Visa fullständig version : Hjälp om kost på Dreamhack
mattilainen
2008-11-25, 16:59
Det är så att jag åker på dreamhack nu på torsdag och är där tills söndag, för er som inte vet vad det är så är det ett lan(www.dreamhack.se). Jag känner redan nu att jag inte kommer kunna leva på skräpmat i fyra dagar så jag undrar om ni har några tips om maträtter eller liknande som håller sig ganska länge och inte blir dålig, hur ska jag hålla maten kall i fyra dagar?
Någon som kan ge tips?
Scratch89
2008-11-25, 17:13
Bröd, som ligger kvar i påsen och helst i någon liten kylbox som du kan ha med dig. Finns massor av kylboxar för ett par hundra som går på vanligt eluttag. Pålägg som du kan ha med är t.ex makrill i tomatsås, i konserv, som håller sig hur länge som helst. Tonfisk finns i konservformat också.
Men jag säger bröd, bröd, bröd. Det är ju för sjutton Jönköping, det finns affärer där också. Det du köper behöver ju bara hålla i ett par dagar, så frukt borde fungera också.
Whistler
2008-11-25, 17:29
Eldriven kylbox får du inte ha med dig.
Scratch89
2008-11-25, 17:37
Eldriven kylbox får du inte ha med dig.
Aj då.
Men jag säger fortfarande bröd, frukt och konserver.
WHITEFOLKS
2008-11-25, 17:38
UHT-mjölk från lidl. Kombineras med bröd. Optimalt.
Whistler
2008-11-25, 17:39
För övrigt finns det gott om matalternativ där uppe. Försvarsmaktens Team Culinar (stavning?) serverar käk dygnet om och Elmias egen resturang har gott om käk också.
klart de går o leva på skräpmat..du e ungdom, inte som om du behöver medicin och sånt, lev gött i 4 dagar och käka frukt och bröd när du kommer hem..
klart de går o leva på skräpmat..du e ungdom, inte som om du behöver medicin och sånt, lev gött i 4 dagar och käka frukt och bröd när du kommer hem..Klart man KAN. Frågan är om man VILL.
isterbuk
2008-11-25, 18:19
tonfisk funkar
PingPongPung
2008-11-25, 18:36
Äh så jävla hårt ska man inte ta på träningen. Ta nu och ät skräpmat och äckla dig i 4dagar. Tror ändå inte kroppen mår så bra av minimal sömn under 4 dygn ;)
Äh så jävla hårt ska man inte ta på träningen. Ta nu och ät skräpmat och äckla dig i 4dagar. Tror ändå inte kroppen mår så bra av minimal sömn under 4 dygn ;)
Uppenbarligen vill han inte äta skräpmat i fyra dagar. Vad är problemet?
shut teh face
2008-11-25, 19:04
Uppenbarligen vill han inte äta skräpmat i fyra dagar. Vad är problemet?
Vi finner det onormalt att inte vilja äta skräpmat under fyra dagar. :Virro
Scratch89
2008-11-25, 20:00
Vi finner det onormalt att inte vilja äta skräpmat under fyra dagar. :Virro
Därav skillnaden på form... ;)
shut teh face
2008-11-25, 21:58
Därav skillnaden på form... ;)
:laugh:Its funny because its true
fyfan en byggare kan inte åka dit!! :)
Ha med dig servetter, bestick och papperstallrikar. Gå in på konsum och köp grillade kycklingklubbor.
Leta upp vettig lunchresturang
Skaffa uppfattningen att bröd med mjukost är mat.
Burkravioli
Lingongrova med räkost. Behövs inge kyla för det :)
http://www.northerner.com/prod_img/soldatens.jpg
:thumbup:
http://www.northerner.com/prod_img/soldatens.jpg
:thumbup:
Då är icas i plastrulle ungefär 40 gånger godare.
mattilainen
2008-11-25, 23:57
tack för alla svar :D haha, får se hur det blir med maten, finns säkert någon restaurang man kan hitta lite vanlig husmanskost på i värsta fall :) mackor med mjukost och korv ska jag försöka köra på iaf hehe, någon annan som ska till DH?
kommer det finnas nån micro eller vattenkokare då? eller får du ta med dig ett litet trangia-kök kanske? :D isåfall kan du ju köra pasta med sås på påse från knorr, typ carbonara mm. eller vilken konservburksmat som helst.
Bröd (gärna sådant som redan är portionerat i "bitar" eller "kakor" för att slippa skära och smula), mjukost på tub, färdigskivad skinka, makrill på burk (även om makrill är lite jobbigt att kladda med, och tenderar att få allt att lukta fisk). Hård frukt (blir inte mosad i väskan eller blir övermogen på nolltid som bananer tenderar att bli), typ äpplen, päron, apelsiner (dock kladdigt att skala). Kallrörd nyponsoppa(blåbärssoppa/saftsoppa. Grönsaker, t.ex. morötter (skala och tvätta hemma, lägg i plastpåse så att de inte blir mjuka och tråkiga) och gurka. Bars, om du gillar bars (då är vi iofs mer inne på skräpmatssidan). Saft/läsk (sockerfri eller vanlig efter behag). Till första dagen kan du alltid ta med en vanlig matlåda, så fort blir det inte dåligt. Köp te/kaffe på plats (du lär kunna bli frusen om du bara käkar kall mat och sitter så mycket stilla), alt. om ni har tillgång till vattenkokare, ta med tepåsar och/eller pulverkaffe.
