handdator

Visa fullständig version : Kan för mycket druvsocker vara farligt?


Micke
2003-07-08, 19:44
Satt och undrade lite över att ha läst lite artiklar om diabets. Kan druvsocker ge skador som typ diabetes? Jag tänkte mest på att man intar det både innan och efter träning i hyffsat stora mängder. Att bli diabetiker måste vara en kroppsbyggares värsta dröm. Förövrigt är ju dextropur är ypperlig produkt att ta för att få i sig sina snabba kolhydrater och det skulle vara synd om det inte var helt hälsosamt.

King Grub
2003-07-08, 19:49
Före passet skulle jag aldrig ta snabba kolhydrater. Det försämrar uthålligheten under passet för mig.

Det är rent skadligt för kroppen att ha för höga halter av blodsocker, och då tvingas insulinproduktionen igång, vilket för att blodsockret kan tas upp och lagras, och då sjunker nivåerna i blodet. Risken för kärlsjukdomar och diabetes ökar vid upprepat intag av snabba kolhydrater. Undantaget är efter träningen, då blodsocker- och insulinnivåer är under normalnivåer.

Micke
2003-07-08, 21:12
Vet du på ett ungefär vad man kan räkna en hög dos som viktmässigt?

Varför jag tar snabba kolhydrater innan träningen beror på att jag kör efter "bracketingmedoden", det innebär att man både innan och efter passet tar en drink med protein, kolhydrater och kreatin, jag tycker du/ni ska ta och läsa denna intressanta artikel skriven av Paul Cribb (om ni nu inte redan har gjort det)Bracketingmetoden (http://www.*******.se/vetenskaplig_forskning/forskningsartiklar/Bracketing_Metoden/Bracketing_Metoden.asp)

PS: Så rent teoretisk så skulle en fullt frisk människa kunna inta druvsocker vid rätt tidpunkter under väldigt långa perioder utan att få skador?

Castro
2003-07-08, 23:17
Läs allt du läser på AST!



















Kritiskt...

Gäller för övrigt alla andra sorters försäljare. Tänkte bara så att du inte följer Paul Cribbs bracketingmetod till punkt och pricka med allt vad alla deras kosttillskott heter.

Micke
2003-07-08, 23:31
Jag använder faktiskt enbart Optimum Nutrition's varor. Bracketingmetoden funkar bra med andra produkter än endast AST's. Visst är många artiklar relaterade till deras egna produkter men mycket av vad som skrivs på AST's är bra och de har forskningen på deras sida, och om det är något jag tror på så är det forskning och inte en massa reklam.

Men jag tvekar inte ett dugg när jag säger att Cribb är begåvad.

King Grub
2003-07-09, 04:42
Antagligen är jag överkänslig mot snabba kolhydrater, men om jag provat bracketingmetoden får jag ett fruktat blodsockerfall efter en kvart, mitt i passet. Ingen högsetsträning där, med andra ord.

Micke
2003-07-09, 07:21
Originally posted by King Grub
Antagligen är jag överkänslig mot snabba kolhydrater, men om jag provat bracketingmetoden får jag ett fruktat blodsockerfall efter en kvart, mitt i passet. Ingen högsetsträning där, med andra ord.

Synd för jag har verkligen känt en liten boost av bracketingmetoden.

Cartwright
2003-07-09, 09:57
Originally posted by King Grub
Antagligen är jag överkänslig mot snabba kolhydrater, men om jag provat bracketingmetoden får jag ett fruktat blodsockerfall efter en kvart, mitt i passet. Ingen högsetsträning där, med andra ord.

Efter en kvart? Kan det verkligen gå så fort?

King Grub
2003-07-09, 10:32
För mig gör det det. Glukos absorberas väldigt fort, och för mig är djupdykningen lika snabb.

z_bumbi
2003-07-09, 20:21
För mig funkade det oftast med att dricka en halv gainer innan passet utan blodsockerfall men jag mår å andra sidan illa av all vätska i magen :/
Numera dricker jag gainerliknande vätska under hela passet istället och det funkar bra.

Everest
2003-07-09, 20:42
När jag började med att blanda i druvsocker i prottedrinken så kännde ja mig lite illamående direkt när jag hivade i mig den, men nuförtiden så är de lugnt:smokin:

Cartwright
2003-07-11, 14:27
Originally posted by z_bumbi
För mig funkade det oftast med att dricka en halv gainer innan passet utan blodsockerfall men jag mår å andra sidan illa av all vätska i magen :/
Numera dricker jag gainerliknande vätska under hela passet istället och det funkar bra.

Jag tycker att det har fungerat bättre att ta en drink innan passet, snarare än att gå till gymmet med magen full av mat.

z_bumbi
2003-07-11, 15:03
Cartwright: Jo och det visar ju bara att var och en får hitta sin metod som funkar.

Tomten
2003-07-11, 16:03
Fan, det går ju inte att träna om man dricker/äter just före eller under träningen. Kör man ben eller rygg så får man ju bara upp maten i halsen när man tränar, äckligt och sen så kan man ju inte köra speciellt effektivt när maten håller på komma up...