handdator

Visa fullständig version : Hur ser ni på chips/läsk/godis?


zarn
2008-11-26, 15:29
Som topic lyder, hur ser ni på chips/läsk/godis?

Jag själv dricker läsk för ofta, men har inte den där kollen på hur det direkt påverkar min träning. Händer även att jag får i mig en del chips, då jag hört att detta är fett och bra vid bulkningen. Men stämmer detta? Vad är bra? Vad är negativt?

Sist men inte minst, vad väljer ni att dricka/äta om ni dricker/äter något av detta? Och varför? Såg i någon annan tråd att Cola Zero var populärt...

Ironbabe
2008-11-26, 15:34
Jag ser på chips/läsk/godis som nåt jag inte kan leva utan *cupid*

Rimmon
2008-11-26, 15:40
Jag har sakta men säkert slutat med alla tre, det kom ganska naturligt.
Något sockersug har jag inte känt på väldigt länge, och de senaste gångerna jag köpt chips har jag inte ens ätit upp hela påsen. Allt ihop känns överskattat.

Larsen
2008-11-26, 15:41
Jag själv har slutat käka chips, visst om man blir bjuden tackar man inte nej såklart men köper gör jag inte. Naturgodis är något jag inbillat mig skall vara bättre, men det är säkert lika dåligt som vilket annat lösgodis som helst. Läsk dricker jag då och då, tror inte det påverkar mitt tränande nämnvärt.

Det finns nog lite bättre alternativ för att få i sig nödvändigt fett vid bulkande än chips :)

Kischen
2008-11-26, 15:41
Ser det som lättätna kalorier om jag tycker jag täckt in det jag behöver och har lite kcal kvar att slösa. Några skumbananer kan slinka ner emellanåt.

Peanut
2008-11-26, 15:42
Jag ser på chips/läsk/godis som nåt jag inte kan leva utan *cupid*

Du + Jag= Fika när tävlingen är över!! :thumbup:

Arf Pingvin
2008-11-26, 15:45
Extra kalorier. Bra för träningen och pondusen.

Pepz
2008-11-26, 15:45
Jag ser på chips/läsk/godis som nåt jag inte kan leva utan *cupid*


+1
tränar man tillräckligt så kan man unna sig lite gott då och då utan att oroa sig för något

King Grub
2008-11-26, 15:46
Så länge kalorierna den här typen av livsmedel inte utgör en regelbundet betydande del av energiintaget, kan dom ingå i vilken typ av diet som helst, oavsett mål (ja, kolhydratrika sådana kan förstås inte ingå i en ketogen diet). Så länge dom utgör toppen, inte basen, i den personliga matpyramiden, är det inga problem.

Jag gillar inte "snacks" - chips, ostbågar och liknande - men godis äter jag dagligen och det finns inga problem med det. Ju mer man rör sig, desto större utrymme för "skräp".

pragmatist
2008-11-26, 15:56
Jag gillar inte "snacks" - chips, ostbågar och liknande - men godis äter jag dagligen och det finns inga problem med det. Ju mer man rör sig, desto större utrymme för "skräp".

Är du säker på att en tandläkare skulle hålla med om det? ;)

Ironbabe
2008-11-26, 16:04
Du + Jag= Fika när tävlingen är över!! :thumbup:
Det vet du! Knytis ftw, du med din livsfarliga kaloribombkaka och jag med min livsfarliga kladdis (som jag fö åt med vanlijsås idag) :D

+1
tränar man tillräckligt så kan man unna sig lite gott då och då utan att oroa sig för något
Du har fattat det här hör jag..det enda man behöver oroa sig för är att det vid nästa fika/godis/chips tillfälle finns tillräckligt med godsaker *drool*

Nattljus
2008-11-26, 16:06
CHOKLAAAD!! *drool*

hrm... det var väl allt jag hade att säga :D

shut teh face
2008-11-26, 16:40
Äter godis varje fredag, på senaste tiden har det blivit King Crackers och ThaiMix som är kinesiskt godis typ, gjort på sjögräs, sesamfrö och ris. Men jag gillar dem, typ enda på planeten.

Det slinker ned munkar ibland på vardagarna dock. :em:

Greven_2008
2008-11-26, 16:45
e jävligt beroende av chips så ja käkar en påse på helgerna rätt ofta... dagarna efter försöker ja "motverka" det ... *popcorn*

omnibus
2008-11-26, 16:47
Chips och sockrad läsk har jag inget för, men godis äts säkert varannan dag.

isterbuk
2008-11-26, 17:07
Brukar unna mig "gott" på helgerna och hålla igen i veckorna.

En fråga som jag funderat lite på är: Vad är det sämsta alternativet om man en lördag väljer att festa öl/grogg osv eller om man väljer att äta godis/chips osv?
Vi säger att vi får i oss lika många kcal på båda alternativen, vad är absolut sämst för vikten, musklerna, hjärnan osv?

