handdator

Visa fullständig version : Vilka övningar för bröst?


Jacke89
2008-11-26, 16:12
Tjena!

Jag har gymmat i 4-5 månader nu, och är ute efter att bli biffigare helt enkelt.

Jag kör halvkroppssplit nu, så jag kör varje muskelgrupp 2 gånger i veckan och kör då 2 övningar/muskelgrupp per pass.

För bröst kör jag förtillfället bänkpress och flies, men jag har svårt med tekniken för flies och känner även att jag kanske borde träna översidan av bröstet också för att få en fin, biffig bröstmuskulatur.

Så borde jag byta ut flies mot lutande bänkpress? Så jag kör bänkpress för bröst alround, och sen för övredelen lutande bänkpress? är det bra, 2 gånger i veckan för att få fin fin bröstmuskulatur?

och vad är skillnaden på om jag kör lutande hantelpress eller lutande bänkpress?
Tycker det känns bra mycket stabilare och skönare med en skivstång än med en hantel i varje hand..

tacksam för svar!

Petf
2008-11-26, 16:37
Bröst två gånger i veckan är överdrivet , speciellt eftersom du inte tränat så länge . variera dig så ska du se att de växer , be någon visa dig en bra flyes teknik . så kanske du kör lutande bänk/lutande hantlar , sen nån flyes övning , och så nästa pass vanlig bänk , och kanske lutande . skillnader är där väl inte så mkt , förutom att du kommer djupare med hantlar än med stång .

Timme
2008-11-26, 16:45
Att träna pressövningar (tex bänkpress) vid sgånger/vecka är inte alls överdrivet.

Timme
2008-11-26, 16:48
nej att köra bröst två ggr i veckan är inte överdrivet.

oops, du hann före

actiwe
2008-11-26, 16:48
har du testat bröstpress i maskin?

jag var skeptiskt mot dem från början, men nu på senare tycker jag dom är kanon

http://www.gymtorget.se/images/magasin/7707.jpg

Timme
2008-11-26, 16:50
har du testat bröstpress i maskin?

jag var skeptiskt mot dem från början, men nu på senare tycker jag dom är kanon

ganska kass jämfört med fria vikter...

actiwe
2008-11-26, 16:51
ganska kass jämfört med fria vikter...

jag tycker den är kanon iaf, kör den dock inte mer än bänkpress och hantelpress, men ibland är det riktigt skönt att bara behöva fokusera på vikten..

von huff
2008-11-26, 16:54
ganska kass jämfört med fria vikter...

Endel bröstpressar är mycket bra tycker jag.Visst skall man inte utesluta sig till dem men för mig funkar de bättre än t.ex bänkpress om vi talar om att bygga tuttar:)Fast det varierar från person till person och fria vikter är endå det som tar första platsen i det långa loppet

Timme
2008-11-26, 16:55
En stock nackdel med press i maskin är att rörelsen startar i bottenläget. Man kan då inte använda lika stor belastning eftersom man inte kan utnyttja "stretch effekten" musklerna har. Mycket stretch effekt > mycket vikt > stora muskler

Sedan försvinner alla balansmoment med maskinträning och man behöver inte jobba med stabiliserande muskler.

Commando1980
2008-11-26, 16:56
det är inte så noga vilka övningar du väljer så länge som du inkluderar basövningar för bröst och blir starkare i de övningarna du nu väljer.

bänkpress/lutande bänkpress/hantelpress/lutande hantelpress/smithpress/lutande smithpress/bröstpress i maskin.....whatever. sen lägger du till ngn typ av flyeövning om du nu vill göra det.

kör de övningar du gillar.

