handdator

Visa fullständig version : Efter träning


Kellogg
2008-11-26, 09:27
Tjena!

Jag tränar kampsport vilket innebär hård träning i alla dess former (sparring, gym, intervallträning osv.) och skulle vilja ha lite tips på vad jag kan ta efter träningen för att både återhämta mig och bygga (inte brytas ner)? Många gånger tränar jag även sent på kvällen och vill ha i mig något lätt innan jag går och lägger mig. Nu tar jag Protargo efter träningen men vet inte om det är optimalt?

Kan passa på och fråga er vad ni tycker man kan ta innan träningen för att öka prestationen och minska nedbrytningen? Nu dricker jag endast en smoothie med juice, banan och blåbär för att få i mig snabba kolhydrater/energi.

Tack på förhand! :-)

King Grub
2008-11-26, 09:32
Protargo är utmärkt direkt efter, men du bör äta en normal kolhydrat- och proteinrik måltid när du kommer hem. Att det är sent är irrelevant (annat än påverkan på sömnen, då, men det gäller inte alla).

Äter du en normal blandkost som täcker energibehovet och med rikligt med kolhydrat, samt ser till att fylla på med kolhydrat efter passen, skall du ha tillräckligt med glykogen lagrat i muskulaturen när du börjar träna. En sportdryck med kolhydrat under passet är inte fel.

Kellogg
2008-11-26, 10:46
Protargo är utmärkt direkt efter, men du bör äta en normal kolhydrat- och proteinrik måltid när du kommer hem. Att det är sent är irrelevant (annat än påverkan på sömnen, då, men det gäller inte alla).

Äter du en normal blandkost som täcker energibehovet och med rikligt med kolhydrat, samt ser till att fylla på med kolhydrat efter passen, skall du ha tillräckligt med glykogen lagrat i muskulaturen när du börjar träna. En sportdryck med kolhydrat under passet är inte fel.

Tack för ditt snabba svar! :-)

Anledningen till att jag inte äter en måltid när jag kommer hem är för klockan är 23 och jag vill mest få i mig något enkelt och gå å lägga mig. Annars äter jag ordentligt med frukost, lunch och middag.

Det finns tre anledningar till att jag börjat med proteintillskott och det är för att inte brytas ner och återhämta mig iom att jag tränar så mycket, för att bygga på mig mer muskler/gå upp i vikt samt som ersättning för kvällsmålet då jag kommer hem för sent (klockan 23) för att göra käk.

Men då tycker du att protargo är ett bra alternativ för mig? Jag kikade lite åt fria aminosyror (har dock inte hittat något bra preparat för detta) samt rent protein i Pro Fx. Skulle dessa tillskott vara bättre alternativ för mig? finns det några andra alternativ/tillvägagångssätt som skulle rekommenderas för mina önskemål?

King Grub
2008-11-26, 10:54
Återhämtningen får du genom kolhydrat, och då Protargo innehåller dessa, är det ett bättre alternativ, även om du kan använda ett rent proteintillskott och blanda med egen kolhydratkälla själv, lika bra. Och det finns säkert mer prisvärda alternativ än Protargo, men produkten i sig är bra.

Oavsett tillskottet efter träning, bör du äta vanlig föda när du kommer hem. Också oavsett vad klockan är. En gainer eller proteindrink ger en kraftig toppning av proteinsyntesen och blodsockerkurvan, men det är en mycket kort sådan. Inte heller minskar nedbrytningen av en proteindrink/gainer.

Kellogg
2008-11-26, 17:51
Återhämtningen får du genom kolhydrat, och då Protargo innehåller dessa, är det ett bättre alternativ, även om du kan använda ett rent proteintillskott och blanda med egen kolhydratkälla själv, lika bra. Och det finns säkert mer prisvärda alternativ än Protargo, men produkten i sig är bra.

Oavsett tillskottet efter träning, bör du äta vanlig föda när du kommer hem. Också oavsett vad klockan är. En gainer eller proteindrink ger en kraftig toppning av proteinsyntesen och blodsockerkurvan, men det är en mycket kort sådan. Inte heller minskar nedbrytningen av en proteindrink/gainer.

Ok tack för ditt svar :-)