handdator

Visa fullständig version : EAA for dummies


Sidor : [1] 2 3

BigBuck
2008-11-24, 20:21
När jag kikat runt hittar jag en uppsjö trådar av varierande kvalitet alla behandlande EAA ur olika aspekter. Ämnet tycks vara populärt, och jag själv likt många andra är lite förvirrad.

Tänkte därför här skapa en tråd med EAA for dummies. Min förhoppning är folk med vana & kunskap och framför allt några av de verkligt kunniga inom området (Grub, EddieVedder, etc) kan svara på frågorna så enkelt som möjligt - och kanske t o m lägga till några egna frågor av liknande basic-kaliber(?) för att göra denna tråd täckande.

Allt detta för att samla ihop informationen, men också för att spara de ämneskunnigas tid och slippa svara på samma saker om och om igen.

Frågor jag sett återkomma och andra som jag undrar:


Jag tränar högst normal frekvens och på gym. Tar vanligtvis vassle + Malto.
Ska jag använda både EAA & vanligt vassleprotein?
Hur bör detta/dessa isåfall tas i relation till varandra?


Om EAA nu inte ska tas i samband med icke-kompletta proteiner - hur tas det då bäst i samband med träning & mat - så att EAA:t inte försämras av maten d v s?
Ett exempel: Mat kl 14:30 - EAA kl 15:50 - ((TRÄNING 16:00)) - EAA vid träningsslut kl 17 - Mat kl 17:30-18:00. Fungerande?



Hur lång tid efter/före intag av "icke-kompletta proteiner" (ex vassle) kan jag ta EAA för att få ut dess effekt/undvika att dess effekten minskar?



Jag är till stor del vegeterian och tycker jag får i mig låga mängder protein via maten. Är det bra att - likt vassle - använda EAA som sido-tillskott för att få upp proteinmängden?



Hur kan upptaget av EAA påverkas på olika sätt?



Vad är ungefärligt dos-minimum (för en nämnvärt märkbar effekt) och dos-maximum?



Hur ska jag räkna andelen protein som kommer från EAA:n i jämförelse med proteinet från vassle & mat under dagen?



Några tips på hur man förbättrar/underlättar smaken på EAA?



Inför inköp: hur vet jag säkert vilka produkter som är det jag vill ha - d v s just EAA?
Amino fuel, Amino liquid, Amino nitro...är det alla produkter som säljs under rubriken "aminosyror" eller?

C.E.J.
2008-11-24, 20:29
Hoppas experterna eller någon ambitiös trådsökare contributar till den här tråden, vore väldigt bra med en EAA-sticky faktiskt.

ravendb
2008-11-24, 20:33
Jättebra tråd, denna kommer iaf jag att pren på. :)

Nikke86
2008-11-24, 21:08
Om det nu ska vara för "dummies" (läs mig), så kanske det är bra att förklara vad det är och vad det gör?

Bara ett tipps,

MvH Niklas

EPT
2008-11-24, 21:18
Jag har också en fråga:
Man ser ofta att EAA ska påverka proteinsyntesen 350% mer än vassle. Men vad innebär det på ett enkelt språk? Alltså resultatmässigt. Klart det är en konstig fråga :-). Men EAA är ju en del dyrare än vanligt vassle...

C.E.J.
2008-11-24, 21:51
Jag har också en fråga:
Man ser ofta att EAA ska påverka proteinsyntesen 350% mer än vassle. Men vad innebär det på ett enkelt språk? Alltså resultatmässigt. Klart det är en konstig fråga :-). Men EAA är ju en del dyrare än vanligt vassle...

Att effekten på proteinbalansen till det positiva (anabolism/muskelbygge) blir större.

calleballe123
2008-11-24, 22:05
Men EAA är ju en del dyrare än vanligt vassle...

Visst är EAA dyrare än vassle, men du behöver mindre EAA. Jämför man priserna per portion så blir priset ungefär lika mycket, givetvis beroende på vilket EAA och vassleprotein du köper.

EPT
2008-11-25, 09:19
Att effekten på proteinbalansen till det positiva (anabolism/muskelbygge) blir större.

Visst är EAA dyrare än vassle, men du behöver mindre EAA. Jämför man priserna per portion så blir priset ungefär lika mycket, givetvis beroende på vilket EAA och vassleprotein du köper.

Kan man överhuvudtaget jämföra EAA med vanligt vassle? Att proteinsyntesen påverkas positivt med 350% säger mig ingenting?!? Om man trimmar en bilmotor så den blir 350% starkare kan jag förstå... Jag antar att man inte får 350% mer muskler/styrka genom att byta vassle mot EAA? *screwy*

C.E.J.
2008-11-25, 11:37
Jag antar att man inte får 350% mer muskler/styrka genom att byta vassle mot EAA? *screwy*

Jo det kan man väl lite slarvigt säga, men den effekten är inte långvarig och det är proteinbalansen i det långa loppet, och inte vad EAA kan åstadkomma under nån timme, som är det viktiga.

jaosef
2008-11-25, 14:19
Nu är jag låångt ifrån någon expert, men jag kan svara utifrån mina kunskaper (främst baserat på vad annat kunnigt folk här på kolozzeum sagt).
Någon mer kunnig kan ju utgå från denna lista och eventuellt editera den.

* Jag tränar högst normal frekvens och på gym. Tar vanligtvis vassle + Malto.
Ska jag använda både EAA & vanligt vassleprotein?
Hur bör detta/dessa isåfall tas i relation till varandra?

Du behöver inte använda något av det, men att tex ta EAA direkt före träning och sedan en vassleproteindrink direkt efter för att sedan fara hem och äta mat funkar utmärkt. Snabba kolhydrater (ex. malto) efter träning har en positiv effekt på återhämtningen och kan vara att föredra, men är som sagt inget måste.


* Om EAA nu inte ska tas i samband med icke-kompletta proteiner - hur tas det då bäst i samband med träning & mat - så att EAA:t inte försämras av maten d v s?
Ett exempel: Mat kl 14:30 - EAA kl 15:50 - ((TRÄNING 16:00)) - EAA vid träningsslut kl 17 - Mat kl 17:30-18:00. Fungerande?

Man har inte gjort studier på hur EAA fungerar vid intag Före OCH Efter VS. endast före. EAA ska tas på tom mage för snabbt upptag (det är detta snabba upptag som bidrar till dramatisk stimulering av proteinsyntesen)
Något att utgå från kan vara: gå ca 3-4 timmar utan att äta något innan intag av EAA för att magen ska vara tom.


* Hur lång tid efter/före intag av "icke-kompletta proteiner" (ex vassle) kan jag ta EAA för att få ut dess effekt/undvika att dess effekten minskar?


-

* Jag är till stor del vegeterian och tycker jag får i mig låga mängder protein via maten. Är det bra att - likt vassle - använda EAA som sido-tillskott för att få upp proteinmängden?

EAA vid sidan av maten för att "få upp proteinmängden" lär fungera (dock innebär maten som du äter samtidigt att upptaget inte alls blir så snabbt, vilket tar bort hela iden med EAA på så sätt). Sedan är det knappast prisvärt.

* Hur kan upptaget av EAA påverkas på olika sätt?

Förstår ej frågan

* Vad är ungefärligt dos-minimum (för en nämnvärt märkbar effekt) och dos-maximum?

Man brukar tala om en linjär kurva som innebär mer = större effekt på proteinsyntesen upp till ca 10 g.


* Hur ska jag räkna andelen protein som kommer från EAA:n i jämförelse med proteinet från vassle & mat under dagen?

-

* Några tips på hur man förbättrar/underlättar smaken på EAA?

Vissa föredrar att blanda med saft, själv tar jag det med vatten och biter ihop.

* Inför inköp: hur vet jag säkert vilka produkter som är det jag vill ha - d v s just EAA?
Amino fuel, Amino liquid, Amino nitro...är det alla produkter som säljs under rubriken "aminosyror" eller?

Det står vanligtvis på produktinformationen på sidor eller butiker där dessa tillskott säljs, vad produkten innehåller.

jaosef
2008-11-25, 14:23
Edit:

* Hur kan upptaget av EAA påverkas på olika sätt?

Ex. hur tom magen är eller hur mycket vätska du blandar ditt EAA med. Mer vätska = snabbare maguttömning.

Hur ska jag räkna andelen protein som kommer från EAA:n i jämförelse med proteinet från vassle & mat under dagen?

Det kan du inte.

Madara
2008-11-25, 15:11
Jag tränar högst normal frekvens och på gym. Tar vanligtvis vassle + Malto.
Ska jag använda både EAA & vanligt vassleprotein?
Hur bör detta/dessa isåfall tas i relation till varandra?

Du behöver inte använda vassle om du har EAA. Ta det pre/post träning och vid tillfällen där kroppen inte fått mat på ett antal timmar exempelvis direkt när du vaknar är det effektivt. Du skulle kunna använda vassle post om du kör någon kasain/vassle shake post träning, vilket kan vara väldigt bra.


Om EAA nu inte ska tas i samband med icke-kompletta proteiner - hur tas det då bäst i samband med träning & mat - så att EAA:t inte försämras av maten d v s?
Ett exempel: Mat kl 14:30 - EAA kl 15:50 - ((TRÄNING 16:00)) - EAA vid träningsslut kl 17 - Mat kl 17:30-18:00. Fungerande?


Din magsäckstömning är ju beroende på hur mycket och vad du äter. Men 1h20min är väl i lite underkant. 2-4h(3~) kanske. Maten efter har ingen betydelse kontra EAAn.. men 1h efter låter bra.


Hur lång tid efter/före intag av "icke-kompletta proteiner" (ex vassle) kan jag ta EAA för att få ut dess effekt/undvika att dess effekten minskar?


Som sagt både vassle & eaa bör tas på tom mage så ha som regel iaf 3h.


Jag är till stor del vegeterian och tycker jag får i mig låga mängder protein via maten. Är det bra att - likt vassle - använda EAA som sido-tillskott för att få upp proteinmängden?


Vegetarian eller inte så bör du få upp din proteinmängd till ditt mål utan att räkna med EAA. 2-2.5 x kg kanske?



Vad är ungefärligt dos-minimum (för en nämnvärt märkbar effekt) och dos-maximum?


6-10(12) gram.


Hur ska jag räkna andelen protein som kommer från EAA:n i jämförelse med proteinet från vassle & mat under dagen?


Du räknar inte andelen från EAA. isf bara på andelen gram du äter per dag och inte vad det blir i kroppen.


Några tips på hur man förbättrar/underlättar smaken på EAA?


Funlight


Inför inköp: hur vet jag säkert vilka produkter som är det jag vill ha - d v s just EAA?
Amino fuel, Amino liquid, Amino nitro...är det alla produkter som säljs under rubriken "aminosyror" eller?


Du har fairings, kolos, eiselts och nåra till men tar du en av dom får du bra saker.

BigBuck
2008-11-25, 16:45
Något att utgå från kan vara: gå ca 3-4 timmar utan att äta något innan intag av EAA för att magen ska vara tom.


Med de tidsramarna torde väl EAA därmed vara svårt att ta för de många byggare som äter var 3-4 timme - och därmed har vant kroppen vid det?
Ett 3-4 h kostuppehåll följt av ett träningspass skulle göra i allafall mig personligen knäsvag av hunger.

Du har fairings, kolos, eiselts och nåra till men tar du en av dom får du bra saker.

Och hur är det med ex GymGrossistens egna Amino Pro Liquid och Twinlabs Amino Fuel?

Scratch89
2008-11-25, 17:06
- Jag tränar högst normal frekvens och på gym. Tar vanligtvis vassle + Malto.
Ska jag använda både EAA & vanligt vassleprotein?
Hur bör detta/dessa isåfall tas i relation till varandra?

- Det kan du göra, men i träningssammanhang kommer EAA att vara bättre för proteinsyntesen. Ett lämpligt upplägg kan vara att ta EAA i samband med träning (direkt före och direkt efter), och vassleprotein i samband med vanliga livsmedel som mellanmål.


