handdator

Visa fullständig version : Tips på övningar


Kellogg
2008-11-26, 21:48
Tjena!

Skulle behöva lite tips på övningar för ländryggen och biceps.

Har precis börjat träna igen och har hittat mina favoritövnignar för de mesta muskelgrupperna.

Men jag har inte hittat några bra övnignar för ländryggen och biceps :-/

De övningar jag kört för ländryggen är marklyft och den där som ser ut som en omvänd sit-up men båda tar för mycket på benen dvs. jag klarar inte av att maxa mina reps för benen klarar det inte. Jag har alltid gillat maskinen man sitter i och pressar ryggen till liggande men den finns inte på detta gymmet :-/

Samma sak gäller biceps där alla övningar tar för mycket på axlarna dvs. axlarna tar slut innan jag biceps. Har testat allt känns det som, men inte hittat någon bra isolerande övning.

Bör tillägga att jag kör igenom hela överkroppen per pass då min kampsport tar upp mestadels av min träningstid. Jag tränar de största muskelgrupperna först och går på de minsta mot slutet av träningen därav.

Benen tränar jag endast explosivt via sprints/intervallträning.

ceejay
2008-11-26, 21:52
marklyft, utfall, knäböj och stångcurls

pellepedal
2008-11-27, 09:34
Samma sak gäller biceps där alla övningar tar för mycket på axlarna dvs. axlarna tar slut innan jag biceps. Har testat allt känns det som, men inte hittat någon bra isolerande övning.


Handlar nog mer om att du har fel utförande på övningarna...

Kellogg
2008-11-27, 13:22
Handlar nog mer om att du har fel utförande på övningarna...

Möjligt men jag tror inte det... Jag kör strikt och långsamt utan explosion, kanske 2 sek upp och 2 sek ner. Möjligtvis är jag oproportionell dvs. jag är kanske för klen i benen för marklyft och det samma för axlar?

Men jag ska prova att köra goodmornings för ländryggen och för biceps blir det en övning där jag sitter med armbågen mot låret dvs. en arm i taget.

pellepedal
2008-11-27, 13:25
Möjligt men jag tror inte det... Jag kör strikt och långsamt utan explosion, kanske 2 sek upp och 2 sek ner. Möjligtvis är jag oproportionell dvs. jag är kanske för klen i benen för marklyft och det samma för axlar?

Men jag ska prova att köra goodmornings för ländryggen och för biceps blir det en övning där jag sitter med armbågen mot låret dvs. en arm i taget.

Om jag var dig skulle jag göra direkt det motsatta.
Mindre isoleringsövningar och mer basövningar för att stärka upp hela kroppen.

actiwe
2008-11-27, 13:36
biceps övningar finns det ju massvis av

mastermungo
2008-11-27, 14:59
Kika i övningsbanken här på forumet samt här http://exrx.net/Lists/Directory.html
Finns massvis av tips på övningar så det är bara att prova.

Verkar som du har relativt svaga ben om de tar slut i marklyft och då bör du kanske börja träna dem utöver din sprint/intervallträning.

Jag känner också ibland att axlarna blir väldigt trötta vid olika fria bicepscurls men du kanske kunde prova någon isolerad version som koncentrationscurls eller preachercurls.

F.S
2008-11-27, 15:23
Istället för goodmornings så testa att köra "Rumänska marklyft".
Lite lätt böjning i knäleden bara. Börja med stången i midjehöjd och sänk stången till golvet och upp utan att böja benen.
Se till att hålla ryggen rak.
Kan köras både med stöt-fattning och ryck-fattning.

dared
2008-11-27, 15:34
Jag fick verkligen en riktigt upswing i min bicepträning när jag började köra tyngre och mindre strikt. (Gungar lite men aktar mig för att böja mig för mycket bakåt).

Nu är det min bästa muskelgrupp. Nu har jag aldrig iofs haft det problemet att mina axlar blir trötta av bicepövningar, men strikt behöver inte vara lika med rätt/bra utförande.

De övningar som har gett mig bäst resultat är skivstång- och hantelcurl, men i t.ex koncentrationscurl, som MM nämnde, kan väl knappast dina axlar ta slut snabbare än bicep?

Kellogg
2008-11-27, 15:36
Tack så mycket för alla svar, ska se över det ni sagt! :-D