handdator

Visa fullständig version : Invandrarkontrakt


Sidor : [1] 2

von huff
2008-11-24, 15:17
Moderaterna vill att den som invandrar till Sverige ska skriva på ett kontrakt om svenska lagar och värderingar. Att bryta mot den individuella delen av kontraktet kan påverka bidrag.


Det är viktigt när människor från olika kulturer samlas i samma land, att vi är väldigt tydliga med vad som gäller i Sverige, sade han till Sveriges Radios Ekot på söndagen.

Huvudsyftet är att informera den nyanlände om vad som gäller. Men asylrätten påverkas inte även om en person vägrar att skriva under kontraktet. Däremot föreslås bidragssystemet kunna användas som sanktionsmöjlighet mot den som inte följer kraven.

Mycket är oklart än, till exempel vem som ska avgöra om en person lever efter svenska värderingar eller inte.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3838897.ab

Vad tycker ni om ett sånt här kontrakt?

Daniiiel
2008-11-24, 15:18
Någonting måste ju göras så jag är för

C.E.J.
2008-11-24, 15:20
Jag är skeptisk. Undra om jag själv lever upp till svenska lagar och värderingar.

von huff
2008-11-24, 15:20
Någonting måste ju göras så jag är för

Tycker ochså att det kan vara en bra ide

Exdiaq
2008-11-24, 15:21
Mycket bra!

von huff
2008-11-24, 15:21
Jag är skeptisk. Undra om jag själv lever upp till svenska lagar och värderingar.

Låter lite konstigt att nämna ordet "värderingar" i artikeln, vad menas egentligen med det?Lagar förstår man ju

Exdiaq
2008-11-24, 15:23
För er som vägrar gå in på Aftonbladet:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=855174&rss=554

Exdiaq
2008-11-24, 15:24
Låter lite konstigt att nämna ordet "värderingar" i artikeln, vad menas egentligen med det?Lagar förstår man ju



Exempelvis jämställdhet mellan könen.

ceejay
2008-11-24, 15:26
Kan nog behövas

Idag blev det slagsmål i skolan, 1 invandrare (utlänning whatever) gick på en annan i matsalen med kniv och gaffel.
Hörde att det var rätt maffigt, saker gick sönder och blod spilldes. Kom 5 minuter efter det slutat så fick ej se :/
F.ö så stängdes matsalen ett tag av denna incident!!!!!!

Vissa kan bara inte bete sig :(

Tolkia
2008-11-24, 15:31
(För) svårt att identifiera "svenska värderingar", och vem skall få äran att vara rikslikare och ställa upp dem? Att bryta mot svenska lagar bör väl vara straffbart oavsett om man skriftligen erkänt att man är underställd dem eller inte?

jwzrd
2008-11-24, 15:33
Låter som ett förslag ämnat att flirta med Svenne Jugend.

Pudzianovski
2008-11-24, 15:33
(För) svårt att identifiera "svenska värderingar", och vem skall få äran att vara rikslikare och ställa upp dem? Att bryta mot svenska lagar bör väl vara straffbart oavsett om man skriftligen erkänt att man är underställd dem eller inte?

Ja, precis. Det finns lagar. Jag förstår inte riktigt syftet med att "skriva" på ett kontrakt ?

Att informera nyanlända till Sverige kan väl göras på bättre sätt.

Å andra sidan så är jag inte så insatt i detalj hur det är tänkt att fungera.

L-Sami
2008-11-24, 15:34
Kan nog behövas

Idag blev det slagsmål i skolan, 1 invandrare (utlänning whatever) gick på en annan i matsalen med kniv och gaffel.
Hörde att det var rätt maffigt, saker gick sönder och blod spilldes. Kom 5 minuter efter det slutat så fick ej se :/
F.ö så stängdes matsalen ett tag av denna incident!!!!!!

Vissa kan bara inte bete sig :(

Kan nog behövas för att en person med utländskt utseende börjar slåss med kniv och gaffel? Han kanske var adopterad och växt upp med den svenska kulturen? Finns knäppa människor som har svenskt utseende som hade kunnat agera precis likadant.

stevebc
2008-11-24, 15:34
Har svårt att se att detta kommer underlätta integration och minska utanförskapet. Införs det så hoppas jag att det ändå klarar av sitt syfte, men är som sagt ytterst tveksam.

stevebc
2008-11-24, 15:35
Kan nog behövas

Idag blev det slagsmål i skolan, 1 invandrare (utlänning whatever) gick på en annan i matsalen med kniv och gaffel.
Hörde att det var rätt maffigt, saker gick sönder och blod spilldes. Kom 5 minuter efter det slutat så fick ej se :/
F.ö så stängdes matsalen ett tag av denna incident!!!!!!

Vissa kan bara inte bete sig :(Var det i en grundskola eller gymnasium? Vill ha en klar bild över det hela eftersom det är så relevant för diskussionen.

jwzrd
2008-11-24, 15:35
Vad hjälper ett kontrakt om man ändå buntar ihop alla nyanlända i samma ghetto?

Exdiaq
2008-11-24, 15:36
Kan nog behövas

Idag blev det slagsmål i skolan, 1 invandrare (utlänning whatever) gick på en annan i matsalen med kniv och gaffel.
Hörde att det var rätt maffigt, saker gick sönder och blod spilldes. Kom 5 minuter efter det slutat så fick ej se :/
F.ö så stängdes matsalen ett tag av denna incident!!!!!!

Vissa kan bara inte bete sig :(



Hmm.. okej.. Salami skrev ungefär det jag hade tänkt skriva.

Manta
2008-11-24, 15:36
Vad är meningen med detta kontrakt? Bryter man mot svensk lagstiftning ska man bli straffad, håller man sig inom lagens ramar måste man väl få göra vad man vill? Eller är ska det vara för att förbättra integrationen genom att upplysa nyanlända om svensk kultur?

Edit: Lite sen kanske...

stevebc
2008-11-24, 15:37
Vad är meningen med detta kontrakt? Bryter man mot svensk lagstiftning ska man bli straffad, håller man sig inom lagens ramar måste man väl få göra vad man vill? Eller är ska det vara för att förbättra integrationen genom att upplysa nyanlända om svensk kultur?Det handlar om att invandrare ska bestraffas hårdare än icke-invandrare, genom att även minska på bidraget.

coxie
2008-11-24, 15:39
Vad hjälper ett kontrakt om man ändå buntar ihop alla nyanlända i samma ghetto?

Qft, inte direkt så att folk skulle bry sig om ett papper när många av de nyanlända lever i snudd på misär i Sveriges ghetton.

Exdiaq
2008-11-24, 15:39
Det handlar om att invandrare ska bestraffas hårdare än icke-invandrare, genom att även minska på bidraget.



Nej, det handlar om att ställa krav på nyanlända som kommer hit och får hjälp av Sverige. Så ser jag på det.

CiCoro
2008-11-24, 15:40
så en invandrare och en svensk har olika villkor för att få samma bidrag? en svensk som begår ett "normalt-hårt" brott får behålla sitt bidrag om han får böter/samhällstjänst men om en invandrare begår ett milt brott och också får böter så kan hans bidrag dras in? Ska inte Sverige föreställa ett väldigt demokratiskt land?

Baan
2008-11-24, 15:41
Vad hjälper ett kontrakt om man ändå buntar ihop alla nyanlända i samma ghetto?

Vilken jävla fråga. En svensk värdering - som jag givetvis har koll på som den gode svensk jag är - är att man inte bor i något jävla ghetto. Problem solved.

stevebc
2008-11-24, 15:42
Nej, det handlar om att ställa krav på nyanlända som kommer hit och får hjälp av Sverige. Så ser jag på det.Vilket straff är hårdast?

1. Straff pga genomfört brott
2. Straff och indraget bidrag pga genomfört brott

jwzrd
2008-11-24, 15:44
Vilket straff är hårdast?

1. Straff pga genomfört brott
2. Straff och indraget bidrag pga genomfört brott

För vem? Låt ingen lura dig att tro att den här debatten handlar om Mehmet som kommer hit. Debatten handlar om skattepengar och kriminalvård.

Pudzianovski
2008-11-24, 15:45
Det hjälper säkert att begränsa bidraget så de får det ännu sämre ställt i ghettot. Way to go. :confused:

stevebc
2008-11-24, 15:46
För vem? Låt ingen lura dig att tro att den här debatten handlar om Mehmet som kommer hit. Debatten handlar om skattepengar och kriminalvård.Som jag har uppfattat det så kan kontraktet användas mot de som bryter mot svensk lag genom att minska på bidraget, som en extra piska (istället för morot) för att förhindra nyanlända invandrare att begå brott:

Däremot föreslås bidragssystemet kunna användas som sanktionsmöjlighet mot den som inte följer kraven.

von huff
2008-11-24, 15:47
Jag tror ochså att meningen med kontraktet är att få invandraren att börja jobba iallfall förstod jag det så ochså

jwzrd
2008-11-24, 15:49
Som jag har uppfattat det så kan kontraktet användas mot de som bryter mot svensk lag genom att minska på bidraget, som en extra piska (istället för morot) för att förhindra nyanlända invandrare att begå brott:

Vad gör en pank människa mitt i random svenskt ghetto bättre än en som har pengar?

De behöver komma bort från ghettot, in i svenska och sverige så att de sedan över huvud taget är intressanta på arbetsmarknaden.

Exdiaq
2008-11-24, 15:51
Vilket straff är hårdast?

1. Straff pga genomfört brott
2. Straff och indraget bidrag pga genomfört brott



Ser faktiskt inget fel med det. De som precis har kommit hit har inte haft föräldrar som har bidragit till välfärden här i Sverige. De bidrar inte heller själv till den. Kommer de då hit från ett krigsdrabbat land och får hjälp av Sverige för att sedan gå och begå brott mot de som hjälper dem, ja då ska de inte ha något bidrag heller.

stevebc
2008-11-24, 15:52
Vad gör en pank människa mitt i random svenskt ghetto bättre än en som har pengar?

De behöver komma bort från ghettot, in i svenska och sverige så att de sedan över huvud taget är intressanta på arbetsmarknaden.Det tycker jag med. Om införandet av det här kontraktet medför det flödet så stödjer jag det givetvis.

Ser faktiskt inget fel med det. De som precis har kommit hit har inte haft föräldrar som har bidragit till välfärden här i Sverige. De bidrar inte heller själv till den. Kommer de då hit från ett krigsdrabbat land och får hjälp av Sverige för att sedan gå och begå brott mot de som hjälper dem, ja då ska de inte ha något bidrag heller.Jag förstår. Jag är tvetydig. Det tar emot lite, den här separationen, men jag förstår principen.

(notera att jag inte la någon värdering i mitt inlägg om att invandrare straffas hårdare än icke-invandrare)

jwzrd
2008-11-24, 15:53
Det tycker jag med. Om införandet av det här kontraktet medför det flödet så stödjer jag det givetvis.

Hur hjälper det Mehmet att han, förutom att han inte har någon vettig möjlighet att lära sig svenska och bor i ett område där ingen talar svenska, dessutom inte får några pengar av någon? Vem ska anställa honom? (Förutom Bogdans Pizzor & spö för svarta pengar)?

Baan
2008-11-24, 15:54
Jag tror ochså att meningen med kontraktet är att få invandraren att börja jobba iallfall förstod jag det så ochså

Det är samma krav på alla i landet att man ska jobba om man kan. Man borde inte behöva skriva kontrakt på det.

Black Star Abyss
2008-11-24, 15:55
Missriktade åtgärder... kommer inte leda till ett skit. Det går inte att ha massinvandring som vi har och förvänta sig att det inte ska gå åt helvete. Kolla på Japan, en av världens största ekonomier, och de har i princip noll invandring. Nu menar jag inte att man behöver gå så långt, men vi bör reducera dagens invandring med minst 90% om vi vill skapa ett hållbart samhälle. Till råge på det så måste vi ta itu med de ghettoproblem vi har idag. Riv alla ghettoområden och sprid sedan ut invandrarna i kommunernas bostadsområden med ration en invandrare på nio svenskar. Efter det håller vi en invandringspolitik där vi max tar emot 10 000 varje år. Det skulle kunna vara en lösning. Men politikerna förstår inte det, så det kommer bara bli värre och gå åt helvete. Hejdå med Sverige. Det behövs en dominerande majoritetskultur, och en sådan bibehåller man genom assimilation. Tacka sossarna och den där djävulen Olof Palme för att vi har det helvete vi har idag.

Baan
2008-11-24, 15:58
Missriktade åtgärder... kommer inte leda till ett skit. Det går inte att ha massinvandring som vi har och förvänta sig att det inte ska gå åt helvete. Kolla på Japan, en av världens största ekonomier, och de har i princip noll invandring. Nu menar jag inte att man behöver gå så långt, men vi bör reducera dagens invandring med minst 90% om vi vill skapa ett hållbart samhälle. Till råge på det så måste vi ta itu med de ghettoproblem vi har idag. Riv alla ghettoområden och sprid sedan ut invandrarna i kommunernas bostadsområden med ration en invandrare på nio svenskar. Efter det håller vi en invandringspolitik där vi max tar emot 10 000 varje år. Det skulle kunna vara en lösning. Men politikerna förstår inte det, så det kommer bara bli värre och gå åt helvete. Hejdå med Sverige. Det behövs en dominerande majoritetskultur, och en sådan bibehåller man genom assimilation. Tacka sossarna och den där djävulen Olof Palme för att vi har det helvete vi har idag.

Det är fan inte lätt leva i Sverige alltså. Jävla Palme.

CrazyJoeDavola
2008-11-24, 15:59
Är helt klart för hårdare tag mot invandrare som inte kan bete sig. Blir man välkommnad till ett nytt land som ställer upp när det krisar i sitt hemland så ser man väl till att sköta sig. Nu tror jag de flesta invandrare fattar detta (fast man kan ju undra när man ser program som efterlyst t.ex), men kan ju inte skada att de får lite instruktioner om basic lagar och regler.

Sedan var väl själva grejen att bidrag kan minska om man väljer att bosätta sig tillsammans med alla andra invandrare, istället för att sprida ut dem över riket och på sätt minska bördan ekonomiskt för vissa komuner som får ta emot väldigt många invandrare.

stevebc
2008-11-24, 16:01
Hur hjälper det Mehmet att han, förutom att han inte har någon vettig möjlighet att lära sig svenska och bor i ett område där ingen talar svenska, dessutom inte får några pengar av någon? Vem ska anställa honom? (Förutom Bogdans Pizzor & spö för svarta pengar)?Informationsdelen av kontraktet, som känns lite skum, påverkar inte hans ekonomiska situation. Jag vet inte, den kanske berör honom, kanske bryr han sig inte.

Sanktionsdelen påverkar hans bidrag negativt om han skulle bli fälld för något brott. Begår han inget brott påverkar det inte honom.

Givetvis är ordentliga utbildningsmöjligheter, bostadsplanering, arbetsmarknadspolitik osv mycket viktigare än det här kontraktet för att förhindra uppkomsten av ghetton/segregation.

stevebc
2008-11-24, 16:03
Missriktade åtgärder... kommer inte leda till ett skit. Det går inte att ha massinvandring som vi har och förvänta sig att det inte ska gå åt helvete. Kolla på Japan, en av världens största ekonomier, och de har i princip noll invandring. Nu menar jag inte att man behöver gå så långt, men vi bör reducera dagens invandring med minst 90% om vi vill skapa ett hållbart samhälle. Till råge på det så måste vi ta itu med de ghettoproblem vi har idag. Riv alla ghettoområden och sprid sedan ut invandrarna i kommunernas bostadsområden med ration en invandrare på nio svenskar. Efter det håller vi en invandringspolitik där vi max tar emot 10 000 varje år. Det skulle kunna vara en lösning. Men politikerna förstår inte det, så det kommer bara bli värre och gå åt helvete. Hejdå med Sverige. Det behövs en dominerande majoritetskultur, och en sådan bibehåller man genom assimilation. Tacka sossarna och den där djävulen Olof Palme för att vi har det helvete vi har idag.Sant, en vacker dag lämnar jag den här sjunkande skutan för ett land som inte tar emot invandrare :)

jwzrd
2008-11-24, 16:04
Informationsdelen av kontraktet, som känns lite skum, påverkar inte hans ekonomiska situation. Jag vet inte, den kanske berör honom, kanske bryr han sig inte.

Sanktionsdelen påverkar hans bidrag negativt om han skulle bli fälld för något brott. Begår han inget brott påverkar det inte honom.

Givetvis är ordentliga utbildningsmöjligheter, bostadsplanering, arbetsmarknadspolitik osv mycket viktigare än det här kontraktet för att förhindra uppkomsten av ghetton/segregation.

Exakt. Blir man dömd för brott så hamnar man redan som det är idag i arslet så det som blir konsekvensen av detta är en generell strafförsvårning. Om det ska finnas ett kontrakt av den här typen så bör det gälla alla socialbidragstagare (vilket jag inte tycker!).