Fredrik_S
2008-11-26, 17:08
Som topic lyder, hur ser ni på chips/läsk/godis?

Jag själv dricker läsk för ofta, men har inte den där kollen på hur det direkt påverkar min träning. Händer även att jag får i mig en del chips, då jag hört att detta är fett och bra vid bulkningen. Men stämmer detta? Vad är bra? Vad är negativt?

Sist men inte minst, vad väljer ni att dricka/äta om ni dricker/äter något av detta? Och varför? Såg i någon annan tråd att Cola Zero var populärt...

En sak som är negativt med chips är den stora saltmängden. Även om det inte är så farligt om man inte äter för mycket. Ca 1,6 gram per 100 gram.

Från SLV.se
Vi svenskar äter 10 till 12 gram salt per dag. Det är dubbelt så mycket salt som vi ”borde” äta. Rekommendationen är 5 till 6 gram salt per dag, vilket är ungefär lika mycket som en tesked.

För mycket salt kan vara en orsak till högt blodtryck, vilket i sin tur ökar risken för att man ska drabbas av hjärtinfarkt, hjärtsvikt, stroke och skador på njurarna.

z_bumbi
2008-11-26, 17:13
Brukar unna mig "gott" på helgerna och hålla igen i veckorna.

En fråga som jag funderat lite på är: Vad är det sämsta alternativet om man en lördag väljer att festa öl/grogg osv eller om man väljer att äta godis/chips osv?
Vi säger att vi får i oss lika många kcal på båda alternativen, vad är absolut sämst för vikten, musklerna, hjärnan osv?

Gift vs socker och fett? Jag skulle satsa på giftet.

Fredrik_S
2008-11-26, 17:13
Brukar unna mig "gott" på helgerna och hålla igen i veckorna.

En fråga som jag funderat lite på är: Vad är det sämsta alternativet om man en lördag väljer att festa öl/grogg osv eller om man väljer att äta godis/chips osv?
Vi säger att vi får i oss lika många kcal på båda alternativen, vad är absolut sämst för vikten, musklerna, hjärnan osv?

Alkohol har bra många bevisade negativa egenskaper.

Vikten borde påverkas lika. Dock är det väl vanligare att man är rätt aktiv under alkoholkonsumtion än under godiskonsumtion.

hot_tuna
2008-11-26, 17:36
Jag har helt slutat med läsk. Sista gången jag drack en cola var för nästan 1 1/2 år sen och jag kommer nog aldrig dricka en till i hela mitt liv. Har man en gång vant sig av med sockrade drycker så har man liksom inget intresse av det längre.
Vill man dessutom försöka gå ner i fettvikt så finns inget utrymme för den typen av kalorier.

Godis försöker jag också hålla mig borta från av samma anledning. Jag hade med åren utvecklat ett ganska rejält sockerberoende och köpte godis mycket "på rutin", vilket nog var en av de stora anledningarna bakom min övervikt. Numera ser jag mig som en nykter "sockeroholist". Dock finns det en last jag inte riktigt kan släppa, riktig mörk choklad... *cupid*

Chips - där syndar man ibland, ja det är ju så fett och gott. En påse lantchips kan väl få slinka med i helginköpen emellanåt, men återigen, jag vill åtminstone minsta ett par kilo till och då får man försöka hålla karaktären.

Scratch89
2008-11-26, 17:40
Det är gott, men jag begränsar mig till helgerna. Det blir mer och mer god mat och fika nu istället, typ tacos till middag och glass med rån, eller fruktsallad med glass, som efterrätt. Det är väl egentligen bara lösgodis jag har ett ordentligt sug efter, så det kan hända att det köps ibland. Cola dricks det en hel del, säkert en stor flaska Cola Zero per helg.

Vastrix
2008-11-26, 17:47
Läsk har jag aldrig tyckt om så det dricker jag inte. Chips slutade jag med för ~15 år sedan och det är inget jag saknar.
God choklad, gärna mörk, äter jag så det står härliga till!

thompaboy
2008-11-26, 17:52
Brukar unna mig både chips och godis på helgerna. Mitt i veckorna blir det på sin höjd bara nån liten chokladbit eller dylikt till kaffet ett par gånger kanske.

Columbia
2008-11-26, 18:12
Oerhört sällan chips/godis/läsk på vardagarna. Tycker inte man har tid och ork för det i och med att man/jag har ett hyfsat väl inarbetat matschema där man aldrig hinner bli riktigt sugen och hungrig innan det är dags för nästa mål.

På helgerna brukar det oftast bli en godispåse eller en chipspåse tillsammans med Cola Zero. Tror aldrig jag kommer klara mig utan detta, och frågan är om jag ens skulle vilja.

