speciellt, så skulle de lukta något efter x antal dagar så kokar jag ny. Men 5 dagar är inga svårigheter :)

Spelar de någon större roll för hållbarheten i kylen om man använt flytande milda eller olivolja till "smörjet efter kokningen"? Jag använder alltid olja men min sambo kan dra i lite milda ibland för att de inte ska bli en stor hög klibbpasta.

Själv tycker jag väl att olja vore bättre men det kan ju lika bra vara precis tvärtom. Det har man ju lärt sig här :D

Ungrim
2008-11-28, 11:48
Jag brukar lukta på pastan,

+1

Tror vi använder näsan alldeles förlite, Slängs nog ganska mycket mat i onödan bara för att datumet säger att produkten är bäst före ett specifikt datum.

Eddie Vedder
2008-11-28, 11:52
+1

Tror vi använder näsan alldeles förlite, Slängs nog ganska mycket mat i onödan bara för att datumet säger att produkten är bäst före ett specifikt datum.

Ja i fallstudien jag länkade till åt ju de överlevande barnen väldigt lite av pastasalladen just p.g.a. att den luktade och smakade illa.

Så nog bör vi i många fall lita på våra sinnen. Dock måste man vara medveten att olika bakterietillväxt får olika effekt och det behöver inte alltid ge en tydlig förändring lukt och/eller smak.

Cloud
2008-11-28, 16:03
Ja i fallstudien jag länkade till åt ju de överlevande barnen väldigt lite av pastasalladen just p.g.a. att den luktade och smakade illa.

Så nog bör vi i många fall lita på våra sinnen. Dock måste man vara medveten att olika bakterietillväxt får olika effekt och det behöver inte alltid ge en tydlig förändring lukt och/eller smak.

Och äckligt luktande livsmedel inte behöver vara farliga? :) fast det kanske inte är så gott att äta någonting som påminner om smörsyra...

//Gustav

Baan
2008-11-28, 16:16
Se till att kyla ner den snabbt efter kokning bara. Vet du med dig att du ska spara en viss mängd av det du kokar så kyl ner det med kallt vatten omedelbart efter kokning. Mycket bakterietillväxt sker nämligen under tiden som uppvärmd mat står och kallnar.

Skillnaden mellan vit pasta och fullkorn är nog obetydlig, dock är vit pasta antagligen hållbar längre tid när pastan är okokt. Mer fleromättat fett när det är fullkorn. Men i båda fallen pratar vi förstås om LÅNG tid när det handlar om hållbarhet på okokt pasta.

Jag brukar koka min och sen åker den in i kylskåpet i princip direkt efter avsköljning med kallt vatten. Frågeställningen var enbart själva hållbarheten i kylskåp.

Pastan "känns" gammal - även om det inte smakar äckligt - efter en 72h efter man kokat pastan. Har kompisar som inte har något mot koka pasta och sen käka det en vecka efteråt... och det var lite därför jag undrade. Inget jag ska börja med i vilket fall :)