Black Star Abyss
2008-11-24, 16:05
Sant, en vacker dag lämnar jag den här sjunkande skutan för ett land som inte tar emot invandrare

Det finns olika sorters invandrare. Tycker inte man räknas som invandrare om man flyttar inom "sin egen zon". I mitt fall Västvärlden. Jag menar, det är inte Schweizare som lever i områden med hög arbetslöshet och kriminalitet.

z_bumbi
2008-11-24, 16:06
Det finns olika sorters invandrare. Tycker inte man räknas som invandrare om man flyttar inom "sin egen zon". I mitt fall Västvärlden. Jag menar, det är inte Schweizare som lever i områden med hög arbetslöshet och kriminalitet.

Du menar att du är rasist?

Jax
2008-11-24, 16:07
Det finns olika sorters invandrare. Tycker inte man räknas som invandrare om man flyttar inom "sin egen zon". I mitt fall Västvärlden. Jag menar, det är inte Schweizare som lever i områden med hög arbetslöshet och kriminalitet.
Nä, det är den österrikiska smyginvandringen som är problemet.

coxie
2008-11-24, 16:08
Missriktade åtgärder... kommer inte leda till ett skit. Det går inte att ha massinvandring som vi har och förvänta sig att det inte ska gå åt helvete. Kolla på Japan, en av världens största ekonomier, och de har i princip noll invandring. Nu menar jag inte att man behöver gå så långt, men vi bör reducera dagens invandring med minst 90% om vi vill skapa ett hållbart samhälle. Till råge på det så måste vi ta itu med de ghettoproblem vi har idag. Riv alla ghettoområden och sprid sedan ut invandrarna i kommunernas bostadsområden med ration en invandrare på nio svenskar. Efter det håller vi en invandringspolitik där vi max tar emot 10 000 varje år. Det skulle kunna vara en lösning. Men politikerna förstår inte det, så det kommer bara bli värre och gå åt helvete. Hejdå med Sverige. Det behövs en dominerande majoritetskultur, och en sådan bibehåller man genom assimilation. Tacka sossarna och den där djävulen Olof Palme för att vi har det helvete vi har idag.

Väl värt det för kebabpizza med pommes på.

von huff
2008-11-24, 16:09
Sant, en vacker dag lämnar jag den här sjunkande skutan för ett land som inte tar emot invandrare :)

Det kan bli svårt att slippa in i ett land som inte tar emot invandrare;)

psa
2008-11-24, 16:09
Ser faktiskt inget fel med det. De som precis har kommit hit har inte haft föräldrar som har bidragit till välfärden här i Sverige.

Om du blir arbetslös en längre tid ska dina barn då bestraffas med lägre barn- och studiebidrag? Deras farsa bidrar ju inte heller till välfärden.

stevebc
2008-11-24, 16:12
Exakt. Blir man dömd för brott så hamnar man redan som det är idag i arslet så det som blir konsekvensen av detta är en generell strafförsvårning. Om det ska finnas ett kontrakt av den här typen så bör det gälla alla socialbidragstagare (vilket jag inte tycker!).Jag gillar inte heller den uppdelning man gör, med digrare konsekvenser för invandare än icke-invandrare. Principen tycker jag är helt åt skogen, oavsett vilken effekt det får. Det är inte lätt att se fördelarna med det här kontraktet fastän jag försöker.

ceejay
2008-11-24, 16:13
Angående det jag skrev förut om slagsmålet i matsalen så är det i ett gymnasium och jag går i 3an

Ingen annan "svensk" på hela skolan tror jag skulle kunna få för sig något sådant.

Exdiaq
2008-11-24, 16:13
Om du blir arbetslös en längre tid ska dina barn då bestraffas med lägre barn- och studiebidrag? Deras farsa bidrar ju inte heller till välfärden.



Som det ser ut i dagsläget blir man inte skyldig till något brott när man blir arbetslös.

jwzrd
2008-11-24, 16:14
Jag gillar inte heller den uppdelning man gör, med digrare konsekvenser för invandare än icke-invandrare. Principen tycker jag är helt åt skogen, oavsett vilken effekt det får. Det är inte lätt att se fördelarna med det här kontraktet fastän jag försöker.

Fördelarna kan rimligtvis bara ses utifrån svenne jugend-perspektivet där man på något sätt nöjer sig med att straffa de som är här och inte släppa in fler. Gör man så så försvinner problemen automatiskt.

stevebc
2008-11-24, 16:14
Angående det jag skrev förut om slagsmålet i matsalen så är det i ett gymnasium och jag går i 3an

Ingen annan "svensk" på hela skolan tror jag skulle kunna få för sig något sådant.Ah okej, gymnasium.

Exdiaq
2008-11-24, 16:15
Angående det jag skrev förut om slagsmålet i matsalen så är det i ett gymnasium och jag går i 3an

Ingen annan "svensk" på hela skolan tror jag skulle kunna få för sig något sådant.



Precis, du tror, du vet inte..

Sådant du skrev hör inte till diskussionen heller enligt mig.

ceejay
2008-11-24, 16:17
Okej jag är 99% säker på att ingen annan svensk inte skulle få för sig något sådant

på gränsen till 100 faktiskt. Det är en bra skola, riksidrottsgymnasium fast men massa IV-klasser...

von huff
2008-11-24, 16:18
Angående det jag skrev förut om slagsmålet i matsalen så är det i ett gymnasium och jag går i 3an

Ingen annan "svensk" på hela skolan tror jag skulle kunna få för sig något sådant.

Sånt kan hända var som helst, fast invandrare gör många brott det kan inte nekas, tror trots allt inte att såna här kontrakt hjälper mot det, man borde som tidigare sagts i tråden,satsa på att alla får jobb och lär sig svenska det är grunden till allt

ceejay
2008-11-24, 16:19
Sånt kan hända var som helst, fast invandrare gör många brott det kan inte nekas, tror trots allt inte att såna här kontrakt hjälper mot det, man borde som tidigare sagts i tråden,satsa på att alla får jobb och lär sig svenska det är grunden till allt

Jo men det är att det alltid känns som om det är invandrare som har för sig sådant i de flesta skolor, de har någon annan sorts mentalitet än vad vi andra har

Exdiaq
2008-11-24, 16:20
Okej jag är 99% säker på att ingen annan svensk inte skulle få för sig något sådant

på gränsen till 100 faktiskt. Det är en bra skola, riksidrottsgymnasium fast men massa IV-klasser...




Rent ut sagt, hur i helvete kan du veta det? Den uppfattning du har om folk är den de visar utåt vilket inte nödvändigtvis visar hur de egentligen är.

Timmi
2008-11-24, 16:21
Jo men det är att det alltid känns som om det är invandrare som har för sig sådant i de flesta skolor, de har någon annan sorts mentalitet än vad vi andra har

Kan ju vara så att många som kommer hit mår jävligt dåligt och har upplevt helt andra saker än vanliga svenssons som bott i villa med vitt staket hela jävla livet.

ceejay
2008-11-24, 16:22
Rent ut sagt, hur i helvete kan du veta det? Den uppfattning du har om folk är den de visar utåt vilket inte nödvändigtvis visar hur de egentligen är.

Litar på min magkänsla bara. vi behöver inte diskutera det här mer

ceejay
2008-11-24, 16:22
Kan ju vara så att många som kommer hit mår jävligt dåligt och har upplevt helt andra saker än vanliga svenssons som bott i villa med vitt staket hela jävla livet.

Ger fortfarande inget rätt att börja slåss, vilket förhoppningsvis de som bråkar lär sig

MEDiAHORAN
2008-11-24, 16:22
Vore det inte najs om detta förslag ändrades lite och gäller alla i Sverige? Dvs. en Svensk som t.ex. går på bidrag och begår brott således får sämre bidrag osv.?

Annars gillar jag idén, folk som missköter sig borde få en mindre morot :)

Manta
2008-11-24, 16:23
ceejay, gick dessa killar i de tidigare nämda IV-klasserna?

ceejay
2008-11-24, 16:24
Hur menar du?

Timmi
2008-11-24, 16:25
Ger fortfarande inget rätt att börja slåss, vilket förhoppningsvis de som bråkar lär sig

Inte rätt, men med tanke på att det kommer hit barn som blir rädd och bryter ihop när det slås i dörrar (ja, det finns, pappa jobbar på skola som tar emot helt nyhitkomna som ska slussas in i skolan) så är det kanske inte så konstigt att de utagerar sina känslor på ett våldsamt sätt när våld är allt de känner till? En känsla av maktlöshet över att inte vet vart man ska ta vägen med saker man känner och har upplevt.

OnT så tycker jag att det är helt fel sätt att angripa problemet på, inte direkt så att invandrare bryter mot lagen för att de inte har järnkoll på den.

shut teh face
2008-11-24, 16:26
Det finns ju en kvot på hur länge man kan hålla på att försvara situationer där invandrare tycks vara gärningsmännen i diverse brott.

Åren går, man läser på diverse forum, man hör av vänner, man upplever själv. Tills en viss del kan man intala sig att det bara är en omständighet att det ofta är invandrare det handlar om. Men vad blir förklaringen, en stor konspiration bland ungt folk som endast berättar när de råkar i otrimm med invandrarungdomar? Kolla bara hur SD växer och växer i antal röster, kolla framförallt på de städer som är invandrartätta, hur röstar folk där?

Man tolkar ju vad man ser, jag tror inte Sveriges befolkning plötsligt blivit Hitler jugends. Jag har blivit utsatt för brott, mina vänner har, och jag har sett brott begås. Och tyvärr så har det i 90% av fallen varit invandrare. Varför är det så? Folk har sina teorier men slutstämman blir ändå att något måste göras, för våran befolkning reagerar och politikerna vill göra något innan SD får alldeles för mycket röster.

stevebc
2008-11-24, 16:26
Annars gillar jag idén, folk som missköter sig borde få en mindre morot :)HAhahahhaa

ceejay: vi har fått svar på alla de relevanta uppgifterna (förutom färgen på skolans väggar då kanske) så lika bra att vi går vidare nu istället för att ödsla tid på sannolikhetslära.

ceejay
2008-11-24, 16:29
i agree

Black Star Abyss
2008-11-24, 16:34
Du menar att du är rasist?

Fråga mina invandrarvänner. Tror inte de tycker jag är rasist. Däremot så är jag för en dominerande etnisk och kulturell majoritet i varje land. Dvs man kan integrera individer från främmande länder men inte hela folkslag. Ska försöka exemplifiera: 1 invandrare bland nio svenskar är inget problem. Men om det är fem invandrare och fem svenskar så får vi problem. Det är en för stor demografisk förändring och den kommer ge upphov till konflikter.

Vore det inte najs om detta förslag ändrades lite och gäller alla i Sverige? Dvs. en Svensk som t.ex. går på bidrag och begår brott således får sämre bidrag osv.?

Jag tycker det är en bra idé. Den som inte sköter sig ska bort, så enkelt är det. Skulle gärna utvisa infödda svenskar om de är återfallsförbrytare. Vi ska inte tolerera folk som förstör för andra, oavsett om de är svenskar eller invandrare.

Diggler
2008-11-24, 16:36
En sak som folk som förespråkar "Skicka hem dom som inte sköter sig!" verkar ha glömt är att tex en hivsmittad våldtäktsman slutar inte att våldta bara för att han skickas till sitt ursprungsland.

Är det rätt att skyffla över det problemet till ett land vars myndighet troligtvis ger blanka fan i om han har begått våldtäkter i Sverige? Hur många fler får inte lida då? Nej, ni får tänka om på den punkten och komma fram till en annan lösning.

Black Star Abyss
2008-11-24, 16:40
En sak som folk som förespråkar "Skicka hem dom som inte sköter sig!" verkar ha glömt är att tex en hivsmittad våldtäktsman slutar inte att våldta bara för att han skickas till sitt ursprungsland.

Är det rätt att skyffla över det problemet till ett land vars myndighet troligtvis ger blanka fan i om han har begått våldtäkter i Sverige? Hur många fler får inte lida då? Nej, ni får tänka om på den punkten och komma fram till en annan lösning.

Din frågeställning leder vidare till om vi som land ska ta ansvar för hela världen?

jwzrd
2008-11-24, 16:40
Din frågeställning leder vidare till om vi som land ska ta ansvar för hela världen?

Vilka ska ta ansvar?

ceejay
2008-11-24, 16:41
Din frågeställning leder vidare till om vi som land ska ta ansvar för hela världen?

Det är ju så det varit hittills iaf. Har det funkat särskilt brA?

Baan
2008-11-24, 16:41
Din frågeställning leder vidare till om vi som land ska ta ansvar för hela världen?

Nej, men dom som bor här kan vi nog försöka ta hand om.

Vinter
2008-11-24, 16:46
Har svårt att se att ett samhällsproblem med över 20år på nacken löses med att man ställer krav på nyanlända invandrare.

Black Star Abyss
2008-11-24, 16:47
Vilka ska ta ansvar?

Alla måste dela på ansvaret. Det är hedervärt att försöka hjälpa människor men tar man på sig för mycket så blir ingen hjälpt i slutändan.

Exdiaq
2008-11-24, 16:47
En sak som folk som förespråkar "Skicka hem dom som inte sköter sig!" verkar ha glömt är att tex en hivsmittad våldtäktsman slutar inte att våldta bara för att han skickas till sitt ursprungsland.



I det fallet så skicka antingen tillbaka honom eller ett skott i nacken. Förstår inte heller varför Sverige skulle ta på sig ansvaret att ta hand om en massa rötägg.

kavalen
2008-11-24, 16:49
Har svårt att se att detta kommer underlätta integration och minska utanförskapet. Införs det så hoppas jag att det ändå klarar av sitt syfte, men är som sagt ytterst tveksam.

Och varför ska vi underlätta integration då? Det bästa är väl om så få invandrare som möjligt kommer in speciellt då vi redan har tagit in så många till det här landet. Titta på Danmark, Finland, Norge, hur många plockar de in egentligen? Det är inte precis så att vi ska behöva ta in alla hit bara för att det är krig i deras hemländer och "väldigt synd om dem".

Det är väl bara bra att de som kommer in isåfall är de som har ork och energi att själva kunna integreras och bli en del av samhället. Det säger väl sig självt att det är en dålig ide att ta in folk som bara är här och fortsätter gå på bidrag, människor som går på svenska undervisning men som direkt utanför lektionssalen och i hemmet fortsätter prata sitt eget språk. Du måste ju ha någon sorts åsikt i det här, eller är du helt neutral i frågan?

jwzrd
2008-11-24, 16:53
Och varför ska vi underlätta integration då? Det bästa är väl om så få invandrare som möjligt kommer in speciellt då vi redan har tagit in så många till det här landet. Titta på Danmark, Finland, Norge, hur många plockar de in egentligen? Det är inte precis så att vi ska behöva ta in alla hit bara för att det är krig i deras hemländer och "väldigt synd om dem".

Det är väl bara bra att de som kommer in isåfall är de som har ork och energi att själva kunna integreras och bli en del av samhället. Det säger väl sig självt att det är en dålig ide att ta in folk som bara är här och fortsätter gå på bidrag, människor som går på svenska undervisning men som direkt utanför lektionssalen och i hemmet fortsätter prata sitt eget språk. Du måste ju ha någon sorts åsikt i det här, eller är du helt neutral i frågan?

Fundera lite på vad integrationen kan innebära för de problem vi har idag.

the_cube
2008-11-24, 17:00
Hade man sagt utvisning istället för att ta bort bidrag (vilket är absurt att ge icke medborgare) så hade de nog tagit 50% av SDs väljare...

Allan
2008-11-24, 17:06
Har svårt att se att ett samhällsproblem med över 20år på nacken löses med att man ställer krav på nyanlända invandrare.

Instämmer. Det är ett populistiskt krav - det låter bra, men kommer vara omöjligt att utforma. Vem fan ska bestämma vad som är "svenska värderingar"? Ska vi ha en folkomröstning? Och vem ska välja ut alternativen?
Jag kan garantera att min syn på vilka värderingar som ska gälla kommer att skilja sig kraftfullt från vad flera i den här tråden tycker

jwzrd
2008-11-24, 17:09
Instämmer. Det är ett populistiskt krav - det låter bra, men kommer vara omöjligt att utforma. Vem fan ska bestämma vad som är "svenska värderingar"? Ska vi ha en folkomröstning? Och vem ska välja ut alternativen?
Jag kan garantera att min syn på vilka värderingar som ska gälla kommer att skilja sig kraftfullt från vad flera i den här tråden tycker

Det är ett förbannat dumt krav, populistiskt eller ej, som jag tror kommer att skada moderaterna i opinionsundersökningar. Vem fan, på ren svenska, tycker att detta är ett bra förslag på riktigt?

the_cube
2008-11-24, 17:11
Herregud värderingarna som skrivs i "kontraktet" lär vara det som står i grundlagen, och om ni inte stödjer det så borde ni ransaka er själva - inte moderaternas förslag.


Kan garantera att det inte kommer stå något om att fira midsommar och äta sill. Snarare: Yttrandefrihet, pressfrihet, religionsfrihet etc... detta är svenska värderingar och lagar.

