handdator

Visa fullständig version : Putande mage?


Erkinson
2008-11-27, 07:53
Tjena!

Jag dras med den "klassiska" putmagen som innebär att jag trots manligt kön ser gravid ut när magen slappnar av. Jag skriver här för att få råd och tips av er som haft liknande problem, men har löst det och lyckats få en någorlunda platt mage.

Om det kan vara till någon hjälp är jag 16 år, 181 cm lång och väger cirka 63-64 kg (varierar hela tiden från dag till dag) samt gymmar aktivt 4-5 gånger i veckan.

Infogar en bild över hur det ser ut när jag gör situps:

http://img241.imageshack.us/img241/410/skrmklippbn7.th.jpg (http://img241.imageshack.us/my.php?image=skrmklippbn7.jpg)

Som ni ser verkar jag ha en svag antydan av magrutor på övre delen av magen, men en gigantisk fettsamling (?) på nedre delen. Det är där problemet ligger, och jag har verkligen ingen aning om vad det kan bero på. Så om någon kan försöka hjälpa mig med övningar eller tips är jag mycket tacksam. :em:

Tack på förhand!

Mvh.

Danny Devito
2008-11-27, 08:00
Vill du bli av med fett på magen är det ju deff som gäller. För övrigt så tycker jag verkligen inte att det är nåt onormalt med din mage. Ser ju helt okej ut.

Erkinson
2008-11-27, 08:07
Okej, då är det alltså att ligga på energiunderskott som gäller? Det gör jag nog redan, i alla fall lite. :)

Ungrim
2008-11-27, 08:09
Det är nog bara så att du måste tänka på din hållning.

Jag gick omkring med rejält rygg svank och put mage tills jag började tänka på min hållning, var lite jobbigt första 2 månaderna men nu så har jag bra hållning utan att jag behöver tänka på det.

Jokr
2008-11-27, 08:10
vill du bli av med fett på magen är det ju deff som gäller. För övrigt så tycker jag verkligen inte att det är nåt onormalt med din mage. Ser ju helt okej ut.

+1

Bahir
2008-11-27, 08:12
Jag har även en teori om att om man ofta käkar stora mål, i stället för många mindre, kan det bidraga till att magen putar utåt, kanske för att magsäcken blir större eller något. Jag baserar det på personlig erfarenhet då jag märkt en sån skillnad på mig själv.

JohnRick
2008-11-27, 08:22
Gigantisk fettansamling? Klassisk putmage? Deffa vid 63 kg när man är 181 lång? Den här tråden är väl ett skämt? Snälla, säg att det är så...

Hade midjemåttet varit några decimeter till hade vi kanske kunnat börja snacka.

creperiet
2008-11-27, 08:26
Att kalla det putmage är väl att ta i. Man har sina fettansamlingar på olika ställen helt enkelt, kanske är det där ditt "sista fett". Du kan pröva mer högintensiv konditionsträning.

Kischen
2008-11-27, 08:26
Men alltså, det är normalt att magsäcken hänger ut om man slappnar av. Sluta nojja du är inte fet på den vikten, snarare låter du underviktig.

spoonchest
2008-11-27, 10:00
63-64kg på 181cm låter underviktigt. Ska du deffa då och får bort ytterligare några kilon hamnar du under 60kg-strecket. Det låter inte speciellt hälsosamt med tanke på din längd.

obesogen
2008-11-27, 10:00
Använd sökfunktionen, det har skrivits otaliga trådar om detta.

wwraver
2008-11-27, 11:04
Putmage... gigantisk fettsamling... :laugh:
Snacka om att det finns olika perspektiv här i världen.

MagnusG
2008-11-27, 11:23
Hehe.. du är inte fet någon stans min vän :)

Jag är själv bara 171 cm över havet och min vikt pendlar mellan 74 - 76 kg.
Och jag anser mig inte själv vara fet.

Tror faktiskt du ligger lågt i BMI och du bör inte gå ned mer i vikt. Snarare tvärt om.

Skulle jag vara dig skulle jag istället sikta på att träna hårt och äta mer :thumbup:

Griip
2008-11-27, 12:08
Putmage är väl ändå något helt annat än en benämning på att man lagrar mycket bukfett jämfört med underhudsfett. Putmage comes from inside skulle jag vilja säga, och du har ingen putmage.

