handdator

Visa fullständig version : Gainer vs. riktig mat efter träning


Fatcan
2008-11-24, 15:54
För nuvarande dricker jag en gainer beståendes av 30g vassleprotein och 80g kolhydrater direkt efter passet, en timme efter det käkar jag riktig mat. Skulle det var sämre/lika bra/bättre att bara åka hem och käka riktig mat direkt? Tar ca 15-20 minuter att komma hem.

Vad blir skillnaderna? Gainern tas ju upp snabbt av kroppen och ger ett kraftigt insulinpåslag och blodsockerhöjning, medans mat tas upp sakta. Men spelar det nån roll för muskelbyggandet?

King Grub
2008-11-24, 16:03
Vassleproteinet är säkert bra, och ger nog en fördel på papperet, och kanske även i praktiken, på sikt. Kolhydraterna gör ingen skillnad, om du får dom från "gainer" eller mat.

Jag tror det är bra med flera proteinintag efter träning än ett jättestort.

Fatcan
2008-11-24, 16:42
Ok, så man får inte en snabbare återhämtning (syftar på inlagring av kolhydrater) om man intar högglygkemiska kolhydrater direkt efter passet?
Finns det några fördelar med snabba kolhydrater direkt efter passet (förutom mera kolhydrater totalt sett)?

King Grub
2008-11-24, 16:45
Jo, återhämtningen blir snabbare, men skall du träna samma muskler igen inom 24 timmar?

Fatcan
2008-11-24, 16:52
Jo, återhämtningen blir snabbare, men skall du träna samma muskler igen inom 24 timmar?

Nej, det förstås. Kör 4 dagars vila mellan samma muskelgrupp. Gör inte det kraftiga insulinpåslaget nånting då?

King Grub
2008-11-24, 17:00
Inte mycket.

Aminosyrorna kan stimulera proteinsyntesen maximalt helt utan kolhydrat eller insulin.

100 gram kolhydrat minskar proteinnedbrytningen något, men effekten på proteinbalansen är fördröjd med flera timmar (då du redan hunnit äta mat för länge sedan) och högst marginell i jämförelse med effekten aminosyrorna har).

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/96/2/674.

Överhuvudtaget är minskad proteinnedbrytning av underordnad betydelse - det är stimulerad proteinsyntes som är viktigt för att vända proteinbalansen till positiv, och det gör aminosyror.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/293/3/E833