Allan
2008-11-24, 17:12
Och vem ska avgöra om man följer vad som står i "grundlagen", vad du nu menar med det. Varför inte lika gärna konventionen om de mänskliga rättigheterna, eller Lissabonfördraget? Och hur bryter man mot dessa lagar????

jwzrd
2008-11-24, 17:14
Herregud värderingarna som skrivs i "kontraktet" lär vara det som står i grundlagen, och om ni inte stödjer det så borde ni ransaka er själva - inte moderaternas förslag.


Kan garantera att det inte kommer stå något om att fira midsommar och äta sill. Snarare: Yttrandefrihet, pressfrihet, religionsfrihet etc... detta är svenska värderingar och lagar.

Men för höge farao, finns det en lag som så behövs inget kontrakt! Sitter man och formulerar sig i termer av vad man som nationalist och svår nationalromantiker tycker ska krävas av Mehmet så kommer man att samtidigt att utesluta andra som också är vanliga jävla svennar. Jag är svensk för att jag föddes här och ser inte varför någon som blir svensk men inte är född här ska behöva något slags kontrakt och sedan tvingas följa regler och normer som inte gäller mig. Vad är det för skit liksom?

Miiix
2008-11-24, 18:07
Jo det låter väl ganska bra men lite väl diffust. Jag antar att det är t.ex hedersproblematik man vill åt.

Dock ett steg på rätt väg, just kravlösheten ser jag som ett stort problem när det kommer till sveriges invandring.

Trance
2008-11-24, 18:13
Kraven handlar enligt Aktuellt bland annat om att lära sig svenska och göra tillräckligt för att skaffa arbete. I gengäld får den nyanlände hjälp av staten att etablera sig i landet.

Målet är att alla nyanlända ska bli självförsörjande.

Enligt arbetsgruppen är var femte nyanländ självförsörjande inom 2,5 år av dem som fått uppehållstillstånd och kommunal introduktion, rapporterar Aktuellt.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3687124.ab

Jag antar att värderingar som avses är t.ex. att kvinnor också förväntas ge sig ut i arbetslivet och inte skall stängas in i en lägenhet någonstans, något som inte är helt ovanligt.

Miiix
2008-11-24, 18:18
Kraven handlar enligt Aktuellt bland annat om att lära sig svenska och göra tillräckligt för att skaffa arbete. I gengäld får den nyanlände hjälp av staten att etablera sig i landet.

Målet är att alla nyanlända ska bli självförsörjande.

Enligt arbetsgruppen är var femte nyanländ självförsörjande inom 2,5 år av dem som fått uppehållstillstånd och kommunal introduktion, rapporterar Aktuellt.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3687124.ab

Jag antar att värderingar som avses är t.ex. att kvinnor också förväntas ge sig ut i arbetslivet och inte skall stängas in i en lägenhet någonstans, något som inte är helt ovanligt.

Ja, det där lät ju oerhört rasistiskt/främlingsfientligt..... Känns bara dumt att snacka om att de "fiskar i grumliga vatten" då det där är helt befogade krav.

Rataxes
2008-11-24, 18:30
Men för höge farao, finns det en lag som så behövs inget kontrakt! Sitter man och formulerar sig i termer av vad man som nationalist och svår nationalromantiker tycker ska krävas av Mehmet så kommer man att samtidigt att utesluta andra som också är vanliga jävla svennar. Jag är svensk för att jag föddes här och ser inte varför någon som blir svensk men inte är född här ska behöva något slags kontrakt och sedan tvingas följa regler och normer som inte gäller mig. Vad är det för skit liksom?Jag kan se en poäng (om det inte redan finns) i ett kontrakt vars syfte enbart är att informera om och tydliggöra grundläggande principer som våra lagar bygger på. Infödda svenskar har väl knappast mer än en underförstådd kunskap om lagen som bygger på en livstids erfarenheter av att faktiskt bo här, en implicit kunskap som invandrare saknar i den mån deras lagar skiljer sig. Klart det inte kommer utföra några underverk för integrationen, men det är o andra sidan knappast någon big deal att behöva skriva på ett kontrakt för att få medborgarskap.

Om det sen skulle gå bortom den minimala tolkningen och börja införa särbehandlande bestraffning eller förpliktiga invandrare att hissa svenska flaggan på nationaldagen eller nåt, så vore det så klart ganska puckat och antidemokratiskt.

Allan
2008-11-24, 18:49
Hmmmmmmmmmmmmmm, man kanske kan ana att det bara är vissa invandrare som kommer omfattas av det där. Det vill säga de som är alltför annorlunda....

Pudzianovski
2008-11-24, 18:54
Hmmmmmmmmmmmmmm, man kanske kan ana att det bara är vissa invandrare som kommer omfattas av det där. Det vill säga de som är alltför annorlunda....

Jo, det står rätt tydligt i de artiklar som finns i början av tråden. Så visst har du rätt.

Miiix
2008-11-24, 19:13
Hmmmmmmmmmmmmmm, man kanske kan ana att det bara är vissa invandrare som kommer omfattas av det där. Det vill säga de som är alltför annorlunda....

Antagligen kommer det gälla alla asylsökande om jag förstått det rätt.

Black Star Abyss
2008-11-24, 19:17
Vill bara poängtera att detta tjaffs med invandrarkontrakt bara är ett försök att sänka SD. Det kommer aldrig drivas igenom efter valet 2010.

xeym
2008-11-24, 19:39
Bra förslag, jag tycker Sverige borde utvisa folk som inte sköter sig i större grad. Skulle nog göra det lugnare på gatorna.

Khyron_
2008-11-24, 19:45
Moderaterna känner var vindarna blåser i norra Europa de vet att tex Fremskridspartiet har 30% av opinionen i Norge och Frp är inte invandrarvänliga.
Frp kommer att ta makten från den rödgröna röran i Norge 2009.

C.E.J.
2008-11-24, 19:53
(För) svårt att identifiera "svenska värderingar", och vem skall få äran att vara rikslikare och ställa upp dem? Att bryta mot svenska lagar bör väl vara straffbart oavsett om man skriftligen erkänt att man är underställd dem eller inte?

Låter som ett förslag ämnat att flirta med Svenne Jugend.

Kan nog behövas för att en person med utländskt utseende börjar slåss med kniv och gaffel? Han kanske var adopterad och växt upp med den svenska kulturen? Finns knäppa människor som har svenskt utseende som hade kunnat agera precis likadant.

Har svårt att se att detta kommer underlätta integration och minska utanförskapet. Införs det så hoppas jag att det ändå klarar av sitt syfte, men är som sagt ytterst tveksam.

Good points. Antar att resten av tråden mest består av värdelösa argument från detta forums många rasister.

C.E.J.
2008-11-24, 19:55
Vill bara poängtera att detta tjaffs med invandrarkontrakt bara är ett försök att sänka SD. Det kommer aldrig drivas igenom efter valet 2010.

Det skulle vara jävligt bra i såna fall, lura smygrasistiska väljare och sen köra över dem. (är inte ironisk)

Tricklev
2008-11-24, 19:58
Först o främst är jag inte rasist, jag läser faktiskt en blogg skriven av en svart kille. Annars tycker jag ju att länken Trance gav inte var så hemsk, krav på Svenska är inte jätterasistiskt kan man ju tycka, och rent logiskt känns det som att det inte borde bidra till mer separation.

stevebc
2008-11-24, 20:12
Och varför ska vi underlätta integration då? Det bästa är väl om så få invandrare som möjligt kommer in speciellt då vi redan har tagit in så många till det här landet. Titta på Danmark, Finland, Norge, hur många plockar de in egentligen? Det är inte precis så att vi ska behöva ta in alla hit bara för att det är krig i deras hemländer och "väldigt synd om dem".

Det är väl bara bra att de som kommer in isåfall är de som har ork och energi att själva kunna integreras och bli en del av samhället. Det säger väl sig självt att det är en dålig ide att ta in folk som bara är här och fortsätter gå på bidrag, människor som går på svenska undervisning men som direkt utanför lektionssalen och i hemmet fortsätter prata sitt eget språk. Du måste ju ha någon sorts åsikt i det här, eller är du helt neutral i frågan?Jag är för bättre integration av invandrare eller eller andra generationens (osv) invandrare. Hur detta ska göras vet jag inte, bara att jag vill att det ska göras. Jag anser mig alldeles för okunnig för att ha ett slags upplägg för hur man ska bedriva integrationspolitik.

Du kan inte undvika de problem vi har genom att bygga en mur runt Sverige.

Baan
2008-11-24, 20:15
Först o främst är jag inte rasist, jag läser faktiskt en blogg skriven av en svart kille. Annars tycker jag ju att länken Trance gav inte var så hemsk, krav på Svenska är inte jätterasistiskt kan man ju tycka, och rent logiskt känns det som att det inte borde bidra till mer separation.

Om du betalar din skatt, varför ska det finnas krav på hur mycket svenska du kan?

Tricklev
2008-11-24, 20:19
Om du betalar din skatt, varför ska det finnas krav på hur mycket svenska du kan?

Tanken är väll snarare att många av dom nya inte betalar skatt. Och därifrån verkar dom ha dragit slutsatsen att om fler invandrare talar svenska, så har dom större möjligheter att ta sig in i det Svenska samhället, som till stor del talar svenska.

Baan
2008-11-24, 20:25
Tanken är väll snarare att många av dom nya inte betalar skatt. Och därifrån verkar dom ha dragit slutsatsen att om fler invandrare talar svenska, så har dom större möjligheter att ta sig in i det Svenska samhället, som till stor del talar svenska.

Först kan jag säga att jag håller med om att det bör vara det första man gör om man vill öka sina chanser till jobb i Sverige. Lära sig svenska.

Men rent principiellt, är inte det enda vi bryr oss om att Mahmud betalar sin skatt? Om han gör det - vem bryr sig om hur bra han är på svenska?

Trance
2008-11-24, 20:28
Först kan jag säga att jag håller med om att det bör vara det första man gör om man vill öka sina chanser till jobb i Sverige. Lära sig svenska.

Men rent principiellt, är inte det enda vi bryr oss om att Mahmud betalar sin skatt? Om han gör det - vem bryr sig om hur bra han är på svenska?

Nu kan jag inte mycket om förslaget men var inte kontraktet menat som ett medel att ställa krav genom bidrag? Om Mahumud betalar sin skatt så kan han strunta i kontraktet rätt hårt.

Baan
2008-11-24, 20:31
Nu kan jag inte mycket om förslaget men var inte kontraktet menat som ett medel att ställa krav genom bidrag? Om Mahumud betalar sin skatt så kan han strunta i kontraktet rätt hårt.

Tru dat iofs. Se det som ett generellt svar på argumentet: "ALLA MÅSTE KUNNA SVENSKA". :) Det brukar dyka upp i sådana här trådar.

Exdiaq
2008-11-24, 20:32
Good points. Antar att resten av tråden mest består av värdelösa argument från detta forums många rasister.



Eftersom du inte citerade mig måste jag fråga varför du tror att jag är en rasist?

Exdiaq
2008-11-24, 20:35
Tru dat iofs. Se det som ett generellt svar på argumentet: "ALLA MÅSTE KUNNA SVENSKA". :) Det brukar dyka upp i sådana här trådar.



Bor man i Sverige tycker jag att det är ganska självklart att man kan svenska alternativt engelska väldigt bra.

stevebc
2008-11-24, 20:41
Tru dat iofs. Se det som ett generellt svar på argumentet: "ALLA MÅSTE KUNNA SVENSKA". :) Det brukar dyka upp i sådana här trådar.Ja, alltså, tanken (från min sida) är ju inte att "man ska tala svenska om man bor i Sverige för så är det" utan att det är förbannat svårt att få jobb i ett land om man inte talar landets språk, och att få invandrare att tala svenska är en fungerande metod att få in dessa på arbetsmarknaden. För allas bästa alltså.

z_bumbi
2008-11-24, 20:43
Nu kan jag inte mycket om förslaget men var inte kontraktet menat som ett medel att ställa krav genom bidrag? Om Mahumud betalar sin skatt så kan han strunta i kontraktet rätt hårt.

Det är väl ingen* som vet vad det går ut på, artiklarna blandar bl a invandrare med asylsökande och pratar dessutom om "överetablerad kommuner" vilket i alla fall inte jag vet vad det betyder.

*partisekreteraren kanske vet men då är han antingen dåligt citerad eller väldigt otydlig.

Sen är det dessutom så att man nu kanske ska skriva på att man ska följa svensk lag och samtidigt inför ett krav på kunskaper i svenska så bryter man mot svensk lag.

C.E.J.
2008-11-24, 20:43
Eftersom du inte citerade mig måste jag fråga varför du tror att jag är en rasist?

Det har jag ingen aning om du är eller inte, min poäng var att utöver några intelligenta kommentarer på sida så består nog de övriga sidorna mest av kolozzeums många rasister som ambitiöst argumenterar för sin sak - och några enstaka icke-rasister som orkar ta debatten för hundraelfte gången. Är du en av de senare är ju det bra :)

Baan
2008-11-24, 20:46
Bor man i Sverige tycker jag att det är ganska självklart att man kan svenska alternativt engelska väldigt bra.

Varför? Det är nog väldigt vanligt för dom som jobbar, men inget säger att du inte kan hitta ett jobb där det går klara sig med väldigt lite.

Ja, alltså, tanken (från min sida) är ju inte att "man ska tala svenska om man bor i Sverige för så är det" utan att det är förbannat svårt att få jobb i ett land om man inte talar landets språk, och att få invandrare att tala svenska är en fungerande metod att få in dessa på arbetsmarknaden. För allas bästa alltså.

Jo. Jag menar nog att man ska informera att det är en rätt smart grej börja med - lära sig svenska.

Jag tror det går klara sig utan några större språkskillz. Har för mig att det finns grupper i USA där vissa är väldigt dåliga på språket men ändå sköter sitt. För övrigt - har inte Sverige haft en del finska invandrare som inte brytt sig särskilt mycket om att bli särskilt duktiga på språket, men ändå klarar sig ganska bra här? Inget mot finländare nu, men tänker på invandringen för en 50 år sedan.

Exdiaq
2008-11-24, 20:52
Varför? Det är nog väldigt vanligt för dom som jobbar, men inget säger att du inte kan hitta ett jobb där det går klara sig med väldigt lite.


Finns säkert jobb att ta trots att man knappt kan snacka svenska eller engelska, men det är inga bra sådana. Nöjer de sig med det och inte börjar gnälla om att svenska arbetsmarknaden är "rasistisk" eftersom ingen vill anställa dem p.g.a. att de inte kan göra sig förstådda gör det mig ingenting.

De kan själv betala för tolk när de ska kontakta myndigheter som inte talar deras språk.

WHITEFOLKS
2008-11-24, 20:52
En sak jag tror att en del personer här borde betänka är vad det innebär för skillnader mellan medborgarskap och uppehållstillsånd, hur dessa nu används och hur de kanske skulle kunna användas bättre.

För mig är det märkligt att Sverige är så generösa med de permanenta uppehållstillstånden.

BigBuck
2008-11-24, 21:08
Whitefolks> Oj, vad konstigt att du tycker det med tanke på ditt nickname. Tsss.


Förslaget är pinsamt, vidrigt & förkastligt.
Det är bara en omskrivning på Folkpartiets gamla språkkravstest.

Kommer en invandrare kunna tacka nej till detta som det så fint heter "kontraktet"? knappast.

Om en människa kommer till oss i nöd ska vi f-n inte ställa massa krav.
Ren humanism och medmänskligt tänkande.
Finns 1000 andra ställen att skära från kakan på. Vi ska inte spara pengar på hjälpverksamhet.

Trance
2008-11-24, 21:10
Whitefolks> Oj, vad konstigt att du tycker det med tanke på ditt nickname. Tsss.


Förslaget är pinsamt, vidrigt & förkastligt.
Det är bara en omskrivning på Folkpartiets gamla språkkravstest.

Kommer en invandrare kunna tacka nej till detta som det så fint heter "kontraktet"? knappast.

Om en människa kommer till oss i nöd ska vi f-n inte ställa massa krav.
Ren humanism och medmänskligt tänkande.
Finns 1000 andra ställen att skära från kakan på. Vi ska inte spara pengar på hjälpverksamhet.

Menar du att det är orimligt att ställa krav på språk, arbetssökande och t.ex. att man inte låter kvinnan sitta hemma i lägenheten hela dagarna?

-squat-
2008-11-24, 21:17
Klart att man ska ställa krav på invandrare/flyktingar. Så jag är positiv till ett så kallat "invandrarkontrakt", men sen kan man ju alltid diskutera dess utformning.

Miiix
2008-11-24, 21:17
Whitefolks> Oj, vad konstigt att du tycker det med tanke på ditt nickname. Tsss.


Förslaget är pinsamt, vidrigt & förkastligt.
Det är bara en omskrivning på Folkpartiets gamla språkkravstest.

Kommer en invandrare kunna tacka nej till detta som det så fint heter "kontraktet"? knappast.

Om en människa kommer till oss i nöd ska vi f-n inte ställa massa krav.
Ren humanism och medmänskligt tänkande.
Finns 1000 andra ställen att skära från kakan på. Vi ska inte spara pengar på hjälpverksamhet.