Dan S
2008-11-26, 18:22
När jag vill om jag vill, flera gånger om dagen till en gång i veckan. Jag tänker inte på det, äter jag godis så får jag lite mer kolhydrater in i musklerna. Mat som mat (energi) för min del. Jag har runt 8% BF så jag lider ju inte utav att äta när jag är sugen.. Kan bli 2-3 chipspåsar 500g godis 1.5L dricka vissa helger, blir inte FET för de. Jag drar bara ner på lite av det andra kolhydraterna / fettet, även om det inte är bra energi från dessa kompenserar jag på det här sättet ,och jag får tamigf*n bättre än om jag skulle äta potatisar på helgen :) *popcorn*

creperiet
2008-11-26, 18:32
Äter aldrig sådana grejer. Finns inget sug.

Däremot hemgjorda godsaker, typ pannkakor med chokladkräm, toscabullar, mandelmassefyllda äpplen och annat mums slinker gärna ner:).

Rimmon
2008-11-26, 18:36
Däremot hemgjorda godsaker

TÅRTA! Folk bakar alldeles för lite tårtor, inte ens på födelsedagar så ger sig folk på att faktiskt baka egna...
Mjölkchoklad tryffel, rabarber kompott och hemgjord vaniljkräm, det är grejjer det, chips kan gå och lägga sig.

jenni
2008-11-26, 18:57
godis äter jag sällan, lösviktsgodis menar jag, men god choklad kan jag unna mig flera gånger i veckan

Jaws
2008-11-26, 19:05
Klarar mig utmärkt utan godis och vanlig läsk, dock inte pepsi max, cola zero osv. Chips är något jag måste ha då och då för att jag gillar det torra och knapriga.

rbn
2008-11-26, 19:06
Chips och läsk har jag inte ätit/druckit på många år, har inte det minsta sug efter det heller.

Glass går ner rätt ofta, choklad någon gång ibland, lösgodis var något år sedan sist.

KaptenKnäsvag
2008-11-26, 19:34
Slutade först med chips, sen läsk, och nu äter jag godis ganska sällan.

Ja, pringles blir det ju då och då visserligen.

Mina laster är folköl och McDonalds ; )

MasterChief
2008-11-26, 20:36
Äter inte godis. Blir det snacks blir det oftast Chips och då helst Gårdschips.

Onigiri
2008-11-26, 21:33
OFta på fredagarna blir det plockgodis 3-4hg, försöker alltid dra ner på det så gott det går men när man står där bland 100000 chokladsorter tappar man kontrollen och det slutar alltid att man fått ihop en halvfull karamellkungpåse.

Dricker aldrig läsk (funlight dock), snacks ytterst sällan.

Glass är jag däremot djuriskt svag för...

patanga
2008-11-26, 21:38
400g chips + dip = priceless

L-Sami
2008-11-26, 22:01
Sist men inte minst, vad väljer ni att dricka/äta om ni dricker/äter något av detta? Och varför? Såg i någon annan tråd att Cola Zero var populärt...

Dricka läsk direkt efter träningen skulle jag göra om jag var en sån som drack sockerhaltiga läskdrycker. Föredrar Cola Zero framför sockrig läsk. Lösgodis efter träningen kan det bli ibland, väldigt sällan äter jag chips.

Anton Fräs
2008-11-26, 22:09
Har ett ganska osunt förhållande till dylika saker tyvärr.

machine gun
2008-11-26, 22:19
Gillar inte läsk, men chips är en stor favorit. Äter dock inga mängder längre. Förr kunde det nästan bli en påse om dan :D Nu kanske det blir en påse per månad på sin höjd. Godis blir kanske nån gång i veckan max. Däremot slinker det ner en och annan kaka nu när man jobbar inom Landstinget (= fikamecka) :D

Jew
2008-11-27, 01:49
Något jag dricker och äter allt för ofta. Har försökt sluta/ äta mer regelbundet. Visst funkar det att vara utan på veckodagarna men sedan när helgen kommer så är det inte helt ovanligt att man sätter i sig en chipspåse eller två under en helg + drick.

Har länge försökt dra ner men går fan inte. Har ni något tips på nyttiga ersättare?

hoikka poika
2008-11-27, 05:05
Har just dragit i mig 2-300 g kalaspuffar. Kom på att jag missade att ta kreatin i går så jag strösslade kreatinet över puffarna. Kolhydratladdning ftw!

Här ska marklyftas som det aldrig marklyfts förr! (Eller med mer energi iaf)

Greven_2008
2008-11-27, 05:50
Något jag dricker och äter allt för ofta. Har försökt sluta/ äta mer regelbundet. Visst funkar det att vara utan på veckodagarna men sedan när helgen kommer så är det inte helt ovanligt att man sätter i sig en chipspåse eller två under en helg + drick.

