handdator

Visa fullständig version : Alkoholkörkort


Larsson85
2008-11-24, 20:49
Jag hörde precis på tv att 80% av alla våldsbrott är alkoholrelaterade, vilket gav mig iden om att införa ett alkoholkörkort. Min tanke var att alla kan ansöka om (eller får automatiskt) ett alkoholkörkort när dom fyller 18. Detta används sen för att kunna köpa alkohol på krogen, och när man har åldern innen även på systemet.

Vinsten med ett sådant system är att man då kan dra in alkoholkörkortet för folk som inte kan hantera det. Dvs för folk som har blivid dömda för misshandel under alkoholpåverkan, eller har kört rattfulla.

Jag är för ett fritt val, och jag bryr mig inte om ifall folk knarkar ner sig till den grad att det är farligt för dom själv. Men när dom går ut och skadar andra så tycker jag det är hemskt.

Vad tycker ni, bra eller dålig ide?

Larsson85
2008-11-24, 20:51
Heh, sicken fråga jag fick till i pollen, det ska vara "tycker ni att det är en bra ide"

Farzan
2008-11-24, 20:52
Det är en bra idé men det fungerar inte i praktiken. Det är för mycket stress i en bar för att kolla att alla har alkokörkort innan de beställer, om de inte kollar det vid dörren men då blir det plötsligt diskriminering om så är fallet. Slutligen så kommer folk som vill dricka fortsätta att göra det. De kommer bara att festa hemma oftare.

Som sagt, en bra idé men det skulle inte fungera i praktiken.

stevebc
2008-11-24, 20:55
Jag skulle vilja ha ett alkoholkörkort som dras in ifall man gör pinsamma grejer eller beter sig dumt mot folk.

Det du snackar om påminner lite om motboken på 50-talet, fast då var det inte brott som stoppade en från spritköp utan konsumerad mängd.

Hehe, har en historia om det. Min farfar kom från en familj som var väldigt drabbad av alkoholism så han var absolutist i hela sitt liv för att inte själv åka dit. Hans motbok var alltså ren och han kunde när som helst införskaffa stora mängder sprit. En bekant till honom som söp till rätt ofta hade fyllt sin motbok och frågade min farfar ifall han fick låna dennes motbok. Min farfar sa ja, jag tror han litade på mannen ifråga, och mannen drog genast till systemet och köpte sprit för halva lönen. Några dagar senare får min farfar ett samtal från systembolagets direktör som vill att min farfar genast inställer sig på dennes kontor. Väl där får farfar en rejäl utskällning av direktören: "hur kan du bete dig så ansvarslöst, du som ska försörja familjen???! ni har fyra ungar och du köper flera liter sprit!!! hur kan du göra så här??". Vuxenuppfostran i sin värsta form. Dom hade koll på folk på den tiden må jag lova ;) Min farfar den stackarn blev helt till sig haha, så det var första och sista gången han lånade ut sin motbok.

Larsson85
2008-11-24, 20:56
Det är en bra idé men det fungerar inte i praktiken. Det är för mycket stress i en bar för att kolla att alla har alkokörkort innan de beställer, om de inte kollar det vid dörren men då blir det plötsligt diskriminering om så är fallet. Slutligen så kommer folk som vill dricka fortsätta att göra det. De kommer bara att festa hemma oftare.

Som sagt, en bra idé men det skulle inte fungera i praktiken.

Jag är medveten om att folk kommer att dricka hemma. Men jag tror att många av de våldsbrott som uppstår är just ute på krogen och andra offentliga tillställningar där folk köper för mycket. Sen stryps ju tillgången lite också eftersom dom måste ha någon som köper ut till dom.

Sen tycker jag inte att diskrimineringen är något större problem. Jag vill inte festa med dessa personer, och jag tror inte att klubbarna vill ha dom där heller. Dock kan det vara någon lagstiftning som knölar till det kanske.

regus
2008-11-24, 20:58
Jag är emot. Med motivering att..

Det känns fel.

Edit: Det funkar ganska dåligt att ha ja/nej-svar när frågan är om det är bra eller inte.

tp_88
2008-11-24, 21:00
Jag är för själva idén, men tror som sagt att det är väldigt svårt att genomföra rent praktiskt.

hultman
2008-11-24, 21:02
Jaaaaa, vilken bra idé. Vi inför samtidigt körkort på att få gå utanför dörren, finnas till och att färga håret grönt. Vissa klarar helt enkelt inte av det, liksom...

