handdator

Visa fullständig version : Aktivitetsfaktor... och er?


Picap
2008-11-26, 18:59
Tjenare grabbar!
Jag håller för närvarande på med min andra deff :whipped:
Det har intills nu gått väldigt bra, och inget tyder på att det skulle sluta gå bra framöver men nu tänkte jag fråga er något utav nyfikenhet!
Jag följer Deff-guiden och där avgör man ju hur pass mycket kalorier man skall äta utifrån en formel eller den "aktivitetsfaktor" som man hållit under dagen, från 1.2-2.0.
Då är min fråga till er följande:
När ni deffar, vilken aktivitetsfaktor brukar ni ligga på de flesta dagarna, och vad/hur tränar ni för att uppnå denna?

:thumbup:

hot_tuna
2008-11-26, 19:22
Det är enhel del frågor om aktivitetsfaktorn, den verkar krångla till det för många. Jag kan hålla med om det, hur ska man kunna estimera något slags "medelvärde" över en hel vecka, egentligen. *screwy*

Jag gör så att jag lägger på 1,2 vilket motsvarar min dagliga "motion" om jag inte skulle göra något alls, förutom den vanliga aktiviteten (gå upp, åka till jobbet, jobba (på kontor för min del), mm).
Sedan lägger jag helt enkelt på alla aktiviteter och räknar på en hel vecka, tex styrketräning 3 ggr = 1000 kcal, spinning 2 ggr = 1200 kcal, löpning 1-2 gånger = 1000 kcal. Lite mer räknande blir det (tur att excel finns!) men man slipper "gissa".
Förresten så skulle jag hamna på 1,5 ungefär, om jag bakade in allt. Kanske kan vara något att utgå från?

Picap
2008-11-26, 19:26
Själv brukar jag ge mig själv en ganska hög aktivitetsfaktor då jag på morgonen springer 10km (ibland medelhastighet, ibland i intervaller). Sedan styrketränar jag och på kvällen tränar jag boxning, och de dagar jag inte tränar (Lördag, Söndag) har jag givetvis lägre faktor.
Jag jobbar dock som brevbärare i Danmark på lördagar och det kan tänkas att man bränner en hel del kalorier under en arbetsdag då vi har någonstans kring 90 uppgångar att springa upp och ner i.

Eddie Vedder
2008-11-26, 19:31
Det är enhel del frågor om aktivitetsfaktorn, den verkar krångla till det för många. Jag kan hålla med om det, hur ska man kunna estimera något slags "medelvärde" över en hel vecka, egentligen. *screwy*


Du måste inte slå ut det på en vecka, det går ju att ta dag för dag. Om det sedan gör det ännu krångligare eller mindre krångligt är ju en annan sak men ett medelvärde för veckan är inget krav.

Här har jag skrivit lite om hur man kan uppskatta sitt energibehov:
http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/

Hur långa är dina spinningpass förresten? Nu kanske du är väldigt väldigt vältränad, det vet ju inte jag, men det ska till ganska mycket för 600kcal på ett spinningpass om vi snackar "normal" tid (typ 45-60 minuter).

Kapten A
2008-11-26, 20:36
Jag har gjort ett beräkningsprogram i excel varav jag väljer aktivetetsfaktor beroende på vad jag gör just för dagen. Detta bör enligt mig ge ett mer korrekt värde, förutsatt att jag inte väljer fel aktivetetsfaktor.

Hittills har det fungerat ypperligt.

Kapten A

hot_tuna
2008-11-26, 22:16
Du måste inte slå ut det på en vecka, det går ju att ta dag för dag.
Ja, det går ju bra att välja som man vill, jag tog en vecka bara som ett exempel. För mig är det bra eftersom jag har veckoschema, dvs gör samma sak på en viss veckodag. Tycker man att dag för dag är enklast så gör man ju det istället.


Hur långa är dina spinningpass förresten? Nu kanske du är väldigt väldigt vältränad, det vet ju inte jag, men det ska till ganska mycket för 600kcal på ett spinningpass om vi snackar "normal" tid (typ 45-60 minuter).

Nja, vältränad är jag kanske inte men jag går efter pulsklockan. Passen är 55 minuter, inkl stretch då. Jag slår igång klockan när jag kliver på och stänger av den när jag kliver av. Då brukar den visa någonstans mellan 550 och 600 kcal, oftast det lägre intervallet när jag tänker efter. 600 kanske är att överskatta det lite då.

machine gun
2008-11-26, 22:29
Hur långa är dina spinningpass förresten? Nu kanske du är väldigt väldigt vältränad, det vet ju inte jag, men det ska till ganska mycket för 600kcal på ett spinningpass om vi snackar "normal" tid (typ 45-60 minuter).