Fernicus
2008-11-27, 13:12
Gigantisk fettansamling? Klassisk putmage? Deffa vid 63 kg när man är 181 lång? Den här tråden är väl ett skämt? Snälla, säg att det är så...

Hade midjemåttet varit några decimeter till hade vi kanske kunnat börja snacka.

+1 på den. Jag är 180cm lång och väger strax över 80kg, och då kan vi börja snacka lite om att magen putar lite

Arnoldski
2008-11-27, 13:23
På min avatar här till vänster väger jag 86 kg och jag är lite drygt 178 cm lång.

Jag förstår vad du menar och vad du oroar dig för, men det är helt lugnt anser jag! Inte ett dugg att oroa sig för.
Du är dessutom i en väldigt gynsam ålder för all typ av träning.

Mitt tips är att träna på bra med styrketräningen och tänk på hållningen så ser det skitbra ut. När man rullar ihop sig i en crunch är det oerhört få människor som inte får ett veck nedanför naveln.

Putmage är enligt mig vad någon skrev lite tidigare -man har stor magsäck och mer visceralt fett så att buken står ut, även fast det inte är mycket "löst kött" att ta tag i på magen så att säga.

För att få bort det sista fettet på magen där du önskar är det i princip endast en extremt lågg fettprocent som kan rädda dig och det skulle jag inte rekommendera en 16 årig kille.

Lycka till!

Erkinson
2008-11-27, 16:41
Tack för alla svar! Jag svarar och kommenterar allt i ett och samma inlägg så att det inte räknas som spam eller något sådant.

Jag har även en teori om att om man ofta käkar stora mål, i stället för många mindre, kan det bidraga till att magen putar utåt, kanske för att magsäcken blir större eller något. Jag baserar det på personlig erfarenhet då jag märkt en sån skillnad på mig själv.

Hmm, stämmer in rätt bra på mig. Äter oftast bara frukost, lunch, mellanmål innan träning och middag. Jag kan testa med att försöka äta många mindre mål.

Den här tråden är väl ett skämt? Snälla, säg att det är så...

Nope! ;)

Du kan pröva mer högintensiv konditionsträning.

Brukar köra intervallträning inför varje gympass, så får väl fortsätta med det.

Sluta nojja du är inte fet på den vikten, snarare låter du underviktig.

Jag vet att jag inte är fet, jag vill bara bli av med putmagen.

63-64kg på 181cm låter underviktigt. Ska du deffa då och får bort ytterligare några kilon hamnar du under 60kg-strecket.

Jag är bara 16 år och är inte färdigväxt ännu. Så jag håller inte riktigt med om att jag är underviktig. Hade varit en annan sak om jag var färdigväxt! :) Och under 60-strecket kommer jag aldrig att hamna, usch.

Putmage... gigantisk fettsamling...

Kan hända att jag överdrev en aning. ;) Men en putmage är det i alla fall, kommer inte på något bättre ord.

Tror faktiskt du ligger lågt i BMI och du bör inte gå ned mer i vikt. Snarare tvärt om.

Skulle jag vara dig skulle jag istället sikta på att träna hårt och äta mer

BMI är endast (om ens det) träffsäkert på personer över 18 år. Och jag tränar stenhårt och äter relativt mycket, annars orkar jag ju inte träna..:)

Mitt tips är att träna på bra med styrketräningen och tänk på hållningen så ser det skitbra ut. När man rullar ihop sig i en crunch är det oerhört få människor som inte får ett veck nedanför naveln.

Problemet är att jag får den där lilla bullen längst ned på magen oavsett hur jag än står. Hjälper inte att ställa sig i givakt eller så, utan den putar fortfarande ut. Men styrketräningen kommer jag att fortsätta med i minst 3 år till.

För att få bort det sista fettet på magen där du önskar är det i princip endast en extremt lågg fettprocent som kan rädda dig och det skulle jag inte rekommendera en 16 årig kille.

Nä, något sådant är jag givetvis inte ute efter. Vill bara få en platt mage.

Mvh.

calleballe123
2008-11-27, 17:12
Finns inte många som inte har putmage, enligt din definition vad en putmage är. Spänn magen precis som modellerna gör så ska du se att din ser lika dan ut som deras. Slappnar du av så är det ju självklart att den putar ut mer.