Larsson85
2008-11-24, 21:04
Jaaaaa, vilken bra idé. Vi inför samtidigt körkort på att få gå utanför dörren

Det har vi redan, det kallas fängelse.

-squat-
2008-11-24, 21:09
Du vill alltså återinföra motboken?

Larsson85
2008-11-24, 21:13
Du vill alltså återinföra motboken?

Nej, du misstolkar mig. Drick så mycket du vill, så länge du bara skadar dig själv. Exakt hur regelverket ska se ut har jag inte funderat över. Om det ska vara återfall, hur länge det ska vara indraget osv har jag inte skissat på, det är bara en tanke om att det kanske inte är så smart att låta exakt alla få lov att handla sprit exakt hur och när dom vill.

Kom ihåg, jag föreslår bara att det ska gälla för dom som tydligt har visat att dom förtjänar det. Att man har hamnat i fyllecell eller annat harmlöst är ointressant.

hultman
2008-11-24, 21:15
Det har vi redan, det kallas fängelse.

Nej. Om vi liknar din idé vid rättssystemet så måste alla människor ansöka om frigivning innan de kommer ut i samhället som barn/vuxna. Utan att argumentera för problem med ytterligare byråkrati och godtycklighet så tycker jag att ditt förslag är bland det dummare jag hört.

Johan_S
2008-11-24, 21:17
Det finns så många sätt att få tag på alkohol utan att visa upp sin legitimation vid disk/bar, tyvärr.

Larsson85
2008-11-24, 21:26
Nej. Om vi liknar din idé vid rättssystemet så måste alla människor ansöka om frigivning innan de kommer ut i samhället som barn/vuxna. Utan att argumentera för problem med ytterligare byråkrati och godtycklighet så tycker jag att ditt förslag är bland det dummare jag hört.

Du måste läsa vad jag skriver. Jag är helt för att alla får sitt tillstånd automatiskt den dag de fyller 18, men att det sen kan dras in. Det är mer en liknelse med att alla kommer ut fria, men kan bli fängslade om anledning finns.

-squat-
2008-11-24, 21:28
Nej, du misstolkar mig. Drick så mycket du vill, så länge du bara skadar dig själv. Exakt hur regelverket ska se ut har jag inte funderat över. Om det ska vara återfall, hur länge det ska vara indraget osv har jag inte skissat på, det är bara en tanke om att det kanske inte är så smart att låta exakt alla få lov att handla sprit exakt hur och när dom vill.

Kom ihåg, jag föreslår bara att det ska gälla för dom som tydligt har visat att dom förtjänar det. Att man har hamnat i fyllecell eller annat harmlöst är ointressant.
Det blir ju en slags motbok. Dvs är du laglydig får du köpa hur mycket alkohol du vill men om du är dömd för t ex sex- och våldsbrott för du inte köpa alkohol alltså. Jag gillar tanken. Men i praktiken funkar det inte.

Det finns så många sätt att få tag på alkohol utan att visa upp sin legitimation vid disk/bar, tyvärr.
Precis! Dessutom brukar folk som begår brott under alkholrus begå brott även utan alkohol.

hultman
2008-11-24, 21:40
Du måste läsa vad jag skriver. Jag är helt för att alla får sitt tillstånd automatiskt den dag de fyller 18, men att det sen kan dras in. Det är mer en liknelse med att alla kommer ut fria, men kan bli fängslade om anledning finns.

Jag citerar:

"Jag hörde precis på tv att 80% av alla våldsbrott är alkoholrelaterade, vilket gav mig iden om att införa ett alkoholkörkort. Min tanke var att alla kan ansöka om (eller får automatiskt) ett alkoholkörkort när dom fyller 18. Detta används sen för att kunna köpa alkohol på krogen, och när man har åldern innen även på systemet."