Vad är det som gör det vidrigt?

Nej, och det är väl tanken också.

Varför ska vi inte ställa krav? Om man nu kommer från krigshärjat land x och får (oftast permanent) uppehållstillstånd, bostad, försörjning (för resten av livet), svenskaundervisning, gratis utbildning och sjukvård, så är det väl det minsta man kan kräva att personen i fråga håller sig till våra lagar och lär sig språket?

WHITEFOLKS
2008-11-24, 21:24
Oj vad misstolkad jag blev.

Mitt användarnamn har inte sin bakgrund i något rasistiskt.

Allan
2008-11-24, 21:30
Oj vad misstolkad jag blev.

Mitt användarnamn har inte sin bakgrund i något rasistiskt.

Kan intyga att det är sant.

Allan
2008-11-24, 21:31
Varför ska vi inte ställa krav? Om man nu kommer från krigshärjat land x och får (oftast permanent) uppehållstillstånd, bostad, försörjning (för resten av livet), svenskaundervisning, gratis utbildning och sjukvård, så är det väl det minsta man kan kräva att personen i fråga håller sig till våra lagar och lär sig språket?

Det är en jäkla skillnad på att få uppehållstillstånd och att bli svensk medborgare

Exdiaq
2008-11-24, 21:40
Oj vad misstolkad jag blev.

Mitt användarnamn har inte sin bakgrund i något rasistiskt.



Nog ingen annan än BigBuck som tror det heller.

Hemi
2008-11-24, 21:45
Ja, alltså, tanken (från min sida) är ju inte att "man ska tala svenska om man bor i Sverige för så är det" utan att det är förbannat svårt att få jobb i ett land om man inte talar landets språk, och att få invandrare att tala svenska är en fungerande metod att få in dessa på arbetsmarknaden. För allas bästa alltså.

Den meningen delar jag in i två delar, den första delen beror på vilket land, den andra delen, efter kommat, verkar stämma rätt så bra, generellt. Tycker jag. Särskilt om vi pratar om jobb som inte kräver någon direkt utbildning.

Ajin
2008-11-24, 21:58
Vilken jävla fråga. En svensk värdering - som jag givetvis har koll på som den gode svensk jag är - är att man inte bor i något jävla ghetto. Problem solved.

Så vad ska hända med alla svenska "ghetton"? Ska de magiskt försvinna?

Klenis
2008-11-24, 22:11
vet inte om det skrivits i tråden, orkar inte läsa hela men.

det är väl inte bara invandrare som går på bidrag? ska man ha ett sånt här kontrakt ska det även gälla svenskar. de som inte sköter sig får inga bidrag, oavsett härkomst.

Baan
2008-11-24, 22:30
Så vad ska hända med alla svenska "ghetton"? Ska de magiskt försvinna?

Ja, det gör dom ju, när dom skaffat sig värderingarna.

Grisen
2008-11-24, 22:44
låter som ett förslag ämnat att flirta med svenne jugend.

+1

Ajin
2008-11-24, 22:58
Ja, det gör dom ju, när dom skaffat sig värderingarna.

Och hur ska det funka i verkligheten?

Deceiver85
2008-11-25, 00:11
Många tycks helt missa att tanken bakom invandrarkontraktet inte är att straffa folk, utan att skapa incitament för att bli del av samhället. Men att ställa den minsta tillstymmelsen till krav på folk i ett land som främst varit styrt av Socialdemokrater tycks vara helt främmande...

miss_incorrigible
2008-11-25, 01:05
Det ter sig alldeles uppenbart att Sverige är överfyllt av människor som inte vet ett dugg om hur det är att inte kunna leva på det ställe man ser som sitt hem. Rasist eller ej, jag syftar på bekväma, lata människor som inte inser hur pass förbunda de är till och hur mycket de utnyttjar/drar fördel av världen bortom våra gränser. Vi står inte ensamma och väldigt få saker är gratis här i världen. Inte ens något som vi valt att kalla demokrati, som vi har saknat och kämpat för, är gratis. Många saker tas förgivet till de tas ifrån en och det gäller även det fantastiska Sverige som är vårt hem.

I övrigt är det självklart att man ska följa ett lands lagar.

Factory
2008-11-25, 01:09
det ter sig alldeles uppenbart att sverige är överfyllt av människor som inte vet ett dugg om hur det är att inte kunna leva på det ställe man ser som sitt hem. Rasist eller ej, jag syftar på bekväma, lata människor som inte inser hur pass förbunda de är till och hur mycket de utnyttjar/drar fördel av världen bortom våra gränser. Vi står inte ensamma och väldigt få saker är gratis här i världen. Inte ens något som vi valt att kalla demokrati, som vi har saknat och kämpat för, är gratis. Många saker tas förgivet till de tas ifrån en och det gäller även det fantastiska sverige som är vårt hem.

I övrigt är det självklart att man ska följa ett lands lagar.

+1

spoonchest
2008-11-25, 07:23
låter som ett förslag ämnat att flirta med svenne jugend.

+1.

skaparn
2008-11-25, 08:02
Jag vill bli värderingstillsynsman när jag blir stor. Gå runt bland invandrarna och på olika finurliga sätt tillse att de har rätt värderingar. Gradera deras svenskhet på en skala och justera bidragen därefter. Det blir underbart.

shut teh face
2008-11-25, 08:18
Jag vill bli värderingstillsynsman när jag blir stor. Gå runt bland invandrarna och på olika finurliga sätt tillse att de har rätt värderingar. Gradera deras svenskhet på en skala och justera bidragen därefter. Det blir underbart.
Ingår det tjänstebil? Jag är också intresserad av det jobbet.

Rimmon
2008-11-25, 09:08
Tycker att det är ett modigt förslag som förhoppningsvis kan få igång en hälsosammare debatt kring invandrare. Deras situation är långt ifrån optimal, och om de ska få ett bra liv här i Sverige tillsammans med resten av landets befolkning så måste mycket ändras, på flera fronter. Tycker det blundas väldigt mycket för problemen som finns i samhället, och när någon öppnar munnen om det så skriks det bara "RASIST!".

Exdiaq
2008-11-25, 09:24
Tycker att det är ett modigt förslag som förhoppningsvis kan få igång en hälsosammare debatt kring invandrare. Deras situation är långt ifrån optimal, och om de ska få ett bra liv här i Sverige tillsammans med resten av landets befolkning så måste mycket ändras, på flera fronter. Tycker det blundas väldigt mycket för problemen som finns i samhället, och när någon öppnar munnen om det så skriks det bara "RASIST!".



Det är inte lika vanligt som innan, i alla fall inte här på Kolo.

Bullen!
2008-11-25, 09:52
invandrare är ju precis lika bra människor som oss så de har nog inga problem med att skriva på ett sånt papper. de beter ju sig inte sämre än oss så det kommer ju bara vara de som har uppenbart uppsåt att ställa till det (och sådana människor vill vi inte ha bland oss oavsett etnisk tillhörighet) som kommer motsätta sig detta.

detta är nog oxå ett sätt att plocka bort någon procent från SD anhängare som bara röstar SD för att de just vill ha ett lite stramare tryck på denna punkt.

Las
2008-11-25, 10:36
Varför ska ett sådant kontrakt bara gälla invandrare? Varför ska det inte gälla alla alla som bor och lever i landet. Alla som stjäl pengar från svenska staten genom att fiffla med välfärdssystemet. Alla personer som inte bara fifflar med socialbidraget genom att vara lata och inte ta sig i kragen och skaffa sig ett jobb, men varför ska det bara vara invandrare som inte får fiffla med socialbidrag? Varför ska det inte innefatta alla lata "svenskar" som inte heller skaffar något jobb och bara lever på socialbidrag. Vad gör det att de kan bryta mot lagar och regler men inte invandrare.

Och diskussionen gällande svensk. Vad är en svensk? Är jag svensk? Jag följer inte de svenska traditionerna (jag har inte dansat runt en midsommarstång på flera år). Och om jag skulle få fråga att rabbla upp de svenska värderingarna skulle jag nog inte kunna en, eller kanske en om demokrati räknas (men tänk de har demokratier i ociviliserade kulturer i fjärran). Men kan man klassa en sådan värdering som svensk? Det var inte svenskar som kom på det.

Vi kanske ska gradera alla personer som bor i Sverige på en skala 1-10. Först måste vi hitta den svenskaste personen i hela landet som får säga vilka värderingar som är svensk. Sen ska vi ringa runt till alla personer i hela landet som får svara på frågan om svenska värderingar, och sedan graderar vi dem efter vad de svarar. Och sedan bestäms deras bidrag beroende på det. Men en sådan sak är ju att vi också måste kolla på personernas politiska värderingar för att kolla om de är svenska. Men vilka politiska värderingar är svenska? Socialdemokraterna eller? Det är mest röstberättigade i Sverige som röstar på dem så de måste ju vara mest svensk. Men det finns ju svenskar som röstar på moderaterna, och även miljöpartiet. Är de svenska?

Sedan en fråga jag har undrat mycket över. När blir man av med sin invandrarstämpel? Är det när man är född i Sverige? Nä, för om man har föräldrar som är invandrare kallas man som andra generationens invandrare. Så man är fortfarande invandrare även om man inte har invandrad till Sverige. Mycket konstigt. Så ska personer som är födda i Sverige kallas som andra generationens invandrare och gälla under dessa regler? Eller ska vi dra gränsen vid tredje generationen? Då har man bidragit tillräckligt till det svenska samhället för att få lov att börja fiffla med skattepengar.

skaparn
2008-11-25, 10:50
Varför ska ett sådant kontrakt bara gälla invandrare? Varför ska det inte gälla alla alla som bor och lever i landet.

Yes! Ännu mer att göra. Jag kan nu avancera till värderingstillsynsmyndighetschef, kanske till och med Generaldirektör.



Skämt åsido så tycker jag att ditt inlägg på ett mer seriöst sätt än mina skämt åskådliggör det något absurda i förslaget.

Exdiaq
2008-11-25, 11:30
Varför ska ett sådant kontrakt bara gälla invandrare? Varför ska det inte gälla alla alla som bor och lever i landet. Alla som stjäl pengar från svenska staten genom att fiffla med välfärdssystemet. Alla personer som inte bara fifflar med socialbidraget genom att vara lata och inte ta sig i kragen och skaffa sig ett jobb, men varför ska det bara vara invandrare som inte får fiffla med socialbidrag? Varför ska det inte innefatta alla lata "svenskar" som inte heller skaffar något jobb och bara lever på socialbidrag. Vad gör det att de kan bryta mot lagar och regler men inte invandrare.

Fifflar man med socialbidrag är jag rätt säker på att man blir av med det, oavsett om man är svensk eller invandrare. Har en känsla av att du inte läst artiklarna då det du skriver har en liten anknytning till ämnet, men samtidigt har det inte det.


Och diskussionen gällande svensk. Vad är en svensk? Är jag svensk? Jag följer inte de svenska traditionerna (jag har inte dansat runt en midsommarstång på flera år). Och om jag skulle få fråga att rabbla upp de svenska värderingarna skulle jag nog inte kunna en, eller kanske en om demokrati räknas (men tänk de har demokratier i ociviliserade kulturer i fjärran). Men kan man klassa en sådan värdering som svensk? Det var inte svenskar som kom på det.

Om du läser artikeln handlar det om personer som flyttar hit från andra länder. Är man född i Sverige men har utländsk påbrå är man i de flesta fall svensk.
Jämställdhet, demokrati, pressfrihet, yttrandefrihet, o.s.v. Detta ses inte som en självklarhet av alla folkslag/grupper. Kontraktet skulle förmodligen också involvera personens övriga rättigheter OCH skyldigheter.
Dessa sakerna är kanske inte enbart svenska värderingar, men de är viktiga för 98% av Sveriges befolkning, därför anser jag att man kan kalla det svenska värderingar.


Vi kanske ska gradera alla personer som bor i Sverige på en skala 1-10. Först måste vi hitta den svenskaste personen i hela landet som får säga vilka värderingar som är svensk. Sen ska vi ringa runt till alla personer i hela landet som får svara på frågan om svenska värderingar, och sedan graderar vi dem efter vad de svarar. Och sedan bestäms deras bidrag beroende på det. Men en sådan sak är ju att vi också måste kolla på personernas politiska värderingar för att kolla om de är svenska. Men vilka politiska värderingar är svenska? Socialdemokraterna eller? Det är mest röstberättigade i Sverige som röstar på dem så de måste ju vara mest svensk. Men det finns ju svenskar som röstar på moderaterna, och även miljöpartiet. Är de svenska?

Mmm, absolut kommer det att bli så..


Sedan en fråga jag har undrat mycket över. När blir man av med sin invandrarstämpel? Är det när man är född i Sverige? Nä, för om man har föräldrar som är invandrare kallas man som andra generationens invandrare. Så man är fortfarande invandrare även om man inte har invandrad till Sverige. Mycket konstigt. Så ska personer som är födda i Sverige kallas som andra generationens invandrare och gälla under dessa regler? Eller ska vi dra gränsen vid tredje generationen? Då har man bidragit tillräckligt till det svenska samhället för att få lov att börja fiffla med skattepengar.

Enligt min menig är det från person till person. Jag har vänner som är "förstagenerationsinvandrare" som är väldigt svenska enligt mig. De firar inte midsommar och andra typiskt svenska högtider, men de är ändå svenska enligt min menig. Sedan har jag vänner som är "andragenerations- och tredjegenerationsinvandrare" som är så osvenska som möjligt. Det märks att de är från en annan kultur.
Så som jag har förstått det så kommer kontraktet att gälla första generationens invandrare. Skulle inte förvåna mig om det är under en viss tidsperiod heller, exempelvis 10år.
Ta och läs artiklarna, både DN och AB.

Exdiaq
2008-11-25, 11:33
En fråga till er som är emot förslaget; tycker ni att inte att det är rimligt att ställa krav på invandrare eller är det själva idén med ett kontrakt ni inte gillar? Hur tycker ni att man ska göra istället för ett kontrakt då?

Mantus
2008-11-25, 11:34
Förslaget är givetvis direkt fjantigt. Den löser inget problem och är ett slöseri med skattepengar. Jag drar vissa paralleller med Dilbert och det är ingen parallell jag är direkt glad över.

skaparn
2008-11-25, 11:38
En fråga till er som är emot förslaget; tycker ni att inte att det är rimligt att ställa krav på invandrare eller är det själva idén med ett kontrakt ni inte gillar? Hur tycker ni att man ska göra istället för ett kontrakt då?

Jag tycker faktiskt bevisbördan ligger på den som vill införa detta. Till exempel, hur ska det utformas i praktiken? Vem ska mäta graden av efterlevnad? Hur ska denna mätas? Är det binärt så att minsta avvikelse från svenska värderingar(TM) leder till ett helt indraget bidrag? Vad är egentligen svenska värderingar och hur skall dessa kvantifieras?

miss_incorrigible
2008-11-25, 11:47
Yes! Ännu mer att göra. Jag kan nu avancera till värderingstillsynsmyndighetschef, kanske till och med Generaldirektör.

Låter bra, en lön på 900001 kr i månaden är passande. Nöj dig inte med mindre än så.

Intressant och bra skrivet Las.

Las
2008-11-25, 12:12
Nej, jag hade inte läst artiklarna (nu har jag det), men jag hade läst hela tråden innan jag postade och det ämnena hade kommit upp och därför skrev jag lite om dem med. Ber om ursäkt då om det var lite off topic.



Om du läser artikeln handlar det om personer som flyttar hit från andra länder. Är man född i Sverige men har utländsk påbrå är man i de flesta fall svensk.
Jämställdhet, demokrati, pressfrihet, yttrandefrihet, o.s.v. Detta ses inte som en självklarhet av alla folkslag/grupper. Kontraktet skulle förmodligen också involvera personens övriga rättigheter OCH skyldigheter.
Dessa sakerna är kanske inte enbart svenska värderingar, men de är viktiga för 98% av Sveriges befolkning, därför anser jag att man kan kalla det svenska värderingar.

Vad jag har läst i tråden och även artiklarna så vill man ta bort flera av värderingarna som du nämner ska vara grundläggande i det svenska samhället. För det är väl vad kontraktet innebär. Att man ska stoppa den enskilda personen ha egna värderingar, han får bara ha vad som är staten godkända värderingar. Och stora grupper infödda svenskar som har inte svenska värderingar är väl lika stort hot mot svenska samhället som om de skulle vara invandrare. Därför kan man ju inte låta det hände utan då måste man kontrollera alla grupper i svenska samhället. . Och där försvinner ju yttrandefrihet då alla bara får ha godkända värderingar.

Sedan försvinner jämställdhet när kontrakt kategoriserar människor och bestämmer vilka grupper som ska ha rätt till vad. För nu ska ju inte alla grupper i samhället ha samma rättigheter för invandrare och svenskar ska ju ha olika rättigheter enligt detta kontrakt och ha olika skyldigheter. Eller ska man tvinga infödda svenskar med skriva på kontrakt, kanske t.o.m. ska införa nationellt prov i svenskhet. Kontrakt är i sin grund rasistisk, för nu vill man stoppa alla människor som har annat tänk eller annan tro att komma in till landet. Och om de är i landet så ska man ta bort alla förmåner för dem. Det är väl rasistisk? Och känner du inte igen de tankarna och idéerna från tidigare samhällen. Tänk noga.

