handdator

Visa fullständig version : Frysta kycklingsfiléer


kalle_banan
2008-11-25, 19:46
Jag upptäckte här om dagen att de frysta kycklingfiléer man kan köpa för ca 50kr/kg smakar papper och inte ens liknar kyckling, så jag ställde mig frågan vad det är för magisk kyckling som först och främst producerar så stora filéer och dessutom har helt annan konsistens än den vanliga kycklingen man kan köpa i ett helt stycke. Den frysta kycklingens kött känns inte naturligt, det är som quorn.
Någon med svar på mina bryderier?

Scratch89
2008-11-25, 19:55
Dels så är de flesta i den prisklassen marinerade. Dock är det ingen smakfull marinering, utan en marinering för att förbättra hållbarheten och göra dem lite större (eller ja, spruta in vatten). Färska kycklingfiléer smakar mer kyckling, fast har inte hållbarhetsegenskaperna, och är säkert dubbelt så dyrt. Den kycklingen man köper i ett helt stycke är ju betydligt fetare, och det är där den större delen av smaken sitter.

kalle_banan
2008-11-25, 20:11
Den frysta kycklingen är inte marinerad, den är vit/rosa och svampig i konsistensen, det är min poäng, varför är den så svampig? Och den är fettfri också.

Scratch89
2008-11-25, 20:12
Jag sa aldrig att den skulle vara fetare. Jag sa att den hela kycklingen som man kan köpa i ett helt stycke är fetare, och därför har den godare smak.

Jag tror nog att den är marinerad. Vad står det för kycklinghalt? Den borde vara runt 80%.

Eddie Vedder
2008-11-25, 20:13
Den frysta kycklingen är inte marinerad, den är vit/rosa och svampig i konsistensen, det är min poäng, varför är den så svampig? Och den är fettfri också.

Antagligen p.g.a. av en viss andel vatten, i de billigare kycklingfiléerna är det ofta runt 80% kött och så injicerar man saltlösning i filéerna för att göra dom större.

Läs ingredienserna, hur stor är kötthalten?

vanlig
2008-11-25, 20:17
Frysbränna?
Har slutat köpa fryst av den anledningen du nämner, ser ut som fuktig kartong i konsistensen och smakar lika illa.

kalle_banan
2008-11-25, 20:19
Oj, kycklinghalt i kyckling, det trodde jag inte..
Jag tolkade marinering som då man lägger köttet i olja och kryddor för att ge det smak, inte när man pumpar in vatten för att göra köttet tyngre, men då lärde jag mig något nytt idag. Det är alltså vanlig kyckling som de förstorar helt enkelt?
Kycklinghalten ska jag kolla nästa gång jag går till affären.

snej
2008-11-25, 20:42
Det närmsta man kommer ren kyckling i frysdisken (såvitt jag vet) är ett norskt(eller danskt) märke som heter Finesse. 92% kyckling, 8% marinad. Ganska så hög procent jämfört med många andra märken t.ex Kronfågel o co som ligger mellan 80-90%. Och detta finesse var ändå ett lågprismärke (ca50kr för 900g om jag inte minns fel) och smakar riktigt bra, tycker jag. Hittade det på ICA..

Scratch89
2008-11-25, 21:24
Oj, kycklinghalt i kyckling, det trodde jag inte..
Jag tolkade marinering som då man lägger köttet i olja och kryddor för att ge det smak, inte när man pumpar in vatten för att göra köttet tyngre, men då lärde jag mig något nytt idag.

Läste du inte mening 2 här? ;)
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3339573&postcount=2

Fredrik_S
2008-11-26, 02:21
Man sprutar inte in saltlake i kycklingfileerna för att göra dem större utan för att göra dem mörare.
Jämför hur seg en kycklingfile som har en proteinhalt på 24% är jämfört med en som har en proteinhalt på 20%.

Greven_2008
2008-11-26, 03:49
Det närmsta man kommer ren kyckling i frysdisken (såvitt jag vet) är ett norskt(eller danskt) märke som heter Finesse. 92% kyckling, 8% marinad. Ganska så hög procent jämfört med många andra märken t.ex Kronfågel o co som ligger mellan 80-90%. Och detta finesse var ändå ett lågprismärke (ca50kr för 900g om jag inte minns fel) och smakar riktigt bra, tycker jag. Hittade det på ICA..

finesse e riktit fin av de frysta... eldorado med, dock innehåller eldoradon rätt mkt vatten. kronfågel ger ja inte mkt för, massa gegg på deras frysta filéer och dyra... köpte 4kg finesse härom dan 178kr. :hbang:

Fugitive
2008-11-26, 08:30
Den engelska kocken Jamie Oliver har gjort en dokumentär ang hur kycklingar "växer upp". Hur dom matas osv för att bli stora..
Tror det avsnittet handlade om ägg också. Hyggligt vidrigt. Man blir lite mindre sugen på att köpa de billiga märkena efter man sett den.

Testa att söka på det så kanske ni hittar.

Zera
2008-11-26, 11:09
Gillar dom med mycket vatten i, de blir väldigt mjuka o goda. Och smaken fixar man ju själv med kryddor, vitlök etc.

Eddie Vedder
2008-11-26, 14:14
Gillar dom med mycket vatten i, de blir väldigt mjuka o goda. Och smaken fixar man ju själv med kryddor, vitlök etc.

Jag håller med faktiskt. Rent smakmässigt tycker ja att det är saftigt och saltlösningen gör ju att kycklingen får salt smak helt enkelt. Vilket jag gillar.

Men sedan kan man ju fråga sig om näringskvalitén från den billigare kycklingen och den har jag dålig koll på.

kalle_banan
2008-11-26, 14:18
Läste du inte mening 2 här? ;)
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3339573&postcount=2
Det gjorde jag inte.

Kross
2008-11-26, 14:46
Gillar dom med mycket vatten i, de blir väldigt mjuka o goda. Och smaken fixar man ju själv med kryddor, vitlök etc.

Håller inte med. Konsistensen känns helt svampig och... usch. Euroshoppers är särskilt o-nice. Nej, tacka vet jag filéerna från en kyckling man styckat själv. Fast i köttet ska den vara och inte nån gummifågel.

Pepz
2008-11-26, 15:30
flodins brasilianska kycklingfilé innehåller 98% kyckling
priset ligger som standard på 49.90kg extrapris har jag köpt tre för 100kr

den är riktigt bra. fast och fin och inte så blekgrå som annan billig kyckling utan färgen är mer som majskyckling

Petan
2008-11-26, 19:39
flodins brasilianska kycklingfilé innehåller 98% kyckling
priset ligger som standard på 49.90kg extrapris har jag köpt tre för 100kr

den är riktigt bra. fast och fin och inte så blekgrå som annan billig kyckling utan färgen är mer som majskyckling

Flodins, är det butiken i fråga? Var ligger denna i så fall?

Pepz
2008-11-26, 22:35
Flodins, är det butiken i fråga? Var ligger denna i så fall?

nej det är märket. Flodins http://www.annerstedt.se/

Fredrik_S
2008-11-27, 15:59
Hittar man inte kyckling/vatten mängden kan man iaf tänka att ren kyckling har ca 24-25g protein och är det 20% saltlake så är det ca 20g protein. Är det under 18 g protein så har de behandlats med för mycket slatlake.

Läste något blindtest där deltagarna fick provsmaka de olika kycklingarna och de som inte behandlats med saltlake fick låga betyg av testarna.