Erkinson
2008-11-27, 19:18
Spänn magen precis som modellerna gör så ska du se att din ser lika dan ut som deras.

Jag spänner ju magen på bilden eftersom jag gör situps, den är ännu värre/större annars.

Balken
2008-11-27, 19:26
pinsam tråd.

calleballe123
2008-11-27, 19:41
Jag spänner ju magen på bilden eftersom jag gör situps, den är ännu värre/större annars.

Du ska stå upp. Hur många modeller ser du ligga ner och göra situps?

Ungrim
2008-11-27, 20:00
Nä, sluta nu oroa dig för din mage, träna & ha kul istället.

F.S
2008-11-28, 20:08
Du har inget att oro dig för, ät som en gnu och träna på.
Du kommer alltid se ut så när du gör situps, tänk på att du har skinn som "korvar" sig
Om du nu skulle ha "putmage" med din vikt och längd rör det sig nog om att du har stretchat höftböjaren för dåligt. Är du stel där drar du bäckenet i fel position och får lätt "putmage" och samtidigt en för stor svank.

Lycka till med träningen

willis
2008-11-28, 20:23
Organen ska ju få plats också

Erkinson
2008-11-30, 18:09
Om du nu skulle ha "putmage" med din vikt och längd rör det sig nog om att du har stretchat höftböjaren för dåligt. Är du stel där drar du bäckenet i fel position och får lätt "putmage" och samtidigt en för stor svank.
Lycka till med träningen

Har du någon speciell stretchövning vad gäller höftböjarna att rekommendera, eller duger den här som jag lite snabbt googlade mig fram till?

Övning 4:3 Iliopsoas.
http://www.ryggochmuskelakuten.se/system/visa.asp?FID=397&HID=350&HSID=4460&ActMenu=4472

Sanningen är att jag helt har skippat att stretcha höftböjarna, så det är väl värt att testa att börja med det. :) Tack!

Erkinson
2008-11-30, 18:10
Organen ska ju få plats också

Hehe, ja annars ligger man väl risigt till! ;)

F.S
2008-11-30, 21:45
Har inga speciella stretch övningar utan det ser väl bra ut det du har hittat.
Jag hade oxå slutat stretcha höftböjaren men har börjat igen.

Erkinson
2008-11-30, 22:58
Okej, då kör jag på med den då! :)

Sniggel
2008-12-01, 14:20
Ser inte ut som någon putmage där inte. Bara lite normal mängd subkutant fett på ett ställe som 99.5% av Sveriges män också har fettdepåer.
Det är förmodligen inte visceralt fett som får magen att puta ut i det fallet (även om magen ska puta hos en normal människa i avslappnat tillstånd)

BigBuck
2008-12-01, 20:45
pinsam tråd.

Pinsamt inlägg av dig, pinsamma användare.

Peppa och försök förklara för killen istället.
Smart-asses finns det nog så gott om på olika forum.


Jag har själv en putmage.
Även innan jag började träna och var rejält skinny hade jag det.
Detta har förmodligen samband med at jag har en sjuhelvetes svank misstänker jag.

Existence
2008-12-01, 21:06
du har stretchat höftböjaren för dåligt. Är du stel där drar du bäckenet i fel position och får lätt "putmage" och samtidigt en för stor svank.

Passar på att sno tråden lite ^^
Jag kan tänka mig att jag har stor svank och dålig hållning. Så mer stretch vid bäckenet kan motverka detta? (Eller åtminstone vara en del av motverkandet?)

Wao
2008-12-01, 22:19
Ja. Framsida lår för svanken samt bröst för eventuell krökning i bröstrygg

Barbastark
2008-12-01, 23:31
Jag hade/har samma problem. Lagt på mig lite nu så kan inte riktigt urskilja om det är det forna problemet eller beroende på lite mer fett nu. Då hade jag i alla fall kroppsfett på ca 10-12% och ändå putmagen, den stack ut en del alltså. Gravid med magrutor, nästan.

MEN

Jag tror mitt problem tror jag berodde på att jag åt alldeles för mycket fibrer. Att man äter för mycket fibrer kan leda till magproblem, med gaser, diarr'e och en uppsvälld "look".