du kan lägga upp det på en massa sätt

ex:

pass 1: lutande bänkpress+flyes

pass 2: bänkpress+lutande hantelpress

eller

1: bänkpress+lutande smithpress

2: lutande hantelpress+ lutande flyes

etc etc etc

Timme
2008-11-26, 16:57
Endel bröstpressar är mycket bra tycker jag.Visst skall man inte utesluta sig till dem men för mig funkar de bättre än t.ex bänkpress om vi talar om att bygga tuttar:)Fast det varierar från person till person och fria vikter är endå det som tar första platsen i det långa loppet

yes :D

Nackdelarna jag beskrev ovan tycker jag dock är tillräckliga för att träna ett extra set bänkpress istället för att köra press i maskin. Det är vad jag tycker.

von huff
2008-11-26, 16:58
En stock nackdel med press i maskin är att rörelsen startar i bottenläget. Man kan då inte använda lika stor belastning eftersom man inte kan utnyttja "stretch effekten" musklerna har. Mycket stretch effekt > mycket vikt > stora muskler

Sedan försvinner alla balansmoment med maskinträning och man behöver inte jobba med stabiliserande muskler.

Om man vill ha "stretch" effekten så krävs det ju att man går ganska djupt vilket inte alltid är möjligt i maskinpressar men nog tycker jag att man kan hantera mer vikt då man inte går lika djupt ner, om jag inte missförstod dig nu?

Arf Pingvin
2008-11-26, 17:00
En väl beprövad byggarklassiker (inbillar jag mig) är plan bänkpress följt av lutande hantelpress och cablecross/flies. Jag skulle kunna efterkonstruera flera anledningar till varför det skulle vara bra men det lämnar jag därhän.

Commando1980
2008-11-26, 17:03
En stock nackdel med press i maskin är att rörelsen startar i bottenläget. Man kan då inte använda lika stor belastning eftersom man inte kan utnyttja "stretch effekten" musklerna har. Mycket stretch effekt > mycket vikt > stora muskler

Sedan försvinner alla balansmoment med maskinträning och man behöver inte jobba med stabiliserande muskler.

inga problem i och med att han med största sannolikhet inte enbart kommer att köra i en bröstpressmaskin.

fri bänkpress + bröstmaskinpress och ditt argument faller.

sen är betydelsen av stabiliserande muskler väldigt överdriven, speciellt för en person som inte sysslar med grenspecifik träning. (typ 'bodybuilders')

Jacke89
2008-11-26, 17:03
hmmm kanske skulle börja köra bänkpress först, sen lutande bänkpress och avsluta med flies? dvs 3 övningar per pass? vore det för mkt?

z_bumbi
2008-11-26, 17:05
En stock nackdel med press i maskin är att rörelsen startar i bottenläget. Man kan då inte använda lika stor belastning eftersom man inte kan utnyttja "stretch effekten" musklerna har. Mycket stretch effekt > mycket vikt > stora muskler

Titta en gång till på bilderna, återkom när du listat ut vad jag menar.

Commando1980
2008-11-26, 17:09
hmmm kanske skulle börja köra bänkpress först, sen lutande bänkpress och avsluta med flies? dvs 3 övningar per pass? vore det för mkt?

ska du köra bröst två ggr i veckan tycker jag att du ska hålla dig till 2 bröstövningar per pass. med totalvolym på ca 4-8 set per gång. antagligen närmare 4 set än 8.

vilka övningar du kör är inte så noga så länge som du inkluderar ngn form av pressövning och blir starkare i de övningar du väljet att utföra.

Commando1980
2008-11-26, 17:10
Titta en gång till på bilderna, återkom när du listat ut vad jag menar.

:D

och som är ganska vanligt på bröstpressmaskiner

r3mpuh
2008-11-26, 18:27
ska du köra bröst två ggr i veckan tycker jag att du ska hålla dig till 2 bröstövningar per pass. med totalvolym på ca 4-8 set per gång. antagligen närmare 4 set än 8.

vilka övningar du kör är inte så noga så länge som du inkluderar ngn form av pressövning och blir starkare i de övningar du väljet att utföra.

Varför ska han inte köra mer än 2 bröstövningar per pass?
Menar du att att hans bröst växer mera av 2övn/2ggr vecka än 3övn/2-3vecka?

Undrar bara när det slutar ge särskilt mycket att köra mer:P

Mvh kim