- Om EAA nu inte ska tas i samband med icke-kompletta proteiner - hur tas det då bäst i samband med träning & mat - så att EAA:t inte försämras av maten d v s?
Ett exempel: Mat kl 14:30 - EAA kl 15:50 - ((TRÄNING 16:00)) - EAA vid träningsslut kl 17 - Mat kl 17:30-18:00. Fungerande?

- EAA ska helst intas på fastande mage, men nyare studier har visat att effekten på proteinsyntesen fortfarande finns kvar när man har mat i magen. För prestationen kan det dock vara en fördel att träna med en tom magsäck. EAA direkt innan och direkt efter är alltid bättre än att skippa det, i muskelbyggarsammanhang.


- Hur lång tid efter/före intag av "icke-kompletta proteiner" (ex vassle) kan jag ta EAA för att få ut dess effekt/undvika att dess effekten minskar?

- Vassle är komplett protein. Att blanda EAA med vassleprotein kommer troligen att ta ut en stor del av dess anabola effekt, men det är inte något som kommer förstöras; upptaget kommer bara bli långsammare. För att de helt ska undvika att påverka varandra, ska magsäcken vara tömd.
EAA utblandat i mycket vatten (säg, en halvliter) kommer att tömmas relativt snabbt, på mindre än en timma.


- Jag är till stor del vegeterian och tycker jag får i mig låga mängder protein via maten. Är det bra att - likt vassle - använda EAA som sido-tillskott för att få upp proteinmängden?

- Både och. Det är väldigt dyra aminosyror, om man mäter per gram och krona, men det är de essentiella aminosyrorna som kan vara problemet om man inte äter en allsidig kost. Även fast man är vegetarian är EAA ett bra tillskott i samband med träning.


- Hur kan upptaget av EAA påverkas på olika sätt?

- Genom att blanda det med långsamma livsmedel. I princip all fast föda, och en del juicer. För bäst effekt ska det intas för sig självt, eller tillsammans med maltodextrin (eller eventuellt druvsocker).


- Vad är ungefärligt dos-minimum (för en nämnvärt märkbar effekt) och dos-maximum?

- I studier har man använt 6 gram, 10 gram och 20 gram. Man såg att 6 gram gav en bra effekt, 10 gram gav ännu mer effekt, medan 20 gram inte gav mer effekt än 10 gram. Troligen ligger ett tak någonstans mellan 6 och 10 gram.


- Hur ska jag räkna andelen protein som kommer från EAA:n i jämförelse med proteinet från vassle & mat under dagen?

- Som vanligt. 10 gram EAA ger lika mycket energi som 10 gram aminosyror bundna i proteiner. Eventuella bindningsenergier är försumbara.


- Några tips på hur man förbättrar/underlättar smaken på EAA?

- Det finns flera bra tips. Det ena är att blanda med lite vatten, och på så sätt göra lidelsen kortvarig. Andra blandar ut med Fin Light eller annan saft, för att neutralisera smaken. En tredje variant är att lägga pulvret långt bak på tungan och svälja ner det med vatten.


- Inför inköp: hur vet jag säkert vilka produkter som är det jag vill ha - d v s just EAA?
Amino fuel, Amino liquid, Amino nitro...är det alla produkter som säljs under rubriken "aminosyror" eller?

- Det finns vissa skillnader mellan olika "Amino XXX"-tillskott. Vissa innehåller EAA, som t.ex EsaPro (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=182) och Amino Rush (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=200), medan vissa produkter endast innehåller BCAA (de grenade aminosyrorna leucin, isoleucin och valin). Det står på förpackningen och man ser skillnaden om man läser. Exempel på detta är t.ex BCAA 5000 (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=189).

Scratch89
2008-11-25, 17:08
Hoppas att mina svar duger. Jag såg lite brister hos de andra som jag kände att jag hade svar på.

BigBuck
2008-11-25, 17:21
Men fastar alltså folk 3-4 timmar innan de sen tar EAA och sen tränar?
Låter utmattande...

Om man sen efter träning tar EAA... hur länge bör man då vänta med måltid? Så att EAA:t får "ge sin maximala effekt" och inte påverkas av matens nnehåll?

Scratch89
2008-11-25, 17:24
Men fastar alltså folk 3-4 timmar innan de sen tar EAA och sen tränar?
Låter utmattande...

Om man sen efter träning tar EAA... hur länge bör man då vänta med måltid? Så att EAA:t får "ge sin maximala effekt" och inte påverkas av matens nnehåll?
Anser du att det är fasta att inte äta på tre timmar? Måste vara jobbigt...



Det ska inte behövas vänta länge. Träna, ner med EAA, hem och ät mat.

BigBuck
2008-11-25, 17:41
Anser du att det är fasta att inte äta på tre timmar? Måste vara jobbigt...


Haha. Touché.
Jobbar inom vården och där benämns all ofrivillig matuppehåll som fasta.

Men absolut: jag tycker det låter skit konstigt...eller kanske ovant - att inte äta på 3-4 h och sen träna.

Men jag misstror dig inte.

jaosef
2008-11-25, 17:52
Bra svarat Scratch! Nästan sticky-material här alltså...;)

jaosef
2008-11-25, 17:53
BigBuck: det vänjer du dig med, 3-4 timmar är väll inget? ;)

BigBuck
2008-11-25, 17:57
Tja, om man har svårt å gå upp i vikt och e van att äta regelbundet så har man ju vant kroppen vid en viss ät-takt.

Nåväl...får prova. Träna med kurrande mage.
Men då är det god idé att ta EAA:n med Malto alltså(?).
Alright.

C.E.J.
2008-11-25, 18:06
Mycket bra svar av Scratch!

jaosef
2008-11-25, 18:08
Tja, om man har svårt å gå upp i vikt och e van att äta regelbundet så har man ju vant kroppen vid en viss ät-takt.

Nåväl...får prova. Träna med kurrande mage.
Men då är det god idé att ta EAA:n med Malto alltså(?).
Alright.

Efter träning iaf, har för mig att malto direkt innan ett pass i princip inte bidrar till något (iaf inte prestationsmässigt). Tror det var en studie postad av herr Grub som handlade om detta.
Det kan ju hända att din mage töms snabbare än 3-4 timmar, beroende på bla hur mycket du äter.

Sen någon som vet; betyder kurrande mage att magen är tom?

BigBuck
2008-11-25, 18:11
Det kan ju hända att din mage töms snabbare än 3-4 timmar, beroende på bla hur mycket du äter.

Eller skiter...:cool:


Sen någon som vet; betyder kurrande mage att magen är tom?

Nej nej nej...ta inte denna tråd OT redan!!
(Även fast jag själv också undrar det...ibland kan man ju känna hur magen riktigt känns tom och ekande..)

Scratch89
2008-11-25, 18:43
Tack för stödet, pojkar! :)

Om målet är viktuppgång, och du har svårt att gå upp i vikt, ser jag inget negativt med maltodextrin tillsammans med EAA runt träningen.

Trytter
2008-11-25, 22:33
har för mig att malto direkt innan ett pass i princip inte bidrar till något (iaf inte prestationsmässigt). Tror det var en studie postad av herr Grub som handlade om detta.

Nu blev jag nyfiken.
Du råkar inte ha en länk till tråden eller studien?

jaaaaag
2008-11-26, 09:07
Nu har jag tagit esapro direkt på morgonen, på fastande mage. Bör jag vänta i nån timme innan jag äter något nu?

King Grub
2008-11-26, 09:23
Nej, det behövs inte. Det finns antagligen inget att vinna med EAA-intag just på morgonen heller, om man nu skall äta frukost inom rimlig tid. EAA minskar inte proteinnedbrytningen.

King Grub
2008-11-26, 09:24
Nu blev jag nyfiken.
Du råkar inte ha en länk till tråden eller studien?

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/295/1/E70

jaaaaag
2008-11-26, 09:26
Ok, tack.

grunt_grunt
2008-11-26, 20:58
EAA utblandat i mycket vatten (säg, en halvliter) kommer att tömmas relativt snabbt, på mindre än en timma.

öpp öpp öpp! Det låter nästan som om du insinuerar att EAA upptas snabbare med massa vatten. Är så fallet? ._.

King Grub
2008-11-26, 21:00
Ju mer vatten, desto snabbare magsäckstömning.

Scratch89
2008-11-26, 21:00
öpp öpp öpp! Det låter nästan som om du insinuerar att EAA upptas snabbare med massa vatten. Är så fallet? ._.

Jag menar att magsäckstömningen kommer gå snabbare. Eller ja, det är en avtagande kurva. Ju mer vatten du har i magsäcken, desto snabbare töms det.


EDIT: Du är snabb Grub! :D

Danny Devito
2008-11-27, 06:05
Jag menar att magsäckstömningen kommer gå snabbare. Eller ja, det är en avtagande kurva. Ju mer vatten du har i magsäcken, desto snabbare töms det.

Men "EAA-spiken" blir väl lägre om man blandar med för mkt vatten, precis som Guddi skriver här, och det är väl ingen bra idé:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3300892&postcount=61

Elfsberg
2008-11-27, 11:02
Nu är jag kanske lite trött i huvudet, men finns det några för- eller nackdelar med mindre eller större mängder vatten? Jag har ganska lätt för att bli kissnödig av minsta lilla vatten och försöker undvika vatten under träning i största möjliga mån. Hittils har jag blandat mitt EAA, ca 10 g, i ungefär 1 dl vatten.

jaosef
2008-11-27, 11:40
Nu är jag kanske lite trött i huvudet, men finns det några för- eller nackdelar med mindre eller större mängder vatten? Jag har ganska lätt för att bli kissnödig av minsta lilla vatten och försöker undvika vatten under träning i största möjliga mån. Hittils har jag blandat mitt EAA, ca 10 g, i ungefär 1 dl vatten.

Angående vätska och magsäckstömning så är det som Grub skriver att man tömmer snabbare när man har en större mängd vätska i magen, men samtidigt är det så att man kommer tomma magsäcken helt snabbare om man har 3dl i den istället för 6dl. Så om målet är att få ut all EAA så fort som möjligt så är det lite vätska som gäller (dock troligen inte hyperton). Målet är som sagt en kort spik.

Man får inte glömma att koncentrationen av EAA blir lägre när man spär ut den. Så bara för att kroppen hinner ta upp någon deciliter mer när man fyller magsäcken med mera vatten så behöver inte det betyda att den tagit upp en större mängd EAA.

Nu är det givetvis inte så att man måste få till en spik med precis all EAA utan om man tar 12g så kommer man få ut 6g snabbare i kroppen om man spär ut det med säg 8dl vatten än om man spär ut det med 4dl vatten.

Slutsaten är att oavsett hur man gör så kommer det att gå fort för kroppen att få ut EAA om man intar det på relativt tom mage och man behöver inte bry sig om hur mycket vatten man använder utan man kan koncentrera sig på att försöka få det att smaka så bra som möjligt.
Om vi ska lita på herr Guddi så ser du svaret här.

Ch4rles
2008-11-27, 20:34
Proteinsyntesen ska ju vara starkast 12-24 timmar efter ett styrketräningspass. Borde det inte vara ganska gynnsamt att ta EAA då?

King Grub
2008-11-27, 20:37
Det är basproteinsyntesen. Den kan utnyttja aminosyror från vilken källa som helst.

EAA stimulerar dock proteinsyntesen även vid andra tillfällen än i samband med träning.

Scratch89
2008-11-28, 05:51
Men "EAA-spiken" blir väl lägre om man blandar med för mkt vatten, precis som Guddi skriver här, och det är väl ingen bra idé:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3300892&postcount=61

Om man blandar med lite vatten så blir lösningen hyperton istället, vilket kanske inte är att föredra. Det spelar liksom ingen roll hur man gör egentligen, men när jag nämnde en halvliter, pratade jag om att tömma magsäcken så fort som möjligt, och inte om upptaget (har jag för mig).

