handdator

Visa fullständig version : Någon du vill möta om sex år?


Bönne
2008-11-25, 12:48
Mannen och kvinnan har stått åtalade för att i mars ha fört bort en 44-årig man

Han hade blivit utsatt för mycket allvarlig misshandel med avskurna tår och spikar genom benen. Han hade även fått ena örat avskuret och tvingats äta upp det.

Enligt åtalet var risken överhängande för att offret skulle förblöda eller frysa ihjäl innan han upptäcktes och kunde tas om hand.

Halmstads tingsrätt dömer en 26-årig kvinna till åtta års fängelse och en 31-årig man till sex års fängelse.

- http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=460282


Vansinne att sådana personer släpps ut redan efter sex år. För att göra något sådant måste den låga respekten för andra människor vara ingrott i skallen.
Är risken för återfall verkligen så låg för sådana här brottslingar att det är låg risk att släppa ut dem så snart?

8x8
2008-11-25, 13:00
Något som gör det hela ännu mer upprörande är ju att man i Sverige sitter av 2/3 av straffet dvs han är ute efter 4 år...

Johan_S
2008-11-25, 13:14
Otäckt.. Men vad ska man göra då? Man kan inte låsa in någon för evigt, det kostar bara pengar för samhället.

hahavaffan
2008-11-25, 13:18
Halmstad :p

Racso
2008-11-25, 13:19
Otäckt.. Men vad ska man göra då? Man kan inte låsa in någon för evigt, det kostar bara pengar för samhället.

Straffarbete ftw.:whipped:

bustz0rz
2008-11-25, 13:21
Otäckt.. Men vad ska man göra då? Man kan inte låsa in någon för evigt, det kostar bara pengar för samhället.

Skjuta dem.

petersson
2008-11-25, 13:24
Skjuta dem.

coolt!

Griip
2008-11-25, 13:25
- http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=460282


Vansinne att sådana personer släpps ut redan efter sex år. För att göra något sådant måste den låga respekten för andra människor vara ingrott i skallen.
Är risken för återfall verkligen så låg för sådana här brottslingar att det är låg risk att släppa ut dem så snart?

Återfall och återfall, det handlar troligtvis om människor som är inblandade i organiserad brottslighet(iaf mannen). Mannen som blev torterad hade troligtvis gjort något ondskefullt, kanske inte, vem vet? Oftast krävs det ju iaf en del innan man gör något sådant. Jag tror också att jag och många andra skulle kunna utföra tortyr under rätt omständigheter(fel omständigheter, kanske man ska säg). Nejdu, brist på respekt för människor ser jag snarare hos korrupta politiker och företagare.

RÅTTKÖTT
2008-11-25, 13:25
Jag tycker att dom borde utsättas för exakt samma behandling som deras offer för att sedan sitta inspärrade hela livet med ett mål mat om dagen bestående av väldigt torr gröt

Tom Warrior
2008-11-25, 13:27
Handlar nog om organiserad brottslighet. Tror knappast detta är ett vansinnesdåd mot vem som helst.

Stoltz
2008-11-25, 13:27
Återfall och återfall, det handlar troligtvis om människor som är inblandade i organiserad brottslighet(iaf mannen). Mannen som blev torterad hade troligtvis gjort något ondskefullt, kanske inte, vem vet? Oftast krävs det ju iaf en del innan man gör något sådant. Jag tror också att jag och många andra skulle kunna utföra tortyr under rätt omständigheter(fel omständigheter, kanske man ska säg). Nejdu, brist på respekt för människor ser jag snarare hos korrupta politiker och företagare.

Alltså, va? Skulle det här inlägget göra någon sense what so ever?

Edit: Vänta - Du är medveten om att tortyr utan anledning har skett rätt många gånger under rättsväsendets historia va? Utan någon som helst inblandning med organiserad brottslighet?

Griip
2008-11-25, 13:37
Alltså, va? Skulle det här inlägget göra någon sense what so ever?

Edit: Vänta - Du är medveten om att tortyr utan anledning har skett rätt många gånger under rättsväsendets historia va? Utan någon som helst inblandning med organiserad brottslighet?

