handdator

Visa fullständig version : Fortsätta köra på eller vila ?


Eddie_ja
2008-11-25, 12:41
Hej alla forumsmedlemmar!

Jag har kört på nu i 1.5 månader i min deff. Gjorde en brakstart med vlcd och ligger nu på en mer normal diet. Jag har ändå gått ner från 81 till drygt 73 kg så jag är nöjd. Jag vill ner ytterligare ca 3 kg. Jag har nu kört 7 dagar i sträck efter en vilodag och innan det körde jag nog oxå ca 7 dagar i sträck. Samanlagt de sista 34 dagarna har jag tränat 29 dagar. Träningen har bestått av ca 50 min kondition och ca 15 min styrka efteråt. Mitt mål är att gå ner i vikt ( fett) Utan att tappa för mycket muskler.

Jag funderar på om jag ska ta en två eller tre vilodagar?

En annan fundering är om jag ska va strikt med kosten under denna tid eller om jag ska ha vilodagar från dieten oxå?

Sista frågan, är det normalt att under 1.5 månader ha pappat i styrka från tex 3*8*80 kg bänkpress till idag ungefär 3*8*68 kg ? Ska nog ifs tillägga att det sistnämda är gjort efter konditionspass utan energi i kroppen.

Vore tacksam för svar

/ Eddie

Pepz
2008-11-25, 13:15
ta två-tre vilodagar där du inte tränar och höjer upp kolhydratintaget oredentligt. du behöver dock inte öka kalorierna extremt mycket men tillräckligt så du ligger på ett litet överskott. Allt detta för återhämtningens skull.

Jag tycker att du har tappat ganska mycket i styrka, kan beror på kosten eller att du helt enkelt tränar för mycket

Johan_S
2008-11-25, 13:21
Om du kommer laddad till ett pass med energi i kroppen kommer du säkert klara att pressa lite mer än 68kg i bänken! Fast en deff brukar ofta (inte alltid) resultera i sämre styrka, tyvär. Det låter som du tappat lite i styrka, men bara att komma igen efter avslutat deff. 5 vilodagar på 34 dagar? Det lät rätt hårt enligt mig. Jag tror du skulle må bra av att vila kroppen lite... En del människor gillar att ha någon ätardag per vecka eller liknande, inte funderat på att kanske unna dig något mindre som belöning? Du har tappat mycket vikt på kort tid! Bara för att du vilar och inte håller strikt diet under 2-3 dagar betyder inte det att du kommer lägga på dig flera kilon.

Lycka till med fortsättningen, 3kg till kommer du klara utmärkt om du kommit så här långt.

Eddie_ja
2008-11-25, 13:27
Tack Pepz och Johan_S. Snabba svar och konstruktiv kritik det tycker jag om. Ska ta ledigt från träningen ons torsdag och ev fredag.

Johan_S
2008-11-25, 13:40
Tack Pepz och Johan_S. Snabba svar och konstruktiv kritik det tycker jag om. Ska ta ledigt från träningen ons torsdag och ev fredag.

Vad skönt! Hoppas du försöker njuta av dina lediga dagar. Köp en stor färsk annans vettja. :)

Eddie_ja
2008-11-25, 14:06
Det lät jävligt gott. Är dom bra såhär års? Efter att varit i thailand de senaste vintrana så har man ju blivit lite bortskämd när det gäller annanas.

Johan_S
2008-11-25, 18:40
Det lät jävligt gott. Är dom bra såhär års? Efter att varit i thailand de senaste vintrana så har man ju blivit lite bortskämd när det gäller annanas.

Ingen aning om de är bra så här års, jag är inte bortskämd och nöjer mig gott med etc Konsums. :thumbup:

Finns mycket gott man kan ersätta chipspåsen med. Provat gurk- och morotsstavar med någon form av fettsnål dipp? Finns mycket kul att upptäckta! *drool*

Scratch89
2008-11-25, 18:47
Om du nu ska ta ledigt från dieten ett tag, så håller jag med de andra om att du inte ska go nuts och bara trycka i dig pizza och donuts. Ät hellre lite mer vanlig mat, sådant du varit sugen på. Jag brukar vara sugen på spaghetti och köttfärssås om jag legat på underskott ett tag. :D

martikainen
2008-11-25, 19:46
Känner du dig trött och sleten och lite brist på motivation ? Ta isåfall ett par tre dagar ledigt från träning och diet.
Men börja inte svulla mat, blir bara jobbigare att komma tillbaka.

Och för guds skull, köp inte ananas i Sverige, går inte att jämföra med den färska man köper till frukosten i Thailand, jag blev så besviken att jag nästan fällde en tår när jag kom hem från thailand sist i våras. Smakar usch här hemma

Eddie_ja
2008-11-25, 20:47
Nu har jag varit o handlat något gott. Det blev ingen annanas kanske va tur det men det. Ska göra kvälsmat här nu bestående av knäckebröd lax o bregott kanske ingen onyttig mat igentligen men det va det jag va sugen på :P

Motivationen tryter inte därimot känner jag mig svag i kroppen så det blir nog bra med vila. Känner även i höfterna o knän att det blivit för mycket träning/ för lite vila.

Tack alla för dom enhetliga och kunniga svaren ska följas :thumbup: