handdator

Visa fullständig version : Tacksam för kritik på mitt träningsschema!


MungoLeffe
2008-11-26, 13:16
Tjena!

Är tacksam för all respons på mitt träningsschema!

Bakgrund:
Jag styrketränade flitigt under gymnasietiden och vägde som mest en 78 kg men slutade öka och därmed tappade jag motivationen och la av. Nu är jag 21 år, 187 cm lång, väger 70 kg och fast besluten att lägga på muskelmassa!

Har delat upp kroppen i fyra träningspass:
Dag 1 Axlar/triceps
(5 övningar 14 set)

Dag 2 Rygg/biceps/mage
(8 övningar 22 set)

Dag 3 Vila

Dag 4 Bröst/triceps
(5 övningar 14 set)

Dag 5 Vila

Dag 6 Ben/biceps/mage
(8 övningar 21 set)

Dag 7 Vila

Har kört såhär i 3 veckor nu tillsammans med kreatin och tänker ta en veckas uppehåll för återhämtning.

Försöker köra tungt men ändå strikt och har med basövningar i varje pass. Prioriterar dom stora muskelgrupperna före "discopumpning" av biceps i hopp om att det ska öka den totala volymen. Försöker äta rätt och är återhållsam med spriten. Mitt långsiktiga mål är en 80-85 kg.

Vad har ni för tips? fler reps? färre set per pass? mer kondition?

JohnRick
2008-11-26, 13:18
Jag hade sagt minskad volym till förmån för ökad frekvens.

hasic
2008-11-26, 18:26
Varför tränar du biceps/mage två gånger i veckan?

Upptaget
2008-11-26, 22:36
Har en fråga: kan man köra 1 muskelgrupp i veckan för att kunna öka? eller måste man köra samma muskelgrupp fler gånger?

Mega_man1000
2008-11-26, 22:56
Har en fråga: kan man köra 1 muskelgrupp i veckan för att kunna öka? eller måste man köra samma muskelgrupp fler gånger?

det beror väl på hur du kör och vad för sorts kropp du har. beror väldigt mycket på genetiken kost, vila etc men många ökar väldigt bra på att köra en gång per muskelgrupp i veckan:cool:

regus
2008-11-26, 23:02
Varför tränar du biceps/mage två gånger i veckan?


Varför ska han inte träna biceps och mage två gånger i veckan?

MungoLeffe
2008-11-27, 08:49
Totalt är det väldigt få set armar och mage jämfört med det resterande, räknar med att man tränar upp dom om man kör rygg o ben i övrigt. T.ex. mage tränas när man stabiliserar överkroppen i knäböj osv.

Hur många reps håller ni er till per set?

Ungrim
2008-11-27, 09:02
Har en fråga: kan man köra 1 muskelgrupp i veckan för att kunna öka? eller måste man köra samma muskelgrupp fler gånger?

Jag kör alla muskelgrupper 1 gång i veckan, ökar riktigt bra på det.

Ungrim
2008-11-27, 09:05
Hur många reps håller ni er till per set?


Mellan 1-12 reps ligger nog de flesta på när det diskuteras reps antal.

pellepedal
2008-11-27, 10:22
Jag hade sagt minskad volym till förmån för ökad frekvens.

Det bästa jag hört idag. :thumbup:

MungoLeffe
2008-11-27, 14:00
Mellan 1-12 reps ligger nog de flesta på när det diskuteras reps antal.

Visst det brukar väl landa i det intervallet, själv tycker jag att allt över 8 reps räknas som kondition, även om jag stött på folk som insisterat på att aldrig köra under 20 reps och dom va i hyfsad form.

Läste om någon studie från Finland som visade på maximal ökning av testosteron-värdet i kroppen om man höll sig till 5x3 i varje övning. Därtill har jag för mig att om man går på kreatin så bör man hålla sig på lågt antal repetitioner.

Får helt enkelt prova runt lite med korta program och se vad som ger effekt.

pellepedal
2008-11-27, 14:19
mellan 3 och 20 funkar bäst för mig vad gäller quads, samtidigt som 3 - 10 funkar bäst på t.ex. bröst, så det är lite olika för olika muskelgrupper på olika personer.