handdator

Visa fullständig version : Tumproblem


von huff
2008-11-26, 16:46
Mitt problem är att min tumme värker på natten.Vaknade på natten med en jävla värk, dn känns avdomnad efter "tumleden". De värkte även lite mitt i handen men det var endå mest tummen det gällde.Jag drog fingerkrok för några veckoslut sen och märkte nästa dag att min långfinger värkte ordentligt, jag tänkte att jag kanske hade försträckt det så jag vilade lite från träningen och nu har dt blivit helt bra men jag undrar om mina tumsmärtor ochså kommer av det, trots att jag fick dem för ganska långt efter att jag skadat långfingret?Tummen värker inte alls på dagarna, kanske blodcirkulationen är bättre eller nåt sånt men jag undrar vad tummen kan bero på?En nerv som är i kläm?

Martin Löwgren
2008-11-27, 11:35
Tummen är en väldigt viktig led för människan och man ska vara väldigt försiktig med att skada den.

Du har flera strukturer som kan skadas där och det är väldigt svårt att säga exakt vilken.

Hur känns det om du sätter tummen i handflatan och böjer den nedåt (ulnardeviation)?

Är du öm över ett stort eller litet område runt tummen?

/Axon

von huff
2008-11-27, 14:41
jag kan böjja och dra tummen åt alla håll utan problem.Smärtanbörjar där leden slutar altså tumändan värker, ibland även mitt i handen och längre ner på tummen men främst tumändan.Tycker det är mysktiskt att det bara är på natten det värker.Idag på morgonen kändst det som om tummen var avdomnad, en sån där stickande känsla

Martin Löwgren
2008-11-27, 14:49
jag kan böjja och dra tummen åt alla håll utan problem.Smärtanbörjar där leden slutar altså tumändan värker, ibland även mitt i handen och längre ner på tummen men främst tumändan.Tycker det är mysktiskt att det bara är på natten det värker.Idag på morgonen kändst det som om tummen var avdomnad, en sån där stickande känsla
Okej.

Följande diagnoser kan du ha utefter vad du beskrivit (vilken av dem kan jag ej säga utan att ha undersökt dig).


Ligamentskada i carpus
Ruptur av TFCC (Triangular Fibro Cartilage Complex)
Senskada
Luxation i carpus
Fraktur tror jag INTE att du har men de ska ändå inte utslutas


Jag hade uppsökt läkare för eventuell radiologisk undersökning.

/Axon

von huff
2008-11-27, 14:51
Okej.

Följande diagnoser kan du ha utefter vad du beskrivit (vilken av dem kan jag ej säga utan att ha undersökt dig).


Ligamentskada i carpus
Ruptur av TFCC (Triangular Fibro Cartilage Complex)
Senskada
Luxation i carpus
Fraktur tror jag INTE att du har men de ska ändå inte utslutas


Jag hade uppsökt läkare för eventuell radiologisk undersökning.

/Axon

Tack :thumbup:Fraktur tvivlar jag ochså på.Får se om det blir bättre annars får man uppsöka läkare

Martin Löwgren
2008-11-27, 15:16
Tack :thumbup:Fraktur tvivlar jag ochså på.Får se om det blir bättre annars får man uppsöka läkare
:thumbup:

Lycka till (gå ej för länge med handleds/tumbesvär bara). Rör på den så mycket som möjligt för att undvika fibrotisering.

/Axon

grimfish
2008-11-27, 22:14
Det kan vara radialisnerven. Jag tycker inte att du behöver vänta mer med att uppsöka en läkare i och med att du har domningar i tummen.

Martin Löwgren
2008-11-28, 10:23
Det kan vara radialisnerven. Jag tycker inte att du behöver vänta mer med att uppsöka en läkare i och med att du har domningar i tummen.
Jag läste på lite om detta igår kväll i en handkirurgibok jag har och undrar hur du resonerar dig till en möjlig n. radialis påverkan, förutom domningarna som kan vara refererad smärta med mera.

Ha de gott

/Axon

grimfish
2008-11-29, 22:00
http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/2/2728/LKT0550s3884_3888.pdf