Vadå i de flesta fall är man då svensk? Varför är inte alla det? Är inte alla som är födda i Sverige svenskar? Är det något värdepåstående är det inte sakpåstående om någon är svensk? Svensk är väl när man kommer från Sverige. Det är väl fakta och inte någon värdering?

D Andersson
2008-11-25, 18:29
Alla ni som tycker att det är ett dåligt förslag som inte kommer att fungera (och jag själv kan vara en av dem) - vad tycker ni man behöver och ska göra för att få flyktingmottagandet och integrationen att fungera?

Yes
2008-11-25, 18:31
Alla ni som tycker att det är ett dåligt förslag som inte kommer att fungera (och jag själv kan vara en av dem) - vad tycker ni man behöver och ska göra för att få flyktingmottagandet och integrationen att fungera?
Avveckla välfärdsstaten.

Bullen!
2008-11-25, 23:10
Varför ska ett sådant kontrakt bara gälla invandrare? Varför ska det inte gälla alla alla som bor och lever i landet. Alla som stjäl pengar från svenska staten genom att fiffla med välfärdssystemet. Alla personer som inte bara fifflar med socialbidraget genom att vara lata och inte ta sig i kragen och skaffa sig ett jobb, men varför ska det bara vara invandrare som inte får fiffla med socialbidrag? Varför ska det inte innefatta alla lata "svenskar" som inte heller skaffar något jobb och bara lever på socialbidrag. Vad gör det att de kan bryta mot lagar och regler men inte invandrare.

Och diskussionen gällande svensk. Vad är en svensk? Är jag svensk? Jag följer inte de svenska traditionerna (jag har inte dansat runt en midsommarstång på flera år). Och om jag skulle få fråga att rabbla upp de svenska värderingarna skulle jag nog inte kunna en, eller kanske en om demokrati räknas (men tänk de har demokratier i ociviliserade kulturer i fjärran). Men kan man klassa en sådan värdering som svensk? Det var inte svenskar som kom på det.

Vi kanske ska gradera alla personer som bor i Sverige på en skala 1-10. Först måste vi hitta den svenskaste personen i hela landet som får säga vilka värderingar som är svensk. Sen ska vi ringa runt till alla personer i hela landet som får svara på frågan om svenska värderingar, och sedan graderar vi dem efter vad de svarar. Och sedan bestäms deras bidrag beroende på det. Men en sådan sak är ju att vi också måste kolla på personernas politiska värderingar för att kolla om de är svenska. Men vilka politiska värderingar är svenska? Socialdemokraterna eller? Det är mest röstberättigade i Sverige som röstar på dem så de måste ju vara mest svensk. Men det finns ju svenskar som röstar på moderaterna, och även miljöpartiet. Är de svenska?

Sedan en fråga jag har undrat mycket över. När blir man av med sin invandrarstämpel? Är det när man är född i Sverige? Nä, för om man har föräldrar som är invandrare kallas man som andra generationens invandrare. Så man är fortfarande invandrare även om man inte har invandrad till Sverige. Mycket konstigt. Så ska personer som är födda i Sverige kallas som andra generationens invandrare och gälla under dessa regler? Eller ska vi dra gränsen vid tredje generationen? Då har man bidragit tillräckligt till det svenska samhället för att få lov att börja fiffla med skattepengar.

man är svensk om man vill vara det. oavsett födelseplats. det räcker ju snart att skriva på ett papper och följa vissa normer. underbart!

med de som är födda här eller iaf bott här ett tag tidigare har blivit informerade på ett annat sätt. ett sätt som anses varit lite dåligt då det verkar varit otydligt då många missat vissa grejor som gäller i landet sverige. så nu kommer det bli ännu tydligare så att ingen ska behöva göra fel.

psa
2008-11-25, 23:30
Vad jag har läst i tråden och även artiklarna så vill man ta bort flera av värderingarna som du nämner ska vara grundläggande i det svenska samhället. För det är väl vad kontraktet innebär.

Mycket bra inlägg. Kan vi få replik från Exdiaq?

Biceps
2008-11-26, 00:03
Jag tycker grundidén låter bra. Sen känner jag inte till exakt hur det ska utformas. Jag utgår ifrån att syftet är att ställa lite krav på invandrare och göra det tydligt vad som gäller i landet så det inte uppstår "överraskningar". Det är väl fullt rimligt.

hultman
2008-11-26, 01:57
Men snälla. När risken att mista bidraget betraktas som ett värre straff än rättsliga repressalier så har samhället sjunkit långt ned i skiten. Förslaget närmast implicerar att alla invandrare som bryter mot samhällets normer är bidragstagare. Att tillskriva en hel samhällsgrupp epitet som "bakåtsträvande" eller "patriarkal" kommer knappast att påskynda assimilering, vilket i sig verkar vara kontraktets primära syfte. Jag tycker att förslaget ger ganska tydliga indikationer på hur Moderaterna förhåller sig till det heterogena samhället.

...bidrag bör dessutom vara ämnat för de som absolut behöver det, oberoende av kulturella institutioner. Att man finner det lämpligt att inflika direkt irrelevanta krav i behovsvärderingen är ett uppenbart bevis på hur godtyckligt systemet är i praktiken. Varför behålla det?

D Andersson
2008-11-26, 07:25
Avveckla välfärdsstaten.

Det lär ju knappast bli verklighet under vår livstid, några fler idéer?

D Andersson
2008-11-26, 07:39
...bidrag bör dessutom vara ämnat för de som absolut behöver det, oberoende av kulturella institutioner. Att man finner det lämpligt att inflika direkt irrelevanta krav i behovsvärderingen är ett uppenbart bevis på hur godtyckligt systemet är i praktiken. Varför behålla det?

Skulle det vara det enda som är fel i det svenska systemet, eller tror du att alla som lyfter bidrag i Sverige är i behov av det?

D Andersson
2008-11-26, 09:19
Nej, men dom som bor här kan vi nog försöka ta hand om.

Har svårt att se att ett samhällsproblem med över 20år på nacken löses med att man ställer krav på nyanlända invandrare.

Instämmer. Det är ett populistiskt krav - det låter bra, men kommer vara omöjligt att utforma. Vem fan ska bestämma vad som är "svenska värderingar"?

Det är ett förbannat dumt krav, populistiskt eller ej, som jag tror kommer att skada moderaterna i opinionsundersökningar. Vem fan, på ren svenska, tycker att detta är ett bra förslag på riktigt?

Jag är för bättre integration av invandrare eller eller andra generationens (osv) invandrare. Hur detta ska göras vet jag inte, bara att jag vill att det ska göras. Jag anser mig alldeles för okunnig för att ha ett slags upplägg för hur man ska bedriva integrationspolitik.


Det har jag ingen aning om du är eller inte, min poäng var att utöver några intelligenta kommentarer på sida så består nog de övriga sidorna mest av kolozzeums många rasister som ambitiöst argumenterar för sin sak - och några enstaka icke-rasister som orkar ta debatten för hundraelfte gången.

Förslaget är pinsamt, vidrigt & förkastligt.
Det är bara en omskrivning på Folkpartiets gamla språkkravstest.

Om en människa kommer till oss i nöd ska vi f-n inte ställa massa krav.

Vi ska inte spara pengar på hjälpverksamhet.

Och hur ska det funka i verkligheten?

+1.

+1

Varför ska ett sådant kontrakt bara gälla invandrare? Varför ska det inte gälla alla alla som bor och lever i landet.

Skämt åsido så tycker jag att ditt inlägg på ett mer seriöst sätt än mina skämt åskådliggör det något absurda i förslaget.

Förslaget är givetvis direkt fjantigt. Den löser inget problem och är ett slöseri med skattepengar.

Kom igen nu flickor! Ni säger att förslaget är dåligt, värdelöst, fjantigt, absurt förkastligt och pinsamt - vad ska man göra istället? Ingen som har något svar på det? Är det kravlöshet som ska fortsätta att gälla?

D Andersson
2008-11-26, 09:24
Det är bara en omskrivning på Folkpartiets gamla språkkravstest.

Vet du ens vad förslaget till språktest egentligen gällde?

psa
2008-11-26, 09:35
Kom igen nu flickor! Ni säger att förslaget är dåligt, värdelöst, fjantigt, absurt förkastligt och pinsamt - vad ska man göra istället? Ingen som har något svar på det? Är det kravlöshet som ska fortsätta att gälla?

1. Alla ser inte "problemet". Jag ser inte invandring som ett problem. Däremot ser jag ett problem när man låter utbildade akademiker köra taxibil eller baka pizzor.

2. Om jag skulle starta en tråd där jag föreslår att vi ska lösa "problemet" genom att atombomba Södertälje, skulle du tycka att det är nödvändigt att ställa upp en alternativ lösning till ett så galet förslag?

3. Ett invandrarkontrakt kanske hade en plats i Sydafrikas apartheidsystem, men det är inte en del i en Svensk demokrati. Vi vill att invandrare ska respektera vår demokrati, men då får vi först se till att det finns en demokrati att respektera. Man får tycka vad man vill om invandringspolitiken, men ett invandrarkontrakt finns inte ens på kartan i en modern demokrati.

4. Man kan ställa krav på andra sätt. Jag är för en ökad invandring, men jag är även för att man t.ex. ställer krav på språkkunskaper.

skaparn
2008-11-26, 09:39
Kom igen nu flickor! Ni säger att förslaget är dåligt, värdelöst, fjantigt, absurt förkastligt och pinsamt - vad ska man göra istället? Ingen som har något svar på det? Är det kravlöshet som ska fortsätta att gälla?

Jag hann börja tänka lite på det innan du ånyo ropade ut din efterlysning. Jag ger dig att något inte är riktigt riktigt vad gäller hur invandrare släpps in i samhället, men bara för att man inte direkt kan spotta ut en åtgärdsplan innebär inte det att ett kontrakt med luddiga formuleringar om värderingar, och ett kontrakt som satt i praktik leder absurda ställningstaganden från exempelvis den idag icke-existerande tillsynsmyndigheten, ska accepteras. Ett värdelöst förslag är ett värdelöst förslag även om det just då inte finns några alternativ i förslagsform.

D Andersson
2008-11-26, 10:13
1. Alla ser inte "problemet". Jag ser inte invandring som ett problem. Däremot ser jag ett problem när man låter utbildade akademiker köra taxibil eller baka pizzor.

Invandring i största allmänhet är naturligtvis inget problem, men invandring till Sverige är och för uppenbarligen med sig relativt stora problem. Hur ska vi göra för att komma tillrätta med dessa problem? Jag nöjer mig inte med gamla myter om taxikörande akademiker om du trodde det.


2. Om jag skulle starta en tråd där jag föreslår att vi ska lösa "problemet" genom att atombomba Södertälje, skulle du tycka att det är nödvändigt att ställa upp en alternativ lösning till ett så galet förslag?

3. Ett invandrarkontrakt kanske hade en plats i Sydafrikas apartheidsystem, men det är inte en del i en Svensk demokrati. Vi vill att invandrare ska respektera vår demokrati, men då får vi först se till att det finns en demokrati att respektera. Man får tycka vad man vill om invandringspolitiken, men ett invandrarkontrakt finns inte ens på kartan i en modern demokrati.

Om det är på den nivån du tycker att förslaget befinner sig kan jag bara skratta åt dig. Eller tycker du på fullt allvar att du kan jämföra moderaternas förslag med att atombomba och förtrycka folk?


4. Man kan ställa krav på andra sätt. Jag är för en ökad invandring, men jag är även för att man t.ex. ställer krav på språkkunskaper.

Tack för din insiktsfulla analys, det räcker med krav på språkkunskaper eller vill du ha fler åtgärder? Och vad ska hända om man inte uppfyller språkkraven? Hur många flyktingar är lagom för Sverige att ta emot om året?

JJ
2008-11-26, 10:17
Invandring i största allmänhet är naturligtvis inget problem, men invandring till Sverige är och för uppenbarligen med sig relativt stora problem. Hur ska vi göra för att komma tillrätta med dessa problem?



Ja, vad har du för förslag själv?

D Andersson
2008-11-26, 10:18
Jag hann börja tänka lite på det innan du ånyo ropade ut din efterlysning. Jag ger dig att något inte är riktigt riktigt vad gäller hur invandrare släpps in i samhället, men bara för att man inte direkt kan spotta ut en åtgärdsplan innebär inte det att ett kontrakt med luddiga formuleringar om värderingar, och ett kontrakt som satt i praktik leder absurda ställningstaganden från exempelvis den idag icke-existerande tillsynsmyndigheten, ska accepteras. Ett värdelöst förslag är ett värdelöst förslag även om det just då inte finns några alternativ i förslagsform.

Ok, jag tänkte att eftersom bl.a. du kunde avfärda detta förslag så snabbt och lätt kanske du hade något recept på vad man ska göra istället, om detta är fel borde något annat vara rätt. För att det finns svåra problem med Sveriges flyktingmottagande råder det knappast så mycket tvivel om.

skaparn
2008-11-26, 10:27
Ok, jag tänkte att eftersom bl.a. du kunde avfärda detta förslag så snabbt och lätt kanske du hade något recept på vad man ska göra istället, om detta är fel borde något annat vara rätt. För att det finns svåra problem med Sveriges flyktingmottagande råder det knappast så mycket tvivel om.

Och det är ju just det som gör att en enkelt lösning av denna typ inte kommer fungera. Komplicerade problem löses väldigt sällan med slägga.

Khyron_
2008-11-26, 10:28
Moderaterna borde föreslå att alla som kommer hit och hävdar att de är familj ska DNA-testas så att man inte släpper in vilka som helst tex i England o Danmark så testade man tex alla somalier och man kom fram till i båda länderna att över 80% av somalierna inte hade nog blodband mellan sig.
Fast man kanske kränker någon ifall man gör så...*rolleyes*

psa
2008-11-26, 10:34
Eller tycker du på fullt allvar att du kan jämföra moderaternas förslag med att atombomba och förtrycka folk?


Absolut inte, och det vet du så sluta spela dum. Jag tog ett extremt exempel för att framhäva en poäng. Moderaternas förslag kan självklart inte jämföras med atombombningar. Däremot är det så pass antidemokratiskt att lösningen på "problemet" snarare är att inte rösta på Moderaterna i framtiden.


Tack för din insiktsfulla analys, det räcker med krav på språkkunskaper eller vill du ha fler åtgärder? Och vad ska hända om man inte uppfyller språkkraven?


Du och vissa andra försöker antyda att bara för att man inte vill stöda Moderaternas kontrakt så betyder det att man inte är för krav. Krav på språkkunskaper var ett exempel på andra krav än att man ska skriva på ett kontrakt där man följer Moderaternas syn på vad en svensk medborgare ska tycka och tänka.

Men för att svara på din fråga. Efter en anpassningsperiod tycker jag det är rimligt att språkkunskaper ska beaktas när man avgör om individen får stanna i Sverige. Men så fort individen har blivit svensk medborgare ska exakt samma krav gälla som för oss andra "svenskar". Om dessa krav är för få, t.ex. vad som gäller för att få bidrag, då får vi se över detta regelverk, men vi ska inte dela upp människor efter deras ursprung.


Hur många flyktingar är lagom för Sverige att ta emot om året?


Jag ser ingen gräns för hur många vi ska eller kan ta emot.

Tolkia
2008-11-26, 10:35
Jag undrar fortfarande vad "svenska värderingar" är? Jämställdhet har nämnst i tråden, och jag undrar vad vi, om vi nu skall avkräva nyanlända invandrare att de skriftligen förbinder sig att verka för jämställdhet, skall göra med t.ex. svenska män som slår sina fruar/sambor/flickvänner/döttrar? För ni menar väl inte att ni förespråkar ett apartheidsystem med olika krav beroende på ursprung (eller skall vi säga beroende på hudfärg, för jag antar att ingen ser det som ett problem att det invandrar så många finnar eller amerikaner med märklig syn på t.ex. könsroller)?

jwzrd
2008-11-26, 10:44
Jag undrar fortfarande vad "svenska värderingar" är? Jämställdhet har nämnst i tråden, och jag undrar vad vi, om vi nu skall avkräva nyanlända invandrare att de skriftligen förbinder sig att verka för jämställdhet, skall göra med t.ex. svenska män som slår sina fruar/sambor/flickvänner/döttrar? För ni menar väl inte att ni förespråkar ett apartheidsystem med olika krav beroende på ursprung (eller skall vi säga beroende på hudfärg, för jag antar att ingen ser det som ett problem att det invandrar så många finnar eller amerikaner med märklig syn på t.ex. könsroller)?