AmericanDragon
2008-11-28, 12:49
Om man blandar med lite vatten så blir lösningen hyperton istället, vilket kanske inte är att föredra. Det spelar liksom ingen roll hur man gör egentligen, men när jag nämnde en halvliter, pratade jag om att tömma magsäcken så fort som möjligt, och inte om upptaget (har jag för mig).


Så för mig som blandar med väldigt lite vatten så man kan ta allt i en eller två klunkar (sköljer ner med vanligt vatten direkt efter), så är det negativt då det blir hyperton? Vilka konsekvenser pratar vi om här?

Scratch89
2008-11-28, 14:26
Du sköljer ju ner det med vatten efteråt.

AmericanDragon
2008-11-28, 14:37
Du sköljer ju ner det med vatten efteråt.

Det var det jag tänkte, att det inte skulle göra någon skillnad. Tackar för svar! :thumbup:

BigBuck
2008-12-01, 17:16
Skulle vara tacksam för synpunkter på mitt EAA upplägg nu när jag kommit igång.
(Fick leveransen idag..!)

12-12:30: Lunch

14:45: EAA (Fairing Amino Rush, ca 8-10 g) i ca 2 dl vatten + Rage.

15:00: Träning

16:00: Vassle + Malto (rasberry cheesecake protein...sweeeet *drool*)

16:30 Mellan mål (3 scrambled eggs + 2 knäckemackor m ost idag).

jaosef
2008-12-01, 18:57
Skulle vara tacksam för synpunkter på mitt EAA upplägg nu när jag kommit igång.
(Fick leveransen idag..!)

12-12:30: Lunch

14:45: EAA (Fairing Amino Rush, ca 8-10 g) i ca 2 dl vatten + Rage.

15:00: Träning

16:00: Vassle + Malto (rasberry cheesecake protein...sweeeet *drool*)

16:30 Mellan mål (3 scrambled eggs + 2 knäckemackor m ost idag).
Ser väll ok ut, eventuella förändringar kan ju vara
* Lägg in en timma extra mellan lunch och EAA-intag.
* Ta ditt EAA mer direkt inpå passet.

Trytter
2008-12-01, 23:26
Skulle vara tacksam för synpunkter på mitt EAA upplägg nu när jag kommit igång.
(Fick leveransen idag..!)

12-12:30: Lunch

14:45: EAA (Fairing Amino Rush, ca 8-10 g) i ca 2 dl vatten + Rage.

15:00: Träning

16:00: Vassle + Malto (rasberry cheesecake protein...sweeeet *drool*)

16:30 Mellan mål (3 scrambled eggs + 2 knäckemackor m ost idag).

Hmmm, se nu blev jag nyfiken på var du hittat cheesecake protein....
Du känner inte för ett litet pm-tips*popcorn*:em:

capture
2008-12-03, 22:28
Om jag väljer mellan EAA och vanligt vassleprotein vilken skulle vara den bästa att välja?

Kan tilläggas att jag inte alltid kommer att kunna äta ett mål mat efter träning då jag ibland tränar på morgonen och direkt efter går till skolan.

jaosef
2008-12-04, 07:45
Om jag väljer mellan EAA och vanligt vassleprotein vilken skulle vara den bästa att välja?

Kan tilläggas att jag inte alltid kommer att kunna äta ett mål mat efter träning då jag ibland tränar på morgonen och direkt efter går till skolan.

Eaa stimulerar proteinsyntesen mer än vassle.
Ta med ett mellanmål som du kan äta efter träningen, borde funka.

capture
2008-12-04, 23:25
Vad är ett mellanmål då? Är det en banan, macka med ägg eller lite kvarg?

AmericanDragon
2008-12-04, 23:31
Vad är ett mellanmål då? Är det en banan, macka med ägg eller lite kvarg?

pizza :D

Scratch89
2008-12-04, 23:34
Vad är ett mellanmål då? Är det en banan, macka med ägg eller lite kvarg?

Frukostmat?

jaosef
2008-12-05, 00:19
Vad är ett mellanmål då? Är det en banan, macka med ägg eller lite kvarg?

Har inga exakta siffror som jag kan ge dig, men ät så mycket du känner dig bekväm med. Mackan lät inte helt dum, ta några såna ;)

FilipWT
2008-12-07, 19:20
Tjenare!
Om man nu ska ta EAA/BCAA på tom mage, hur blir det då med de extra kolhydraterna innan träning, som jag har hört att man bör få i sig?

King Grub
2008-12-07, 19:24
Dom har ingen negativ påverkan, om du inte hade planerat att få dom från potatis, grovbröd eller liknande. Maltodextrin eller socker saktar inte ned något.

FilipWT
2008-12-07, 19:42
Dom har ingen negativ påverkan, om du inte hade planerat att få dom från potatis, grovbröd eller liknande. Maltodextrin eller socker saktar inte ned något.

Okej, så det spelar ingen roll om jag tar EAA/BCAA med snabba kolhydrater? Saktar till exempel bananer ned? Om det gör det, är det då att föredra till exempel Dextrosol (Hur många tabletter?) för mig, som inte är så avancerad att jag har Maltodextrin hemma?

FilipWT
2008-12-07, 19:53
Såg nu att Maltodextrin inte kostar så mycket! Är detta bra upplägg om man börjar med till exempel BCAA?
(Direkt)Före träning? Malto + BCAA
Efter - BCAA + Gainer?
Kan jag blanda i BCAA i gainern?

King Grub
2008-12-07, 20:11
Antagligen bättre med ett tillskott med alla essentiella aminosyror i stället för bara BCAA.

Att rama in passet mellan EAA+maltodextrin är utmärkt.

Du kan blanda aminosyror i en gainer, men det är onödigt med mer protein vid det tillfället. Maltodextrin + EAA blir en gainer.

Jones
2008-12-07, 20:39
Bryter EAA från webshopen fastan? Vid exempelvis periodisk fasta.. Med tanke på att det innehåller kalorier..

FilipWT
2008-12-07, 20:50
Antagligen bättre med ett tillskott med alla essentiella aminosyror i stället för bara BCAA.

Att rama in passet mellan EAA+maltodextrin är utmärkt.

Du kan blanda aminosyror i en gainer, men det är onödigt med mer protein vid det tillfället. Maltodextrin + EAA blir en gainer.

Okej, kan jag då ta Malto+EAA/BCAA innan passet för att sedan ta en gainer. Är det mindre effet av att inte inta EAA/BCAA efter också?

FilipWT
2008-12-07, 23:10
En sista fråga nu bara! EAA eller BCAA är väl inget konstigt som en 16 åring ej bör ta?

Scratch89
2008-12-07, 23:16
Okej, kan jag då ta Malto+EAA/BCAA innan passet för att sedan ta en gainer. Är det mindre effet av att inte inta EAA/BCAA efter också?
EAA kommer ge en mer anabol effekt än vassleprotein.

En sista fråga nu bara! EAA eller BCAA är väl inget konstigt som en 16 åring ej bör ta?

Nä.

Eddie_ja
2008-12-08, 14:31
Något förslag på vilket EAA som skulle passa mig bra. Finns ju 20 produkter o välja mellan.

För intag innan och efter konditions/styrketräning nu när jag ligger på ett ganska stort kcal underskott ca 1500 kcal.

AmericanDragon
2008-12-08, 14:38
EsaPro är den enda jag testat men jag ser ingen anledning till att den inte skulle funka bra för dig!

Eddie_ja
2008-12-08, 18:08
Va bra nu är det bestält :)

Ch4rles
2008-12-09, 09:18
Men om nu EAA 15min innan träning inte ger någon effekt, betyder det att om jag tar EAA direkt innan passet, börjar exempelvis med en benövning och efter det kör magövningar så kommer inte det ge någon effekt på magträningen?

King Grub
2008-12-09, 09:53
Nej, och varifrån kommer "15 min innan"?

matte_90e
2008-12-09, 13:10
Måste bara fråga en sak. Jag tar nu EAA på tom mage precis innan träning, malto under träningen och sedan åker jag hem och äter middag. Låter detta bra? :confused:

Udd3n
2008-12-09, 13:27
Måste bara fråga en sak. Jag tar nu EAA på tom mage precis innan träning, malto under träningen och sedan åker jag hem och äter middag. Låter detta bra? :confused:

Ja, det låter bra. Jag tar dock mitt malto tillsammansm ed EAA:t direkt innan träning istället för under. Mest för att det smakar godare. ;)

Fatcan
2008-12-09, 13:41
Hur lång tid tar det innan EAA är helt upptaget av kroppen? Jag brukar ta det på morgonen direkt när jag vaknar, så min magsäck är helt tom. Ungefär 30 minuter senare äter jag frukost.

Columbia
2008-12-09, 16:21
Om jag förstått det hela rätt kan jag ta Esa-Pro och kreatin samtidigt och först blanda detta med omkring 2-3 dl vatten och sen direkt efter dricka 2-3 dl rent vatten extra för kreatinets skull?

Gör helst Esa-Pro lidandet så kortvarigt som möjligt.

Det kan väl inte spela någon roll för kreatinet att det extra vattnet kommer 10 sekunder efteråt?

Scratch89
2008-12-09, 16:52
Nej, det kommer inte göra någon skillnad med sekunder hit eller dit. Nu får ni skärpa er.

Columbia
2008-12-09, 20:58
Nej, det kommer inte göra någon skillnad med sekunder hit eller dit. Nu får ni skärpa er.

Ha ha, okej, tack. ;)

Fatcan
2008-12-11, 12:07
Hur lång tid tar det innan EAA är helt upptaget av kroppen? Jag brukar ta det på morgonen direkt när jag vaknar, så min magsäck är helt tom. Ungefär 30 minuter senare äter jag frukost.

:confused:

Scratch89
2008-12-14, 13:20
:confused:

Upptaget var? Pratar du om magsäcken, tarmen, eller när syntes har skett i cellen?

chrilla
2008-12-14, 13:40
Snabb fråga: Rage+EAA funkar det utan att dom tar ut en av deras effekt eller något sånt?

maxellplus
2008-12-16, 12:19
Hur funkar de om man tar No Xplode 30 min innan träning och EEA+en banan direkt efter ?

EPT
2008-12-16, 17:11
Har jag uppfattat saker och ting rätt om jag påstår att 10 g EAA motsvarar ca 20 g vassle?

King Grub
2008-12-16, 17:14
I fråga om mängd essentiella aminosyror, men 10 gram EAA stimulerar proteinsyntesen mer än 10 gram EAA från vassle.

EPT
2008-12-16, 17:40
I fråga om mängd essentiella aminosyror, men 10 gram EAA stimulerar proteinsyntesen mer än 10 gram EAA från vassle.

Undrade främst om detta för att jag vill ha lite koll på hur mkt. proteiner jag får i mig under dagen. Försöker sikta på att få i mig 180 g protein/dag. Så tar jag 10 g EAA före träning och 10 g EAA efter träning så bör jag få i mig 140 g protein från andra källor?

Scratch89
2008-12-16, 17:58
Snabb fråga: Rage+EAA funkar det utan att dom tar ut en av deras effekt eller något sånt?
Det funkar bra, men Rage ska ju tas en halvtimma innan träning, och EAA direkt innan, så se till att du tar dem vid olika tillfällen.

Hur funkar de om man tar No Xplode 30 min innan träning och EEA+en banan direkt efter ?

Varför ska du ta EAA efter, när effekten blir mycket större direkt före? Möjligen att banan saktar ner upptaget också. Hellre såhär:

30 min innan: NO Xplode
Direkt innan: EAA
Direkt efter: Banan

Dock skulle jag skippat bananen och tagit EAA direkt efteråt, eventuellt med lite maltodextrin, om du har kaloriutrymmet.

Scratch89
2008-12-16, 18:00
Undrade främst om detta för att jag vill ha lite koll på hur mkt. proteiner jag får i mig under dagen. Försöker sikta på att få i mig 180 g protein/dag. Så tar jag 10 g EAA före träning och 10 g EAA efter träning så bör jag få i mig 140 g protein från andra källor?