Jag måste erkänna att jag inte har direkt stenkoll på vad ett spinningpass kan förbrukar, så nu blev jag nyfiken. Om man står upp större delen av passet (vilket brukar vara fallet under vanlig spinning) borde det ju kunna jämföras med att gå i trappor el likn motsvarande tid och väger man sådär 80 kg borde ju inte 600 kcal vara omöjligt på den tiden tycker jag?

martikainen
2008-11-27, 08:36
Jag måste erkänna att jag inte har direkt stenkoll på vad ett spinningpass kan förbrukar, så nu blev jag nyfiken. Om man står upp större delen av passet (vilket brukar vara fallet under vanlig spinning) borde det ju kunna jämföras med att gå i trappor el likn motsvarande tid och väger man sådär 80 kg borde ju inte 600 kcal vara omöjligt på den tiden tycker jag?

Det tycker inte jag heller, tycker 600 låter som en rätt rimlig siffra på den tiden.
10kcal/minuten är vad jag ligger på rätt ofta vid konditionsträning (85kg@173cm) och 160 puls cirka. Lägger jag mig på 180puls så blir det typ 13-14kcal/minuten, är det verkligen överdrivna siffror?
Detta är taget dels från crosstrainer/löparband och dels pulsklocka (polar F6)

Eddie Vedder
2008-11-27, 09:04
?
Detta är taget dels från crosstrainer/löparband och dels pulsklocka (polar F6)

Precis.

Det är ju ganska stor skillnad i energiförbrukning från cykling och löpning. Och pulsen är en värdelös indikator på energiförbrukningen på spinning. Den säger nästan ingenting i sig.

Ellis Wyatt
2008-11-27, 17:36
Jag måste erkänna att jag inte har direkt stenkoll på vad ett spinningpass kan förbrukar, så nu blev jag nyfiken. Om man står upp större delen av passet (vilket brukar vara fallet under vanlig spinning) borde det ju kunna jämföras med att gå i trappor el likn motsvarande tid och väger man sådär 80 kg borde ju inte 600 kcal vara omöjligt på den tiden tycker jag?

Dålig jämförelse. När man går i en trappa lyfter man hela sin kroppsvikt, när man cyklar stående använder man sin kroppsvikt för att 'svinga' upp sin andra sida om du förstår vad jag menar.

martikainen
2008-11-28, 07:32
Precis.

Det är ju ganska stor skillnad i energiförbrukning från cykling och löpning. Och pulsen är en värdelös indikator på energiförbrukningen på spinning. Den säger nästan ingenting i sig.

Jo man kan väl få ganska hög puls utan att egentligen anstränga sig direkt jättemycket, men om jag vill komma upp i 170-180 i puls på cykel så måste jag lägga på bra med motstånd för att inte benen ska gå i en väldigt hög okontrolerbar fart, och då ökar ju förbrukningen i takt med motstånd/fart/puls.

Eddie Vedder
2008-11-28, 07:41
Jo man kan väl få ganska hög puls utan att egentligen anstränga sig direkt jättemycket, men om jag vill komma upp i 170-180 i puls på cykel så måste jag lägga på bra med motstånd för att inte benen ska gå i en väldigt hög okontrolerbar fart, och då ökar ju förbrukningen i takt med motstånd/fart/puls.

Ja men klockans uppvisade energiföbrukning säger fortfarande ingenting. Visst ökar förbrukningen med mer motstånd, min poäng var den att pulsen som enskild faktor för energiförbrukning ger otillräcklig information för att kunna ge korrekta siffror.

Det måste finnas variabler som distans, tid och tempo. Vidare går den även på kroppsvikt och kroppsvikten spelar inte alls lika stor roll på cykel som vid löpning. Man kan inte jämföra stående cykling med löpning.

martikainen
2008-11-29, 09:43
Ja men klockans uppvisade energiföbrukning säger fortfarande ingenting. Visst ökar förbrukningen med mer motstånd, min poäng var den att pulsen som enskild faktor för energiförbrukning ger otillräcklig information för att kunna ge korrekta siffror.

Det måste finnas variabler som distans, tid och tempo. Vidare går den även på kroppsvikt och kroppsvikten spelar inte alls lika stor roll på cykel som vid löpning. Man kan inte jämföra stående cykling med löpning.

Då hänger jag med :) Tack Eddie!

z_bumbi
2008-11-29, 10:57
Det stora flertalet äter ungefär samma saker utslaget på 7-14 dagar som de gjorde perioden innan och de rör sig dessutom ungefär lika mycket på samma tidsperiod så varför ska man bry sig om aktivitetsnivån en viss dag eller vad ett visst pass förbrukar? För att få någon "nytta" av de siffrorna så måste man dessutom räkna kalorier och då finns det siffror så man slipper gissa så mycket. Kör man ett hårdare pass än normalt brukar dessutom de flesta reagera så att de tar det lugnare efteråt och det omvända brukar också inträffa.
Att börja räkna på förbrukning av enskilda pass gör nog lättare att man börjar räkna kompensatoriskt och det är ingen bra väg att gå, det intressanta är totalförbrukningen och den är nästan omöjligt att räkna fram så varför försöka?
Skulle jag få bestämma skulle jag plocka bort alla kalorifunktioner från träningsapparater och pulsklockor.