handdator

Visa fullständig version : Plugga ekonomi (strökurser)

krilleh
2008-11-25, 08:59
Jag skulle vilja plugga ekonomi på universitetet men har alldeles för låga poäng för att komma in. Hälften av mina gymnasiebetyg har jag nämligen G i. Så att plugga upp dom lär ju ta något år och känns ju verkligen totalt värdelöst. Högskoleprovet gick heller inte bra.

Så nu har jag en sista utväg och tänkte rådfråga er om den.

Tänkte läsa upp exakt de kurserna som ingår i ekonomi men som strökurser. För på dom kommer ju alla in på. Visserligen får jag ingen examen men samtidigt så har jag ju då också läst precis samma kurser som ekonomerna. Så ekonom kan jag ju kalla mig iaf.

Och om de frågar på arbetsintervjuerna om detta så kan jag ju helt enkelt säga att jag ville ha mer frihet och valmöjlighet. Ville resa, plugga i mitt egna tempo, osv osv. Sedan får de ju själva se kurserna jag läst.

Vad tror ni om det här? Någon som gjort så?

Att plugga upp naturvetenskap och andra skitämnen som inte alls intresserar mig eller mitt yrke känns totalt värdelöst.

MasterChief
2008-11-25, 09:09
Don´t do it.

krilleh
2008-11-25, 09:23
Don´t do it.

En förklaring vore fint

MasterChief
2008-11-25, 09:43
En förklaring vore fint

Äsch, det är bara min ångest som lös igenom eftersom jag jobbat som controller i några år :-/

Om jag ska svara på din fråga istället för att grina kanske. I slutändan är det kunskap som är viktigt. Hur den kunskap du besitter värderas kommer i slutändan att avgöras av den som anställer dig. Det kommer variera avsevärt hur de resonerar om detta. Skulle jag våga mig på en generalisering tror jag att ditt vägval att läsa delar kommer att påverka dina chanser negativt att direkt söka mer kvalificerade tjänster. Du kommer kanske behöva sikta in dig på lite enklare ekonomjobb som Redovisningsassistent, Junior Controller osv. Men har du inte sjukt bråttom skulle jag inte vilja påstå att det är en nackdel. Har du som en långsiktig målsättning att jobba som Financial Controller eller Ekonomichef finns det många fördelar med att börja "från botten". Att plugga och att jobba är helt väsenskilt. Jag har sett många civilekonomer komma in på avdelningen och de fattar knappt poängen med en reskontra. Att jobba med vardagliga operativa sysslor på en ekonomiavdelning ger en djuplodande förståelse för ekonomifunktionen på ett företag. Enligt mig är det väldigt bra att ha i ryggsäcken när man vill framåt och ta sig an svårare tjänster.

I slutändan hänger det på din ambition. Jag kan inte sticka under stolen att titlar är alltid positivt. Att skriva in i sin CV "blandade kurser" sticker ut på fel sätt. Har du tiden skulle jag nog ändå vilja rekommendera att du går hela vägen. Det ger fler vägmöjligheter. Om du trots allt väljer att läsa delar så hänger det lite mer på din ambition och framgång på företagen.

jakke
2008-11-25, 09:52
Har du alla kurser som krävs kommer du att kunna söka en examen när du är klar.

Grisen
2008-11-25, 09:55
har du alla kurser som krävs kommer du att kunna söka en examen när du är klar.

+1

Mental
2008-11-25, 10:04
Om det är många kvalificerade sökande så är väl risken att de initialt gallrar på utbildningsnivå innan de kallar till intervju, har man bara strökurser så kanske man inte får chansen att visa hur bra man är "live"

z_bumbi
2008-11-25, 10:05
Det finns mig veterligen inget som hindrar att man tar ut en examen om man läser fristående kurser och läser man samma kurser som ingår i ett program så kan man också också skaffa samma titel (utom på vissa skyddade utbildningar men då handlar det inte om ekonomi vad jag vet). Så kommer man inte in på ett program så funkar det att läsa fristående, på vissa ställen är det t o m en väg in på programmet dvs man läser fristående tills tillräcklig många har hoppat av.
Enlig min personliga erfarenhet är det lätt att hamna utanför då man kanske inte följer samma klass hela tiden vilket är en klar nackdel vid grupparbeten etc men det är ju också en del av utbildningen. Som ev arbetsgivare så skulle jag kanske se det som en merit att man har läst på det sättet och då särskilt om det är mycket grupparbeten på jobbet (även kallat team, projekt etc).

