handdator

Visa fullständig version : Vad väger denna skivstång?


Morty
2008-11-25, 22:14
Jag har sökt, men ej funnit. Hittat svar som 15 kilo, 6 kilo, ibland 8 och ibland 10 kilo. Jag har ingen möjlighet att själv väga :(

http://www.muscle-power.nl/index-home/dubbells/curlstang-met-schijven.jpg

Pepz
2008-11-25, 22:16
finns olika vikter beroende på tillverkare

LoTiX
2008-11-25, 22:16
Jag brukar räkna med 8 kilo på den korta EZ-stången. Vet inte varför jag fått för mig det dock. Säkert fel...

L-Sami
2008-11-25, 22:49
Vägde en EZ-stång en gång och då vägde den 7kg, vet inte tillverkarens namn.

Madame
2008-11-25, 22:50
det brukar väl finnas en våg på gymmet, iallafall de ställen jag tränat på har alltid haft det. Bara å väga stången!

bertbert
2008-11-25, 23:21
Jag har ingen möjlighet att själv väga :(


Kan du inte väga den lär du inte få veta svare, de jag har stött på har nämligen varierat melln 7 och 13 kg, stor skillnad med andra ord.

Hemi
2008-11-25, 23:32
Jag har sökt, men ej funnit. Hittat svar som 15 kilo, 6 kilo, ibland 8 och ibland 10 kilo. Jag har ingen möjlighet att själv väga :(




Jag sökte på bildens ursprung och fick svaret:

"Olympische curlbar met 40 kgs gewichten
C.A. 50 kg"

Om jag föstår rätt så väger just DEN DÄR stången 10kg? Men som sagt, jag tror att tom samma sida säljer liknande stänger av olika vikt och EZ stänger finns det som sagt gått om av olika storlekar.

Morty
2008-11-26, 00:44
Vi kan alltså enas om att det inte finns någon officiell vikt på curlstänger?

Vi hade en våg på mitt gym, men den blev stulen. Liter ironiskt att en våg för 300 spänn blir stulen på ett gym där ett kort kostar 6000 per år :D

bertbert
2008-11-26, 07:27
Vi hade en våg på mitt gym, men den blev stulen. Liter ironiskt att en våg för 300 spänn blir stulen på ett gym där ett kort kostar 6000 per år :D

Inte konstigt alls. Efter att betalat ett sådant gymkort har man ju inte råd med en våg längre.

JohnRick
2008-11-26, 10:58
Jag har sökt, men ej funnit. Hittat svar som 15 kilo, 6 kilo, ibland 8 och ibland 10 kilo. Jag har ingen möjlighet att själv väga :(

http://www.muscle-power.nl/index-home/dubbells/curlstang-met-schijven.jpg

Varför vill du veta vikten?

stolpskott
2008-11-26, 11:50
Varför vill du veta vikten?

han vill förmodligen veta den för att kunna veta vilken vikt han lyfter...*screwy*

C.E.J.
2008-11-26, 12:45
han vill förmodligen veta den för att kunna veta vilken vikt han lyfter...*screwy*

Så länge han använder samma curlstång varje gång spelar det inte så stor roll vad stången väger. Att gå från att hänga på 20kg till att hänga på 25kg är en ökning oavsett om det är 5 eller 10kg stången väger.

Hemi
2008-11-26, 12:58
Alla tränar inte på samma ställe jämt och man kan behöva veta hur mycket man lyfter i förhållande till andra övningar. Jag vill alltid veta vad stänger och eventuella lås väger om jag använder riktiga ´verktyg´. Men som Arne Persson gett en djupare förklaring till, allting på ett gym, särskilt viktskivor, väger inte exakt det som uppges.

JohnRick
2008-11-26, 12:58
han vill förmodligen veta den för att kunna veta vilken vikt han lyfter...*screwy*

Se C.E.J's svar ovan...Mr stolpskott

Så länge han använder samma curlstång varje gång spelar det inte så stor roll vad stången väger. Att gå från att hänga på 20kg till att hänga på 25kg är en ökning oavsett om det är 5 eller 10kg stången väger.

Right on C.E.J. Det är den relativa skillnaden som är av vikt. Att veta om det är 5 kg eller 50 kg är irrelevant om det är samma curlstång och han kan sitt RM.

Stoltz
2008-11-26, 13:08
Men orka er själva en del av er. Han vill veta hur mycket stången väger för att han vill veta hur stark han är, precis som 90% av alla andra gymmanden. Punkt?

CiCoro
2008-11-26, 14:55
Inte konstigt alls. Efter att betalat ett sådant gymkort har man ju inte råd med en våg längre.

hahaha ! :):)

Morty
2008-11-26, 16:43
Tänk er att jag får veta att den väger 20 kilo, men i själva verket väger 5. Jag tränar med 30 kilo extra vikter. Den riktiga vikten ligger på 35 kilo, men jag tror att det är 50. Kul skämt när jag är på ett annat gym, drar eleikostången på 20 kilo, på med 30 extra och ska börja göra bänkpress. Jag kommer ju fastna under stången, och det är inte direkt något jag gillar.

