handdator

Visa fullständig version : Nytt schema


K-son2
2008-11-26, 17:19
Hej allihopa, debuterar här på forumet med detta inlägg.

Jag är kille på 21 år. 188 cm lång och 89 kilo lätt. Jag har tränat hela livet men inriktat mig lite mer på styrketräning under de senaste åren, men det är först det senaste året jag börjat träna seriöst och förstått vikten av rätt kost. Mitt mål är att bygga massa. Jag skulle inte bli förtvivlad om jag "förlorar" mina magrutor om jag bygger mukler i snabbare takt, vill dock inte bli en "tjockis" tack vare nån grisbulk. Jag tränar nu 7 gånger i veckan vilket jag tycker det skulle vara svårt att sluta med då det har blivit en form av beroende att alltid gå till gymmet varje dag.

Lite snabbt om kosten i enkla drag.
Frukost: Proteinshake, stor skål med röd mjölk och musli. Ibland får jag i mig några knäckemackor men oftast har jag inte köpt hem något mer pålägg än ost och då skippar jag dom.
Därefter gym innan lunch som består i de flesta fall av nötkött och fullkornspasta. Ett exempel är köttfärsås gjort på 300 gram färs och 3.5 deciliter snabbmakaroner och det är väl den genomsnittliga storleken.
Mitt emellan lucnh och middag blir det en proteinshake till och därefter middag vilket ofta blir precis samma sak som lunchen. Innan läggdags blir det lite mer musli.

Mitt nuvarande schema ser ut såhär:

Rygg och biceps:
Mark
Chins
Sittande rodd
Enarmsrodd
Latsdrag
Bicepscurl med "vanlig" stång
Scottcurl
Hantelcurl

Bröst triceps:
Bänkpress
Sned Hantelpress
Cablecross
Dips
Pushdowns
Kickbacks

Ben Vader:
Knäböj
Benpress
Sittande vadpress
stående vadpress

Axlar, mage:
Sittande axelpress
Drag upp till hakan(namn?)
Hantenlyft framåt
Hantellyft sidan
Stående i cablecrossen där man drar för baksida axlar, ja ni förstår tror jag.
Knästående crunches med i cablecrossen
Benlyft


Detta schema har jag nu kört ett bra tag. Jag har kört på detta schema utan vilodagar alltså bara roterat på. Det jag har funderat på att ändra är att dela upp ben och vader på olika dagar. Ta bort axlarna som egen dag och köra baksida axlar tillsammans med rygg, framsida och mellersta tillsammans med bröst. Köra armar på en särskild dag. Nånting i stil med detta:

Rygg & Baksida axlar
Marklyft
Chins
Sittande rodd
Latsdrag
Enarmsrodd

Bröst & Framsida och mittersta axlar
Bänk
Sned hantelpress
Cablecross
Sittande hantelpress
Hantellyft framåt
Hantellyft sida
Drag upp till hakan



Lår & Mage
Knäböj
Benpress


Vader & Armar

Det jag skulle vilja ha hjälp med är att fylla ut schemat, allmänna åsikter, tankar om kost och lyssnar på allt ni har att säga.

jaosef
2008-11-26, 17:36
Kanske dumt att du skippar vilodagarna helt? 7 dagar i veckan är ju en hel del.
Mer är inte alltid bättre.

hasic
2008-11-26, 18:24
Varför tränar du sju dagar i veckan? Hur mycket du än gillar träningen så är det bättre att lägga in lite vilodagar, innan träningen blir kontraproduktiv p.g.a. överträning & liknande.

K-son2
2008-11-26, 19:28
det enkla skälet till att jag tränar sju dar i veckan är att jag saknar det så mycket de dagar då jag inte hunnit träna. Handlar om mer än bara effektivaste träning då jag mår bättre varje dag. Kanske värt att nämna att jag har en 50-60 minuters prommis på kvällen också.

jaosef
2008-11-26, 19:41
det enkla skälet till att jag tränar sju dar i veckan är att jag saknar det så mycket de dagar då jag inte hunnit träna. Handlar om mer än bara effektivaste träning då jag mår bättre varje dag. Kanske värt att nämna att jag har en 50-60 minuters prommis på kvällen också.

Jag tror att just denna glöd som du nu känner för träningen är den glöd du måste lära dig att trycka tillbak, jag förstår precis hur du känner (tror jag), hade det varit bra så hade jag tränat alla dagar i veckan då jag älskar det så mycket. Men försök att ta några vilodagar, det är ju just det där suget efter träning som gör att man kan hålla på med träning år ut och år in utan att bli spyless.

K-son2
2008-11-26, 22:48
ok nu får jag väl ta och lyssna på alla som säger att vilodagar ger mer. Hur många är lagom per vecka 1-2?

Benträning. Jag kan känna visst obehag av knäböj är det ok att skippa? Kör även frontböj vilket funkar mycket bättre, troligtvis då man inte kör på lika mycket som vanliga knäböj. Problemet är då att jag inte tycker det tar så mycket på gluteus och baksida lår. Dessutom den lårcurlen jag brukar använda finns inte på mitt nya gym utan här är det någon variant där man ska sitta upp o vika ner benen. Några tips på ersättare?

Så benpass: Frontböj
Benpress
??(Utfall)
??

jaosef
2008-11-27, 07:44
ok nu får jag väl ta och lyssna på alla som säger att vilodagar ger mer. Hur många är lagom per vecka 1-2?
??
Det varierar, men jag tycker att du ska ta MINST 2 vilodagar per vecka. Det är ju väldigt mycket som påverkar hur mycket man kan/bör träna, men mer än 5 träningsdagar i veckan är absolut inte nödvändigt enligt mig iaf.

Gällande benträningen får någon lite mer kunnig svara på, det enda jag vet är att knäböj är en toppenövning, men så klart finns inget tvång att man måste köra den.

K-son2
2008-11-29, 12:59
ok så 2 vilodagar i veckan, säg lördag och söndag. nån som kan ge lite kritik på de övningar jag hittils har och kanske lägga till några?