Det handlar om att ta socialbidrag från blattar. Så enkelt är det. De ska buntas ihop på samma ställe, inte få några pengar men ändå inte ta svenska jobb och/ eller flickor. De ska själva lära sig svenska men utan statlig hjälp (det kostar svenska pengar för farao) och sedan på något vis jobba (men åter igen utan att ta jobb från svenskar) men inte svart. De måste, trots att de varken kan svenska eller har ett jobb och trots att de bor i ett rövhål, hålla sig från att begå minsta brott trots att alla andra människor i sverige både knarkar chucken av sig och begår alla brott i boken givet samma förutsättningar. Ja, jag röstar för Svenne Jugend i nästa val eftersom de sitter på nyckeln till framgång. Döts straf!

D Andersson
2008-11-26, 10:58
Och det är ju just det som gör att en enkelt lösning av denna typ inte kommer fungera. Komplicerade problem löses väldigt sällan med slägga.

Riv ner välfärdsstaten med den där släggan så löser sig problemen.

Kom igen nu, vad ska man göra då?

Trance
2008-11-26, 10:59
Det är ett väldigt viftande mot väderkvarnare och anklagande om rasism här. Detta utan att faktiskt veta vad förslaget innebär eller ens reflektera om vilka problem som kan finnas. Ni hänger upp er på Aftonbladet-rubriker om värderingar och börjar gnälla om apartheid och ras.

Om vi tar det från en av de som ligger bakom förslaget så ser vi att anledningen till det är för att försöka verka mot att mediantiden för att komma in i arbetet är 7 år för män och 10 år för kvinnor. Det känns spontant ohållbart.

Jag håller helt klart med om detta och försök att få krav att låta som utpekande och rasism är pinsamt:

"De flesta människor som flyr från sitt land behöver ingen som "tar hand" om dem. För den som har haft kraft att fly har också kraft att ta ansvar för sitt liv i det nya landet. De allra flesta vill ta ansvar för sina egna liv och klarar av tydliga krav."

Om vi tittar lite mer noggrant på ett exempel på svenska värderingar så handlar det inte direkt om tvingas att klä ut sig till jultomtar:

"Sverige är ett land där friheten ska gälla alla, både män och kvinnor. Det får helt enkelt aldrig finnas någon tveksamhet om att Sverige är ett land där kvinnor är lika mycket värda som män och där värdeord som jämlikhet, jämställdhet och arbetslinje har en reell innebörd.

Det får inte vara som för en kvinna, som bott i Sverige i åtta år, som inte tillåts läsa Svenska för invandrare mer än en dag i veckan för sin man. Detta sker med socialtjänstens vetskap, som trots detta betalar ut försörjningsstöd till familjen."
http://www.newsmill.se/artikel/2008/11/23/invandrare-ska-arbeta-och-respektera-demokratiska-varderingar

Nu har jag inte läst hela förslaget (inte ens släppt än) och jag vet inte om det är något att ha i praktiken eller om det är rätt väg att gå. Jag begär inte heller att folk ens skall tycka det är en bra idé men det är lite lustigt när alla Aftonbladet-hatare argumenterar med sensationalistiska ord värdiga ett Aftonbladet Nöjes Britney-special.

Manta
2008-11-26, 11:05
Kom igen nu, vad ska man göra då?

Du har ju fått samma fråga. Hur skulle du utforma en sådan här lag?

Jag tror det finns få som nekar att det finns stora problem i våran invandrings- och integrationspolitik. Jag har dock inget bra förslag hur man effektivt ska lösa det, men det betyder inte att jag kan tycka att detta förslag har stora brister(av det lilla man fått veta hittills). Men du har rätt i att något måste göras.

z_bumbi
2008-11-26, 11:09
För att kunna svara på vad man skulle kunna göra istället så måste man iofs veta vad förslaget i sig syftar på, jag kan iofs ha missat om det har dykt upp någon bättre förklaring?

Generellt vad gäller för att underlätta för invandrare.
*Språkundervisning anpassad efter förkunskaper
*Underlätta ännu mer för vidimering av tidigare utbildning.
*Skapa ett kontaktnät.
*Kompletterande utbildningar och det oavsett om det är ett bristyrke eller inte.
Räknar man på andra generationens invandrare så har troligen förhållandena för första generationen betydligt större betydelse än något annat.

Det vore väldigt intressant att se en betydligt större uppdelning av olika grupper inom det ganska diffusa området invandrare om man försöker föra ämnet vidare, att klumpa ihop invandrare som en stor homogen grupp är det troligen bara extrempartier som tycker är någon fördel med.

D Andersson
2008-11-26, 11:10
Absolut inte, och det vet du så sluta spela dum. Jag tog ett extremt exempel för att framhäva en poäng. Moderaternas förslag kan självklart inte jämföras med atombombningar. Däremot är det så pass antidemokratiskt att lösningen på "problemet" snarare är att inte rösta på Moderaterna i framtiden.

Jag har inte den minsta aning om dina åsikter öht mer än att de i den här frågan lutar åt den politiskt korrekta gamla inställningen till flyktingmottagande - det är inget problem och ingen fråga öht, det är bara att tiga ihjäl den. Samtidigt är du för språkkrav för att få stanna vilket är minst sagt förvirrande.




Men för att svara på din fråga. Efter en anpassningsperiod tycker jag det är rimligt att språkkunskaper ska beaktas när man avgör om individen får stanna i Sverige. Men så fort individen har blivit svensk medborgare ska exakt samma krav gälla som för oss andra "svenskar". Om dessa krav är för få, t.ex. vad som gäller för att få bidrag, då får vi se över detta regelverk, men vi ska inte dela upp människor efter deras ursprung.

Språkkunskaper ska alltså beaktas om man ska få stanna, det är hårt, betydligt hårdare än folkpartiets gamla krav på språktest.



Jag ser ingen gräns för hur många vi ska eller kan ta emot.

Är du allvarlig? Vi kan alltså ta emot en, två eller fem miljoner flyktingar om året med nuvarande sytem?

Trance
2008-11-26, 11:15
Det vore väldigt intressant att se en betydligt större uppdelning av olika grupper inom det ganska diffusa området invandrare om man försöker föra ämnet vidare, att klumpa ihop invandrare som en stor homogen grupp är det troligen bara extrempartier som tycker är någon fördel med.

Typ ett personligt utformat kontrakt där tidigare förkunskaper påverkar de rättigheter till utbildning och även de krav man har på att lära sig?

D Andersson
2008-11-26, 11:18
Det är ett väldigt viftande mot väderkvarnare och anklagande om rasism här. Detta utan att faktiskt veta vad förslaget innebär eller ens reflektera om vilka problem som kan finnas. Ni hänger upp er på Aftonbladet-rubriker om värderingar och börjar gnälla om apartheid och ras.

...men det är lite lustigt när alla Aftonbladet-hatare argumenterar med sensationalistiska ord värdiga ett Aftonbladet Nöjes Britney-special.

Som vanligt när flyktingmottagande ska diskuteras i Sverige. Minns hur det var när FP kom med sitt förslag på språktest. De flesta som uttalade sig om det visste inte ens vad förslaget handlade om utan gapade rasism och främlingsfientlighet och trodde att folk som inte klarade testet inte skulle få stanna och liknande.

psa
2008-11-26, 11:25
Språkkunskaper ska alltså beaktas om man ska få stanna, det är hårt, betydligt hårdare än folkpartiets gamla krav på språktest.


Ja?


Är du allvarlig? Vi kan alltså ta emot en, två eller fem miljoner flyktingar om året med nuvarande sytem?


Nu "atombombar" du. Jag tycker dagens flöde inte på något sätt är för mycket och vi kan gott öka det.

z_bumbi
2008-11-26, 11:27
Typ ett personligt utformat kontrakt där tidigare förkunskaper påverkar de rättigheter till utbildning och även de krav man har på att lära sig?

Nej.

D Andersson
2008-11-26, 11:36
Ja?


Det går helt på tvären med din övriga hållning i frågan, förvirrande som sagt. Vilka problem skulle ett språkkrav lösa? Alla?


Nu "atombombar" du. Jag tycker dagens flöde inte på något sätt är för mycket och vi kan gott öka det.

Nej, du säger ju att det inte finns någon gräns för hur många vi kan ta emot, låter det otroligt att det finns fem miljoner människor som flyr världen över? Vi kan ta siffran 150000 om du tycker det är mer rimligt. Du ser inga problem med att ta emot så många flyktingar på ett år i Sverige?

psa
2008-11-26, 11:46
Det går helt på tvären med din övriga hållning i frågan, förvirrande som sagt.


Nej, det går på tvären med den hållning du förväntar dig att motståndare till Moderaternas förslag ska ha i frågan.


Nej, du säger ju att det inte finns någon gräns för hur många vi kan ta emot, låter det otroligt att det finns fem miljoner människor som flyr världen över? Vi kan ta siffran 150000 om du tycker det är mer rimligt. Du ser inga problem med att ta emot så många flyktingar på ett år i Sverige?


Ökningen måste självklart ske gradvis för att man ska hinna med att bygga upp en administration. Vi pratar båda två om krav vilket kräver någon sorts kontrollapparat. Storleken på en sådan administration får sätta gränser för hur många vi för stunden kan ta emot.

När det gäller flyktingar ska självklart inte Sverige stå ensamt med ansvaret, utan det ska delas med andra länder. Men vi måste skilja på flyktingar och invandrare som söker arbete. Så länge en individ kan ta till sig språket och kan hitta ett arbete är han eller hon mer än välkommen att komma hit till Sverige och bosätta sig.

Hemi
2008-11-26, 11:56
...Men vi måste skilja på flyktingar och invandrare som söker arbete. Så länge en individ kan ta till sig språket och kan hitta ett arbete är han eller hon mer än välkommen att komma hit till Sverige och bosätta sig.

Förlåt, jag förstår inte helt, beskriv individen, på vilken sida av skiljelinjen befeínner sig den? Eller är "individ" generellt? Alla invandrare?

D Andersson
2008-11-26, 12:41
Nej, det går på tvären med den hållning du förväntar dig att motståndare till Moderaternas förslag ska ha i frågan.

Ja, och det är därför jag ända från början har bett dig och andra utveckla din hållning och vad du tycker är lämpliga åtgärder istället. Du inleder ju med att hävda att detta förslag är omöjligt i en demokrati, hör hemma i en apartheidstat och gör jämförelser med atombombning. Du är svår att ta på allvar men i den mån du går att ta på allvar så verkar det helt enkelt inte bättre.



Ökningen måste självklart ske gradvis för att man ska hinna med att bygga upp en administration. Vi pratar båda två om krav vilket kräver någon sorts kontrollapparat. Storleken på en sådan administration får sätta gränser för hur många vi för stunden kan ta emot.

När det gäller flyktingar ska självklart inte Sverige stå ensamt med ansvaret, utan det ska delas med andra länder. Men vi måste skilja på flyktingar och invandrare som söker arbete. Så länge en individ kan ta till sig språket och kan hitta ett arbete är han eller hon mer än välkommen att komma hit till Sverige och bosätta sig.

Hur skiljer sig det du beskriver mot hur det är idag?

Idag är antalet flyktingar vi tar emot varje år likamed antalet människor svenska staten måste försörja i bortåt 10 år. Förstår du att det är en belastning, inte löser några problem utan bara skapar fler?

D Andersson
2008-11-26, 12:52
Ja, vad har du för förslag själv?

Som jag ser det finns det två vägar att gå. Det ena är som Yes var inne på att avveckla välfärdsstaten, alltså att minska nivån på de sociala skyddsnäten och låta folk ta ansvar för sig själva - föga troligt scenario. Det andra är att minska på flyktingmottagandet och på ett eller annat sätt hjälpa folk på plats och flyktingar i närområden istället, det är ändå det enda alternativet för 99% av jordens flyktingar.

psa
2008-11-26, 13:02
Du inleder ju med att hävda att detta förslag är omöjligt i en demokrati, hör hemma i en apartheidstat och gör jämförelser med atombombning.

Nu tänker jag bara på den där bilden på han den där utvecklingsstörda killen med texten om att debattera på internet är som att delta i paralympics. Just nu känns det som att jag springer hand i hand med dig och jag tror det är bäst att jag drar mig ur det här. Att du ens orkar dra upp min jämförelse med atombombning igen när du vet vad jag menade. Nu ska jag hämta ut min guldmedalj för 100m.

backflash
2008-11-26, 13:04
1. Alla ser inte "problemet". Jag ser inte invandring som ett problem. Däremot ser jag ett problem när man låter utbildade akademiker köra taxibil eller baka pizzor.

...

3. Ett invandrarkontrakt kanske hade en plats i Sydafrikas apartheidsystem, men det är inte en del i en Svensk demokrati. Vi vill att invandrare ska respektera vår demokrati, men då får vi först se till att det finns en demokrati att respektera. Man får tycka vad man vill om invandringspolitiken, men ett invandrarkontrakt finns inte ens på kartan i en modern demokrati.

...

1.) På vilket sätt låter man utbildade akademiker köra taxibil eller baka pizzor? Jag kanske inte räknas som invandrare längre, för jag måste ha missat den delen som blatteakademiker. Vem är den mystiska 'man' förrresten? Ska denna 'man' tvinga in dessa människor någonstans? Alltså någon annanstans, för det lär ju vara en tvingande verksamhet denne bedriver. Har du en uppfattning om hur många det handlar om?

Ej heller finns det något tvång att bosätta sig i e.g. rosengård. Mina föräldrar bodde där ett tag när jag var mindre, för att det för tillfället verkade vettigt. Det fanns andra där som hade samma modersmål som vi. Bostäderna var sanslöst billiga, så det var inga problem på det sättet. Och trots detta såg jag tillbaka på det som en tid då vi hade buntats ihop med andra på en och samma plats. Där kan man fråga sig varför jag ansåg detta. Mina föreläsare och handledare gav mig hjälpsamma 'nudges' i den riktningen iaf. Jag var diskriminerad, och 'de andra' med. Skrämmande nog var det inte på något sätt ihopknutet med min egen erfarenhet. De gjorde det dock väldigt klart för mig att jag var en del av flocken och skulle skriva så.

Att börja skrika om rasism är populärt, så är kränkt och diskriminerad. Det ger effekt, då diskussionen tystnar. Hur försvarar man sig mot en anklagelse om rasism? Genom att envist hävda att man inte är det medan man trycker i sig en Pusta, och dansar kolo? Jag brukar klara mig just för att hjärnan verkar kortslutas när en invandrare pratar flykting/asylmottagning och politik (2x2 saker). Detta är också den enda poäng jag har när jag talar om mig själv som invandrare, då jag ser mig som Svensk. Jag bryr mig inte direkt mycket mer om det än att jag har ett medborgarskap här, och att det har en tendens att irritera människor. Speciellt om jag svarar i sådana termer på frågan 'var är du egentligen ifrån'.

Ett enormt problem är identitet. Och då menar jag identitet generellt; all identitet. Ett par kommer se mig som 'förrädare', andra som predisponerad till att begå brott, och en tredje grupp som en viktig pusselbit i deras Hegelianska kultursaga osv. Alla har sina förklaringsmodeller till varför just de har rätt och vem de 'är', och genom att använda dem befäster de sin, och ur deras perspektiv min identitet. Det sker givetvis förändringar inom dessa, men betoningen är inom, då det tydligen verkar vara svårt om inte omöjligt att ta från något som inte finns inom någon modell.

3.) Politikerna är folkvalda. Sätta småbarn på pålar tillhör vår form av demokrati ifall de bestämmer sig för detta, och får driva igenom (pun intended) det. Dör alla på jorden består våra ruttnande kroppar, men av demokrati, nåd, rättvisa och annat vi har hittat på kommer det inte finnas några spår.

Osten80
2008-11-26, 13:08
Som jag ser det finns det två vägar att gå. Det ena är som Yes var inne på att avveckla välfärdsstaten, alltså att minska nivån på de sociala skyddsnäten och låta folk ta ansvar för sig själva - föga troligt scenario. Det andra är att minska på flyktingmottagandet och på ett eller annat sätt hjälpa folk på plats och flyktingar i närområden istället, det är ändå det enda alternativet för 99% av jordens flyktingar.

Hur långt är du i din idealvärld beredd att gå när det gäller att minska nivån på de sociala skyddsnäten?
Vad ska få finnas kvar?

Exdiaq
2008-11-26, 14:10
Hur långt är du i din idealvärld beredd att gå när det gäller att minska nivån på de sociala skyddsnäten?
Vad ska få finnas kvar?


Läs om, läs rätt. Han snackade om det Yes skrev i ett inlägg, det var inte hans egen åsikt.

skaparn
2008-11-26, 14:13
Läs om, läs rätt.


Hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga - du som har en bjälke i ditt öga?

Manta
2008-11-26, 14:13
Läs om, läs rätt. Han snackade om det Yes skrev i ett inlägg, det var inte hans egen åsikt.

Han skrev ju att han såg det som ett alternativ, alltså är det hans åsikt. Även om han inte forumlerade den själv.

Exdiaq
2008-11-26, 14:17
Han skrev ju att han såg det som ett alternativ, alltså är det hans åsikt. Även om han inte forumlerade den själv.