Nej, du får skilja på effekter och mängd i gram. EAA verkar mer som signalsubstans än som byggstenar, så det är fortfarande samma antal gram som ska ätas. 20 gram EAA innebär att ytterligare 160 gram protein ska ätas under dagen, enligt ditt exempel.

EPT
2008-12-16, 19:55
Nej, du får skilja på effekter och mängd i gram. EAA verkar mer som signalsubstans än som byggstenar, så det är fortfarande samma antal gram som ska ätas. 20 gram EAA innebär att ytterligare 160 gram protein ska ätas under dagen, enligt ditt exempel.

Ok, då förstår jag. Tack!

Detest
2008-12-17, 19:12
Har för mig att "vi" kom fram till i en annan tråd att bästa är att (rama in) före och efter passet, för att sedan äta mat.

Period?

Edit:

Smaken vänjer man sig vid, tycker helt ärligt att det smakar rätt gott nu, 3dl vatten. Jag kör på citrus.

fragic
2008-12-19, 15:56
en fråga:

Nu är det så att efter nyår blir jag arbetslös och har även inga studier.
Tänkte då gå och träna med det samma när jag vaknar.
Fungerar det då att precis innan man går och lägger sig trycka i sig något långsamt protein, sedan sova 8-9 timmar och sen gå upp till gymmet och då ta en dos EAA. Man ska ju ta EAA på tom mage, men blir detta för extremt?
Tycker ni jag ska blanda ut EAA med kanske lite malto?

Hade tänkt mig såhär ungefär:
23:55 - Långsamt protein
24:00 - Sova
08-09.00 - EAA (blanda med malto?) + Träning
10:00 - Gainer + EAA
10:30 Frukost

Funkar detta?
MVH

Scratch89
2008-12-19, 16:32
Det funkar alldeles utmärkt. Med "gainer" hoppas jag att du menar snabba kolhydrater; blanda inte vassle och EAA.

fragic
2008-12-19, 19:40
Det funkar alldeles utmärkt. Med "gainer" hoppas jag att du menar snabba kolhydrater; blanda inte vassle och EAA.

Tack för svaret, menade "tyvärr" gainer med vassle men då vet jag att det inte funkar iaf! Bättre att blanda EAA med typ Fairing - Fast Carbs alltså?

Tycker du jag ska blanda med Fast carbs innan träning också, eller får EAA sämre effekt då?

Scratch89
2008-12-19, 19:41
Tack för svaret, menade "tyvärr" gainer med vassle men då vet jag att det inte funkar iaf! Bättre att blanda EAA med typ Fairing - Fast Carbs alltså?

Tycker du jag ska blanda med Fast carbs innan träning också, eller får EAA sämre effekt då?

Har du kaloriutrymme så kan du lika gärna fläska på; det finns inget tillfälle som är så bra att få i sig näring som runt passet.

EPT
2008-12-21, 10:59
Om det nu skulle bli så att jag måste käka mat och tex bara 1 h därefter köra mitt gympass, är det då bättre att köra med vanligt vassle eller är det fortfarande effektivare att ta EAA trots att det är så nära inpå en måltid?

King Grub
2008-12-21, 11:02
Vassle fungerar enligt precis samma mekanismer, bara med mindre effekt, oavsett tillfälle. Möjligen inte om du är 70-80 år eller äldre, då vassle är synnerligen kraftfullt.

k4l_2007
2008-12-21, 21:29
Jag undrar en sak; hämmas den snabba effekten av EAA om man blandar det med maltodextrin och tar det direkt efter passet istället för att bara ta EAA?

King Grub
2008-12-21, 21:33
Nej.

k4l_2007
2008-12-21, 21:39
Tack för snabba svar! :D

Patrik`x
2008-12-22, 17:08
Vad säger ni, är det bäst att dricka upp EAA-drinken precis innan passet eller gå och smutta, dricka lite då och då under passets första timme?

King Grub
2008-12-22, 18:13
Bolus.

Excite!
2008-12-22, 18:13
Två frågor:

1. Finns det nån ungefärlig tid man bör vänta efter EAA+malto precis efter träning, till att man äter mat? Så att alla aminosyror hinner tas upp ordentligt menar jag.

2. Är EAA bra på träningsfria dagar under deff för att behålla muskelmassa lättare? Eller kan man lika gärna inta lite vassleprotein på tom mage då?

Traenarn
2008-12-23, 18:04
Vad är skilladen mellan peptidbundna aminosyror och fria?

mvh en n00b :)

Traenarn
2008-12-23, 18:19
Vad är skilladen mellan peptidbundna aminosyror och fria?

mvh en n00b :)

Står för övrigt mellan detta val;
Tror att för smakens skull så äre nog bra mycket bättre med kapslar. Tycker ni?

Maggru91
2008-12-23, 21:44
Vad är skilladen mellan peptidbundna aminosyror och fria?

mvh en n00b :)

Peptid= Aminosyror i kedja (kortare protein)
Fria= obundna aminosyror (kroppen tar upp dom snabbare)

Traenarn
2008-12-23, 22:46
Peptid= Aminosyror i kedja (kortare protein)
Fria= obundna aminosyror (kroppen tar upp dom snabbare)

:bow: Merry X-Maz 2 all of U!

Traenarn
2008-12-23, 23:22
Peptid= Aminosyror i kedja (kortare protein)
Fria= obundna aminosyror (kroppen tar upp dom snabbare)

"De peptidbundna minosyrorna ger en avsevärt högre kväveretention än enbart fria aminosyror."
Vad innebär detta?!? tråden är ju som sagt för dummies:em:...

Nelli
2008-12-24, 05:43
Står för övrigt mellan detta val;
Tror att för smakens skull så äre nog bra mycket bättre med kapslar. Tycker ni?

Jag anvander kapslar med, lite nyfiken pa skillnaden i upptag torde vara etc?

Sverker
2008-12-24, 08:10
"De peptidbundna minosyrorna ger en avsevärt högre kväveretention än enbart fria aminosyror."
Vad innebär detta?!? tråden är ju som sagt för dummies:em:...

Var hittade du citatet ?

Korta peptider upp till 5 - 6 st i en kedja har ett något snabbare upptag än fria aminosyror. Man vinner lite osmotisk potensial samt att tarmcellen tar upp hela kedjan på en gång. Gör en snabb uppdelning av aminosyrorna och skickar ut det i blodet.
Hur det påverkar kväveretention vet jag inte men snabbare blir det.

Korta peptider smakar lika dåligt som fria aminosyror så man vinner inget i smak.

King Grub
2008-12-24, 09:33
Var hittade du citatet ?

Det är ett citat från en reklamtext för ett kosttillskott som en annan webshop har, och som inte stöds med några källor eller referenser.

Traenarn
2008-12-25, 12:10
Var hittade du citatet ?

Korta peptider upp till 5 - 6 st i en kedja har ett något snabbare upptag än fria aminosyror. Man vinner lite osmotisk potensial samt att tarmcellen tar upp hela kedjan på en gång. Gör en snabb uppdelning av aminosyrorna och skickar ut det i blodet.
Hur det påverkar kväveretention vet jag inte men snabbare blir det.

Korta peptider smakar lika dåligt som fria aminosyror så man vinner inget i smak.

Ok, Tack:)

Det är ett citat från en reklamtext för ett kosttillskott som en annan webshop har, och som inte stöds med några källor eller referenser.

Japp. Correcto.

phel
2008-12-26, 16:20
Hur långt efter träningen är det lämpligt att ta vassle? Ifall man bara kör EAA+malto direkt före och efter? Direkt efter, tillsammans med EAA, gav ingen större effekt hörde jag. Men det borde ju finnas behov om man halvfastat innan träning och sedan tränat dessutom.

King Grub
2008-12-26, 16:26
Då behöver du inte vassle alls. Gå hem och ät mat.

phel
2008-12-26, 16:32
Okej. Så kör man vassle jämnt utspritt under dagen som vanligt bara, för att få upp proteinnivån, oavsett när man tränar?

King Grub
2008-12-26, 16:34
Om du inte får tillräckligt med protein från kosten kan det vara en idé. Får du redan det, är extra protein att elda för kråkorna och bara en dyr energikälla.

phel
2008-12-26, 16:35
Okej, tack för de snabba svaren.

phel
2008-12-27, 02:22
Är det "värt" typ det dubbla priset för EAA med 9 aminosyror istället för BCAA med 3? BCAA ska innehålla de tre viktigaste; L-Leucine, L-Isoleucine och L-Valine enligt obekräftad källa. Någon som sett någon studie som bevisar effekten av de extra 6?

Sverker
2008-12-27, 07:59
:confused:

Hela forumet är fullt med abstrakt som sammanfattar effekten av EAA tillsammans med styrketräning. Det är bara till att söka.

Du kommer också att få rejält många träffar som visar att leucin startar proteinsyntesen men effekten drunknar i jämförelse med EAA.





Frågar du mig så är BCAA rent motorbränsle i styrketräning och en dämpare av serotonin vid extrem konditionsträning.

Tabbe
2008-12-27, 09:09
Jag har tankt hoppa pa EAA taget nu och har last igenom traden, valdigt bra text! :thumbup:

Ar det nagon fordel att ta malto med EAA innan passet om man jamfor med bara eaa?

Jag hade tankt mig:

Precis innan passet - 10 g eaa och 25 gram malto
precis efter - 50 gram malto och 30 g vassle

1 timma efter - stort mal mat.

Scratch89
2008-12-27, 09:59
Jag har tankt hoppa pa EAA taget nu och har last igenom traden, valdigt bra text! :thumbup:

Ar det nagon fordel att ta malto med EAA innan passet om man jamfor med bara eaa?

Jag hade tankt mig:

Precis innan passet - 10 g eaa och 25 gram malto
precis efter - 50 gram malto och 30 g vassle

1 timma efter - stort mal mat.

Om du har läst igenom tråden så borde du redan fått svar på din fråga. ;)
Och nej, ingen större skillnad i proteinsyntes och liknande. Om du känner av att du blir piggare och har plats med kalorierna, så är det inget fel. Se till att du blandar ut med tillräckligt med vatten bara.

Och, som sagt, det är bättre med EAA både före och efter, än att använda vassle.

Tabbe
2008-12-27, 18:05
Om du har läst igenom tråden så borde du redan fått svar på din fråga. ;)
Och nej, ingen större skillnad i proteinsyntes och liknande. Om du känner av att du blir piggare och har plats med kalorierna, så är det inget fel. Se till att du blandar ut med tillräckligt med vatten bara.

Och, som sagt, det är bättre med EAA både före och efter, än att använda vassle.

meh okej borde last mer noggrant da, men tack for att du svarade :D
Hmm kanske far bli EAA istallet da, tycker kolhydrater innan ger en liten boost sa det ar alltid bra.

tack!

Cappachino
2008-12-28, 05:14
meh okej borde last mer noggrant da, men tack for att du svarade :D
Hmm kanske far bli EAA istallet da, tycker kolhydrater innan ger en liten boost sa det ar alltid bra.

tack!
jag kör själv så fast ingen vassle efter passet
25-50g malto och EAA innan träning
efter träning 50g malto
en timme efter EAA 20minuter ca efter det middag
Tycker det fungerar bättre med lite malto innan passet med tanke på att man inte ätit något på 3-4timmar och brukar träna direkt efter jobbet.

Pontik
2008-12-29, 18:28
Kan man köra eaa innan och whey 100 efter träningen? eller måste man ta eaa 1h efter träningen också, tränar sent på kvällen så brukar ta protein direkt efter träningen sen sova. Mvh

Eddie Vedder
2008-12-29, 18:47
Kan man köra eaa innan och whey 100 efter träningen? eller måste man ta eaa 1h efter träningen också, tränar sent på kvällen så brukar ta protein direkt efter träningen sen sova. Mvh

Ja det går utmärkt.

