handdator

Visa fullständig version : Varför är jag starkare i smithbänk än i vanlig bänk?


Karlstrom
2008-11-27, 17:14
Som topic beskriver , jag är betydligt mycket starkare i smithbänk (1reps@90kg) än vanlig bänkpress (1reps@~75kg)

Vilka är orsakerna? Vad kan jag göra åt det? Varför är det en såpass stor skillnad?

Eldhroka
2008-11-27, 17:17
Du behöver inte balansera vikten i smithen utan kan koncentrera dig på att pressa.

gabbiz
2008-11-27, 17:20
När vi ändå är inne på smith och vanlig bänk, blir det stor skillnad på bröstutseendet om t.ex person A kör bara bänk i smith och snebänk i smith, och person B kör bara bänk fritt och snebänk fritt.

Blir volymen/utseendet/styrkan markant förändrat?

Fatcan
2008-11-27, 17:22
När vi ändå är inne på smith och vanlig bänk, blir det stor skillnad på bröstutseendet om t.ex person A kör bara bänk i smith och snebänk i smith, och person B kör bara bänk fritt och snebänk fritt.

Blir volymen/utseendet/styrkan markant förändrat?

Risken finns att man blir snedtränad om man bara skulle köra i smithen.

gabbiz
2008-11-27, 17:23
Risken finns att man blir snedtränad om man bara skulle köra i smithen.

Okej, men volym/utseendemässigt inte så stor skillnad, vad tror du?

Fatcan
2008-11-27, 17:28
Okej, men volym/utseendemässigt inte så stor skillnad, vad tror du?

Personligen så tror jag att fri press bygger bättre än smithen. Vissa övningar är dock rätt sköna att köra i smithen tycker jag, uppåtlutande bänkpress är en av dom.

Pejij
2008-11-27, 17:29
Okej, men volym/utseendemässigt inte så stor skillnad, vad tror du?

Du kan inte ändra utseendet på dina muskler, bara volymen.

Karlstrom
2008-11-27, 17:31
Du behöver inte balansera vikten i smithen utan kan koncentrera dig på att pressa.

Det har jag också hunnit räkna ut nu , så jag måste alltså bara träna in vanlig bänk för att det ska bli förbättringar? Inga specifika "stödmuskler" som behöver vara starka för bra balans? Typ latsen ? Eller ?

Ostbågen
2008-11-27, 17:37
Risken finns att man blir snedtränad om man bara skulle köra i smithen.Otränad eller vältränad men vad i hela friden är snedtränad?

jmkdavid
2008-11-27, 17:45
Som topic beskriver , jag är betydligt mycket starkare i smithbänk (1reps@90kg) än vanlig bänkpress (1reps@~75kg)

Vilka är orsakerna? Vad kan jag göra åt det? Varför är det en såpass stor skillnad?

Som någon redan skrivit: du behöver inte balansera vikten i smithen.

Men är du säker på att du har räknat rätt? 15kg skillnad låter mycket. Är du säker på att du har koll på vad stången i smithen väger? Det brukar variera från olika fabrikat och modeller.... kanske skiljer det inte så mycket som du tror?

Eldhroka
2008-11-27, 17:53
Det har jag också hunnit räkna ut nu , så jag måste alltså bara träna in vanlig bänk för att det ska bli förbättringar? Inga specifika "stödmuskler" som behöver vara starka för bra balans? Typ latsen ? Eller ?

Precis, träna fri bänk så kommer du bli bättre på det :)
Man blir bra på det man övar sägs det.

Vanliga hantelpressar är ju ännu "vingligare" så man kan komplettera med det.

Karlstrom
2008-11-27, 17:55
Som någon redan skrivit: du behöver inte balansera vikten i smithen.

Men är du säker på att du har räknat rätt? 15kg skillnad låter mycket. Är du säker på att du har koll på vad stången i smithen väger? Det brukar variera från olika fabrikat och modeller.... kanske skiljer det inte så mycket som du tror?

Ja, jag har räknat rätt. Smithen är märkt med en klisterlapp som det står "Stångens vikt 30kg" , utifrån det har jag räknat. Jag har kört 1rep@90kg i smithen.

Jag håller med dig om den stora skillnaden , det är därför jag skriver här :)

Karlstrom
2008-11-27, 17:55
Precis, träna fri bänk så kommer du bli bättre på det :)
Man blir bra på det man övar sägs det.

Vanliga hantelpressar är ju ännu "vingligare" så man kan komplettera med det.

Ja, det kan man ju göra :smash:

Fatcan
2008-11-27, 18:08
Otränad eller vältränad men vad i hela friden är snedtränad?

Starkare och större muskler på ena sidan.

nickodemus
2008-11-27, 18:18
Hur ser en smithmaskin ut som har en stång på 30kg?
12 meter bred eller?

C.E.J.
2008-11-27, 18:20
Hur ser en smithmaskin ut som har en stång på 30kg?
12 meter bred eller?