Dessutom är jag nyfiken. Hur mycket är det jag lyfter igentligen? Klart som fan att jag fattar att jag ökar när jag lägger på mer vikt, men frågan kvarstår, hur mycket lyfter jag?

jaosef
2008-11-26, 17:52
Får väll ta ner en våg bara för att få svar på frågan... nu blev man ju nyfiken:)

ceejay
2008-11-26, 17:55
har fått för mig 7kg :E

jaosef
2008-11-26, 18:14
har fått för mig 7kg :E

Jag VÄGRAR acceptera det då jag alltid räknat med 10 Kg*gah!*
Vad ska jag ta mig till?!
Nä, ska väga den vi har själv alltså ;)

ceejay
2008-11-26, 18:18
haha :)

z_bumbi
2008-11-26, 18:46
Eftersom de väger olika (som redan står i tråden) så finns det några skäl att veta vad de väger, bl a om man byter stång mellan passen så finns det i alla fall en chans att anpassa sig viktmässigt utan att prova för mycket.

Morty
2008-11-26, 22:17
z_bumbi, bra poäng. Lite det jag försökte visa med mitt exempel men det var svårt att få ut det :p

stolpskott
2008-11-27, 14:29
Så länge han använder samma curlstång varje gång spelar det inte så stor roll vad stången väger. Att gå från att hänga på 20kg till att hänga på 25kg är en ökning oavsett om det är 5 eller 10kg stången väger.

Se C.E.J's svar ovan...Mr stolpskott
RM.

jag syfta då på att han ville veta vad han maxar, som stoltz redan sagt

Wao
2008-11-27, 15:42
Så länge han använder samma curlstång varje gång spelar det inte så stor roll vad stången väger. Att gå från att hänga på 20kg till att hänga på 25kg är en ökning oavsett om det är 5 eller 10kg stången väger.

Troligen inte, men han vill väl fortfarande veta hur mycket han lyfteR?????

JohnRick
2008-11-27, 15:45
Troligen inte, men han vill väl fortfarande veta hur mycket han lyfteR?????

Det är iofs sant att det kan finnas ett värde i att veta exakt hur mkt stången väger om man har för avsikt att byta gym eller stång som man byter kalsonger. Om man däremot vet med sig att man använder sig av samma utrustning fyller viktvetandet ingen egentlig funktion än att boosta egot en smula (om ens det).

j2b
2008-11-27, 17:25
7,5 har jag alltid räknat på :)

sen har alla stänger av denna typ som jag testat vägt lika mycket så vitt jag kunnat känna

J.V
2008-11-27, 17:29
Jämför med en hantel så bör du väl komma fram till vad den väger ganska snabbt.

Wao
2008-11-27, 22:55
Det är iofs sant att det kan finnas ett värde i att veta exakt hur mkt stången väger om man har för avsikt att byta gym eller stång som man byter kalsonger. Om man däremot vet med sig att man använder sig av samma utrustning fyller viktvetandet ingen egentlig funktion än att boosta egot en smula (om ens det).

Det är väl upp till TS om det är värt att bossta egot en smula, och uppenbarligen så är det värt det.

Hemi
2008-11-27, 23:18
EZ stångens vikt var tydligen värd flera sidor inlägg. Nåja, jag lyfter mer än bara stänger. Jag lyfter vad jag har och det kan vara kuber av tegel från rivningshus, järnskrot, tunnor och en hel del annan skit och när jag inte vet vad det väger stör jag mig på det en aning, för kontrollens skull. Jag har hållit på länge och har en slags viktkontroll med allt jag lyfter på alla sätt. Kan jag veta det så vill jag veta det. Det har inget med mitt ego att göra, bara kontroll och vetskap.

Men, har jag enbart EN EZ-stång (vilka jag för övrigt ratar men det har inget med saken att göra) så spelar det ju ingen roll för träningens skull hur mycket vikt i egenskapen av kilo allt väger, det klart, för just den övningens skull. Men jag skulle i kombination med allt annat vilja veta i alla fall hur mycket den väger för att ha en övergripande tvärvetensklaplig kontroll helt enkelt. Så funkar jag.

Inmate
2008-12-05, 21:26
På mitt gym finns det en våg, så jag gick dit och vägde den till 11,7 kg. Om det är samma som din vet jag inte, men den ser precis likadan ut.

Vi har också stänger som är mycket smalare och kortare än ol-stänger (Inte EZ-bars) och de väger 6,5 kg.

capture
2008-12-06, 05:11
Jag vägde en EZ-stång när jag gjorde lumpen och den vägde 8kg. Dock behöver jag inte bry mig om att veta var ez-stången på mitt nuvarande gym väger då jag inte använder den.

Annars kan man alltid fråga personalen. Måste själv fråga vad en stång väger som jag har fått använda nån gång då min stora fina 20kg stång är upptagen

jokem
2008-12-06, 15:49
Jag kollade på mitt gym idag, där har dom ett papper på vad alla väger, den mer rundade ez-stången (heter den något annat?) vägde 9.1 och den där du länkar till vägde på mitt gym 7.6 kg.

EkarN
2008-12-06, 17:47
Min EZ-stång väger 8 kg, jag tror de flesta ligger därikring.

Fjällbrynt
2008-12-06, 23:50
ta en lång 20-kilosstång. Lägg den på en bänk med mitten i mitten av bänken.Ta vikter på ena sidan och lägg stången på andra siden m.h.a. en kompis sen är de bara att väga som på den gamla goda tiden;)