Men att skippa mat därefter låter desto sämre. Att gå till sängs med enbart en proteindrink i sig efter passet är inte att rekommendera.

Pontik
2008-12-29, 18:50
Ja det går utmärkt.

Men att skippa mat därefter låter desto sämre. Att gå till sängs med enbart en proteindrink i sig efter passet är inte att rekommendera.


Mjo, får bättra mig lita ;)

Pompere
2008-12-29, 21:37
Men att dra i sig Malto innan passet gör väl ingen skillnad på styrketräningen?

King Grub
2008-12-29, 21:51
Definiera "skillnad". Prestationsmässigt? Om du inte har välfyllda glykogendepåer och dessutom lågt blodsocker är det mycket möjligt att det blir en skillnad. Har du ätit en måltid några timmar före passet och dessutom har fyllda glykogendepåer i muskulatur och lever är det nog bortkastade kalorier på den fronten.

Har du kaloriutrymme, kan du ju enkelt göra en pålitlig självstudie. Testa med, testa utan. Utvärdera.

ChArMoT
2008-12-30, 10:36
Förstör jag effekten av mitt EAA (Eiselt EsaPro) om jag blandar det med Rage + Eiselt Kreatinpyruvat?

Pompere
2008-12-30, 10:44
Definiera "skillnad". Prestationsmässigt? Om du inte har välfyllda glykogendepåer och dessutom lågt blodsocker är det mycket möjligt att det blir en skillnad. Har du ätit en måltid några timmar före passet och dessutom har fyllda glykogendepåer i muskulatur och lever är det nog bortkastade kalorier på den fronten.

Har du kaloriutrymme, kan du ju enkelt göra en pålitlig självstudie. Testa med, testa utan. Utvärdera.


Och fyllda glykogendepåer får man om man käkar en stor måltid inom 1 timme efter förra gångens styrketräning? eller? :o

King Grub
2008-12-30, 10:52
Det beror på hur mycket man tömmer dom, kosten totalt sett, och aktiviteten i övrigt, både mängd och intensitet.

King Grub
2008-12-30, 10:53
Förstör jag effekten av mitt EAA (Eiselt EsaPro) om jag blandar det med Rage + Eiselt Kreatinpyruvat?

Nej.

Scratch89
2008-12-30, 11:35
Förstör jag effekten av mitt EAA (Eiselt EsaPro) om jag blandar det med Rage + Eiselt Kreatinpyruvat?

Nej, men däremot ska man väl ta Rage och kreatinpyruvat en timma innan träning, så de ska inte blandas av den anledningen.

Trytter
2008-12-30, 12:41
Passar på nu då jag sett en del frågor om Rage/EAA men ingen som direkt tagit upp det jag undrar.
Om jag inte är helt ute och cyklar får man 2g fett med i varje portion Rage.
Iofs inte mycket men är det inte något som egentligen borde påverka upptaget av aminosyror?

Exhale_
2008-12-30, 12:45
Näe, inte nämnvärt och inget som vi lekmän behöver bry oss i! :)

Kräket
2008-12-30, 13:24
Och, som sagt, det är bättre med EAA både före och efter, än att använda vassle.

Detta påstående, baserar du det på den uppmätta effekten av EEA i jämförelse med vassle vid enskilt intag?

Tänkte mest att såvitt jag vet så har man väl inte studerat EEA både före och efter träning. Bäst effekt har EEA före träning, och kanske kan man därför spekulera i att effekten efter, tillsammans med pre-EEA är mindre?

Mezzo
2008-12-30, 13:37
Kan man kombinera Duravol och EAA?

Scratch89
2008-12-30, 14:28
Detta påstående, baserar du det på den uppmätta effekten av EEA i jämförelse med vassle vid enskilt intag?

Tänkte mest att såvitt jag vet så har man väl inte studerat EEA både före och efter träning. Bäst effekt har EEA före träning, och kanske kan man därför spekulera i att effekten efter, tillsammans med pre-EEA är mindre?

Japp.

Mjae, man har uppmätt gensvaret på EAA vid flera olika tillfällen, men inte tillsammans, och EAA har alltid större effekt på proteinsyntesen än vassle. Man tror också att flera olika intag av EAA inte stör varandra.

challe
2009-01-01, 19:16
Då passar jag på att ge mig in i tråden med en fråga också...

Jag får problem med finnar när jag använder proteindrinkar(vassle) eller gainers. Därför har jag numera lagt ner de projekten.. Tror ni att jag skulle få samma problem om jag använde EEA?

Tack för bra tråd!

FilipWT
2009-01-02, 18:26
Hejsan, nu när min gainer har tagit slut funderar jag på att köpa EAA och maltodextrin istället, är detta att föredra? Jag har läst en del om att det ska öka proteinsyntesen mycket och därmed mer muskeltillväxt/anabolism? Förut har jag druckit halva gainern direkt innan träning och halva efter, det är väl inget problem om jag då istället blandar dubbla satsen EAA och malto och dricker hälften innan och andra hälften efter.

Jag tränar efter skolan och brukar åka hem för att äta ett bra mellanmål samt proteindrink, ska jag fortsätta med det och bara ta EAA innan och efter träning tillsammans med maltodextrin? Jag dricker förövrigt en proteindrink vid frukost.

Tack på förhand!

Eddie Vedder
2009-01-03, 09:32
Hejsan, nu när min gainer har tagit slut funderar jag på att köpa EAA och maltodextrin istället, är detta att föredra?

Hejsan.:)

Läs i tråden. Den frågan är besvarad flera gånger redan. Svaret är ja, det går hur bra som helst med malto och EAA.:)

Kappman
2009-01-03, 10:29
Då passar jag på att ge mig in i tråden med en fråga också...

Jag får problem med finnar när jag använder proteindrinkar(vassle) eller gainers. Därför har jag numera lagt ner de projekten.. Tror ni att jag skulle få samma problem om jag använde EEA?

Tack för bra tråd!

-Jag skulle tro att du slipper hudproblemen du får av vassle/kasein om du istället använder EAA. Det finns väl en liten möjlighet att du skulle vara överkänslig mot smakämnen, men knappast troligt.

Testa EAA i en månad och uteslut inte bara dina gamla proteinpulver utan också övriga mjölkprodukter ur din kost. Utvärdera därefter. Jag tror och hoppas att det blir bättre.:hbang:

challe
2009-01-03, 10:44
Grymt! Skall testas.. vi får hoppas att du har rätt då =)

Scratch89
2009-01-03, 11:08
Jag tror också att det blir bättre med EAA; det blir inte samma insulinfrisättning.

King Grub
2009-01-03, 11:21
EAA i fri form ger kraftig insulinfrisättning hos unga.

http://ajpendo.physiology.org/content/vol286/issue3/images/medium/zh10030415970006.gif

Plasma insulin concentrations before and after ingestion of 15 g of EAA.

Am J Physiol Endocrinol Metab 286: E321-E328, 2004.

creperiet
2009-01-03, 11:27
Vassle anses ju ha positiva effekter på insulinkänsligheten, den stora akuta frisättningen till trots. Gäller samma för EAA eller har det liksom med vasslets specifika proteinsammansättning att göra?

Scratch89
2009-01-03, 12:41
Aj då. Jag trodde att det var befriat från en hög insulinfrisättning, då det är så väldigt lättupptagligt. Jag har för mig att små peptider gav väldigt lite insulinfrisättning för deras optimala upptag, och trodde att det var samma sak för fria aminosyror.

antiz90
2009-01-03, 17:16
EAA i fri form ger kraftig insulinfrisättning hos unga.

http://ajpendo.physiology.org/content/vol286/issue3/images/medium/zh10030415970006.gif



Am J Physiol Endocrinol Metab 286: E321-E328, 2004.

är detta bra eller dåligt?

ajminfot
2009-01-03, 19:22
Jag använde upp en burk BCAA, märkte ingen skillnad av att använda det...:furious:
För ett år sedan använde jag amino tabs (som finns på bild i tråden) då ökade jag mycket i styrka, men då jag började använda dessa var jag inne på mitt livs 4:e gympass, så jag vet ju inte om det var aminosyrorna precis...
Jag kommer nu att ta en portion rage innan träning o dricka en gainer efter träning. Gainern (ON - Serious Mass) har följande sammansättning/portion:

Kalorier: 1250
Protein: 50 gram
Kolhydrater: 252 gram
Kreatinmonohydrat: 1 gram
L-Glutamine: 500 mg

fråga 1.
kommer jag få någon märkbar effekt av EAA om jag lägger till det?:confused:

fråga 2. (off topic men iaf)
behöver jag inta något extra kreatin när gainern och rage tillsammans innehåller 5g sådant? :confused:

Anton Fräs
2009-01-03, 23:15
fråga 1.
kommer jag få någon märkbar effekt av EAA om jag lägger till det?:confused:

fråga 2. (off topic men iaf)
behöver jag inta något extra kreatin när gainern och rage tillsammans innehåller 5g sådant? :confused:


1. Nej du lär inte märka av någon skillnad även om det gör en skillnad.

2. Läs denna: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194

Anders The Peak
2009-01-04, 10:28
är detta bra eller dåligt?
Man kan säga att man kan misstänka att någon eller några av EAA kan förbättra/bevara insulinproduktionen i ß-cellen... Det är bara en hypotes i sammanhanget men med hjälp Igf-1 är det påvisat.

Scratch89
2009-01-04, 10:34
fråga 1.
kommer jag få någon märkbar effekt av EAA om jag lägger till det?:confused:

fråga 2. (off topic men iaf)
behöver jag inta något extra kreatin när gainern och rage tillsammans innehåller 5g sådant? :confused:

1. Vad är det för effekt du tror dig känna av? Du kommer inte få någon akut känsla av muskeltillväxt, om det var det du syftade på.

2. 5 gram kreatin om dagen är en bra dos. Dock är jag tveksam till gainern. 1250 kcal är rätt mycket.

ajminfot
2009-01-04, 11:48
Jag förväntar mig inte känna av någon effekt i form av känsla, utan det jag menar är, kommer mina muskler utvecklas märkbart bättre sett på en period på säg 2 månader? Eller kommer skillnaden vara obetydligt liten med tanke på alla aminosyror som ingår i 50g protein i gainern?

Ja alltså angående gainern har jag valt att brassa på för att verkligen vara säker på att ligga på kcal+ oavsätt vad, detta på grund av att jag ska klara am.fotbollslagets gymtester...sen kör jag enligt mig själv iaf rätt hårt, är slut i hela kroppen flera dar i veckan, speciellt efter fysträningar
Annars brukar jag ta en gainer med typ hälften så mkt kolhydrater...går tillbaka till detta igen så fort gymtesterna är avklarade...

Scratch89
2009-01-04, 15:35
Jag förväntar mig inte känna av någon effekt i form av känsla, utan det jag menar är, kommer mina muskler utvecklas märkbart bättre sett på en period på säg 2 månader? Eller kommer skillnaden vara obetydligt liten med tanke på alla aminosyror som ingår i 50g protein i gainern?


Aminosyrorna i gainern är i form av protein, så det är egentligen två olika saker. Aminosyror i fri form agerar som budbärare, och protein som byggmaterial. Fria aminosyror uppreglerar proteinsyntesen betydligt mer än vad intakt protein gör, oavsett när man intar det.

Om du letar efter ett svar liknande "Du kommer bygga x antal gram muskelmassa på y dagar", så finns det inget sånt.

ashton
2009-01-04, 18:46
har läst hela tråden men inte kan jag finna nåt svar på vad proteinsyntes är för något och vad det är bra för. wikipedia säger "Proteinsyntes är den process i cellen som tillverkar proteiner." det säger mig inte så mycket. någon som har lust att förklara varför man ska ta eaa och vad föhöjt proteinsyntes har för inverkan på kroppen vid träning?

Eddie Vedder
2009-01-04, 20:14
har läst hela tråden men inte kan jag finna nåt svar på vad proteinsyntes är för något och vad det är bra för. wikipedia säger "Proteinsyntes är den process i cellen som tillverkar proteiner." det säger mig inte så mycket. någon som har lust att förklara varför man ska ta eaa och vad föhöjt proteinsyntes har för inverkan på kroppen vid träning?