Larsson85
2008-11-24, 21:41
Jag märker att många hänger upp sig på att jag har skrivit körkort. Byt ut det mot svartlistning istället om ni tycker att det låter bättre. Dvs att ställen som har tillstånd att sälja sprit är skyldiga att kolla id mot en svartlistning över person. Det går snabbt även på krogen, bara att dra streckkoden på ett id.

sascha
2008-11-24, 21:43
Jag citerar:

"Jag hörde precis på tv att 80% av alla våldsbrott är alkoholrelaterade, vilket gav mig iden om att införa ett alkoholkörkort. Min tanke var att alla kan ansöka om (eller får automatiskt) ett alkoholkörkort när dom fyller 18. Detta används sen för att kunna köpa alkohol på krogen, och när man har åldern innen även på systemet."

Men läs parentesen då, fjant.

Larsson85
2008-11-24, 21:44
Jag citerar:

"Jag hörde precis på tv att 80% av alla våldsbrott är alkoholrelaterade, vilket gav mig iden om att införa ett alkoholkörkort. Min tanke var att alla kan ansöka om (eller får automatiskt) ett alkoholkörkort när dom fyller 18. Detta används sen för att kunna köpa alkohol på krogen, och när man har åldern innen även på systemet."

Ja, om man väljer delar och tar dom ur sitt sammanhang så kan man få andra att framstå precis hur man vill. Läs parentesen också så inser du att jag inte gör några anspråk på hur lätt det ska vara att få ett tillstånd.

hultman
2008-11-24, 21:49
Men läs parentesen då, fjant.

Vadå läs parentesen? Han skrev först "Min tanke var att alla kan ansöka om (eller får automatiskt) ett alkoholkörkort när dom fyller 18" för att sedan ändra sig till "Jag är helt för att alla får sitt tillstånd automatiskt den dag de fyller 18, men att det sen kan dras in" när jag skrev att det var en idiotisk idé. Vill du fortsätta leka härlig så kan du ta det i PM!!!

Ja, om man väljer delar och tar dom ur sitt sammanhang så kan man få andra att framstå precis hur man vill. Läs parentesen också så inser du att jag inte gör några anspråk på hur lätt det ska vara att få ett tillstånd.

Öh. Läs din första post igen. Och igen. Och igen...

sascha
2008-11-24, 21:53
Vadå läs parentesen? Han skrev först "Min tanke var att alla kan ansöka om (eller får automatiskt) ett alkoholkörkort när dom fyller 18" för att sedan ändra sig till "Jag är helt för att alla får sitt tillstånd automatiskt den dag de fyller 18, men att det sen kan dras in" när jag skrev att det var en idiotisk idé. Vill du fortsätta leka härlig så kan du ta det i PM!!!


Men för fan. Han skriver två tankar i sitt första inlägg: 1) man får ansöka om ett alkoholkörtkort 2) man får ett alkoholkörkort automatiskt. På vilket sätt menar du att han går mot detta när han sedan skriver "jag är helt för att alla får sitt tillstånd automa...". Du kan väl i alla fall försöka vara saklig. Som en sidnot kan tilläggas att jag inte tycker att förslaget är särskilt bra.

Larsson85
2008-11-24, 22:00
Vadå läs parentesen? Han skrev först "Min tanke var att alla kan ansöka om (eller får automatiskt) ett alkoholkörkort när dom fyller 18" för att sedan ändra sig till "Jag är helt för att alla får sitt tillstånd automatiskt den dag de fyller 18, men att det sen kan dras in" när jag skrev att det var en idiotisk idé. Vill du fortsätta leka härlig så kan du ta det i PM!!!



Öh. Läs din första post igen. Och igen. Och igen...

Hur som helst så är det skönt att jag har lyckats förmedla min ide även till dig nu också, även om det tog lite mer arbete än för övriga kolozzeum.

Nitrometan
2008-11-24, 22:03
Frågan lyder: "Är det en bra eller dålig ide med alkoholkörkort?"

Då blir svaret "Ja, det är en bra eller dålig idé".


Edit: Du hade sett det...

Kan väl vara vettigt.

Blir det mer "svartsprit" tro?

Timme
2008-11-24, 22:07
väldigt bra idé tycker jag

Timme
2008-11-24, 22:12
Blir det mer "svartsprit" tro?