Jag är lite avundsjuk. :em:
men glöm inte att ha med dig något att dricka, jag skulle nog ta något varmt i en termos eftersom jag brukar bli lite frusen när jag sitter en längre tid framför datorn
Whistler
2008-11-26, 11:49
någon annan som ska till DH?
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=122344
Scratch89
2008-11-26, 11:51
Jag är lite avundsjuk. :em:
Det kunde jag aldrig tro. :)
mattilainen
2008-11-26, 12:51
Tack alla igen :D bara fyll på med fler bra tips om ni har några kvar :=) Tolkia varför kommer du inte till dreamhack? jobb kanske? Ska bli skoj, 5:e gången för mig nu och innan har jag levt på pizza och cola.. Nu har man börjat tänka lite mer på vad man får i sig och känner sig äcklig när man ätit mer än 1 pizza i veckan så kan bli svårt.
Vattenkokare får man inte ha men trangiakök kanske skulle vara något :D går ut och gör mat haha, grymt
Vattenkokare får man inte ha men trangiakök kanske skulle vara något :D går ut och gör mat haha, grymt
då får du ta med en liten uppfällbar pall också (om du inte föredrar en asian squat förstås :D) och kanske ett litet matlagningstält om det är risigt väder!
machine gun
2008-11-26, 17:34
Elmia har en egen restaurang och de serverar vanlig husmanskost. Sist jag var där (på Elmia alltså, inte DH), hade de sådär 5-6 rätter att välja bland och det såg helt ok ut. Plus att de säljer mackor med diverse matiga pålägg i caféterian.
I övrigt röstar jag för bröd, frukt och konserver. Tänk festival.
En grej jag märkte på senaste SL-tävlingen, med just makrill på konserv, är att det lätt kan leda till utanförskap och social utfrysning. Så tänk på det. Jag själv finner inget fel alls i lukten, eller doften, som påminner så mycket om Göteborg. Trots det har väldigt många problem med lukten av makrill så om du vill visa respekt så bör du förtära den på toaletten eller liknande.
Eddie Vedder
2008-11-26, 21:48
En grej jag märkte på senaste SL-tävlingen, med just makrill på konserv, är att det lätt kan leda till utanförskap och social utfrysning. Så tänk på det. Jag själv finner inget fel alls i lukten, eller doften, som påminner så mycket om Göteborg. Trots det har väldigt många problem med lukten av makrill så om du vill visa respekt så bör du förtära den på toaletten eller liknande.
Nu vädrar jag mina förutfattade meningar här och jag ber om ursäkt om mina fördomar upplevs stötande för någon men det känns som lukten av makrill inte lär vara den värsta på världens största LAN:D
Nu vädrar jag mina förutfattade meningar här och jag ber om ursäkt om mina fördomar upplevs stötande för någon men det känns som lukten av makrill inte lär vara den värsta på världens största LAN:DFörvisso, men jag tror inte kombinationen sur fis + sur makrill är så mycket trevligare än enbart sur fis.
Minns själv ett LAN jag var på där organisatörerna beställde pizza åt alla, redan första dagen. Två dagar senare stank det gammal kebabpizza i hela lokalen och det var olidligt att sitta där, men man var för apatisk för att lämna skärmen. Man sjönk liksom in i datorn och blev "ett", som en slags levande dröm i 48 timmar. Det är en häftig och lite läskig känsla när man tappar all distans.
Åter till topic, sry.
Mat? Är du beredd och lägga lite pengar på att köpa mat så gå till Försvarsmaktens hörna där Team Culinesse står (Svenska försvarskocklandslaget). Förra året gjorde dom välkomponerade måltider till frukost, lunch och middag. Oerhört gott och absolut värt varenda peng!
Frukost exempelvis: Havregrynsgröt, mjölk, fralla, ost, sylt. Och jag kan säga att inne i den hamburgarlukten smakade min havregrynsgröt minst lika gott som Guds nektar ;)
Nu vädrar jag mina förutfattade meningar här och jag ber om ursäkt om mina fördomar upplevs stötande för någon men det känns som lukten av makrill inte lär vara den värsta på världens största LAN. :D
Problemet med makrillukten (tycker jag, då) är att den fastnar på de egna fingrarna och är svår att få bort. Och det är halvjobbigt att ha den så nära den egna näsan.
Whistler
2008-11-27, 11:09
Nu har jag varit på DH i 7 timmar och har inte ätit än. Fan vad katabol jag är. Gif me makrill plz?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.