Kobenten
2008-12-02, 11:40
Hej,

Som sagt så ska du stretcha höftböjjarmuskeln för att motverka anterior pelvic tilt
http://healthhabits.files.wordpress.com/2008/05/lordosis.jpg

Googla lite på anterior pelvic tilt så hittar du massa övningar som du kan köra.

Lycka till.

hampee
2008-12-02, 16:14
Hej,

Som sagt så ska du stretcha höftböjjarmuskeln för att motverka anterior pelvic tilt
http://healthhabits.files.wordpress.com/2008/05/lordosis.jpg

Googla lite på anterior pelvic tilt så hittar du massa övningar som du kan köra.

Lycka till.

Tror det finns en tråd om just svankproblemet som är riktigt bra. Undrar om den kanske till och med ligger i best of-sektionen.

Erkinson
2008-12-02, 16:30
Hej,

Som sagt så ska du stretcha höftböjjarmuskeln för att motverka anterior pelvic tilt
http://healthhabits.files.wordpress.com/2008/05/lordosis.jpg

Googla lite på anterior pelvic tilt så hittar du massa övningar som du kan köra.

Lycka till.

Det är verkligen precis så jag ser ut! Ska googla lite efter anterior pelvic tilt, tack så mycket!

Erkinson
2008-12-02, 16:33
Tror det finns en tråd om just svankproblemet som är riktigt bra. Undrar om den kanske till och med ligger i best of-sektionen.

Måste vara den här du menar?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=11249

Jontisch
2008-12-05, 02:37
Du är väldigt, väldigt nojig...
Fortsätt träna och ät rätt så är din "putmage" (ehrm) snart väck.

Erkinson
2008-12-05, 14:15
Jag har nu kontaktat en sjukgymnast för att få hjälp med hållningen, så får se hur det går. Ska dit den sjuttonde december och kommer förhoppningsvist då få en del råd och tips samt övningar som jag kan dela med mig till personer i liknande situationer.

@Jontisch: Jag har en putmage och är väl medveten om det. Är inte alls nojig.

Erkinson
2008-12-18, 18:43
Hej igen, har nu besökt en sjukgymnast och har några korta frågor till er. Jag har i alla fall en väldigt dålig hållning, och det höll hon med mig om.

Enligt sjukgymnasten så har jag tydligen ett framåtroterat bäcken, och jag undrar om det finns några speciella tips på hur man åtgärdar detta? Övningar osv... Sen har jag också relativt dålig sätesmuskulatur, undrar om någon har tips på en speciell övning till detta? Har testat med så kallade höftlyft, men vet inte om det är den direkt bästa övningen för det?
Jag har även fått tipset att träna upp korsryggen för att få bättre hållning, är roddövningar det bästa för detta eller?

Mvh.

Sacke
2008-12-18, 22:48
Jag rekommenderar marklyft för korsryggen.

Erkinson
2008-12-18, 23:04
Jag rekommenderar marklyft för korsryggen.

Är det effektivare än rodd eller är det helt enkelt en smakfråga? :)
Sen är det väl även större risk för skador med marklyft om man inte gör det på rätt sätt? Jag har ju trots allt bara gymmat i 3-4 månader.

newberger
2008-12-18, 23:06
Ja måste låna tråden lite... Min mage är väldigt lik din och jag har en ruskig svank. Alla säger att det bästa man kan göra är att tänka på att alltis sträcka på sig. In med magen och ut med bröstet. Saken är den att när jag står upp och sträcker på mig så hänger svanken mer. Det blir alltså som att ja svankar ytterligare när ja sträcker på mig... Någon som har någon tanke?

Black Star Abyss
2008-12-18, 23:07
Putmage och fett är olika saker i min värld.

Erkinson
2008-12-18, 23:17
Putmage och fett är olika saker i min värld.

Och med det ville du säga...?

Brooklyn
2008-12-18, 23:37
tänk på att det behöver inte vara en kort höftböjare som är orsaken till mkt svank (putmage) kan tex även vara för svaga hams, svag rectus osv.
så är det i mitt fall, och har blivit bättre sen jag började träna magen + hamsen bättre!

Erkinson
2008-12-18, 23:45
Jag är väldigt noga med att köra mycket mage och hamstrings. :)