Jo, det borde det tyvärr bli. Men tror ändå det skulle bli bättre än det är i nuläget.

hultman
2008-11-24, 22:17
Men för fan. Han skriver två tankar i sitt första inlägg: 1) man får ansöka om ett alkoholkörtkort 2) man får ett alkoholkörkort automatiskt. På vilket sätt menar du att han går mot detta när han sedan skriver "jag är helt för att alla får sitt tillstånd automa...". Du kan väl i alla fall försöka vara saklig. Som en sidnot kan tilläggas att jag inte tycker att förslaget är särskilt bra.

Så jag ska utgå från att det aktuella befinner sig inom parentesen? Jag ogillar när folk av olika anledningar raljerar över min läsförståelse när det är deras bristande förmåga att förmedla sina teorier som är det grundläggande felet. Eller som i detta fall, att trådskaparen ändrar sin idé efter att den bemöts av kritik som får honom att ändra åsikt.

Hur som helst så är det skönt att jag har lyckats förmedla min ide även till dig nu också, även om det tog lite mer arbete än för övriga kolozzeum.

Oh oh oh. Så träffande! Din idé kritiserade jag redan i mitt första inlägg, oberoende av behandlingen av tillståndet. Jag skulle mycket väl kunna framföra mina innersta åsikter kring ditt förslag och dig som stereotyp, och om du absolut vill höra så är det fritt fram att skicka ett PM även för dig. Om inte så skulle det vara klädsamt att avstå från ytterligare försök att förlöjliga mig.

sascha
2008-11-24, 22:38
Så jag ska utgå från att det aktuella befinner sig inom parentesen? Jag ogillar när folk av olika anledningar raljerar över min läsförståelse när det är deras bristande förmåga att förmedla sina teorier som är det grundläggande felet. Eller som i detta fall, att trådskaparen ändrar sin idé efter att den bemöts av kritik som får honom att ändra åsikt.


Nej. Du ska givetvis utgå från att det som befinner sig inom parentesen är sekundärt. Eftersom det sedan är så att förfarandet ges två vägar (genom ansökan eller per automatik) kan du även dra slutsatsen att hela den satsen är sekundär. Huruvida grundidén - alkoholkörkort - är bra är inte något som står och faller på punkten om tillvägagångssättet för erhållande av det fysiska kortet. Simple as that.

Rockhard
2008-11-24, 22:48
"uppkörning" ska det vara, massa aspackade 18-åringar som springer runt å dräggar sig en onsdagförmiddag å en gubbe bakom me anteckningsblock *screwy*

hultman
2008-11-24, 23:06
Nej. Du ska givetvis utgå från att det som befinner sig inom parentesen är sekundärt. Eftersom det sedan är så att förfarandet ges två vägar (genom ansökan eller per automatik) kan du även dra slutsatsen att hela den satsen är sekundär. Huruvida grundidén - alkoholkörkort - är bra är inte något som står och faller på punkten om tillvägagångssättet för erhållande av det fysiska kortet. Simple as that.

Återigen. I den första posten står det "Min tanke var att alla kan ansöka om (eller får automatiskt) ett alkoholkörkort när dom fyller 18".

Hela serien:

Jaaaaa, vilken bra idé. Vi inför samtidigt körkort på att få gå utanför dörren, finnas till och att färga håret grönt. Vissa klarar helt enkelt inte av det, liksom...
Det har vi redan, det kallas fängelse.
Nej. Om vi liknar din idé vid rättssystemet så måste alla människor ansöka om frigivning innan de kommer ut i samhället som barn/vuxna. Utan att argumentera för problem med ytterligare byråkrati och godtycklighet så tycker jag att ditt förslag är bland det dummare jag hört.
Du måste läsa vad jag skriver. Jag är helt för att alla får sitt tillstånd automatiskt den dag de fyller 18, men att det sen kan dras in. Det är mer en liknelse med att alla kommer ut fria, men kan bli fängslade om anledning finns.
Jag citerar:

"Jag hörde precis på tv att 80% av alla våldsbrott är alkoholrelaterade, vilket gav mig iden om att införa ett alkoholkörkort. Min tanke var att alla kan ansöka om (eller får automatiskt) ett alkoholkörkort när dom fyller 18. Detta används sen för att kunna köpa alkohol på krogen, och när man har åldern innen även på systemet."
Ja, om man väljer delar och tar dom ur sitt sammanhang så kan man få andra att framstå precis hur man vill. Läs parentesen också så inser du att jag inte gör några anspråk på hur lätt det ska vara att få ett tillstånd.

