handdator

Visa fullständig version : dropset


Fridolf
2003-07-08, 19:58
tja är det nån här som kör droppsett en kompis till mig kör detta och får grymma resultat kan ju va kul att testa när man är lite uttråkad.
men hur funkar det egentligen ska man ta en vikt och sänka den när man kört till fail. och man kör ungefär 3 sänkningar.
ska man ligga på samma reps antal hela tiden typ-Bicepscurl
först 8-10 reps på 40 sen 8-10 reps på 35 sen 8-10 reps på 30.
Eller är det bättre att börja svintungt och öka repsen varje nedsänkning av vikt typ 4 på 50. 10 på 40 och 15 på 30.

Jorgen
2003-07-08, 20:50
När jag kör dropset så gör jag det alltid i sista setet på en övning. Vikten blir mindre för varje set och repsen färre. Jag utgår från den vikten jag hade i dom andra seten jag körde och minskar "lagom" mycket. Hur mycket beror givetvis på vilken övning det är talan om. Får en otrolig pump av det. Men att göra det i varje set tror jag inte på.

//jörgen

Lopezzo
2003-07-08, 20:52
Originally posted by Jorgen
När jag kör dropset så gör jag det alltid i sista setet på en övning. Vikten blir mindre för varje set och repsen färre. Jag utgår från den vikten jag hade i dom andra seten jag körde och minskar "lagom" mycket. Hur mycket beror givetvis på vilken övning det är talan om. Får en otrolig pump av det. Men att göra det i varje set tror jag inte på.

//jörgen

VARFÖR INTE DÅDÅ???

Lopezzo

Jorgen
2003-07-08, 20:57
CAPSLOCK DANM IT ! !

Färre reps bygger mer än många. Därför tycker jag att man inte skall köra dropset på varje set. Som en sista utpumpning tycker jag att det funkar alldeles utmärkt. Men inte som mer. Om man nu inte tränar för att bli mjölksyratålig. Då är det bara att droppa på. :)

//jörgen

ivandrago
2003-07-08, 20:57
Originally posted by Lopezzo


VARFÖR INTE DÅDÅ???

Lopezzo

inget kul att få mjölksyra redan första setet om man tänker fortsätta köra tungt under passet

Fridolf
2003-07-08, 21:52
ne ja tror inte heller det är nå bra att börja passet med drop set.
de bästa är nog att börja med basövningar som körs på traditionelt vis typ 4-6 reps 3set.
O sen i slutet av passet lägga in nån pumpövning som man kör 1 eller 2 dropset

jwzrd
2003-07-08, 23:10
Jag gillar att köra tungt, riktigt tungt, så att man kan/måste kontrahera musklerna så hårt det bara går. Problemet med det är att man då bara orkar 1-3 reps. Att få en bultande pump erkänner jag gärna behaget av också. Dropset tycker jag är att få båda. Jag kör ofta dropset med 2-3 rep mellan varje sänkning, på så vis kan man trycka/dra så hårt det bara går i varje rep utan att vikten flyger till månen och i och med att reppen totalt blir 8-20 så får man även riktigt bra pump.

911
2003-07-08, 23:25
hmm.. nja jag gillar inte det riktigt, jag kör tungt, 6-8 reps till failure.

Robban
2003-07-09, 08:38
Varför välja tungt eller drop? Kör en trea droppa till en ny osv. grymt bra!!!:hbang: