handdator

Visa fullständig version : Cykla till medelhavet !?!


Eddie_ja
2008-11-26, 20:11
Detta har varit en tanke de sista 5 åren för mig. Det har inte blivit av än främst pga avsaknad av någon som vill det samma och brist på tid. Men jag ska göra det innan jag dör!!!

Är det någon som har erfarenhet av något liknande? Jag har lite frågor.

Hur många mil / dag är realistiskt att man klarar? 30 milpå en dag är ju en sak men om man ska köra 300 mil ?

Realistisk tidsplan ? Jag tänkte mig en månad 15 mil/ dag och 10 vilodagar.

Tacksam för tipps ang denna tokiga plan.

MasterChief
2008-11-26, 20:22
Det är klart du ska göra det! Planering och förberedelse är A och O givetvis. Jag har gjort en del äventyr men de har inte varit längre än några dagar.

Mängd beror ju helt på din nivå osv. Det finns en del som gjort samma sak som dig och jag tror du kan hitta en del dagböcker på nätet, tex:

http://www.nordicextreme.se/?p=7

hoikka poika
2008-11-26, 20:52
Detta har varit en tanke de sista 5 åren för mig. Det har inte blivit av än främst pga avsaknad av någon som vill det samma och brist på tid. Men jag ska göra det innan jag dör!!!

Är det någon som har erfarenhet av något liknande? Jag har lite frågor.

Hur många mil / dag är realistiskt att man klarar? 30 milpå en dag är ju en sak men om man ska köra 300 mil ?

Realistisk tidsplan ? Jag tänkte mig en månad 15 mil/ dag och 10 vilodagar.

Tacksam för tipps ang denna tokiga plan.

Spännande!

Jag har absolut ingen erfarenhet av detta men jag skulle rekommendera dig några testturer.

Lägga ut en färdplan ( med så varierande terräng som möjligt ) för ca en vecka, ta med allt som behövs och försöka planera så bra som möjligt. Skriva dagbok under tiden. Fundera på vad som behövs för att göra turen bättre, längre etapper? Kortare? Utvärdera lite drycker och snacks. Vad saknar du?

z_bumbi
2008-11-26, 21:15
Det var någon på forumet som cyklade en sväng för två (?) år sedan och det borde gå att leta reda på trådar om det.

machine gun
2008-11-26, 21:23
Detta kanske kan vara en bra "testtur": http://www.colting.nu/pdf/tos2009.pdf

stevebc
2008-11-26, 21:30
Detta har varit en tanke de sista 5 åren för mig. Det har inte blivit av än främst pga avsaknad av någon som vill det samma och brist på tid. Men jag ska göra det innan jag dör!!!+1


Jag hade tänkt mig en takt på 10 mil/dag. För att inte slita ut mig. På bra dagar kanske man kan ta 20 mil, sen när det blir uppförsbacke (alperna) eller skitväder kanske man chillar och tar 0-5 mil. Men jag vet inte, cyklar på en skitcykel till skolan, ca 5 km.

Det tuffa mentalt är nog att cykla hem sen. Cyklar man mot medelhavet har man något att se fram emot, men att cykla hem är ju bara en pina. Jag tänkte att man kanske kan köpa någon begagnad "sportcykel" här, cykla ner till medelhavet, och sen sälja den där på plats för kanske en tusenlapp mindre. Det kostar ju i princip tusen spänn att resa dit så det kan man lägga ner. Sen tar man tåget eller flyget hem bara.

Vezzlan
2008-11-26, 21:33
Det var någon på forumet som cyklade en sväng för två (?) år sedan och det borde gå att leta reda på trådar om det.

Den du tänker på?

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=101395

z_bumbi
2008-11-26, 21:38
Den du tänker på?

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=101395

Nope men bra fynd.

Jag har för mig det var handlade om att åka runt Östersjön och/eller i Tyskland?

machine gun
2008-11-26, 21:44
+1


Jag hade tänkt mig en takt på 10 mil/dag. För att inte slita ut mig. På bra dagar kanske man kan ta 20 mil, sen när det blir uppförsbacke (alperna) eller skitväder kanske man chillar och tar 0-5 mil. Men jag vet inte, cyklar på en skitcykel till skolan, ca 5 km.

Det tuffa mentalt är nog att cykla hem sen. Cyklar man mot medelhavet har man något att se fram emot, men att cykla hem är ju bara en pina. Jag tänkte att man kanske kan köpa någon begagnad "sportcykel" här, cykla ner till medelhavet, och sen sälja den där på plats för kanske en tusenlapp mindre. Det kostar ju i princip tusen spänn att resa dit så det kan man lägga ner. Sen tar man tåget eller flyget hem bara.

Det kostar 600 kr att checka in cykeln på flyget. Man kan ta med den hem mao. Att cykla dit och flyga hem är nog en ganska bra plan.

Åh! Jag vill också! :rolleyes:

Men i brist på semesterdagar så kommer jag istället att flyga ner till Medelhavet och cykla en vecka på Mallis och sen flyga hem igen nu i vår :)

stevebc
2008-11-26, 21:45
Det kostar 600 kr att checka in cykeln på flyget. Man kan ta med den hem mao. Att cykla dit och flyga hem är nog en ganska bra plan.