Var har jag problem med läsningen och var tar jag saker ur sitt sammanhang? I hans första replik, innehållandes en liknelse till fängelset, avgränsar han sin teori till att enbart innefatta det inom parentesen. När jag sedan använder mig av det han skrivit utanför parentesen så påstår han att jag har problem med läsförståelsen. Även om han reserverar sig för det mest radikala genom att inflika ett alternativt system inom en parentes så är det knappast otillåtet att kritisera det som står utanför och som borde betraktas som primärt.

shut teh face
2008-11-24, 23:25
hultman gillar att roida i alkoholtrådar, allt ska vara så fritt som möjligt så han kan supa till på helgerna och röja runt.

Whistler
2008-11-25, 06:59
Förbjud skiten helt och hållet istället. Jag offrar gärna min månadsliga virre efter maten för det.

spoonchest
2008-11-25, 07:14
Bra ide, men skulle knappast fungera.

Arf Pingvin
2008-11-25, 07:15
Jag tror det skulle kunna vara en bra idé. DNA-bank för alla i sverige skulle också kunna vara bra. Fotboja med GPS eller inopererade chip när det blir möjligt för att kontrollera var man rör sig kan också vara bra.

Men var ska man dra gränsen för vad storebror ska kunna kontrollera?

spoonchest
2008-11-25, 07:19
"uppkörning" ska det vara, massa aspackade 18-åringar som springer runt å dräggar sig en onsdagförmiddag å en gubbe bakom me anteckningsblock *screwy*

+1

Bahir
2008-11-25, 08:14
Idén med ett kort som man får automatiskt (hultman - ge dig. Du märker ord och bygger hela ditt argument på det. Försök att se på idén och inte hur den sätts i verkan) är bra, men det blir lite praktiska frågor:

Vem utfärdar kortet?
Vem har rätt att omhändertaga kortet efter en incident?
Hur och till vem ska omhändertaganden rapporteras, så att det folk som har tappat bort sitt kort ska kunna få ett nytt (eftersom sånt händer, och då måste man kunna få ett nytt - men för att få ett nytt måste utfärdarna veta om kortet egentligen blivit omhändertaget eller inte)?
Hur blir det med känslig information? Lagras info om även händelser som är innanför lagens ramar? Vem har tillgång till den informationen?

Finns nog många fler frågor som dyker upp om man tänker lite mer på saken... Jag tycker att idén är bra, men antagligen för komplex för att fungera i praktiken.

birra_peroni
2008-11-25, 10:09
Jag tycker absolut idén är bra, jag tänkte själv på den häromdagen!

stevebc
2008-11-25, 11:23
Är det bara jag som reagerar på pollens utformning? Seriöst, vad fan betyder ja och nej? Det är ingen ja- eller nej-fråga!!!1111

birra_peroni
2008-11-25, 12:13
Är det bara jag som reagerar på pollens utformning? Seriöst, vad fan betyder ja och nej? Det är ingen ja- eller nej-fråga!!!1111

va?

Heh, sicken fråga jag fick till i pollen, det ska vara "tycker ni att det är en bra ide"

Frågan lyder: "Är det en bra eller dålig ide med alkoholkörkort?"

Då blir svaret "Ja, det är en bra eller dålig idé".


Edit: Du hade sett det...

stevebc
2008-11-25, 12:15
Ah.

hultman
2008-11-25, 13:43
Idén med ett kort som man får automatiskt (hultman - ge dig. Du märker ord och bygger hela ditt argument på det. Försök att se på idén och inte hur den sätts i verkan) är bra, men det blir lite praktiska frågor:

Vem utfärdar kortet?
Vem har rätt att omhändertaga kortet efter en incident?
Hur och till vem ska omhändertaganden rapporteras, så att det folk som har tappat bort sitt kort ska kunna få ett nytt (eftersom sånt händer, och då måste man kunna få ett nytt - men för att få ett nytt måste utfärdarna veta om kortet egentligen blivit omhändertaget eller inte)?
Hur blir det med känslig information? Lagras info om även händelser som är innanför lagens ramar? Vem har tillgång till den informationen?