Han skrev att det bara fanns två alternativ, varav ett var att minska välfärden, vilket han såg som föga troligt. Alltså såg han det som ett alternativ, men knappast ett han själv skulle stödja eller ansåg vara värt att efterstäva. Så uppfattade jag det.

Manta
2008-11-26, 14:22
Han skrev att det bara fanns två alternativ, varav ett var att minska välfärden, vilket han såg som föga troligt. Alltså såg han det som ett alternativ, men knappast ett han själv skulle stödja eller ansåg vara värt att efterstäva. Så uppfattade jag det.

Han fick frågan Ja, vad har du för förslag själv? och nämde Yes förslag som ett alternativ. Varför skulle han i det läget nämna ett alternativ han inte tror på?

Exdiaq
2008-11-26, 14:28
Vi väntar på D istället, så får han säga hur det var menat att tolka.

Osten80
2008-11-26, 15:53
Läs om, läs rätt. Han snackade om det Yes skrev i ett inlägg, det var inte hans egen åsikt.

Som jag ser det finns det två vägar att gå. Det ena är som Yes var inne på att avveckla välfärdsstaten, alltså att minska nivån på de sociala skyddsnäten och låta folk ta ansvar för sig själva - föga troligt scenario. Det andra är att minska på flyktingmottagandet och på ett eller annat sätt hjälpa folk på plats och flyktingar i närområden istället, det är ändå det enda alternativet för 99% av jordens flyktingar.

Jag ställer en fråga baserad på min tolkning av posten. Som jag ser det, håller D.Andersson med Yes, och jag ber honom därför att utveckla sitt resonemang. Svårare än så var inte min fråga.

D Andersson
2008-11-26, 16:29
Hur långt är du i din idealvärld beredd att gå när det gäller att minska nivån på de sociala skyddsnäten?
Vad ska få finnas kvar?

I min idealvärld? Alla bidrag tas bort förutom ren nödhjälp i form av och nivå med verkligt existensminimum.

Det jag efterfrågat hela tiden är era alternativ, vad tycker du man ska göra?

Exdiaq
2008-11-26, 16:34
OK, jag tolkade fel då.

D Andersson
2008-11-26, 18:23
OK, jag tolkade fel då.

Både ja och nej, jag skrev att avskaffning av välfärdsstaten var en väldigt osannolik utveckling, samtidigt finns det knappast speciellt många normalt funtade människor som tycker att man ska ta ut mer skatt än nödvändigt, efter att de fått tänka till iaf.

Osten80
2008-11-26, 18:37
I min idealvärld? Alla bidrag tas bort förutom ren nödhjälp i form av och nivå med verkligt existensminimum.

Det jag efterfrågat hela tiden är era alternativ, vad tycker du man ska göra?

Jag har överhuvudtaget inte kommenterat ämnet som tråden handlar om, och jag har verkligen inget alternativ att erbjuda. Jag är helt enkelt inte tillräckligt insatt för att uttala mig, så jag får fundera och återkomma.

Däremot fastnade jag på din post som jag qoutade, då våra synsätt inte kunde vara mer skilda, och jag blev nyfiken på hur du ville att samhället skulle se ut. Som jag förstår dig, så är det var man för sig själv som gäller. Hur tänker du kring tex sjukersättning och a-kassa? Ingår det i nödhjälpen?

Las
2008-11-26, 21:19
"De flesta människor som flyr från sitt land behöver ingen som "tar hand" om dem. För den som har haft kraft att fly har också kraft att ta ansvar för sitt liv i det nya landet. De allra flesta vill ta ansvar för sina egna liv och klarar av tydliga krav."

Alla vill ju ta hand om sitt eget liv, svenskar som invandrare. Men ibland behövs det hjälp och då måste man erbjuda hjälpen till de som ber om den. Invandrare är inte barn som inte klarar av någonting. Visst invandrare klarar av krav. Men orsaken till att jag är emot detta system är att det är etnisk diskriminering då man bara riktar sig till en grupp. En redan utsatt grupp som blir ännu mer utsatt.

Hur låter det att säga för att du ska få rätt till vissa saker krävs det att du har vissa värderingar, annars får du inget. Vad skulle vara skillnaden om man istället sa: För att få rätt till vissa saker måste du vara vit annars får du inte det? Det är väl samma saker, men bara på grund av att det handlar om något annat, inte personens hudfärg eller utseende så blir det inte rasism. Och det är väl bara vissa grupper invandrare som kommer att ställas inför dessa krav med, inte kommer det vara krav på svenskar att de måste kunna språket och värderingar. För orsaken till att man vill införa detta är ju att risker för att samhället riskerar att kollapsa, då måste väl alla grupper innefattas i detta kontraktet då alla grupper borde innebära lika stort hot mot samhället.


Integrationspolitiken är katastrof på grund av att den styrs av en kulturnarcissism utan dess like. När vi säger att de ska göra på vårt sätt och deras sätt är fel. Vår kultur är den överlägsna. Och behandlar alla som inte kommer från västeuropa och nordamerika

stevebc
2008-11-26, 21:23
Hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga - du som har en bjälke i ditt öga?Preach on, oh brother ye, preach on!

Trance
2008-11-26, 21:32
Alla vill ju ta hand om sitt eget liv, svenskar som invandrare. Men ibland behövs det hjälp och då måste man erbjuda hjälpen till de som ber om den. Invandrare är inte barn som inte klarar av någonting. Visst invandrare klarar av krav. Men orsaken till att jag är emot detta system är att det är etnisk diskriminering då man bara riktar sig till en grupp. En redan utsatt grupp som blir ännu mer utsatt.

Vi har skolplikt i Sverige så personer som är uppvuxna här med krav på prestation och har haft möjlighet att lära sig det som behövs för att klara sig i arbetslivet. Att det finns en möjlighet att utan krav säga åt sin fru att hon inte skall lära sig svenska och med andra ord vara omöjlig att anställa så hon kan sitta hemma och ta emot checkar från staten resten av livet är bizzart.

Att också se ner på invandrare som männisikor något så enormt som ni gör är lustigt. Tänk er själva om ni skulle vara tvingade att fly till Iraq och kravet ni får på er från Irakiska myndigheten är att för att få fullständig försörjning givit till er så måste ni aktivt lära er språket och söka jobb. Hur fan kan ni se det som förnedrande diskriminering?

(notera att jag räknar med att förslaget inte innehåller något dumt som dansa runt midsommarstång)


Hur låter det att säga för att du ska få rätt till vissa saker krävs det att du har vissa värderingar, annars får du inget. Vad skulle vara skillnaden om man istället sa: För att få rätt till vissa saker måste du vara vit annars får du inte det? Det är väl samma saker, men bara på grund av att det handlar om något annat, inte personens hudfärg eller utseende så blir det inte rasism. Och det är väl bara vissa grupper invandrare som kommer att ställas inför dessa krav med, inte kommer det vara krav på svenskar att de måste kunna språket och värderingar. För orsaken till att man vill införa detta är ju att risker för att samhället riskerar att kollapsa, då måste väl alla grupper innefattas i detta kontraktet då alla grupper borde innebära lika stort hot mot samhället.

Vi har skolplikt.



Integrationspolitiken är katastrof på grund av att den styrs av en kulturnarcissism utan dess like. När vi säger att de ska göra på vårt sätt och deras sätt är fel. Vår kultur är den överlägsna. Och behandlar alla som inte kommer från västeuropa och nordamerika

Våran kultur är överlägsen t.ex. den somaliska, enligt de mått jag anser vara viktiga då.

Hur som helst, ge gärna exempel på hur det är fallet och vad som behöver ändras.

EkarN
2008-11-26, 21:53
Ett taffligt försök att få väljare från Sd, men sålänge någonting görs är jag glad.

D Andersson
2008-11-27, 07:56
Däremot fastnade jag på din post som jag qoutade, då våra synsätt inte kunde vara mer skilda, och jag blev nyfiken på hur du ville att samhället skulle se ut. Som jag förstår dig, så är det var man för sig själv som gäller. Hur tänker du kring tex sjukersättning och a-kassa? Ingår det i nödhjälpen?

Det är fritt fram att starta en arbetslöshets- eller sjukförsäkring. Det ska hur som helst inte vara som idag att a-kasseavgiften bara är en symbolisk del och så står staten för resterande. Samma sak när det gäller sjukförsäkringen. Det är ju inte så att pengarna idag kommer från något diffust eller odefinierbart håll.

För övrigt är det talande att ingen har något vettigt förslag på vad man ska göra åt problemen med flytktingmottagande och integration.

Tolkia
2008-11-27, 08:11
För övrigt är det talande att ingen har något vettigt förslag på vad man ska göra åt problemen med flytktingmottagande och integration.
Jag tror att det var Trance som skrev att ett dåligt förslag inte blir bra bara för att ingen har något bättre. Det håller fortfarande nu, några sidor längre fram.

Jag tror själv att det skulle bli ett utmärkt exempel på resultatlöst slöseri med skattemedel. Bortsett från de rent ideologiska/etiska svårigheterna.

D Andersson
2008-11-27, 08:53
Jag tror att det var Trance som skrev att ett dåligt förslag inte blir bra bara för att ingen har något bättre. Det håller fortfarande nu, några sidor längre fram.

Jag har inte sagt något om vad jag tycker om det aktuella förslaget. Men det är fortfarande ingen som har något annat förslag på vad man ska göra, resultatet av det är att ingenting händer.


Jag tror själv att det skulle bli ett utmärkt exempel på resultatlöst slöseri med skattemedel. Bortsett från de rent ideologiska/etiska svårigheterna.

Varför så rädd för skattefinansierade "satsningar" plötsligt, speciellt i det här sammanhanget, det är väl minst sagt osvenskt.
Och det är verkligen ingenting i jämförelse med det resultatlösa slöseri med skattemedel vårt flyktingmottagande har inneburit de senaste 20 åren.

Las
2008-11-27, 09:57
Vi har skolplikt i Sverige så personer som är uppvuxna här med krav på prestation och har haft möjlighet att lära sig det som behövs för att klara sig i arbetslivet. Att det finns en möjlighet att utan krav säga åt sin fru att hon inte skall lära sig svenska och med andra ord vara omöjlig att anställa så hon kan sitta hemma och ta emot checkar från staten resten av livet är bizzart.

Att också se ner på invandrare som männisikor något så enormt som ni gör är lustigt. Tänk er själva om ni skulle vara tvingade att fly till Iraq och kravet ni får på er från Irakiska myndigheten är att för att få fullständig försörjning givit till er så måste ni aktivt lära er språket och söka jobb. Hur fan kan ni se det som förnedrande diskriminering?

Aha är det bara handlar om ett språk och ett jobb. Så förslaget innefattar inte värderingar? Det handlar inte om man måste också tänka som det svenska samhället vill.

Förslaget innefattar att man ska ha vissa politiska värderingar, man måste leva efter normerna i svenska samhället. Det handlar inte bara om man ska lära sig ett språk och skaffa sig ett jobb. Det handlar om man vill omvandla alla som kommer hit till rena svensson. Där man inte får ha andra värderingar och tankar om hur samhället ska vara uppbyggd. Liberalismen och socialismen skulle inte funka särskild bra tillsammans, men det är svenskar som har tankar om det. Vad är det för illa med att ha personer som har olika tänk i samhället? Ska vi gå över till ett "en-partisystem"?

För att samhället ska fungera krävs det att vi börjar respektera andra människors tänk och idéer och inte tvinga alla att tänka samma. Det är det som är problemet, inte att folk har olika tänk utan att vi inte respekterar andra människor.

Det ligger problemet med det att då vill folk leva med sina egna kulturer och det gör att invandrare med vill bo på ställen där folk tänker som dem. Samma saker som svenskar också bor med andra svenskar. Det gör att folk buntas ihop på samma ställe istället för att blandar sig. Så för att få integrationen att funka måste folk blanda sig med varandra. Svenskar som invandrare.


Skolan tycker jag med är diskriminerande, och under hela mina tid under skolan har jag haft debatter med lärare om hur betygssystem tvingar mig att tänka på ett visst sätt. För att få godkänd i samhäll krävs det att jag tänker på ett visst sätt. Det handlar inte om att få folk informerade om vissa tänk utan det handlar om att folk ska vara på ett visst sätt. Hur kunna starkt förespråka demokrati och hur vi är så bra. När vi stödjer FN som styrs av diktaturer, som är så dåligt. Hur riksdagspartier pratar om att Sverige har för lite att säga till om EU. Men det är demokrati vi är ett litet land och inte ska ska ha mycket att säga till om, för demokrati är det majoriteten som bestämmer och minoriteten. Så vi förkastar demokratin i vissa sammanhang samma men vissa är det det bästa som finns tydligen.

Är Sverige en demokrati? I demokrati är det väl den största folkgruppen som ska bestämma, men den största folkgruppen, Socialdemokraterna, sitter i opposition medens landet styrs av minoriteter. Är det verkligen demokrati?

Menar du att svenska kulturen är överlägsen den somaliska? Eller vad menar du?

Vi ser inte andra människor som kommer från andra länder där man har annorlunda tänk och idéer som en tillgång. Vi ser de som en belastning. Andra tänk och idéer har faktiskt gjort bra saker för svenska samhället. Andra blanda idéer och värderingar kan vara bra för det kan leda till att samhället blir bättre.

Manta
2008-11-27, 10:06
Rant

När jag läste ditt inlägg fick jag direkt lust att lyssna på Crazy Train.


Crazy, but thats how it goes
Millions of people living as foes
Maybe its not to late
To learn how to love
And forget how to hate

Mental wounds not healing
Lifes a bitter shame
Im going off the rails on a crazy train

Tolkia
2008-11-27, 12:25
Varför så rädd för skattefinansierade "satsningar" plötsligt, speciellt i det här sammanhanget, det är väl minst sagt osvenskt.
Jag kanske är invandrare?

Osten80
2008-11-27, 12:25
Det är fritt fram att starta en arbetslöshets- eller sjukförsäkring. Det ska hur som helst inte vara som idag att a-kasseavgiften bara är en symbolisk del och så står staten för resterande. Samma sak när det gäller sjukförsäkringen. Det är ju inte så att pengarna idag kommer från något diffust eller odefinierbart håll.


Så du förespråkar ett samhälle där svaga, sjuka, och sämre ekonomiskt bemedlade kommer att få en ännu värre tillvaro?
Om du menar att arbetslöshetsförsäkring och sjukförsäkring till största delen inte längre ska bekostas av staten, utan med egna medel, hur ska de inte som inte har några medel kunna lösa sin situation, och leva ett drägligt liv?
Ska de skuffas åt sidan, och inte få vara en del av vårt samhälle?

Att pengarna inte kommer från något diffust eller odefinierbart håll förstår jag mycket väl. Mycket av pengarna kommer från skatter, som du och jag betalar.
Skatterna ser jag som både nödvändigt och självklart för att vi inte ska hamna i ett kallt och otryggt elitsamhälle där endast de starka och ekonomiskt tryggade överlever.
Ett sådant sköt dig själv och skit i andra-samhälle vill i alla fall inte jag leva i.

D Andersson
2008-11-27, 13:21
Jag kanske är invandrare?

Kanske det, men fortfarande inga förslag på hur man ska förbättra flyktingmottagandet och integrationen? Om satsningar med skattemedel är fel, vad är rätt?

Betsson1
2008-11-27, 13:39
Angående det jag skrev förut om slagsmålet i matsalen så är det i ett gymnasium och jag går i 3an

Ingen annan "svensk" på hela skolan tror jag skulle kunna få för sig något sådant.

Varför tror du inte att någon svensk skulle göra sådant? Ett gott råd: Släng dig i havet

Trance
2008-11-27, 16:08
Aha är det bara handlar om ett språk och ett jobb. Så förslaget innefattar inte värderingar? Det handlar inte om man måste också tänka som det svenska samhället vill.

Förslaget innefattar att man ska ha vissa politiska värderingar, man måste leva efter normerna i svenska samhället. Det handlar inte bara om man ska lära sig ett språk och skaffa sig ett jobb. Det handlar om man vill omvandla alla som kommer hit till rena svensson. Där man inte får ha andra värderingar och tankar om hur samhället ska vara uppbyggd. Liberalismen och socialismen skulle inte funka särskild bra tillsammans, men det är svenskar som har tankar om det. Vad är det för illa med att ha personer som har olika tänk i samhället? Ska vi gå över till ett "en-partisystem"?

Varifrån får du din information om förslaget?


För att samhället ska fungera krävs det att vi börjar respektera andra människors tänk och idéer och inte tvinga alla att tänka samma. Det är det som är problemet, inte att folk har olika tänk utan att vi inte respekterar andra människor.

Det ligger problemet med det att då vill folk leva med sina egna kulturer och det gör att invandrare med vill bo på ställen där folk tänker som dem. Samma saker som svenskar också bor med andra svenskar. Det gör att folk buntas ihop på samma ställe istället för att blandar sig. Så för att få integrationen att funka måste folk blanda sig med varandra. Svenskar som invandrare.


Ja men det kommer inte att ske om en stor grupp tillsammans bosätter sig på ett annat ställe. Det har aldrig skett och kommer aldrig att ske, inte utan uppmuntring eller tvång.

