handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig med min kost.


markus1993
2008-11-26, 17:45
Hejsan.

Mitt namn är markus och jag har gymmat i ca 3 månader.
Jag har nu känt på alla vikter rejält, lärt mig och vill börja på riktigt.
Jag är inte säker på om jag ska bulka, eller om jag ska köra på som vanligt, men hur som helst så vill jag få bra tips till bättre kost så jag kan bli större.

Just nu slarvar jag som fan med maten, så jag vill ha tips för en hel dag iaf, och variation på lunch osv.

Bulka fram tills våren någon gång är trovärdigt annars, jag vill bara bli biff ;)
Har även Whey 80 här hemma så jag kan få i mig ännu mer mat om det skulle bli aktuellt. Jag väger ca 56-57kg och är ungefär 173 - 174,5cm lång så just nu är jag inte så stor.

Hjälp mig med matschema så jag kan bli större, gärna mycket god mat *flex*
Lägg upp för en hel dag med mycket variation vid lunch och middag.
Frukost fram tills läggdags :D

Tack på förhand, om ni vill veta något mer så fråga gärna*kissass*

EDIT: Jag gymmar 3-4 dagar i veckan och tränar fotboll 2 gånger i veckan.

Scratch89
2008-11-26, 18:06
Hur gammal är du? Du verkar inte vara särskilt gammal. Bor du fortfarande hemma?

markus1993
2008-11-26, 18:10
Ja, jag bor hemma och jag blir 16 i januari.

Scratch89
2008-11-26, 19:56
Då ser jag inga problem. Ät vanlig frukostmat, typ mackor, gröt, flingor, frukt. I skolan äter du lunchen som serveras, middag som serveras, och kvällsmaten kan se ut som frukosten.

Snorkelfarsan
2008-11-26, 20:05
Det finns massvis med trådar som tar upp liknande frågeställningar. Ta även en titt i forumet med målitder och recept, där kan du få en massa trevliga idéer :).

Mitt tips är att du fortsätter träna som du gör, käkar så att du blir mätt och tänker lite extra på att få i dig extra protein samt och speciellt efter träning. Sen kan du utvärdera om ett par månader eller halvår, då ska du nog se att du går upp i vikt sakta men säkert.
lycka till

markus1993
2008-11-26, 20:06
Då vill jag bara ha tips på middag, eftersom vi bara får lunch i skolan.
Och det betyder att jag måste hem före gympasset och laga + käka.

Scratch89
2008-11-26, 20:59
Får du inte middag hemma?

markus1993
2008-11-26, 22:03
Jo såklart, men kanske inte den nyttigaste, och inte i tid heller pågrund av diverse saker.
Men jag tänkte på en sak också, skall jag inte äta efter gympasset?

Scratch89
2008-11-26, 23:20
Du ska alltid äta så fort du kan efter gympasset. Vanlig mat funkar jättebra, som t.ex lite mackor med pålägg och mjölk.

Eddie Vedder
2008-11-27, 06:32
Men jag tänkte på en sak också, skall jag inte äta efter gympasset?

Jo det är ju det alla säger. Det är alltså inte så att du bör käka middag när du kommer hem och sedan träna med en stor måltid i magen.

Ta något litet lätt när du kommer hem om du vill, ett glas fil och en banan typ. Sedan käkar du stor middag efter passet. Och den måste inte bestå av långkok med 10 000 biodynamiskt odlade ingredienser för att vara nyttig.;) Det går alldeles utmärkt med t.ex. snabbmakaroner och köttbullar eller fil och flingor med lite frukt och lite nötter.