Behöver man lägga till ~10m för att öka stångens vikt med 10kg?


F.ö. finns ju möjligheten att smithmaskinen hjälper till i lyftet, så är ju Nautilus' smith t.ex.

Ostbågen
2008-11-27, 18:21
Hur ser en smithmaskin ut som har en stång på 30kg?
12 meter bred eller?Njae, snarare vanlig 20kg's stång och två klaffar som väger 10kg sammanlagt. Tror jag.

Karlstrom
2008-11-27, 18:26
Njae, snarare vanlig 20kg's stång och två klaffar som väger 10kg sammanlagt. Tror jag.

Instämmer.

nickodemus
2008-11-27, 18:28
se där ja.
har bara sett smithmaskiner med stång på 7.5kg jag, lät lite fläskigt med 30 : )

Arnoldski
2008-11-27, 18:39
Själv är jag starkare i vanlig bänk än i Smith och jag har tränat mest Smith.

I och för sig har mitt fokus mest varit hantelpressar men ändå.

Min teori är att man kan kränga lite mer i vanlig bänk och därför kan vingla upp lite mer.
Men för er som är starkare i Smith låter väl teorin om balanseringshjälp rimlig.

Smith med 30 kg stång har jag aldrig sett och 15 kg skillnad låter för mycket för att det ska stämma. Kanske är du lite "rädd" för vanliga bänken och inte vågar köra lika hårt?

Karlstrom
2008-11-27, 18:56
Själv är jag starkare i vanlig bänk än i Smith och jag har tränat mest Smith.

I och för sig har mitt fokus mest varit hantelpressar men ändå.

Min teori är att man kan kränga lite mer i vanlig bänk och därför kan vingla upp lite mer.
Men för er som är starkare i Smith låter väl teorin om balanseringshjälp rimlig.

Smith med 30 kg stång har jag aldrig sett och 15 kg skillnad låter för mycket för att det ska stämma. Kanske är du lite "rädd" för vanliga bänken och inte vågar köra lika hårt?

Det står iaf att stången ska väga 30kg med diverse klaffar osv, så jag utgår från att det stämmer. Rädd vet jag inte om jag är, men det är nog mest för att jag tror att jag pressar snett.. Måste kolla mitt utförande, eller be en kompis göra det åt mig..

bubbe
2008-11-27, 19:11
Man kan också pressa mot lejdarna i smith vilket ger stöd och kan göra det lättare att få upp vikten.

För mig som aldrig kör smith är det dock otroligt svårt att komma upp i vikt eftersom lyftbanan inte alls stämmer med riktig bänkpress.

Karlstrom
2008-11-27, 19:43
Man kan också pressa mot lejdarna i smith vilket ger stöd och kan göra det lättare att få upp vikten.

För mig som aldrig kör smith är det dock otroligt svårt att komma upp i vikt eftersom lyftbanan inte alls stämmer med riktig bänkpress.

Ja, det måste vara nåt sånt. Men jag får helt enkelt gå på lite tyngre i vanlig bänk , under kontrollerade former =)

rille...
2008-11-27, 21:28
Du behöver inte balansera vikten i smithen utan kan koncentrera dig på att pressa.

Sant, se smith:en som en maskin, av samma princip som en sittande bröstpress.

villefille
2008-11-28, 15:39
Smith med 30 kg stång har jag aldrig sett och 15 kg skillnad låter för mycket för att det ska stämma. Kanske är du lite "rädd" för vanliga bänken och inte vågar köra lika hårt?

Jag tycker det verkar rimligt, 90% av de gym jag tränat på har en 30 kg smith och jag har också stor dif, bänkar kanske 110 på smith och 100 i riktig bänk.

KaptenKnäsvag
2008-11-28, 15:43
Stången väger väl inte lika mycket?

Maxar ~10 kg mer i smithbänk än vanlig

Commando1980
2008-11-28, 17:35
Som topic beskriver , jag är betydligt mycket starkare i smithbänk (1reps@90kg) än vanlig bänkpress (1reps@~75kg)

Vilka är orsakerna? Vad kan jag göra åt det? Varför är det en såpass stor skillnad?

kan finnas flera orsaker:

1. mindre 'balanskrävande' (smith vs fri stång)
2. psykologiska faktorer (du vågar mer)
3. tror att smithstången väger mer än den verkligen gör
4. glömmer att faktorera in eventuell motvikt

att du är starkare i smith än vanlig bänk är inget som du behöver göra ngt åt.

träna med BÅDE fria vikter och maskiner (såsom smithmaskin) så slipper du noja över eventuella 'stabiliseringsmuskler' ( som iofs är överskattade för byggare ).

för muskeltillväxt krävs att du blir starkare i de övningar du väljer att köra oavsett om det är med fria vikter eller i en maskin.

Commando1980
2008-11-28, 17:49
5. du har kört mkt mer smithpress än vanlig bänkpress

Dan S
2008-11-28, 18:05
Du kan inte ändra utseendet på dina muskler, bara volymen.