Kanske det har, inte fan vet jag. Du kanske vet och kan visa lite siffror på hur många gånger det skett med och utan organiserad brottslighet? Eller sitter du bara och spekulerar hej vilt? Det gör nämligen inte jag, dock säger jag inte att "Så är det".

Johan_S
2008-11-25, 13:39
Straffarbete ftw.:whipped:

Där kanske vi har det? Jag vill gärna gå till en frisör som tidigare skurit av öronen på folk. Var ska de arbeta? Hugga träd i skogen? Kanske lite mer miljövänligt jämfört med maskiner, då blir miljöpartiet glada!

Så svår fråga, vem ska ha rätt att bestämma över någon annans liv... Jag undrar hur många år det dröjer innan Sverige kommer införa dödsstraff. För visst är det en tidsfråga?

Shakemynuts
2008-11-25, 13:41
Kanske det har, inte fan vet jag. Du kanske vet och kan visa lite siffror på hur många gånger det skett med och utan organiserad brottslighet? Eller sitter du bara och spekulerar hej vilt? Det gör nämligen inte jag, dock säger jag inte att "Så är det".

Så du påstår alltså att du inte spekulerar? Läs ditt inlägg ett par gånger till.

Tricklev
2008-11-25, 13:43
Där kanske vi har det? Jag vill gärna gå till en frisör som tidigare skurit av öronen på folk. Var ska de arbeta? Hugga träd i skogen? Kanske lite mer miljövänligt jämfört med maskiner, då blir miljöpartiet glada!

Så svår fråga, vem ska ha rätt att bestämma över någon annans liv... Jag undrar hur många år det dröjer innan Sverige kommer införa dödsstraff. För visst är det en tidsfråga?

Nämn något som tyder på att vi är på väg att införa dödsstraff.

Stoltz
2008-11-25, 13:47
Kanske det har, inte fan vet jag. Du kanske vet och kan visa lite siffror på hur många gånger det skett med och utan organiserad brottslighet? Eller sitter du bara och spekulerar hej vilt? Det gör nämligen inte jag, dock säger jag inte att "Så är det".
Nej, jag har tyvärr inga siffror på det, jag har inte heller några länkar eller dagstidningar sparade, men om det går bra för dig så kan jag dra upp exempel ifrån minnet, för bättre än så kan jag inte göra då jag inte sitter beredd på en sådan här diskussion.

Hur som, du säger att du inte spekulerar? Det är ju precis vad du gör? Du generaliserar OCH spekulerar. Men visst, u säger ju "troligtvis" så du kanske snarare vill visa dig öppen för tanken? Jag undrar om, för att dra ett någerlunda modernt exempel, den där pappan som låste in sin dotter på sitt rum fastbunden i en stol och varje dag slog henne och lät henne svälte i flera dagar innan hon fick mat ingick i organiserad brottslighet. Hm.

shut teh face
2008-11-25, 13:48
Inte en chans att vi kommer få dödsstraff i Sverige.

Självklart väldigt hemsk det där, men han får ju skylla sig själv. Det är uppenbart att de försökte pressa honom på något, om han bara berättat så hade de släppt honom. Detta aldrig hänt om det var Jack Bauer som stod för "förhören".

Konvex
2008-11-25, 13:50
jag tycker att dom borde utsättas för exakt samma behandling som deras offer för att sedan sitta inspärrade hela livet med ett mål mat om dagen bestående av väldigt torr gröt

jag tycker dom borde fÅ en snigel pÅ Ögat!!!

Shakemynuts
2008-11-25, 13:55
Inte en chans att vi kommer få dödsstraff i Sverige.

Självklart väldigt hemsk det där, men han får ju skylla sig själv. Det är uppenbart att de försökte pressa honom på något, om han bara berättat så hade de släppt honom. Detta aldrig hänt om det var Jack Bauer som stod för "förhören".

Så sant. Jack hade löst situationen väldigt mycket snyggare.

Spene
2008-11-25, 14:01
Enligt straffskalan kunde de, enligt brottsrubriceringen nämnd i GP, fått betydligt högre straff så det finns troligtvis omständigheter vi inte känner till. Gemensamt för många som gnäller över den svenska straffskalan är att deras kunskaper på området är väldigt begränsade.

