handdator

Visa fullständig version : Mjölksyra i benen flera dagar efter pass?


Paria
2008-11-25, 15:40
Hej.

I början på Oktober månad skadade jag ryggen och kunde därför inte köra knäböj på cirka 1.5 månad. Nu i förra veckan körde jag däremot knäböj igen ... hårt.

Det blev väl runt 10 set + uppvärmningsset. Alla möjliga repetitionsintervall (1-12) och med ett par restpause set.

Mellan setten fick jag en ohygglig mjölksyra. Jag har aldrig fått så intensivt förut.

Dagen efter kunde jag knappt gå p g a all träningsvärk.

Nu till poängen: så fort jag anstränger benen (alltifrån att ställa sig upp från toaletten till att väga på stolar) så får jag mjölksyrakänningar i benen. Det räcker f ö med att jag spänner benet i ~2 sekunder för att jag ska känna av syran.

Någon som vet något?

mvh

burtan
2008-11-25, 17:30
Det tar lång tid att återhämta sig om man har dragit på sig mjölksyra.

Mvh Andreas.

Paria
2008-11-26, 00:52
Ok. Inget ovanligt mao?

regus
2008-11-26, 01:57
Förväxlar du mjölksyra med en förjävlig träningsvärk? Mjölksyra försvinner snabbt.

tsp
2008-11-26, 14:32
Om jag inte tränat ben på ett tag brukar jag få en sjuhelvetes träningsvärk som gör att benen blir stela om jag sitter ner så jag går som ett mongo, gör ont att sätta sig på toalettstolen osv. Är nog det du upplever.

jaosef
2008-11-26, 17:58
Går nog över om några dagar ska du se:)

burtan
2008-11-26, 18:07
Mjölksyran försvinner förvisso ganska snabbt men har man väl dragit på sig mjölksyra så tar det lång tid för musklerna att återhämta sig dvs mjölksyran kommer lätt tillbaka.
Känner igen mig i vad du skriver Paria, det kan ta några dagar för mig att få bort känslan helt.

Mvh Andreas.

Madame
2008-11-26, 18:08
Sådär fick jag när jag varit o åkt skidor en vecka i våras. Hård och aggressiv åkning, pumpade ur benen rejält den veckan. På slutet och några dagar efter var jag så sliten i benen att jag upplevde precis som du att jag fick mjölksyra av ingenting. Tex fick jag mjölksyra slutet av en trappa på ca 15 steg . Alltså inte träningsvärk.

Det går över!