Och definitionen, eller hur dom ser ut jämfört mot dom andra musklerna, det är helheten :) symmetri

Hallberg
2008-11-28, 18:12
Hur ser en smithmaskin ut som har en stång på 30kg?
12 meter bred eller?

Smithstången har vägt 30 kg på i princip alla gym jag varit på. Sen har det ibland funnits en till, med tunnare stång, som vägde 15 kg.

Baan
2008-11-28, 18:22
Smithstången har vägt 30 kg på i princip alla gym jag varit på. Sen har det ibland funnits en till, med tunnare stång, som vägde 15 kg.

Då informerar jag dig nu att det finns smithstänger som är helt avlastade. Man kan ganska lugnt räkna med 0 kg där.

---

Som svar på frågan och utifrån resultaten som skrivs upp låter du inte som någon erfaren bänkpressare. Då kan resultaten vara lite "skeva" jämfört med andra. Visst går det ändå vara starkare i smithbänkpressar men jag tror det är mindre vanligt när man kört övningarna ett tag. Det som kan vara fallet är att du får ut mer av smitbänkpressen då det kan vara en enklare övning, medan du fortfarande kämpar med tekniken i fri bänkpress.

Black Star Abyss
2008-11-28, 18:30
Jag kör smith eftersom ingen av de jag tränar med orkar så och passa... när jag kör högreppare däremot kör jag vanlig bänk men vågar absolut inte när det är lågreppare. Är starkare i smith än vanlig också.

Hallberg
2008-11-28, 19:24
(...)vågar absolut inte när det är lågreppare. Är starkare i smith än vanlig också.

Varför inte? Rädd att tappa stången? Annars är det bara att traggla ner den över magen om man bommar...

Om du alltid maxar i smith kommer du naturligtvis ha högre toppstyrka i smith också

F.S
2008-11-28, 19:56
Smithen vi har på vårt gym har en vikt på varje sida som hjälper dig lyfta stången och så har alla Smithar sett ut som jag har sett så du borde vara mellan 10 ocH 20 kg starkare i maskinen än i vanlig bänk om inte stången går väldigt trögt på ställningen.

Hallberg
2008-11-28, 20:04
Smithen vi har på vårt gym har en vikt på varje sida som hjälper dig lyfta stången och så har alla Smithar sett ut som jag har sett så du borde vara mellan 10 ocH 20 kg starkare i maskinen än i vanlig bänk om inte stången går väldigt trögt på ställningen.

Varsågod. Här får du en länk till en standard smithmaskin. Stångvikt 30 kg. (så har du iaf sett en sådan som användes innan någon tänkte på att slänga dit en motvikt på smithen och höja priset ännu mer) :D
http://www.nordicgym.se/produkter/bas/visa_prod.asp?selsub=11&id=55

z_bumbi
2008-11-28, 20:17
Smithen vi har på vårt gym har en vikt på varje sida som hjälper dig lyfta stången och så har alla Smithar sett ut som jag har sett så du borde vara mellan 10 ocH 20 kg starkare i maskinen än i vanlig bänk om inte stången går väldigt trögt på ställningen.

Hur många smithar har du sett i ditt liv?

För att få tyst på snacket om vad stången i Smith tillför för belastning.
Det finns allt från de smithar med motvikter som ligger runt 0 kg till de som belastar med över 45 och bara för att man råkar ha tränat på ett eller två gym har man oftast ingen aning om vad det finns för utrustning på andra ställen.
De som från början ifrågasätter vikten 30 kg vet t ex uppenbarligen inte att en av Nordics modeller väger just 30 kg (den andra väger 15 kg) de har inte heller tränat på något som kan kallas ett äldre gym då den vanligaste vikten jag har stött på har legat mellan 25-35 kg. Det här fitnessmodellerna som införs på fitnesscenter var inte alls så vanliga "förr" i tiden och det som fanns innan som vägde under 20 kg var extremt ranliga saker som oftast var böjda åt lite olika håll.

Så nu kanske det här är avklarat och vi kan återgå till trådens huvudsyfte dvs varför det är tyngre/lättare i en smithmaskin vs fri stång.

F.S
2008-11-28, 20:29
Ok jag ger mig, klart över bevisad :bow:
Får kolla runt på flera gym..

MagnusG
2008-11-28, 20:38
Själv tycker jag denna tråd verkar avklarad? Eller?

Anledningen har svarats på flera ggr redan.
Det har kort åh gott att göra med att du INTE tänka på balansen i lyftet utan bara pressa. Svårare än så är det inte.
Sedan om det skiljer 10 kg eller 100 kg är ointressant tycker jag.

Jag har "hört" att man vanligtvis kan räkna med en ca 10%-ig ökning i smithen jämfört med fria vikter.
Själv har jag inte ens testat maxa i smith, då det är en apparatur jag sällan använder, utan kör (i stort sett) bara vanlig bänk.