Bönne
2008-11-25, 14:10
Enligt straffskalan kunde de, enligt brottsrubriceringen nämnd i GP, fått betydligt högre straff så det finns troligtvis omständigheter vi inte känner till. Gemensamt för många som gnäller över den svenska straffskalan är att deras kunskaper på området är väldigt begränsade.Vi har en mildare straffskala än många andra länder, varför skulle vår vara mer rätt?

Det som de omskrivna begått är hur man än vrider och vänder på det inte ett milt brott och absolut inget som en normalt funtad människa skulle göra. Att det är org.brottslighet anser inte jag förmilda det hela.

Tror du människor inom den världen ser två världar, den kriminella och den "vanliga"? Vad får dig att tro att ifall man kan begå ett sådant brott mot en medbrottsling, inte skulle begå det mot en vanlig yrkesperson, som för tillfället kanske har tusenlappen de saknar?

bubbe
2008-11-25, 14:12
Så svår fråga, vem ska ha rätt att bestämma över någon annans liv... Jag undrar hur många år det dröjer innan Sverige kommer införa dödsstraff. För visst är det en tidsfråga?

Rätt ord måste väl ändå vara att återinföra eftersom det har funnits tidigare.

Griip
2008-11-25, 14:12
Nej, jag har tyvärr inga siffror på det, jag har inte heller några länkar eller dagstidningar sparade, men om det går bra för dig så kan jag dra upp exempel ifrån minnet, för bättre än så kan jag inte göra då jag inte sitter beredd på en sådan här diskussion.

Hur som, du säger att du inte spekulerar? Det är ju precis vad du gör? Du generaliserar OCH spekulerar. Men visst, u säger ju "troligtvis" så du kanske snarare vill visa dig öppen för tanken? Jag undrar om, för att dra ett någerlunda modernt exempel, den där pappan som låste in sin dotter på sitt rum fastbunden i en stol och varje dag slog henne och lät henne svälte i flera dagar innan hon fick mat ingick i organiserad brottslighet. Hm.

För att jag använder ordet Troligtvis betyder väl inte att jag "spekulerar hej vilt"(Som jag faktiskt skrev)? Nej, det gör det inte. För övrigt vill jag inte vara den dryge som ber om siffror och källor hit och dit. Givetvis har organiserad brottslighet inte stått för alla sjuka saker som hänt. Det var inte det jag skrev, det var inte det jag menade och återigen - det var inte det jag skrev. Jag använder mig av ordet "troligtvis" för att 31-åringen som blev dömd är medlem i en klubb som sysslar med organiserad brottslighet, sen om detta handlade om affärer, en sjuk människa eller något personligt vet jag ej, därför TROR jag. Räcker detta som förklaring för mina klumpiga formuleringar?

Stoltz
2008-11-25, 14:23
Japp.

Johan_S
2008-11-25, 14:35
Nämn något som tyder på att vi är på väg att införa dödsstraff.

Mer folk i samhället, någonstans går gränsen. Var ska samhället göra av all brottslighet när den både blir stor och kostar mycket pengar? Jag tror Sverige kommer ha dödsstraff inom 200 år. Någonstans går gränsen då man tyvärr måste börja prioritera människor, hemskt! *screwy*

bubbe
2008-11-25, 14:36
Mer folk i samhället, någonstans går gränsen. Var ska samhället göra av all brottslighet när den både blir stor och kostar mycket pengar? Jag tror Sverige kommer ha dödsstraff inom 200 år. Någonstans går gränsen då man tyvärr måste börja prioritera människor, hemskt! *screwy*

Det där var en ny vinkling av saken :thumbup:

Att döda folk pga överbefolkning.

Tricklev
2008-11-25, 14:38
Vi har inte mer folk i samhället, dom senaste 10 åren har Sveriges befolkning mer eller mindre stått still, om det inte vore för invandringen hade vi gått neråt i befolkningsmängd.

Sedan så har kriminaliteten inte heller ökat avsevärt dom senaste 10, 20 åren. Vad är det som tyder på att varenda familj plötsligt kommer skaffa 7 barn var, som alla kommer vara grovt kriminella?