Finns nog många fler frågor som dyker upp om man tänker lite mer på saken... Jag tycker att idén är bra, men antagligen för komplex för att fungera i praktiken.

Är det så jävla svårt att läsa vad diskussionen handlade om? Larsson85 påpekade att jag inte förstått vad han skrev, vilket sedan visade sig studsa rakt tillbaka till honom själv.

Även jag har påpekat svårigheterna och godtyckligheten med ett alkoholkörkort. Ytterligare byråkrati kostar mycket pengar och orsakar krångel, samtidigt som detta exempel definitivt utmynnar i en ökad korruption. Dokumenterat alkoholmissbruk leder redan idag till repressalier såsom indraget körkort (länsstyrelsen ansvarar för detta) och omhändertagande om polisen finner det lämpligt, så jag förstår inte riktigt problemet. Idén är som sagt riktigt jävla värdelös, precis som allt annat som intervenerar i grundläggande medborgerliga rättigheter och kostar en massa pengar.

Clarkolofsson
2008-11-25, 13:59
Vi förbjuder bilar också, där dör det ju 300-400 per år. Vi förbjuder flygplan, de kraschar. Fan ska vi inte förbjuda sex oxå? Man kan ju få sånt där klamydia och HIV. Inte bra.

Tricklev
2008-11-25, 14:03
Jag tror det skulle kunna vara en bra idé. DNA-bank för alla i sverige skulle också kunna vara bra. Fotboja med GPS eller inopererade chip när det blir möjligt för att kontrollera var man rör sig kan också vara bra.

Men var ska man dra gränsen för vad storebror ska kunna kontrollera?

Wörd bro, legalisera. =)

birra_peroni
2008-11-25, 14:25
Vi förbjuder bilar också, där dör det ju 300-400 per år. Vi förbjuder flygplan, de kraschar. Fan ska vi inte förbjuda sex oxå? Man kan ju få sånt där klamydia och HIV. Inte bra.

Förbjuda? Du måste ju ha ett körkort för att kunna köra bil, missbrukar du din rätt att köra bil får du ju indraget körkort?
.. alla får väl inte flyga ett flygplan heller?

Tycker inte alls detta har någonting med trådan att göra, eftersom att det inte var tal om ett alkoholförbud utan att folk som med stor risk skadar andra människor under berusning inte längre ska få inta alkohol.

Jag tror det skulle kunna vara en bra idé. DNA-bank för alla i sverige skulle också kunna vara bra. Fotboja med GPS eller inopererade chip när det blir möjligt för att kontrollera var man rör sig kan också vara bra.

Men var ska man dra gränsen för vad storebror ska kunna kontrollera?

Så vi ska inte ha lagar alls? Själv tycker ja inte att ett alkoholkort skulle vara speciellt dumt, det finns måga som inte bör dricka alkohol men som själva gör det ändå och ständigt sätter sig i fel situationer. Borde man då inte stoppa detta innan det blir för sent och någon oskyldig råkar illa ut?

Berguven
2008-11-25, 14:31
Vi förbjuder bilar också, där dör det ju 300-400 per år.

Tänk nu lite på vad förslaget faktiskt gick ut på. Det där var nog det sämsta tänkbara exemplet du kunde lyfta fram.

Clarkolofsson
2008-11-25, 14:33
Förbjuda? Du måste ju ha ett körkort för att kunna köra bil, missbrukar du din rätt att köra bil får du ju indraget körkort?
.. alla får väl inte flyga ett flygplan heller?

?

Och uppenbarligen dör det fortfarande folk. Förbud och regleringar är inte lösningen på världens problem.

birra_peroni
2008-11-25, 14:39
Men folk dör inte i bil/flygplanskrascher pga att folk missbrukar sin rätt att köra bil/flygplan(?) utan för att det faktiskt händer olyckor.

Ett förbud är inte alltid lösningen på allt, men bara för att ett förbud inte är en lösning tycker jag inte man ska blunda för problemet.

jaosef
2008-11-25, 14:45
50% vs 50%
Vågar ej rösta utan ställer mig som neutral i detta läge, bara för de fina siffrornas skull;)
Och btw, om jag rösta "ja" vad röstar jag då på?

