handdator

Visa fullständig version : Inga kolhydrater hjälp!!


slinkan
2008-11-26, 14:45
Yes, som tråden antyder kommer jag försöka köra 2-3 veckor efter nyår helt utan kolhydrater men det verkar ju skitsvårt att hålla bort dom?!

Ingen mjölk, inga mackor ingen yoghurt ingen gröt eller nåt...

Så, vad fan kan man käka då?



Lunch: kött,fisk, kyckling och grönsaker.
Middag samma sak som lunch.

Men frukost? mellanmål?

Hjäääälp!!

Tolkia
2008-11-26, 14:50
Helt utan är det inte om du äter frukt och grönsaker. ;)

Skämt åsido så kanske omelett kan vara ett frukostalternativ, om man tycker att "middagsmat" känns jobbigt.

A.Steinbach
2008-11-26, 14:57
Vad är målet med att helt nolla kolhydraterna i 2-3 veckor?

Sniggel
2008-11-26, 14:58
Det är inte lätt att hitta livsmedel nej.
Sen är det nästan omöjligt att utesluta kolhydrater helt om man vill äta grönsaker (vilket man bör göra på en ketodiet imo).

Kött, fisk, ("gröna" grönsaker såsom broccoli, spenat, grönkål), ägg, räkor, musslor, vegetariska porcessade proteinalternativ (de som knappt innehåller kolhydrater, vissa sojaprodukter t ex). Sen kan man ju äta sparsamt av nötter då dessa innehåller en viss mängd kolhydrater.

kalajset
2008-11-26, 14:58
Du kan inte käka grönsaker om du vill försöka nolla ditt kolhydratintag som redan sagt. Spontant tycker jag inte man ska exprimentera med dessa saker utan att ha koll på precis vad man gör, och hur kroppen kommer att reagera. Vad är syftet med hela dieten i detta fall?

Annars finns det mycket skrivit om ketos, och ketosdieter på detta forumet, en bra start är att söka just efter dessa ord i denna forumdel. Tråkigt svar, men sant, då det redan finns åtskilliga spaltmeter skrivna med nyttig information. :)

hot_tuna
2008-11-26, 15:37
Jag körde själv Atkins/LCHF-diet i ca 3 månader förra året när jag "startade om" livet med en viktminskning (gick från ca 98 till 90 kilo).
Och nej, man blir ganska begränsad. Det var också en av huvudorsakerna till att jag la ner den typen av dieter, plus att man inte kan köra någon meningsfull konditionsträning under tiden.

Men du får titta på kolhydratfattiga grönsaker som broccoli, spenat mm. Undvik rotfrukter. Basera kosten på protein som magert kött och kompensera energiintaget med ökad mängd fett. Nötter är som sagt också ett alternativ men i begränsade mängder.
Standardfrukosten var bacon och ägg och/eller 1-2 avodacosar. :)

Knabb
2008-11-26, 19:46
plus att man inte kan köra någon meningsfull konditionsträning under tiden.


Kanske lite överdrivet, visst om man lyckas nolla helt blir det väldigt segt. Men att ligga på 50-100 gram kolhydrater om dagen gör nog ingen större skillnad för en hyfsat aktiv motionär.

Scratch89
2008-11-26, 19:58
Kanske lite överdrivet, visst om man lyckas nolla helt blir det väldigt segt. Men att ligga på 50-100 gram kolhydrater om dagen gör nog ingen större skillnad för en hyfsat aktiv motionär.

Eeh. Har du testat?

Sverker
2008-11-26, 20:34
Klart att man kan "nolla"/ vara i ketios med 100 g kolhydrat per dygn.

Det hela är hur mycket pengar du slösar på dyrt protein och hur aktiv du är. Hög aktivitet och hög andel fett i kosten gör det lätt att vara i ketios.









Varför man nu vill vara det:confused:

Scratch89
2008-11-26, 21:01
Varför man nu vill vara det:confused:

Man slipper närgångna kompisar. :thumbup:

Pejij
2008-11-26, 21:12
Man slipper närgångna kompisar. :thumbup:

I love the smell of Aceton in the morning

Scratch89
2008-11-26, 23:21
I love the smell of Aceton in the morning

Typ. :D

Knabb
2008-11-27, 00:27
Eeh. Har du testat?

Ja, har du?
Ligger runt 80 gram kolhydrater om dagen just nu och joggar cirka 2,5 mil i veckan.

Scratch89
2008-11-27, 05:44
Ja, har du?
Ligger runt 80 gram kolhydrater om dagen just nu och joggar cirka 2,5 mil i veckan.

Då får man gratulera.

Eddie Vedder
2008-11-27, 06:26
Ja, har du?
Ligger runt 80 gram kolhydrater om dagen just nu och joggar cirka 2,5 mil i veckan.

Jag är inte det minsta förvånad. Jag börjar mer och mer omvärdera kolhydrater kontra fett vid konditionsträning (för egen del) och ser alltid till att äta större E% från fett om jag skall springa distans. Försöker få i mig minst 100g fett varje dag oavsett hur mycket jag äter i övrigt.

Planerar jag att springa på morgonen är det något fett- och proteinrikt som jag äter på kvällen oftast.

Är det styrketräning som gäller äter jag mer kolhydrater dock, där känner jag att de gör mer nytta.