Iofs hade jag ingen aning om att det var så svårt att komma in på en ekonomiutbildning men jag har inte kollat efter så noga då jag läser ekonomi som fristående kurs(er) och har ett bra HP som grund.

Exdiaq
2008-11-25, 10:15
Värt att tänka på är att du eventuellt kommer minska dina chanser att komma in på någon högskola om du läser upp betygen eftersom du då hamnar i en "andravals"-grupp där det finns färre platser. Detta träder i kraft nästa år tror jag.

stevebc
2008-11-25, 10:17
Ja, du kan söka kurser fritt. Det gör jag för tillfället och dessa ska skramlas ihop till en fil. kand. Det finns olika examensformer som har olika krav. Vilket universitet är aktuellt i ditt fall (vet inte om examenskraven skiljer sig mellan universitet)?

Hur som helst lär du behöva både nationalekonomi och företagsekonomi. Börja med grunden så du uppfyller kraven till de mer avancerade kurserna. Grunden i nationalekonomi är generellt kurserna mikro- och makroekonomi.

LoTiX
2008-11-25, 11:06
Jag läste själv de två första åren på ekonomprogrammet i form utav fristående kurser. När det var dags för femte terminen hoppade jag helt enkelt in på programmet. Inga som helst problem så länge man läst rätt kurser, fråga studentvägledaren. Och vill du inte hoppa in på programmet är det ju bara att ta en vanlig fristående examen.

pragmatist
2008-11-25, 11:10
Jag skulle nog inte läsa exakt samma kurser som ingår i ekonomprogrammet, eftersom det bara signalerar att du egentligen ville gå programmet men hade för dåliga betyg för att komma in. Jag skulle läsa ungefär motsvarande fast med några andra kurser också så det ser ut som du hade en avsikt med att läsa kurser istället för hela programmet. Något som ger dig en konkurrensfördel gentemot de som "bara" har programmet i bagaget.

Bahir
2008-11-25, 11:13
Jag skulle nog inte läsa exakt samma kurser som ingår i ekonomprogrammet, eftersom det bara signalerar att du egentligen ville gå programmet men hade för dåliga betyg för att komma in. Jag skulle läsa ungefär motsvarande fast med några andra kurser också så det ser ut som du hade en avsikt med att läsa kurser istället för hela programmet. Något som ger dig en konkurrensfördel gentemot de som "bara" har programmet i bagaget.

Det är ju bara onödigt om om målet är att komma med i programmet i slutändan ändå.

stevebc
2008-11-25, 11:16
Skicka ett mail till studievägledaren på det universitet du ska söka till. Det gjorde jag. Jag skrev vad jag ville jobba med och vad jag var intresserad av att läsa så rekommenderade han rätt kurser för det och hur jag skulle kunna sy ihop det till en examen. Hittils är jag mycket nöjd.

pragmatist
2008-11-25, 11:21
Det är ju bara onödigt om om målet är att komma med i programmet i slutändan ändå.

Om det nu är det som är målsättningen. Dessutom kan det mycket väl hända att man får tillgodoräkna sig kurser i andra samhällsvetenskapliga ämnen, men det får man naturligtvis fråga en studievägledare om.

hultman
2008-11-25, 12:47

Var står det att du läste programmet istället för kurser i din examen? Har du en master/kandidat/magister/civilekonomexamen så har det väl ingen betydelse om du läst fristående kurser eller varit antagen till programmet?

hoikka poika
2008-11-25, 13:45
Sök programmet som du är intresserad av, du kan halka in på en reservplats! Vet om folk som har kommit in som reserv #200. Det händer inte varje dag men det kan hända.

krilleh
2008-11-25, 14:18
Tack för alla svaren :D känns mycket skönt det här.