Ditt citat säger allt egentligen. Nytt protein bildas alltså, i de här sammanhangen är det ju muskelprotein som åsyftas eftersom det är träning vi pratar om.

Dock gäller det alla kroppens vävnader. Proteinsyntes är alltså nybildningen och den pågår ständigt. När den stimuleras innebär det att den ständigt pågående nysyntesen får "en skjuts" och ökar för en tid över den nivån som alltid förekommer.

Så om man stimulerar muskelproteinsyntesen tillräckligt mycket så att den ständigt pågående nedbrytningen överstigs kommer muskelproteinbalansen bli positiv och man får mer muskler helt enkelt.:)

King Grub
2009-01-04, 20:15
Proteinsyntes är nybildningen av protein. I träningsammanhang är vi oftast intresserade av muskelproteinsyntes, dvs nybildningen av muskelprotein. Den sk proteinbalansen utgörs av proteinsyntes och proteinnedbrytning. Är proteinsyntesen större än proteinnedbrytningen, är proteinbalansen positiv och mer protein bildas än vad som bryts ned.

Proteinsyntes = muskeluppbyggnad (i träningssammanhang - proteinsyntes kan handla om proteinsyntes för bakterier och en mängd andra saker, men i träningsammanhang handlar diskussionen som sagt oftast om muskelprotein).

ashton
2009-01-04, 20:34
Tack Eddie och Grub.

antiz90
2009-01-04, 20:52
Nu har jag några frågor som jag inte direkt har hittat något svar på.

1. Hur ska man blanda EAA? Hur gör man den "godare"? Låt oss säga att jag tar 10 gram EAA.

2. Kan man ta EAA hemma och sen cykla ungefär 15 minuter till gymmet? Eller det är för långt ifrån träningen?

Tack på förhand!

King Grub
2009-01-04, 20:58
1. Svälj och gilla läget. ;)

2. Det vet man inte. Tidpunkterna som är undersökta är: 1) direkt före och 2) 1 h innan. Intag direkt före styrketräning hade en dramatisk effekt på proteinsyntesen efter passet, medan intag 1 h innan passet inte gav större effekt än helt fastande träning.

ajminfot
2009-01-04, 21:26
Aminosyrorna i gainern är i form av protein, så det är egentligen två olika saker. Aminosyror i fri form agerar som budbärare, och protein som byggmaterial. Fria aminosyror uppreglerar proteinsyntesen betydligt mer än vad intakt protein gör, oavsett när man intar det.

Om du letar efter ett svar liknande "Du kommer bygga x antal gram muskelmassa på y dagar", så finns det inget sånt.

Ne ja vill veta om det ökar muskeltillväxten med typ 10% eller typ 0.000000000001% :P

Anton Fräs
2009-01-04, 21:28
Ne ja vill veta om det ökar muskeltillväxten med typ 10% eller typ 0.000000000001% :P

Det vet man inte, det enda man vet är det som står i de studier som ligger länkade på 1xxxx ställen här på brädan. Men enligt mig och väldigt många andra är det ett av de få tillskott som är värt att inhandla. *flex*

King Grub
2009-01-04, 21:29
Det finns för många faktorer som påverkar muskeltillväxten för att man skall kunna sätta en sådan procentsiffra på någon enskild faktor, och dessutom en faktor som skulle gälla oavsett inviduella skillnader och påverkan från andra faktorer.

Scratch89
2009-01-05, 00:12
Det bästa med aminosyror i fri form är den äckliga smaken. Något så vidrigt måste vara bra för kroppen. :D

frambogir
2009-01-05, 01:23
Väldigt kallt vatten, vilket inte borde vara svårt att få tag i nu, tar bort en hel del av smaken. :)

Dan S
2009-01-05, 01:58
EsaPro citrus smakar som massor av sån där citron-på-burk i vatten, som man använder för att få citronvatten istället för citroner. Vart väldigt mycket citron i detta inlägg. :smash:

Alltså inte den snuskiga bismaken aminosyror ger, enligt mig.

Scratch89
2009-01-05, 02:10
Har du smakat fria aminosyror utan tillsatt smak?
"Well, it's a funky tasting spunk!" :D

Exhale_
2009-01-05, 12:32
EsaPro citrus smakar som massor av sån där citron-på-burk i vatten, som man använder för att få citronvatten istället för citroner. Vart väldigt mycket citron i detta inlägg. :smash:

Alltså inte den snuskiga bismaken aminosyror ger, enligt mig.

En grym kombination är kreatin citrate och Esapro Citrus-Breeze. Smakar fanimej gott! :)

Amino Rush apelsin smakar som vargtass däremot, utan lingon.

CrazyJoeDavola
2009-01-05, 12:42
Man vänjer sig vid smaken, precis som med allt annat. esapro (bara den jag provat) smakar ju friskt efter ett tag, värre med alla dessa sliskiga vassleproteiner.

Traenarn
2009-01-05, 13:40
En grym kombination är kreatin citrate och Esapro Citrus-Breeze. Smakar fanimej gott! :)

Amino Rush apelsin smakar som vargtass däremot, utan lingon.

Va ere för fel på vargtass nurrå?:(

spoonchest
2009-01-05, 13:51
Kolos egna EAA sweet peach kom nästan upp igen. Borde ha varit mer beredd på det med tanke på att jag inte är speciellt förtjust i persika öht.
Men det sägs ju att man kan "lära" sig att tycka om vissa smaker efter typ 10ggr. hoppas på det bästa.

Excite!
2009-01-05, 17:25
Ang. smaken så har jag tagit eaa + malto cirka 10 ggr och börjar redan vänja mig. Första gången var det väldigt nära att jag kräktes upp det, men nu går det ner i en klunk, med en liten sur min efteråt. *flex*

Man vänjer sig med allt! Själv kör jag Esapro citrus.

Toby Asp
2009-01-05, 21:35
EsaPro grape var lite sträv första gångerna, men ändå aldrig några problem att få i sig. Just nu kör jag Amino Rush lemon. Inte heller den är svår att svälja. Ingen av dom är god, men allt behöver ju inte smaka mumsmums.

HoMoFob
2009-01-06, 03:41
Frågor från en dummie.

Behöver jag ta kreatin om jag äter EEA innan träningen?
Ska jag fortsätta äta vassleprotein som vanligt om jag tar EEA innan träningen?

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?products_id=168
Verkar jävligt billigt, eller har ja missupfattat?
Ska man ta en ½ skopa på (ca. 7g), och burken innehåller 750 gr?
Måste hålla jävligt länge*rolleyes*

King Grub
2009-01-06, 10:06
Kreatinet har inte med saken att göra. EAA påverkar inte kreatinet, eller tvärtom.

Vassle behöver du inte vid samma intag som EAA, men du kan använda det vid vilket annat tillfälle som helst, som vanligt, om du önskar.

Dosering av EAA är upp till 10 gram per tillfälle.

aelgen
2009-01-06, 10:56
Så för att klargöra en gång för alla: tar man en dos EAA precis innan träning så behöver man inte ta en vassledrink efter träningen, utan det räcker med att ta exempelvis malto och sedan gå hem och käka ordentligt? Eller behöver man ta EAA efter träningen också? verkar ju vara lite delade meningar om det.

Om man inte kan ta sig hem och äta direkt efter gymmet, vad är bäst att göra då?

King Grub
2009-01-06, 11:02
För att klargöra en gång för alla: man har inte undersökt intag både före och efter ett och samma pass. Jag tror det bara är fördelar att rama in passet mellan EAA-intag och sedan gå hem och äta mat.

Madame
2009-01-07, 00:05
Jag har förstått att eaa inte smakar så gott, men finns det nån tillverkare/smak som är lättare att få ner, eller nån som är extra illasmakande?

Scratch89
2009-01-07, 00:15
Jag har förstått att eaa inte smakar så gott, men finns det nån tillverkare/smak som är lättare att få ner, eller nån som är extra illasmakande?

Fria aminosyror kommer alltid att smaka pung, annars är det inte fria aminosyror. ;)

Däremot tycker jag att EsaPro Citrus går ner helt ok. Se bara till att inte blanda för mycket; ju mer vätska, desto mer äckligt att svälja. Det extremaste är väl att lägga pulvret på tungan och svälja ner det med vatten, för att slippa smaken så mycket det bara går.

Dock säger jag som jag brukar säga; en sminkad gris är fortfarande en gris. :D

Madame
2009-01-07, 00:37
Fria aminosyror kommer alltid att smaka pung, annars är det inte fria aminosyror. ;)

Däremot tycker jag att EsaPro Citrus går ner helt ok. Se bara till att inte blanda för mycket; ju mer vätska, desto mer äckligt att svälja. Det extremaste är väl att lägga pulvret på tungan och svälja ner det med vatten, för att slippa smaken så mycket det bara går.

Dock säger jag som jag brukar säga; en sminkad gris är fortfarande en gris. :D

Okej, bra, tack! Då ska jag testa citrusen.

Rackham
2009-01-07, 03:42
Att blanda EsaPro Citrusen med Fun Light (strawberry kör jag) tycker jag tar bort så gott som allt av den illa eftersmaken.

Annars dämpar det lite att blanda med malto IMO.

Fast det luktar fortfarande pissmyra ;)

spoonchest
2009-01-07, 13:35
Se bara till att inte blanda för mycket; ju mer vätska, desto mer äckligt att svälja. Det extremaste är väl att lägga pulvret på tungan och svälja ner det med vatten, för att slippa smaken så mycket det bara går.

:em: Träffad.. Gör samma sak med kreatinet också. Gillar inte när det knastrar mellan tänderna.

Scratch89
2009-01-07, 15:23
:em: Träffad.. Gör samma sak med kreatinet också. Gillar inte när det knastrar mellan tänderna.

Kreatin smakar ju bara... mjöl.

130kg finsk sisu
2009-01-07, 15:55
Hej nu kommer en dum fråga här.
Vägde en tesked med esapro och en tesked pulver vägde 1g? Kan det stämma att man skall trycka ner 6 teskedar?

William
2009-01-07, 16:22
För att klargöra en gång för alla: man har inte undersökt intag både före och efter ett och samma pass. Jag tror det bara är fördelar att rama in passet mellan EAA-intag och sedan gå hem och äta mat.

Det finns en studie där man använt 15 g direkt före träning samt 15 g en timme efter träning men man har inte jämfört proteinsyntesen med ngt annat upplägg.

Tipton et al. 2003 - Acute response of net muscle protein balance reflects 24-h balance after exercise and amino acid ingestion. Am J Physiol Endocrinol Metab 284: E76-E89

stevebc
2009-01-07, 16:26
Hej nu kommer en dum fråga här.
Vägde en tesked med esapro och en tesked pulver vägde 1g? Kan det stämma att man skall trycka ner 6 teskedar?Jag skulle tagit 10 gram. Dvs 10 teskedar.

http://i10.tinypic.com/2lji9md.jpg

Det är ändå relativt billigt och som du ser händer inget speciellt efter man överstiger 10 gram.

newberger
2009-01-07, 16:44
Hur mycket malto ska man dosera med eaa-intaget, dels före träning, å dels efter?

King Grub
2009-01-07, 16:45
0 gram och uppåt. Maltodextrin har inget med aminosyrornas effekt på proteinsyntesen att göra.

newberger
2009-01-07, 16:49
0 gram och uppåt. Maltodextrin har inget med aminosyrornas effekt på proteinsyntesen att göra.

okej, men om ja följer doseringsråden som är på maltoförpackningen efter träning, då jag tar det som en vanlig gainer, ska jag då ta lika mycket innan passet, eller tar man hälften eller...
Alltså, finns det ingen rekommenderad mängd?