Att dra ett likhetsteckens mellan att avrätta människor, och att prioritera människor, berättar en hel del om din människosyn, usch.

tjabon
2008-11-25, 14:50
Om nu uppgifterna i dagspressen stämmer,
dvs att offret blivit torterat så som beskrivet,
så tycker jag att det är konstigt och framförallt katastrofalt
för det allmänna rättsmedvetandet, att de skyldiga inte fick
strängare straff.

Personligen tycker jag att livstid skulle kännas rätt för att stympa
och invalidisera en människa.

Spene
2008-11-25, 15:00
Vi har en mildare straffskala än många andra länder, varför skulle vår vara mer rätt?

Det som de omskrivna begått är hur man än vrider och vänder på det inte ett milt brott och absolut inget som en normalt funtad människa skulle göra. Att det är org.brottslighet anser inte jag förmilda det hela.

Tror du människor inom den världen ser två världar, den kriminella och den "vanliga"? Vad får dig att tro att ifall man kan begå ett sådant brott mot en medbrottsling, inte skulle begå det mot en vanlig yrkesperson, som för tillfället kanske har tusenlappen de saknar?
Jag har inte sagt att vårat sätt är bäst. Kanske skulle hårdare straff minska brottsligheten i samhället och öka välståndet, kanske behövs bättre vård och rehabilitering av fångarna och kortare straff. Jag är inte säker, och jag är förvånad att så många 15-åringar här på forumet är så bombsäkra. Speciellt eftersom vi knappt vet någonting alls om fallet som nämns i artikeln.

Jag riktade mig inte till dig när jag skrev det där inlägget, även om jag förstår att det kan ha verkat så eftersom du startade tråden.

Det faktum att man kan friges efter 2/3 delar av straffet är ju en bra grej. Finns ju ingen större anledning att hålla rehabiliterade fångar inlåsta. Ifall stor risk för återfall föreligger släpper man ju inte ut denne.

Personligen tycker jag att livstid skulle kännas rätt för att stympa
och invalidisera en människa.
Just därför tror jag inte vi har all information i nuläget. Bara grov misshandel kan ge upp till 10 år har jag för mig.

Daniiiel
2008-11-25, 15:31
Sätt dom i isolering i sex år så tar de inte lång tid innan de tar livet av sig själva.

Modde
2008-11-25, 15:33
De var väl antagligen nerpundade tjackisar alla tre. Tror knappast att det var 2 vanliga svenssons som gav sig på en tredje.
Sist jag hörde om något liknande var nog när HA, 'slipade' bort medlemstatueringar med slipmaskin.

Krampus
2008-11-25, 16:56
Fan vilka härliga spekulationer vi har här.
MER!!

Bönne
2008-11-25, 17:03
Jag har inte sagt att vårat sätt är bäst. Kanske skulle hårdare straff minska brottsligheten i samhället och öka välståndet, kanske behövs bättre vård och rehabilitering av fångarna och kortare straff. Jag är inte säker, och jag är förvånad att så många 15-åringar här på forumet är så bombsäkra. Speciellt eftersom vi knappt vet någonting alls om fallet som nämns i artikeln.Man får utgå från vad man känner till om fallet. Med tanke på karaktären av brottet så kan jag inte komma på någon omständighet som skulle förmildra så pass att de förtjänar att få återgå till samhället inom en så nära period. Nu kanske den typen av brottslingar i stort sett aldrig begår brott igen och därför får så kort straff eller så finns det omständigheter som som du säger som ändrar hela bilden. Men jag kan inte föreställa mig någon sådan...

Backe
2008-11-25, 17:37
Orkade inte läsa hela domen (150 sidor) men till de som funderar kring straffskalorna och straffmätningen så ser det ut såhär för de två "huvudpersonerna" som dömdes för i huvudsak grov misshandel och människorov (mindre allvarligt).

Grov misshandel = fängelse 1-10 år
Människorov (mindre allvarlig) = fängelse max 6 år
Teoretiskt sett uppgår maxstraffet för dessa två brott tillsammans till fängelse max 14 år.

Kvinnan dömdes till 8 års fängelse. Hon bedömdes endast ha haft begränsad medverkan i människorovet men däremot stor medverkan i misshandeln. Utan delaktighet i människorovet kan man kanske gissa att straffet hamnat på runt 7 år (???), alltså fick hon kanske runt 70 % av maxstraffet för grov misshandel.

