handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp - Trådlöst nätverk?


X-Change
2008-11-26, 19:24
Hyr lägenhet av en privatvärd, som driver eget. I min hyra ingår bredband dvs att jag använder samma lina som företaget.
Istället för att ha en 5m lång nätverkskabel genom min lilla 1a har värden ordnat ett trådlöst modem åt mig:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=314078

kopplade in det nyss (tydligen var det bara "plug and play" som gällde), men min dator:

http://www.radars.se/Product/fujitsu_siemens_pa3553-003-1135652.html

känner inte av något nätverk.

När jag tittar i enhetshanteraren står det att jag har dessa nätverkskort:
- 802.11n Wireless LAN card
- Realtek RTL8168C(P)/8111C(P) Family PCI-E Gigabit Ethernet NIC (NDIS6.0)

Förstod jag säljaren helt fel när jag köpte datorn att den inte alls har möjlighet till trådlöst internet utan bara trådlöst-nätverk till andra datorer?

Om det är så, finns det typ något slags mottagare man köpa till datorn? liknande ett USB-minne och bara plugga in?

Tacksam för svar
-Martin

forslund
2008-11-26, 19:40
Datorn ska klara av vilka hastigheter som helst som erbjuds idag inom trådlöst nätverk.
Fråga nätverksadministratören ifall han har dolt SSID och isåfall efter namnet och lösenordet till krypteringen han kör.

Mr.Cosybear
2008-11-26, 20:41
Som sagt, din dator har ett trådlöst nätverkskort och du bör kunna hitta nätverket. En dum fråga är bara, har du startat trådlösa nätverkskortet på din dator? Bärbara brukar ha en knapp någonstans på datorn som sätter på och stänger av det trådlösa nätverkskortet för att spara på batteri, så kolla om det är aktiverat.

Annars gör som forslund skriver att din värd kan ha dolt nätverket så du måste fråga om SSID namn och eventuellt lösenord till nätverket.

hahavaffan
2008-11-26, 20:45
Det där är inget trådlöst modem du länkar till, utan en trådlös router. En router kopplar du in i nätverksuttaget eller modemet. Men du har ju antagligen ett uttag i väggen där du kopplar den fem meter långa kabeln som du inte ville använda? Isf ska routern kopplas dit. Läs instruktionerna för routern för att ställa in det trådlösa nätverket. Din dator hanterar alla varianter av wlan, så det är inte problemet.

Mr.Cosybear
2008-11-26, 21:20
Det där är inget trådlöst modem du länkar till, utan en trådlös router. En router kopplar du in i nätverksuttaget eller modemet. Men du har ju antagligen ett uttag i väggen där du kopplar den fem meter långa kabeln som du inte ville använda? Isf ska routern kopplas dit. Läs instruktionerna för routern för att ställa in det trådlösa nätverket. Din dator hanterar alla varianter av wlan, så det är inte problemet.

Även om den är felaktigt ikopplad borde ett trådlöst nätverk dyka upp.

hahavaffan
2008-11-26, 21:29
Även om den är felaktigt ikopplad borde ett trådlöst nätverk dyka upp.Jupp, nåt annat har jag inte påstått. Men han måste ju först och främst sätta upp ett trådlöst nätverk. Plug n play kanske bara innebar att den satte upp ett trådbundet.

X-Change
2008-11-26, 21:51
Tack för de snabba svaren!

Lyckades just aktivera Wlan:et! Ska strax testa utan den vanliga nätverkskabeln.

Kul att kolozzeum har den bästa supporten ;)

X-Change
2008-11-26, 21:54
..And it works like a charm! :hbang:

jakke
2008-11-26, 22:25
Glöm inte att använda kryptering, förslagsvis wpa2.

hahavaffan
2008-11-26, 23:12
Glöm inte att använda kryptering, förslagsvis wpa2.True story. Jag når just nu från min lägenhet 2 icke skyddade nät, och kan se 4 med WEP (lol), 1 med WPA och 2 med WPA2 (mitt o brorsans).

Baan
2008-11-27, 01:04
Glöm inte att använda kryptering, förslagsvis wpa2.

Kanske viktigt påpeka - fastän det kanske är få som sitter och bruteforcar lösen (vad vet jag) - är att ett bra och långt lösen är ett måste. Ett kasst lösenord och man kan lika gärna ha WPA1337 (som bara jag använder). Säg en 20 tecken minst.. det dubbla vore riktigt bra :)

X-Change
2008-11-27, 01:45
Står nu att krypteringskyddet är "WPA-personal". Är det bra? Kan någon förklara skillnaden mellan WPA och WPA2?

mangs
2008-11-27, 16:17
Olika kryptering:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wpa2

För bäst säkerhet skal ldu köra Enterprise mode med en RADIUS server men normalt sett är det bara företag som kör det. För bra säkerhet så kör:

1. WPA2 Personal (PSK)
2. Hidden SSID
3. MAC Adress-filter

4. Ingen DHCP
5. Ett udda subnet så att folk inte kan gissa IP
6. Kör Antivirus samt firewall på dina klienter.
7. Om du sitter nära din AP/Router, minska output för att minska räckvidd

Steg 1-3 ovan räcker normalt sätt för att säkra det trådlösa nätet men de andra är inte heller dumma, speciellt inte 6an.

Dessutom, om din AP/Router är öppen ut mot Internet, se till att ha ett avancerat lösen och se gärna till att köra denna info över https.

Baan
2008-11-27, 16:23
Står nu att krypteringskyddet är "WPA-personal". Är det bra? Kan någon förklara skillnaden mellan WPA och WPA2?

Det går in på tekniska detaljer men kortfattat säkerhetsmässigt funkar det som WPA2 -> WPA -> WEP, dvs vad man föredrar. WPA är väl sisådär, det finns attacker mot det. WPA2 är i princip säkert, det finns lite skrivet om attacker på det men det är det du kör om du vill ha hyfsad säkerhet. Jag tror den ska kunna köra WPA2, försök konfigurera så den kör det istället.

rememberence
2008-11-27, 18:07
Ska jag vara ärlig så anser jag steg 2-5 helt onödiga.
Är det någon som är så pass seriös/ambitiös att knäcka en WPA2kryptering så kan personen med största sannolikhet ta sig "förbi" ett udda subnät och brist på DHCP, och dolt SSID gäller ju nästan enbart windows inbyggda nätverksgui.

EDIT: Lika bra att köra med sladd nästan :D