King Grub
2009-01-07, 16:51
Det hör inte till den här tråden. Den här tråden handlar om EAA, inte kolhydratsdosering. Det finns inget samband.

newberger
2009-01-07, 17:28
Det hör inte till den här tråden. Den här tråden handlar om EAA, inte kolhydratsdosering. Det finns inget samband.

nehe okej. Jag var bara nyfiken då jag i denna tråd läst mycket om att folk blev rekommenderade att ta kolhydrater tillsammans med eaa före träningspasset..

Scratch89
2009-01-07, 19:52
Du har ju redan fått ett svar. Det är inte nödvändigt med kolhydrat efter passet, så du får fylla på efter vad du känner. 0,8 g per kilogram kroppsvikt har varit en populär siffra.

Militären
2009-01-10, 12:39
Jag har en fråga som jag inte tror blivit besvarad, skummade igenom texten och kunde inte hitta något svar men jag kan ha missat något, I så fall ber jag om ursäkt.

Jag gymmar 3 ggr i veckan och tränar löpning 3 ggr i veckan. De dagar jag gymmar halsar jag en dos EAA precis in passet och en dos ca 1 timme efter passets slut. Men de dagar jag löptränar så föredrar jag att göra det på tom mage, gärna innan frukost. Frågan är då om det är lönt att ta en dos och en kopp kaffe innan löpningen på morgonen för att förebygga muskelnedbrytningen eller kastar jag mina sur sparade studiemedel i sjön?

Tack på förhand

znaky
2009-01-10, 18:31
Jag har en fråga som jag inte tror blivit besvarad, skummade igenom texten och kunde inte hitta något svar men jag kan ha missat något, I så fall ber jag om ursäkt.

Jag gymmar 3 ggr i veckan och tränar löpning 3 ggr i veckan. De dagar jag gymmar halsar jag en dos EAA precis in passet och en dos ca 1 timme efter passets slut. Men de dagar jag löptränar så föredrar jag att göra det på tom mage, gärna innan frukost. Frågan är då om det är lönt att ta en dos och en kopp kaffe innan löpningen på morgonen för att förebygga muskelnedbrytningen eller kastar jag mina sur sparade studiemedel i sjön?

Tack på förhand

Jag tror alltid EAA är bra, men såvitt jag vet ger den mest positiv effekt om den ramar in ett gympass. Angående det fetmarkerade så tror jag det är bättre att ta det direkt efter passet, istället för att vänta en timma.

Min fråga:
Det sägs ju att EAA ger mindre effekt om magen är full med mat. Ibland måste jag på grund av dumt schema träna bara nån timma efter frukost. Är det lika bra att rama in passet med protein+malto istället för eaa+malto de dagarna, eller hur hade ni gjort?

Scratch89
2009-01-10, 18:40
EAA ger alltid bättre effekt än intakt protein.

Pungis
2009-01-10, 22:08
Med tanke på denna tråden
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=48805

Bör man inte inta EEA+malto innan träning, EEA efter och ca 30 minuter senare EEA + malto för bästa resultat?

Scratch89
2009-01-11, 01:26
Med tanke på denna tråden
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=48805

Bör man inte inta EEA+malto innan träning, EEA efter och ca 30 minuter senare EEA + malto för bästa resultat?

Snarare mat istället för EAA+malto.

kaysim
2009-01-11, 12:40
Ber ödmjukast om ursäkt ifall någon redan har frågat exakt samma sak som jag nu ska fråga:)

Just nu kör jag EAA innan träning, gainer pro (med vassleprotein efter), sedan mat.

Jag tänkte fortsätta ta EAA innan träning (kanske med lite malto), men är det mer optimalt att ta EAA efter träning tillsammans med malto, än att fortsätta med gainer pro? Tack:)!

King Grub
2009-01-11, 12:47
När det nu finns en sådan här tråd, varför läser ni inte den innan ni ställer samma frågor som redan är besvarade i den? Inlägg 47 och 77, t ex.

Peran
2009-01-11, 19:08
Hur är det med EAA innan konditionsträning? Får man forfarande samma positiva effekt som vid styrketräning (eller en viss del av den positiva effekten) eller är det ungefär samma sak som att ta det vid vilket tillfälle som helst utan efterföljande träning.

King Grub
2009-01-11, 19:20
Konditionsträning har ingen speciellt muskeluppbyggande och proteinsyntesstimulerande effekt på det sättet, så det är heller inget du behöver försöka uppreglera. Ett par gram grenade aminosyror före konditionsträning minskar muskelproteinnedbrytningen, men det är tveksamt om det har någon praktisk betydelse sett över hela dygnet, så länge man inte underäter kraftigt eller tränar mycket långa och intensiva pass, kanske fastande.

Fjäderfrans
2009-01-12, 10:30
Kan man ta EAA trots att man inte är vuxen? Det är mammsen som är lite nojig över att beställa hehe.

MVH,

Scratch89
2009-01-12, 10:39
Det är inga problem. Det är bara vanliga aminosyror, som finns i mat. Skillnaden är att de här är sönderplockade på ett sätt som gynnar muskeltillväxt bättre.

Fjäderfrans
2009-01-12, 10:44
Tack för det snabba svaret! Nu fick hon det bekräftat i alla fall.

aelgen
2009-01-12, 18:44
Finns det något negativt med att exempelvis hälla EAA i juice och sedan låta den juicen stå i typ 1½ timma? Bryts de ner på något sätt? Försöker lista ut hur jag ska få med mig EAA samt malto utan att behöva ha en väska till med grejer. Har för tillfället inget smart system, så om ni har några tips: shoot!

Jag tänkte typ ta EAA pulver med lite malto innan träning med vatten. Sen efter träning ta EAAn i juice, men helst ha den färdigblandad hemifrån så jag slipper söla med löst pulver i omkläddningsrummet. Sen är ju frågan, om man dricker EAAn i juice, då behöver man väl knappast malto eftersom juicen (Tropicana apelsin) innehåller en del fruktsocker som det är?

Anledningen till juice är för jag undviker helst smaken av bara pulver åtminstone 1 gång per träning.

Tackar!

Pompere
2009-01-12, 21:51
Tips på nåt litet mål 1-2timmar innan gym ifall man intar EAA precis innan?

tex
Uppstigning 10:00
Måltid 10:01 (tips på ett lättsmält mål alltså!!)
EAA 12:00
Gym 12:01

Scratch89
2009-01-13, 00:20
Finns det något negativt med att exempelvis hälla EAA i juice och sedan låta den juicen stå i typ 1½ timma? Bryts de ner på något sätt? Försöker lista ut hur jag ska få med mig EAA samt malto utan att behöva ha en väska till med grejer. Har för tillfället inget smart system, så om ni har några tips: shoot!

Jag tänkte typ ta EAA pulver med lite malto innan träning med vatten. Sen efter träning ta EAAn i juice, men helst ha den färdigblandad hemifrån så jag slipper söla med löst pulver i omkläddningsrummet. Sen är ju frågan, om man dricker EAAn i juice, då behöver man väl knappast malto eftersom juicen (Tropicana apelsin) innehåller en del fruktsocker som det är?

Anledningen till juice är för jag undviker helst smaken av bara pulver åtminstone 1 gång per träning.

Tackar!

Det är väl bara att du har två shakers?

aelgen
2009-01-13, 10:03
Jo visserligen, och det är lösningen jag har haft i huvudet. Men vill fortfarande helst undvika smaken iallfall en gång.

Scratch89
2009-01-13, 12:11
Har du citrus? Isf är ju smaken överkomlig. Annars kan du väl bara blanda med lite vatten? En dl eller så borde räcka, och när du väl har svept den så kan du ta nytt vatten för att skölja bort smaken.

spoonchest
2009-01-13, 13:54
Kreatin smakar ju bara... mjöl.

Men det jag har löser sig inte så bra i vattnet.

young_george
2009-01-14, 12:25
Är det någon annan som upplever kraftigt reducerad träningsvärk om man intar EAA konstant under passet?

King Grub
2009-01-14, 12:37
Minskar träningsvärk är en dokumenterad effekt.

Madame
2009-01-14, 12:44
Okej, nu har även jag anslutit mig till EAA-skaran. Jag var nästan lite nervös inför första klunken efterssom alla säger att det ska smaka så fruktansvärt äckligt, går knappt att få ner osv.
Men det var ju bara yttepyttelite dålig smak, så jag fattar inte haussen kring detta?! Bara att dricka ju? Jag hade laddat som fan, nu blev det värsta antiklimax ju :D
EDIT: Esapro citrus var det, andra smaker/märken kanske smakar mycket sämre

spoonchest
2009-01-14, 13:05
Är det någon annan som upplever kraftigt reducerad träningsvärk om man intar EAA konstant under passet?

Hur menar du med Konstant intag under passet? Hur mycket EAA stoppar du i dig egentligen?

Men kraftigt reducerad träningsvärk känner jag igen mig i. Saknade värken i ryggen igår.

young_george
2009-01-14, 13:15
Jag menar att jag har ca 5-10gram i vattenflaskan, att jag dricker tar väl en slurk mellan seten.


EDIT: Esapro citrus var det, andra smaker/märken kanske smakar mycket sämre

Själv tycker jag att Esapor smakar gott, men Amino Rush kunde jag inte få ner ens ett glas och var tvungen att ge bort

spoonchest
2009-01-14, 13:40
Jag menar att jag har ca 5-10gram i vattenflaskan, att jag dricker tar väl en slurk mellan seten.



Ah, ok

Militären
2009-01-14, 19:51
Håller med dig Madame, själv kör jag Kolloz egna blend och visst smakar den röv men va fan, Det e bara typ 3 DL. Bara att blunda och svälja skiten.

Molle123
2009-01-15, 22:22
Alla snackar om att man ska inta EAA på tom mage. Köpte för ett tag sedan Fairings EAA och läste på burken. Där stod det inget om att man ska inta det på tom mage. Så jag tänkte, även om EAA inte intas på tom mage, har det då bättre effekt än vanligt vassle ändå? Eller är det bara i läge på tom mage som EAA har bättre effekt än vanligt vassle?

Scratch89
2009-01-15, 22:23
Alla snackar om att man ska inta EAA på tom mage. Köpte för ett tag sedan Fairings EAA och läste på burken. Där stod det inget om att man ska inta det på tom mage. Så jag tänkte, även om EAA inte intas på tom mage, har det då bättre effekt än vanligt vassle ändå? Eller är det bara i läge på tom mage som EAA har bättre effekt än vanligt vassle?

EAA har alltid större effekt än intakt protein.

Molle123
2009-01-15, 22:26
EAA har alltid större effekt än intakt protein.

Ja dåså, då behöver man inte tro att man slösar pengar på att inta mitt EAA när jag ätit nån timme innan då :hbang:

Scratch89
2009-01-16, 00:30
Det jag fortfarande inte förstår är varför man, om man nu försöker optimera allt, fortfarande äter en timma innan träning. Får ni inte ont i magen?

Molle123
2009-01-16, 16:20
Det jag fortfarande inte förstår är varför man, om man nu försöker optimera allt, fortfarande äter en timma innan träning. Får ni inte ont i magen?

Självklart försöker jag undvika det. Men sen finns det vissa dagar då det helt enkelt blir så. Men ont i magen vid träning menar du? Nej, sålänge jag inte ätit ca 15-30min innan passet så är det lugnt..

znaky
2009-01-16, 16:38
Det jag fortfarande inte förstår är varför man, om man nu försöker optimera allt, fortfarande äter en timma innan träning. Får ni inte ont i magen?

jag upplever mig som piggare och starkare om jag äter 30 minuter innan passet, trots att jag vet att kroppen inte har tagit upp någon energi från käket. :em:

Aftonbladet
2009-01-16, 22:21
Jag har totalt missat detta med EAA.

Det är aminosyror vi talar om?
Såg på GG idag att det faktiskt finns och de ska påverka din träning positivt och göra att du bygger mer muskler och bryter ner mindre.

Det optimala skulle varit att äta EAA vid varje måltid som rekommenderas på GG.