Mannen dömdes till 6 års fängelse. Det ansågs att han har varit mer aktiv i människorovet än kvinnan men inte lika aktiv som kvinnan i misshandelsbrottet. Det ifrågasätts också om hans uppsåt täcker de grövsta delarna av misshandeln. Har han inte haft uppsåt till de grövsta delarna kan han inte heller straffas för dessa delar. För själva misshandeln får alltså mannen ett lägre straff än kvinnan samtidigt som han straffas hårdare än kvinnan för människorovet.

Vid bestämmande av strafflängden tas ingen hänsyn till befarad framtida brottslighet (däremot kan tidigare brottslighet vägas in). Utifrån det jag läst verkar det vara ett vidrigt brott och 7-8 år låter väldigt lite men från en juridisk synvinkel ligger straffet för kvinnan relativt nära maxstraffet.

tjabon
2008-11-25, 17:39
Man får utgå från vad man känner till om fallet. Med tanke på karaktären av brottet så kan jag inte komma på någon omständighet som skulle förmildra så pass att de förtjänar att få återgå till samhället inom en så nära period. Nu kanske den typen av brottslingar i stort sett aldrig begår brott igen och därför får så kort straff eller så finns det omständigheter som som du säger som ändrar hela bilden. Men jag kan inte föreställa mig någon sådan...

Jag skulle vilja se tjejen på en jobbintervju om 6 år:
-Jaha, så du har suttit inne du... Få se här...
Du har alltså kapat av ett öra, klippt av några av mannens tår
samt misshandlat honom allmänt, och nu vill du alltså jobba som...xxxx, osv.

Tror nog att det är rätt kört för hennes del (hoppas jag också..:furious:).

G_lund
2008-11-25, 18:32
Straffarbete ftw.:whipped:


Ja, finns väl många länder som anväder sig av det? USA o Ryssland t.ex.

Fast vad är några år i de norrländska skogarna vs. 25 år i sibirien?

Johan_S
2008-11-25, 18:46
Att dra ett likhetsteckens mellan att avrätta människor, och att prioritera människor, berättar en hel del om din människosyn, usch.

Du vet inget om min människosyn, det jag nämnt här känns det som du missuppfattar vilket jag verkligen inte vill. Du håller inte med om att avrättning på något sätt har att göra med prioritering? Någonstans görs ett beslut... Det jag syftar på är att det inte är hållbart att låsa in människor hela sina liv, varken för deras skull eller samhällets (när det gäller ekonomi).

Jag personligen är inte för dödsstraff, men jag tror vi så småning om kommer hamna där. (återföra som bubbe poängterade)

"berättar en hel del om din människosyn", hmm.. Den tog hårt.

Krampus
2008-11-25, 18:56
Du vet inget om min människosyn, det jag nämnt här känns det som du missuppfattar vilket jag verkligen inte vill. Du håller inte med om att avrättning på något sätt har att göra med prioritering? Någonstans görs ett beslut... Det jag syftar på är att det inte är hållbart att låsa in människor hela sina liv, varken för deras skull eller samhällets (när det gäller ekonomi).

Jag personligen är inte för dödsstraff, men jag tror vi så småning om kommer hamna där. (återföra som bubbe poängterade)

"berättar en hel del om din människosyn", hmm.. Den tog hårt.

Men det här "Det kostar mindre för samhället att låta dem dö än att hålla dem levande" är ett argument som står mig upp i halsen på det här forumet och jag är så jävla trött på den människosynen.
I mitt samhälle håller vi folk levande som vill vara levande. Jag betalar gärna! Varför? För att när vi börjar sätta ett pris på hur mycket en människa får kosta innan vi tar livet av dem så är vi ett stort steg närmare armagedon, babylon, ragnarök eller va fan annat otrevligt har för namn.

Johan_S
2008-11-25, 19:47
Men det här "Det kostar mindre för samhället att låta dem dö än att hålla dem levande" är ett argument som står mig upp i halsen på det här forumet och jag är så jävla trött på den människosynen.
I mitt samhälle håller vi folk levande som vill vara levande. Jag betalar gärna! Varför? För att när vi börjar sätta ett pris på hur mycket en människa får kosta innan vi tar livet av dem så är vi ett stort steg närmare armagedon, babylon, ragnarök eller va fan annat otrevligt har för namn.