Men det är väl försent att söka in till våren? Har dock hört att man bara kan komma till lektionerna och hoppas det finns lediga platser. Eller?

Det är i Uppsala jag ska plugga. Någon som har gjort det här och kan tipsa lite om just för i Uppsala?

Nåja, tack för svaren!

Timmi
2008-11-25, 14:24
Gå du och sätt dig på ekonomutbildningens upprop och se om det är någon som inte är där och sen så frågar du snällt om du kan ta den vakansen. Finns många som gör så.

pragmatist
2008-11-25, 14:31
Var står det att du läste programmet istället för kurser i din examen? Har du en master/kandidat/magister/civilekonomexamen så har det väl ingen betydelse om du läst fristående kurser eller varit antagen till programmet?

Om man inte har ändrat det helt nyligen så kan man inte få ut en yrkesexamen (civilekonom, jurist, psykolog, socionom etc) utan att ha gått programmet.

Bubban
2008-11-25, 14:32
Gå du och sätt dig på ekonomutbildningens upprop och se om det är någon som inte är där och sen så frågar du snällt om du kan ta den vakansen. Finns många som gör så.

Nej.
Så enkelt är det inte.
Man söker upp nästa reserv och nästa och nästa. Man ger reserven ca 24 h på att bli kontaktad. Man kan alltså inte sno någon annans berättigade plats bara för att man är där.

Timmi
2008-11-25, 14:35
Nej.
Så enkelt är det inte.
Man söker upp nästa reserv och nästa och nästa. Man ger reserven ca 24 h på att bli kontaktad. Man kan alltså inte sno någon annans berättigade plats bara för att man är där.

Ah, då är jag klart felinformerad.

krilleh
2008-11-25, 14:54
En till fråga. Hur blir det med csn bidrag och eventuella studielån när man löser fristående kurser? Hur mycket måste man plugga för att få tillgång till detta? För det är väl en kurs i taget jag då kommer läsa?

Jacksatan
2008-11-25, 15:41

stort plus 1. Dessutom kan man skippa en del skräpkurser och lägga till egna bättre.

jakke
2008-11-25, 19:04

Inte alltid det fungerar så. T.ex. så vet jag att företagsekonomin i Uppsala har ett överintag för att folk alltid hoppar av.

Eddie Vedder
2008-11-25, 19:46
En till fråga. Hur blir det med csn bidrag och eventuella studielån när man löser fristående kurser? Hur mycket måste man plugga för att få tillgång till detta? För det är väl en kurs i taget jag då kommer läsa?

Läser du heltid har du rätt till studiemedel för heltidsstudier. Oavsett om det är program eler fristående.

Jag läser Företagsekonomi A här i Uppsala just nu. I skrivandets stund sitter jag och tentapluggar, eller det är i alla fall tanken men Kolo lockar mer.:D

Jag är dock tvungen att läsa Fek A den här terminen, den ingår i min kostvetarutbildning som obligatorisk kurs. Därför är jag inte rätt person att uttala mig egentligen, riktigt intressant med delkurs 1, Marknadsföring och delkurs 2, Organisering och organisation men nu när mattedelen har kommit in lär jag fetkugga.:(

capture
2008-11-25, 20:19
En kompis började plugga inför en ekonomitenta bara någon dag och klarade den enbart tack vare att han tyckte matten var så lätt. Den tentan var kanske på 10p cirkus. Kan tilläggas att han liksom jag läser ett civilingenjörsprogram och den matten sitter i ryggraden.

jakke
2008-11-25, 20:49
En kompis började plugga inför en ekonomitenta bara någon dag och klarade den enbart tack vare att han tyckte matten var så lätt. Den tentan var kanske på 10p cirkus. Kan tilläggas att han liksom jag läser ett civilingenjörsprogram och den matten sitter i ryggraden.

Jag är less på den där myten. Det finns lixom inget samband mellan matte och grundläggande ekonomikurser. Kan man räkna plus och minus så är matten inget problem. Tyvärr handlar det mycket om att kunna memorera lite formler.