Vi säger att jag nu vill ha dessa magiska resultat av aminosyror vad ska jag då göra? Jag tränar och äter rätt. Jag tar Gainer Pro direkt efter träning och åker hem och äter.

Just nu deffar jag och ser till att ligga på max -500 och dessutom få i mig 2g protein per kg.

Är EAA detsamma som aminosyror? Är det värt att käka EAA? I så fall hur mycket? Vid varje måltid eller räcker det med en gång om dagen?
Kostar trots allt pengar!

Tacksam för svar..

Eddie Vedder
2009-01-16, 22:28
Är EAA detsamma som aminosyror?

EAA är förkortningen på essentiella aminosyror, essential amino acids. Precis som EFA är förkortningen på essentiella fettsyror o.s.v.

Är det värt att käka EAA? I så fall hur mycket? Vid varje måltid eller räcker det med en gång om dagen?
Kostar trots allt pengar!

Tacksam för svar..

Alla svar finns redan i tråden. Huruvida det sedan är värt det eller ej i ditt fall kan enbart du avgöra.

erks
2009-01-16, 23:28
Som det ser ut nu blandar jag en shaker med ca 20 g EAA och 6 dl vatten hemma, dricker halva precis innan träningen och resten precis efter träningen. Blir det någon skillnad om man låter det stå en timme, vilket nu blir fallet?

Ganymedes
2009-01-16, 23:31
Som det ser ut nu blandar jag en shaker med ca 20 g EAA och 6 dl vatten hemma, dricker halva precis innan träningen och resten precis efter träningen. Blir det någon skillnad om man låter det stå en timme, vilket nu blir fallet?

Har lite svårt att se varför du inte skulle kunna blanda klart den och svepa den precis innan träning och sedan blanda dos 2 och svepa den efter träning? Om du inte har två shakers så behöver du ju fortfarande inte blanda den hemma om du har tillgång till vatten på gymmet. ;) Men för att svara på frågan; nä, det kan svårligen hända något negativt med lösningen på den lilla stunden.

erks
2009-01-16, 23:42
Har lite svårt att se varför du inte skulle kunna blanda klart den och svepa den precis innan träning och sedan blanda dos 2 och svepa den efter träning? Om du inte har två shakers så behöver du ju fortfarande inte blanda den hemma om du har tillgång till vatten på gymmet. ;) Men för att svara på frågan; nä, det kan svårligen hända något negativt med lösningen på den lilla stunden.

Det är just att behöva ha med EAA till gymmet som jag vill slippa. Utöver det jag har lagt i shakern från början då. :)

Nä, jag tror inte heller det händer något men man vet ju aldrig.

Ganymedes
2009-01-16, 23:48
Det är just att behöva ha med EAA till gymmet som jag vill slippa. Utöver det jag har lagt i shakern från början då. :)

Nä, jag tror inte heller det händer något men man vet ju aldrig.

Att ha två shakers med 10g EAA i varje tar knappast mycket plats i en träningsväska. Om du inte packar dina pryla i en midjeväska då. ;) Men vilket som, det finns ingen anledning att tro att EsaPro skulle ge sämre resultat om det stod en timme. Men jag har inga studier att backa det uttalandet mot iofs.

aelgen
2009-01-16, 23:49
Angående smaken: jag har bara tillgång till osmaksatt. Den smakar fan. Men som tur är sitter inte smaken kvar, så om man dricker vatten efter försvinner den. Dock löser sig min förjävla dåligt i vatten, blir liksom som en hinna vid ytan.

Btw, någon annan vars fisar luktar EAA efter intag? Tog i för kung och fosterland i böjen och la av en rökare och ta mig fan, jag tyckte det stank EAA av hela 'skiten'. :D

erks
2009-01-16, 23:52
Att ha två shakers med 10g EAA i varje tar knappast mycket plats i en träningsväska. Om du inte packar dina pryla i en midjeväska då. ;) Men vilket som, det finns ingen anledning att tro att EsaPro skulle ge sämre resultat om det stod en timme. Men jag har inga studier att backa det uttalandet mot iofs.

Ja, visst kan jag ha två shakers, om det nu är så att det har betydelse om det står eller inte. ;)

Scratch89
2009-01-17, 01:10
I nästan varje tråd som handlar om protein eller aminosyror är det någon som frågar om det kan stå i timtals. Frågeställaren får själv avgöra om det är värt den förhöjda bakteriehalten. Aminosyror är mums för bakterier.

BigBuck
2009-01-17, 11:23
Hur är skillnaden mellan vad du blandar EAA:t med?

Jag har tidigare blandat med Malto, men då detta e slut nu tvingas jag handla druvsocker (pulver, hos bryggerigrossist) och blanda med.
Detta ger i och för sig det hela en betydligt sötare smak (för er som ogillar EAA smak);

Men är det sämre att blanda EAA med druvsocker?

King Grub
2009-01-17, 12:15
Nej. I studien där man uppmätt störst stimulans av proteinsyntesen i samband med styrketräning + EAA-intag använde man strösocker.

spoonchest
2009-01-18, 08:12
Det är just att behöva ha med EAA till gymmet som jag vill slippa. Utöver det jag har lagt i shakern från början då. :)

Nä, jag tror inte heller det händer något men man vet ju aldrig.

Själv har jag med EAAt i en liten burk till gymmet. Väl där häller jag i mig pulvret och sköljer ner med vatten. Smakar jätteilla en kort stund, men det går över. Ganska praktiskt, om du frågar mig. Men folk tittar lite suspekt på en.

ww3
2009-01-20, 19:16
Läste igenom till sida 5 sen vart det för mycket, hittade inte svar på min fråga :P

Är det effektivt att göra såhär?

Jag tar EAA strax innan träningen på tom mage såklart, sedan så tränar jag som vanligt. Sedan så tar jag EAA igen direkt efter, och 5 minuter efter så tar jag Double Pro?

EDIT: Kunde man blanda EAA med saft?

young_george
2009-01-20, 19:24
EDIT: Kunde man blanda EAA med saft?

Ja

ww3
2009-01-20, 19:26
Eller kan jag skippa Double Pro efter jag tagit EAA sen åka hem(tar kanske 20 minuter) sen äter jag vanlig mat eller är det redan försent?

Eddie Vedder
2009-01-20, 19:27
Eller kan jag skippa Double Pro efter jag tagit EAA sen åka hem(tar kanske 20 minuter) sen äter jag vanlig mat eller är det redan försent?

Ja

King Grub
2009-01-20, 19:29
är det redan försent?

Försent... för vad?

Proteinsyntesen stimuleras av protein/aminosyror lika bra 3 h efter passet som 1 h eller direkt efter passet.

ww3
2009-01-20, 19:33
Försent... för vad?

Proteinsyntesen stimuleras av protein/aminosyror lika bra 3 h efter passet som 1 h eller direkt efter passet.

Tack där fick jag svaret på frågan! Jag hade tanken i bakhuvet att man har någon kvart på sig eller halvtimme innan proteinsyntesen inte stimuleras lika bra, vet inte vart jag fick det ifrån. Går det bra sen att äta tonfisk till protein?(måltiden).

King Grub
2009-01-20, 20:01
Allt animaliskt protein (förutom kollagen och gelatin) är helt fullvärdigt, ja.

Revolt
2009-01-20, 21:46
Har säkert frågats innan... Men!
Är det lönt att lägga upp det som följande, EAA innan träning, sen efter träning att ta både EAA och vassle? Eller är det bara onödigt..?

King Grub
2009-01-20, 21:55
Med EAA behöver du inte vassle vid samma tillfälle.

Revolt
2009-01-20, 22:19
Tänkte mer vasslet som en extra proteinkälla, eftersom man får väl inte i sig så mycket protein enbart av EAA? Eller har jag missuppfattat hela saken.?

King Grub
2009-01-20, 22:30
EAA är proteinet byggstenar; dom aminosyror i protein som stimulerar muskeluppbyggnaden. Dostaket ligger runt 10 g EAA - mer EAA, antingen från EAA i fri form eller vanligt protein, vid samma tillfälle, ökar inte muskeluppbyggnaden mer. Ät ett vanligt proteinrikt mål mat när du kommer hem, så fyller du på men aminosyror som tas upp långsammare och som kan användas i den pågående muskeluppbyggnaden ett antal timmar framåt, till skillnad från den dramatiska men snabbt övergående toppen som ett EAA-intag ger.

Revolt
2009-01-20, 22:31
Okey, tackar för svaret! :)

Scratch89
2009-01-20, 23:54
Är det verkligen så jobbigt att läsa igenom tråden? Den frågan ställs en gång per sida.

nilzzon
2009-01-21, 15:39
vart köper man eaa? pm

King Grub
2009-01-21, 15:41
vart köper man eaa? pm

http://www.kolozzeum.com/index.php

nilzzon
2009-01-21, 16:10
http://www.kolozzeum.com/index.php

vågar man lita på den shopen då?

quality
2009-01-21, 16:36
vågar man lita på den shopen då?

Du är rolig du nilzzon. Keep it up!

kalle_banan
2009-01-21, 18:04
vågar man lita på den shopen då?

Det finns ingen risk, dessutom är de billigare än de flesta andra! Så kör hårt.

johan karlberg
2009-01-22, 10:25
Själv har jag med EAAt i en liten burk till gymmet. Väl där häller jag i mig pulvret och sköljer ner med vatten. Smakar jätteilla en kort stund, men det går över. Ganska praktiskt, om du frågar mig. Men folk tittar lite suspekt på en.


vad är det eaa ni dricker som smakar så illa?

jag har kolloz eaa peach, tar ca 1dl vatten å blandar med valfri mängd som jag ska ha och sväljer med en klunk, sen sköljer ner med mer vatten, tycker inte det smakar illa alls. sött å gött :)

men att lägga bara pulvret i käften borde nog smaka sämre..

spoonchest
2009-01-22, 10:53
vad är det eaa ni dricker som smakar så illa?

jag har kolloz eaa peach, tar ca 1dl vatten å blandar med valfri mängd som jag ska ha och sväljer med en klunk, sen sköljer ner med mer vatten, tycker inte det smakar illa alls. sött å gött :)

men att lägga bara pulvret i käften borde nog smaka sämre..

har samma som dig. Jag kom på när jag köpte det att jag inte alls gillar persika. Då blir det knivigt att få ner det. Lägger man det bak på tungan så sprids inte smaken runt inne i munnen. Det blir heller ingen eftersmak, vilket är skönt.

nilzzon
2009-01-22, 10:55
Frågar du mig så är BCAA rent motorbränsle i styrketräning och en dämpare av serotonin vid extrem konditionsträning.

är det bra att det är en dämpare av serotonin?

delta_mats
2009-01-22, 11:15
Varför blir jag risig i magen efter 15 min när jag tagit EAA? Har provat dricka mer vatten men det hjälper inte.

phr33k
2009-01-23, 03:39
EAA stimulerar dock proteinsyntesen även vid andra tillfällen än i samband med träning.
Proteinsyntes är nybildningen av protein. I träningsammanhang är vi oftast intresserade av muskelproteinsyntes, dvs nybildningen av muskelprotein. Den sk proteinbalansen utgörs av proteinsyntes och proteinnedbrytning. Är proteinsyntesen större än proteinnedbrytningen, är proteinbalansen positiv och mer protein bildas än vad som bryts ned.
När jag i mitt huvud sättar samman uttalandena ovan så kommer jag till omvänd slutsats än den som uttalas nedan.
Nej, det behövs inte. Det finns antagligen inget att vinna med EAA-intag just på morgonen heller, om man nu skall äta frukost inom rimlig tid. EAA minskar inte proteinnedbrytningen.
Hur tänker jag fel som? :confused:

stemag
2009-01-23, 06:57
Som jag har förstått det så startar inte EAA en muskelproteinsyntes av sig själv.
Men om du t.ex. har tränat så startas en proteinsyntes av träningen, och då är det bra att ta EAA som kan stumulera/öka syntesen.

(men jag vet inte mer än vad jag läser här) ;)