Jag förstår verkligen vad du menar, och håller med. Ang armagedon, babylon, ragnarök så är det väl tyvärr endå så att vi tillslut hamnar där. Det är det jag försöker säga, inget annat. Och för att återigen poängtera det, det är inget jag gillar. Jag är bara rädd att det är dit vårt samhälle är på väg, i mina ögon.

sehnpaa
2008-11-25, 21:36
Men det här "Det kostar mindre för samhället att låta dem dö än att hålla dem levande" är ett argument som står mig upp i halsen på det här forumet och jag är så jävla trött på den människosynen.
I mitt samhälle håller vi folk levande som vill vara levande. Jag betalar gärna! Varför? För att när vi börjar sätta ett pris på hur mycket en människa får kosta innan vi tar livet av dem så är vi ett stort steg närmare armagedon, babylon, ragnarök eller va fan annat otrevligt har för namn.Kan man utvidga kostnadsdefinitionen till lite mer än kronor och ören så är det inte så svårt att argumentera för att det kostar mer för samhället att ha dödsstraff än att inte ha det.

Muskelbyggaren
2008-11-25, 22:15
Jag tycker det känns så fantastiskt värdefullt att diskutera straffskalor med ovanliga extrembrott som diskussionunderlag!

Fatcan
2008-11-25, 22:50
- http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=460282


Vansinne att sådana personer släpps ut redan efter sex år. För att göra något sådant måste den låga respekten för andra människor vara ingrott i skallen.
Är risken för återfall verkligen så låg för sådana här brottslingar att det är låg risk att släppa ut dem så snart?

Extremt tama straff i sverige, jag är så jävla trött på det *grr*. Undrar vad dom hade fått för straff i USA?

Personligen tycker jag att dödstraff passar sådana där människor. "Buhu, det är inte humant". Är det humant mot resten av samhället att släppa ut dessa människor bland oss?

Backe
2008-11-25, 22:55
Jag tycker det känns så fantastiskt värdefullt att diskutera straffskalor med ovanliga extrembrott som diskussionunderlag!

Jag tycker snarare att det är just extrembrott kan göra det intressant att diskutera straffskalor, dessa brott ska ju också straffas. Just detta brott visar ju faktiskt att det finns en vits att ha vida straffskalor. De högsta straffen bör användas till just dessa ovanliga brott vilket också visar varför "normalbrotten" ofta hamnar relativt lågt på straffskalan (vilket ofta brukar kritiseras). Var straffskaln sen ska börja och sluta är en annan diskussion :)

Edit: hmm.. eller missförstod jag dig?

egge
2008-11-25, 23:11
För att svara på topic; nej, detta är människor som jag aldrig vill möta. Med det sagt så vill jag säga att jag är emot både dötstraf och andra "inhumana" straff.

grisbil3n
2008-11-25, 23:24
Stod ju i någon artikel att offret och kvinnan hade haft en sexuell relation tidigare så det är ju givetvis någonting där som spökar.

Greg
2008-11-25, 23:39
A 2003 legislative audit in Kansas found that the estimated cost of a death penalty case was 70% more than the cost of a comparable non-death penalty case. Death penalty case costs were counted through to execution (median cost $1.26 million). Non-death penalty case costs were counted through to the end of incarceration (median cost $740,000).
(December 2003 Survey by the Kansas Legislative Post Audit)
In Tennessee, death penalty trials cost an average of 48% more than the average cost of trials in which prosecutors seek life imprisonment.
(2004 Report from Tennessee Comptroller of the Treasury Office of Research)
In Maryland death penalty cases cost 3 times more than non-death penalty cases, or $3 million for a single case.
(Urban Institute, The Cost of the Death Penalty in Maryland, March 2008)
In California the current sytem costs $137 million per year; it would cost $11.5 million for a system without the death penalty.

http://www.amnestyusa.org/death-penalty/death-penalty-facts/death-penalty-cost/page.do?id=1101084

http://www.amnestyusa.org/death-penalty/death-penalty-facts/page.do?id=1101088