Har länge försökt dra ner men går fan inte. Har ni något tips på nyttiga ersättare?

popcorn kanske. men det är ju inte samma sak direkt... *grr*

Emil_Larsson
2008-11-27, 09:48
Äter någon form av bullar, chips, godis, kakor, godis varje dag. Dock inte i mängder. Äter frukost, lunch, middag, kvällsmat och utöver det lite "skit" eller vad vi skall kalla det. Att leva på godis och liknande är inte bara dåligt för kroppen, utan det är smakar och känns äckligt i kroppen. Måtta är nyckelordet, då smakar det bäst.
Någonting jag dricker väldigt sällan nuförtiden är läsk. Har totalt tappat smaken på det. Någon gång väldigt sällan kan det hända att jag köper det, men då blir det oftast en Festis istället.

/Fred.

Osten80
2008-11-27, 09:58
Dricker inte läsk, och äter varken chips, godis, eller annat "snask".
Jag är fet nog ändå.

Fru_Flisa
2008-11-27, 12:56
Chips köper jag aldrig, är inte så mycket för det. Bara salt och flottigt.
Choklad sug drabbas jag av 1 gång i månaden (pms :devil:) då blir det naturgodis runt 1,5 hg med vit choklad, kokos och nötter = lovely.
Annars planerar jag 1 dag i veckan då jag kan äta vad jag vill inom rimlig gräns, och då blir det glass oftast. Hela veckan har jag funderat på vilken sorts glass jag ska unna mej imorgon :Virro

Läsk dricker jag aldrig, lightläsk ytterst sällan (kan bli nån liten burk/månad om andan faller in) och alkohol har jag inte druckit på flera månader.

Igår blev jag dock bjuden tårta, den biten gjorde mej illamående resten av dagen och kvällen.

Pejij
2008-11-27, 13:06
Jag har i princip slutat med godis och läsk osv sedan jag började träna. Det är inget jag bestämt mig för, utan det har sakta men säkert hänt, helt enkelt :D

jaosef
2008-11-27, 13:09
För mig funkar det (tyvärr) så att jag antingen inte äter någonting, eller så äter jag mycket. Så håller mig till ingenting nuförtiden.

LadyInsane
2008-11-27, 13:30
Älskar godis!!! Chips är inte alls lika gott, men jag tar om det bjuds...:D

Ellis Wyatt
2008-11-27, 13:32
Äter såväl godis och chips sällan, men när jag väl äter så blir det ofta groteska mängder. Men jag trivs och det är det viktigaste :-)

tigerofsweden
2008-11-27, 13:33
Har fått rätt speciella vanor sen ja börja träna. Under uppbyggnad äter ja allt som kmr i min väg utan eftertanke och under diet är jag så strikt att det är läskigt :Virro

miss_incorrigible
2008-11-27, 13:59
Ibland blir jag sugen på läsk och då köper jag det och detsamma gäller godis och chips även om det blir allt mer sällan. Jag minns inte ens sist jag åt sådant. Efter år och år av att inte belöna sin kropp på rätt sätt har jag tröttnat på det och investerar tid och möda i att istället baka/göra godsaker själv. Detsamma gäller om man går ut och äter. Då lägger jag hellre ut mer pengar på en god lagad, måltid (ofta ekologisk men även vegetarisk eller vegansk mat) än lite pengar på mat som Mcdonalds eller Burger King.

Tom Jr
2008-11-27, 18:20
ser dem som jävligt goda snacks som jag äter när jag är sugen på det :)

C.E.J.
2008-11-27, 18:22
Är ingen läskmänniska, godis äter jag dock upp allt av om jag har hemma - vilket jag mycket sällan har. Att köpa två chokladkakor och spara den ena till nån annan dag är omöjligt.

Icefire
2008-11-27, 21:21
Jag tycker inte om godis, men kan bli hemskt sugen ändå bara för att det ser så färgglatt och gott ut! :)
När jag godisäter blir det nötter, frukt och lite mörk choklad.

Cerberus
2008-11-28, 03:10
gott som fan! Äter även under deff även om det blir liten mängd.

stigson
2008-11-28, 14:32
Brukar äta 0,5 L vaniljglass med krossat choklad, 2 sportlunch och 1 plopp, tre gånger i veckan! så satans gott!

nu när jag bulkar så bryr jag mig inte så mycket.:D

aelgen
2008-11-28, 23:07
Jordnötsringar!!! gahhh dem är min förbannelse :S
Har dock vart jävligt duktig och inte rört dem på 4 månader. men snaart. mycket snart. 2 kg till sen är dom miiiina!

naturgodis är ju fantastiskt också, cashewnötter och dem där yoghurt bananerna.... mmmmmmmmmums.