Åh! Jag vill också! :rolleyes:

Men i brist på semesterdagar så kommer jag istället att flyga ner till Medelhavet och cykla en vecka på Mallis och sen flyga hem igen nu i vår :)Aha coolt. Ja det är nog bättre. Pröjsar lätt 600 spänn för att slippa cykla hem.

En färdväg jag funderar på är att cykla från Delphi (studentområde i Lund som jag ofta hänger på) till Delphi (antikens Grekland). På vägen cyklar man genom östeuropa och tränar med legendariska tyngd- och styrkelyftare i länder som Polen, Ungern, Bulgarian, Rumänien :D

hoikka poika
2008-11-26, 21:52
+1


Jag hade tänkt mig en takt på 10 mil/dag. För att inte slita ut mig. På bra dagar kanske man kan ta 20 mil, sen när det blir uppförsbacke (alperna) eller skitväder kanske man chillar och tar 0-5 mil. Men jag vet inte, cyklar på en skitcykel till skolan, ca 5 km.

Det tuffa mentalt är nog att cykla hem sen. Cyklar man mot medelhavet har man något att se fram emot, men att cykla hem är ju bara en pina. Jag tänkte att man kanske kan köpa någon begagnad "sportcykel" här, cykla ner till medelhavet, och sen sälja den där på plats för kanske en tusenlapp mindre. Det kostar ju i princip tusen spänn att resa dit så det kan man lägga ner. Sen tar man tåget eller flyget hem bara.

Jag satt just och funderade på detta ... skulle nog ha lagt upp turen just som du föreslår; cykla ena vägen och annat färdsätt hem.

Eller så utvidgar man "sta'n runt". Man åker iväg hemifrån söderut och kommer hem norrifrån. Inte runt hela jäkla jordklotet då utan turen är en "cirkel".

z_bumbi
2008-11-26, 21:54
Hittade en av trådarna.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=68184

stevebc
2008-11-26, 22:10
Jag satt just och funderade på detta ... skulle nog ha lagt upp turen just som du föreslår; cykla ena vägen och annat färdsätt hem.

Eller så utvidgar man "sta'n runt". Man åker iväg hemifrån söderut och kommer hem norrifrån. Inte runt hela jäkla jordklotet då utan turen är en "cirkel".Smart!

En annan väg jag funderat på är till Santiago De Compostela i Spanien, inte för att jag är religiös pilgrim utan mer som en rolig resa. Det finns en slags vandringsled ända från Skåne (anslöts i år tror jag) ner dit via Danmark, Tyskland, Holland (tror jag), Belgien, Frankrike så skulle man kunna ta en alternativ väg hem.

hoikka poika
2008-11-26, 23:44
Smart!

En annan väg jag funderat på är till Santiago De Compostela i Spanien, inte för att jag är religiös pilgrim utan mer som en rolig resa. Det finns en slags vandringsled ända från Skåne (anslöts i år tror jag) ner dit via Danmark, Tyskland, Holland (tror jag), Belgien, Frankrike så skulle man kunna ta en alternativ väg hem.

Man skulle definitivt kunna se mycket på vägen t ex ta en sväng förbi paris och cykla i rondellen runt triumfbågen :)

Amsterdam kanske man skulle ta på hemvägen isåfall!

Funderar själv på en tur i Sverige. Måste skaffa en kärra att dra hunden i :D

Kanske har en romantisk syn av landsbygden i Frankrike, men jag tror att det skulle kunna vara något! Cykla runt mellan vinprovningarna och se vackra fransyskor i tunna sommarklänningar!

kberg
2008-11-27, 08:26
Ett tips.. Happymtb.org

obesogen
2008-11-27, 10:45
Kul idé! Se till att förbereda dig ordentligt innan bara. Här är en bra länk:
http://www.outdoor.se/artiklar/cykelresan/

Eddie_ja
2008-11-27, 17:59
Oj va mycket svar :)


Jag har tänkt att ta flyget hem faktiskt.

Men hur långt varje dag är realistiskt?

Snackade med min vän idag ang denna resa han verkar svaja lite :( ena stunden är han på till 100 % andra ...

jaja så ka det va

tsp
2008-11-27, 21:29
Man skulle definitivt kunna se mycket på vägen t ex ta en sväng förbi paris och cykla i rondellen runt triumfbågen :)

Amsterdam kanske man skulle ta på hemvägen isåfall!

Funderar själv på en tur i Sverige. Måste skaffa en kärra att dra hunden i :D

Kanske har en romantisk syn av landsbygden i Frankrike, men jag tror att det skulle kunna vara något! Cykla runt mellan vinprovningarna och se vackra fransyskor i tunna sommarklänningar!

Och bli påkörd av fransmän i små hundkojor som bränner på i 120 knyck!

hoikka poika
2008-11-27, 21:47
Och bli påkörd av fransmän i små hundkojor som bränner på i 120 knyck!

Då får jag dö med ett leende på läpparna och ett gigantiskt skavsår i skrevet ( dåliga cykelbyxor ).

stevebc
2008-11-27, 22:03
Snackade med min vän idag ang denna resa han verkar svaja lite :( ena stunden är han på till 100 % andra ...

jaja så ka det vaHar samma problem. Fast nu är det väl snarare jag som är mest otaggad.