Clarkolofsson
2008-11-25, 14:53
Men folk dör inte i bil/flygplanskrascher pga att folk missbrukar sin rätt att köra bil/flygplan(?) utan för att det faktiskt händer olyckor.

Ett förbud är inte alltid lösningen på allt, men bara för att ett förbud inte är en lösning tycker jag inte man ska blunda för problemet.

Antingen besitter du inget körkort eller så lever du i något annat land än jag. Finns allt för många idioter ute i trafiken som missbrukar sina körkort och ändå har kvar dem. Jag säger inte att det vore bättre utan körkort, men det gäller att göra en bedömning var gränsen går.

Är det bättre att lägga ut miljarder på nåt jädra övervakningssamhäller där individen inte får bestämma över sina egna handlingar. Eller låta Leffe köpa på systemet istället för att bli av med sitt "alkoholkörtkort" för 99miljarder när han likförbannat annars kommer köpa smuggel från Estland.

Tror man att alkoholen är bakom de större tragedierna i samhället är man bara naiv.

birra_peroni
2008-11-25, 14:55
Antingen besitter du inget körkort eller så lever du i något annat land än jag. Finns allt för många idioter ute i trafiken som missbrukar sina körkort och ändå har kvar dem. Jag säger inte att det vore bättre utan körkort, men det gäller att göra en bedömning var gränsen går.

Är det bättre att lägga ut miljarder på nåt jädra övervakningssamhäller där individen inte får bestämma över sina egna handlingar. Eller låta Leffe köpa på systemet istället för att bli av med sitt "alkoholkörtkort" för 99miljarder när han likförbannat annars kommer köpa smuggel från Estland.

Tror man att alkoholen är bakom de större tragedierna i samhället är man bara naiv.

Va e det du ska övervaka, alkoholkort.. blir ju som ett leg. har du det inte får du inte köpa alkohol. Kan ju knappast kosta några miljarder.

delta kilo
2008-11-25, 15:39
en väldigt bra ide..om den infördes skulle både alkoholkonsumtionen för dom som inte kan sköta sig och även våldsbrotten i samhället minska

visst det skulle gå att gå runt den lagen i vissa situationer men den omvägen gör det även mer svårtillgängligt och iden är helt rätt tycker jag

kaer
2008-11-25, 15:57
Nej.
Skrämmande hur många som hakar på idén.

delta kilo
2008-11-25, 17:36
Personer som inte sköter sitt drickande skulle få sitt "alkohol körkort" indraget, därav blir det svårare att få tag på dricka, därav dricker en del av dom mindre, därav mindre alkohol relaterade brott

Clarkolofsson
2008-11-25, 17:58
Personer som inte sköter sitt drickande skulle få sitt "alkohol körkort" indraget, därav blir det svårare att få tag på dricka, därav dricker en del av dom mindre, därav mindre alkohol relaterade brott

Om man ska lära sig av sina misstag kan du titta på USA när de förbjöd drickandet. Både drickandet och brottsligheten ökade grovt.

delta kilo
2008-11-25, 18:36
Ingen har sagt något om ett totalförbjud för alkohol

PingPongPung
2008-11-25, 18:50
Äh låt inte oss fria människor bli ännu mer kontrollerade av staten. Rök en holk bli som folk :)

von huff
2008-11-25, 18:51
Njaa, det skulle bli ett lite jobbigt att kolla alla papper.Skulle istället vilja ha hårdare straff för brott som gjorts i samband med alkohol och mycket hårdare straff för rattfyllerister. dessutom skulle alkoholkörkortet bara försvåra supandet, de som blivit av med kortet kan alltid ha någon annan som köper alkohol åt sig

stevebc
2008-11-25, 20:18
50% vs 50%
Vågar ej rösta utan ställer mig som neutral i detta läge, bara för de fina siffrornas skull;)
Och btw, om jag rösta "ja" vad röstar jag då på?Du röstar ja till att det är ett bra förslag.

Är något chockad över siffrorna. Jag vet att det här är kolo (aka forumet där 35% röstar på SD) men 50/50??

birra_peroni
2008-11-25, 21:29
Äh låt inte oss fria människor bli ännu mer kontrollerade av staten. Rök en holk bli som folk :)

Alkoholkort och leagalize it. Hur många gör sig skyldiga för våldsbrott när dom är stångade? :)