Visst kan jag riktigt se att du sjunger på Michael Jackssons We are the world och tänker att människor måste älska andra människor och om bara alla kunde ge varandra en kram så skulle allt vara bra. Men i realiteten så om jag skulle vara tvungen att fly till Iraq och det fanns en stor grupp svenskar som bodde på ett ställe där så skulle jag föredra att bo där också.


Skolan tycker jag med är diskriminerande, och under hela mina tid under skolan har jag haft debatter med lärare om hur betygssystem tvingar mig att tänka på ett visst sätt. För att få godkänd i samhäll krävs det att jag tänker på ett visst sätt. Det handlar inte om att få folk informerade om vissa tänk utan det handlar om att folk ska vara på ett visst sätt. Hur kunna starkt förespråka demokrati och hur vi är så bra. När vi stödjer FN som styrs av diktaturer, som är så dåligt. Hur riksdagspartier pratar om att Sverige har för lite att säga till om EU. Men det är demokrati vi är ett litet land och inte ska ska ha mycket att säga till om, för demokrati är det majoriteten som bestämmer och minoriteten. Så vi förkastar demokratin i vissa sammanhang samma men vissa är det det bästa som finns tydligen.

Är Sverige en demokrati? I demokrati är det väl den största folkgruppen som ska bestämma, men den största folkgruppen, Socialdemokraterna, sitter i opposition medens landet styrs av minoriteter. Är det verkligen demokrati?

Det är så trevligt att vara ett offer som det är synd om.


Menar du att svenska kulturen är överlägsen den somaliska? Eller vad menar du?

Vi ser inte andra människor som kommer från andra länder där man har annorlunda tänk och idéer som en tillgång. Vi ser de som en belastning. Andra tänk och idéer har faktiskt gjort bra saker för svenska samhället. Andra blanda idéer och värderingar kan vara bra för det kan leda till att samhället blir bättre.

Ja, om man ser till helheten så är den svenska kulturen överlägsen den somaliska. Detta säger absolut ingenting om enskilda personer eller att det inte skulle finnas något alls som skulle vara bättre i den Somaliska. Men generellt så är den svenska kulturen mycket bättre.

Hur skulle vi praktiskt ändra oss för att inte se dem som en belastning (som jag inte direkt är säker på att vi gör, vi importerar läkare i mängder t.ex.)?

Las
2008-11-27, 19:56
Varifrån får du din information om förslaget?



Ja men det kommer inte att ske om en stor grupp tillsammans bosätter sig på ett annat ställe. Det har aldrig skett och kommer aldrig att ske, inte utan uppmuntring eller tvång.

Visst kan jag riktigt se att du sjunger på Michael Jackssons We are the world och tänker att människor måste älska andra människor och om bara alla kunde ge varandra en kram så skulle allt vara bra. Men i realiteten så om jag skulle vara tvungen att fly till Iraq och det fanns en stor grupp svenskar som bodde på ett ställe där så skulle jag föredra att bo där också.



Det är så trevligt att vara ett offer som det är synd om.



Ja, om man ser till helheten så är den svenska kulturen överlägsen den somaliska. Detta säger absolut ingenting om enskilda personer eller att det inte skulle finnas något alls som skulle vara bättre i den Somaliska. Men generellt så är den svenska kulturen mycket bättre.

Hur skulle vi praktiskt ändra oss för att inte se dem som en belastning (som jag inte direkt är säker på att vi gör, vi importerar läkare i mängder t.ex.)?

Det handlar inte om människor ska älska varandra för det kommer aldrig gå utan man måste lära folk att respektera varandras tänk. Det är det som vi inte gör och det är det som är felet. Alla kan inte älska varandra så är det men man kan respektera att du tänker så och jag tänker så. Och faktiskt se att det finns mer som förenar oss än vad som skiljer sig åt. Nu ser vi alla som kommer från mellanöstern som fundamentalister hela bunten och alla länder där styrs av Koranen, och inte tänker på att vårt samhälle är samma sak. Vi styrs av Bibeln hela vårt samhälle är byggt upp av kristna värderingar. Kolla på vårt lagsystem.

Vadå offer? Det jag sa var exempel om hur ska vi kunna se till att folk har demokratis tänk när vi inte själva gör det. Folk ser ofta USA i de sammanhangen om hur de med ena handen ses som demokratins främsta försvarare men med andra störtar demokratier och sätter dit diktaturer.

Det där är rasism att se den ena gruppen överlägsen den andra. För det är väl vad rasism innebär. Folk tror att bara om man inte pratar om svarta och vita så är det inte rasistisk utan det är lika mycket rasism att titta ner på människor för deras värderingar och tro.

Vi ser läkare som kommer hit från andra länder som belastning. Vi måste lära de massvis av saker för de kan inte, de har inte gått i skolan utan de måste plugga mer. För deras utbildningar är inte likvärda den svenska. Och vi ser de som en belastning när vi tvingar oss att ge de jobb genom kvotering och inte på grund av deras kompetens.

Exdiaq
2008-11-27, 20:05
Vi styrs av Bibeln hela vårt samhälle är byggt upp av kristna värderingar. Kolla på vårt lagsystem.

Vilka av våra lagar är byggda på typiskt kristna värderingar? Sverige är 1000ggr mer sekulariserat än valfritt land i exempelvis Mellanöstern.

Trance
2008-11-27, 20:07
Det handlar inte om människor ska älska varandra för det kommer aldrig gå utan man måste lära folk att respektera varandras tänk. Det är det som vi inte gör och det är det som är felet. Alla kan inte älska varandra så är det men man kan respektera att du tänker så och jag tänker så. Och faktiskt se att det finns mer som förenar oss än vad som skiljer sig åt. Nu ser vi alla som kommer från mellanöstern som fundamentalister hela bunten och alla länder där styrs av Koranen, och inte tänker på att vårt samhälle är samma sak. Vi styrs av Bibeln hela vårt samhälle är byggt upp av kristna värderingar. Kolla på vårt lagsystem.


Nu skojar du väl? Sverige är ett av de mest sekulära länderna i världen. Nu får du mig att låta som någon "fosterlandsälskare" men det är bara för att du gör så konstiga jämförelser.

Sedan får du nog tala för dig själv. Vad du menar är att du ser de som kommer från mellanöstern som fundamentaliser. Jag är hyfsat säker på att bokstavlig tolkning av den heliga bok som är personernas preferens (om någon) är rätt sällsynt så jag gör inte det. Inte resten av Sverige heller då jag tror att det skulle vara rätt mycket större protester då och konflikter.


Vadå offer? Det jag sa var exempel om hur ska vi kunna se till att folk har demokratis tänk när vi inte själva gör det. Folk ser ofta USA i de sammanhangen om hur de med ena handen ses som demokratins främsta försvarare men med andra störtar demokratier och sätter dit diktaturer.

Världen är inte svart eller vit. News at eleven.


Det där är rasism att se den ena gruppen överlägsen den andra. För det är väl vad rasism innebär. Folk tror att bara om man inte pratar om svarta och vita så är det inte rasistisk utan det är lika mycket rasism att titta ner på människor för deras värderingar och tro.

Jag sade inte att jag som svensk var överlägsen en somalier. Om vi gör det enklare för dig; Jag tycker den svenska kulturen och de dominerande värderingar som existerar nu är överlägsen den kultur och de värderingar som dominerade delar av nazi-tyskland 1939, KKK-södern i USA eller den extremt våldsamma mongol-kultur som existerade för typ 800(?) år sedan.

Anser du att jag har fel?


Vi ser läkare som kommer hit från andra länder som belastning. Vi måste lära de massvis av saker för de kan inte, de har inte gått i skolan utan de måste plugga mer. För deras utbildningar är inte likvärda den svenska. Och vi ser de som en belastning när vi tvingar oss att ge de jobb genom kvotering och inte på grund av deras kompetens.

Nej det gör vi inte, man försöker rekrytera läkare aktivt och desperat då det är stor brist. Sedan att de måste lära sig språket bra är en självklarhet då det är väldigt viktigt i deras yrke, men de ses knappast som en belastning för det.

Kanske dags att titta på hur verkligheten ser ut?

Röda_Lacket
2008-11-27, 21:42
Det där är rasism att se den ena gruppen överlägsen den andra. För det är väl vad rasism innebär. Folk tror att bara om man inte pratar om svarta och vita så är det inte rasistisk utan det är lika mycket rasism att titta ner på människor för deras värderingar och tro.


Ja rasism är ju ett jättebra subjektivt ord ska du kalla mig rasist nu för att jag säger att afrikaner är överlägsna vita på att springa. Det är sådana här "ord" som förstör debatten om invandringen och gör det omöjligt att ens diskutera problemen. Personer som tror dom har ensamrätt att styra och ställa för alla andra hur dom ska tänka och när folk inte håller med dom ska man kalla dom rasister.

Las
2008-11-27, 23:16
Nu skojar du väl? Sverige är ett av de mest sekulära länderna i världen. Nu får du mig att låta som någon "fosterlandsälskare" men det är bara för att du gör så konstiga jämförelser.

Sedan får du nog tala för dig själv. Vad du menar är att du ser de som kommer från mellanöstern som fundamentaliser. Jag är hyfsat säker på att bokstavlig tolkning av den heliga bok som är personernas preferens (om någon) är rätt sällsynt så jag gör inte det. Inte resten av Sverige heller då jag tror att det skulle vara rätt mycket större protester då och konflikter.

Världen är inte svart eller vit. News at eleven.

Jag sade inte att jag som svensk var överlägsen en somalier. Om vi gör det enklare för dig; Jag tycker den svenska kulturen och de dominerande värderingar som existerar nu är överlägsen den kultur och de värderingar som dominerade delar av nazi-tyskland 1939, KKK-södern i USA eller den extremt våldsamma mongol-kultur som existerade för typ 800(?) år sedan.

Anser du att jag har fel?



Nej det gör vi inte, man försöker rekrytera läkare aktivt och desperat då det är stor brist. Sedan att de måste lära sig språket bra är en självklarhet då det är väldigt viktigt i deras yrke, men de ses knappast som en belastning för det.

Kanske dags att titta på hur verkligheten ser ut?

Vi är sekundära i bemärkelsen att svenskar inte tror på gud, men vårt samhälle byggs fortfarande av kristna värderingar. Vadå typiska kristna värderingarna? Värderingarna har sin grund i kristna värderingar och därför blir värderingar kristna. Enda skillnaden är att det är inte prästen som säger värderingar, och då blir de helt plötsligt inte kristna. Ja upplysningsfilosoferna rev ner några och sekulariserade samhället. Och tog bort flera kristna lagar men det finns fortfarande kristna. Vi ser det som självklarheter nu men i grunden är det just kristna värderingar.

Fel ord val av mig att använda vi, som ledde till feltolkning. Bättre att säga stor del av västvärldens befolkning eller vi i västvärlden anser att mellanösters befolkning är fundamentalister. Då menade jag som ett övergripande grepp om hur vi, alltså västvärlden befolkning, ser mellanöstern och inte hur jag eller du ser på religionens roll i mellanöstern. Kolla bara på programmet Debatt när de tog upp om Halal-tv och Hamilton. Och se på debatten där får du bättre bild av om jag menar. Det tar bättre upp det.

Nej du sa svenska kulturen var överlägsen den somaliska. Vad är skillnaden? Enda skillnaden är att du pratar om grupper istället för individer. Du måste väl tycka du är överlägsen rent kulturellt över den somaliska, för de tär väl det du sa.

Rasism är när man ser andra raser som underlägsna och sin egen överlägsen. Vad är skillnaden mot vad du säger. Du byter ordet ras mot kultur. Om jag istället skulle säga: Den vita rasen är överlägsen den svarta. Skulle folk reagera kraftigare men när man talar om kulturer kan det tydligen inte bli rasism.

Ni anser tydligen att jag vill döda diskussionen bara genom att använda ordet rasism, men jag anser faktiskt det är som pratas nu. Man kan prata om vissa kulturer och raser, (ja, faktiskt jag anser att det finns människoraser, men det kan bli annan diskussion) är bättre på vissa saker, som att springa t.ex. Men nu pratar ni om att den andra är överlägsen den andra då blir det helt annan sak enligt mig.

Ja, jag ser inte den svenska kulturen överlägsen. Jag ser ingenting vi har gjort som gör oss bättre. Säg vad har vi gjort som är överlägsen den somaliska?

Varför måste vi tvinga folk att anställa invandrare genom kvotering? Om de inte är någon belastning utan bara är en tillgång.

Exdiaq
2008-11-27, 23:23
Vi är sekundära i bemärkelsen att svenskar inte tror på gud, men vårt samhälle byggs fortfarande av kristna värderingar. Vadå typiska kristna värderingarna? Värderingarna har sin grund i kristna värderingar och därför blir värderingar kristna. Enda skillnaden är att det är inte prästen som säger värderingar, och då blir de helt plötsligt inte kristna. Ja upplysningsfilosoferna rev ner några och sekulariserade samhället. Och tog bort flera kristna lagar men det finns fortfarande kristna. Vi ser det som självklarheter nu men i grunden är det just kristna värderingar.



Vad är det för värderingar och lagar du tänker på egentligen? De tio budorden eller?

Hemi
2008-11-27, 23:33
Vad är det för värderingar och lagar du tänker på egentligen? De tio budorden eller?

Har inte läst allt Las skriver och Sverige är sekulariserat, visst, men ett par milenniums religion sätter sina spår, konstigt vore annars, tror det är så han menar.

Baan
2008-11-27, 23:40
Vad är det för värderingar och lagar du tänker på egentligen? De tio budorden eller?

Hur tror du man fastställde många lagar historiskt? Eftersom religionen varit stark i många år historiskt är det nog den som mest bidragit. Vidare har vi varit sekulära historiskt en väldigt kort tid jämfört med hur länge kyrkan varit viktig för oss. Sedan kan motivera många lagar idag att majoriteten vill ha dom och tycker dom är vettiga. En hel del dumheter har säkerligen filtrerats, det andra forceras väl inte om det finns kvar.

Trance
2008-11-27, 23:50
Vi är sekundära i bemärkelsen att svenskar inte tror på gud, men vårt samhälle byggs fortfarande av kristna värderingar. Vadå typiska kristna värderingarna? Värderingarna har sin grund i kristna värderingar och därför blir värderingar kristna. Enda skillnaden är att det är inte prästen som säger värderingar, och då blir de helt plötsligt inte kristna. Ja upplysningsfilosoferna rev ner några och sekulariserade samhället. Och tog bort flera kristna lagar men det finns fortfarande kristna. Vi ser det som självklarheter nu men i grunden är det just kristna värderingar.

Ursprunget till lagarna är irrelevant, det som spelar någon roll vad de är för något och hur de relaterar till mina personliga värderingar. Att mörda är fel oavsett om det kommer från en sekulär humanistisk källa, Mohammed eller Toran.

Motiveringen däremot är det viktigare att den stämmer överrens med vad jag anser också, men vi har rätt få för att Gud säger så i våra lagböcker. Som tur är.


Fel ord val av mig att använda vi, som ledde till feltolkning. Bättre att säga stor del av västvärldens befolkning eller vi i västvärlden anser att mellanösters befolkning är fundamentalister. Då menade jag som ett övergripande grepp om hur vi, alltså västvärlden befolkning, ser mellanöstern och inte hur jag eller du ser på religionens roll i mellanöstern. Kolla bara på programmet Debatt när de tog upp om Halal-tv och Hamilton. Och se på debatten där får du bättre bild av om jag menar. Det tar bättre upp det.

Jag tittar inte på dålig tv och får inte majoriteten av min information om mellanöstern från sensationalistiska källor. Men visst har konflikterna mellan väst och mellanöstern skapat en negativ syn på dem generellt.


Nej du sa svenska kulturen var överlägsen den somaliska. Vad är skillnaden? Enda skillnaden är att du pratar om grupper istället för individer. Du måste väl tycka du är överlägsen rent kulturellt över den somaliska, för de tär väl det du sa.

Rasism är när man ser andra raser som underlägsna och sin egen överlägsen. Vad är skillnaden mot vad du säger. Du byter ordet ras mot kultur. Om jag istället skulle säga: Den vita rasen är överlägsen den svarta. Skulle folk reagera kraftigare men när man talar om kulturer kan det tydligen inte bli rasism.

Jag gillar att vi anser att kvinnlig omskärelse är något negativt. Jag tycker det är trevligt att frihet värderas högre än religion eller för den delen så gillar jag även att man är fri att välja religion. Jag tycker det är bra att vi sätter lite tilltro till religiösa ledare. Jag tycker det är trevligt att vi tycker att kvinnor skall ha samma rättigheter som män.

Dessa åsikter är självklart inget som alla i Sverige har eller ingen i Somalia har. En del är till och med rätt heta potatisar där nere men en generaliserad kultur/värderingar kan man nog ändå peka ut med lite vilja.

Detta säger inget om mig som person eller om en somalier som person. Men om en svensk tycker, "ja det är helt ok att omskära små flickor" (jag är emot det för pojkar också, men det är en annan sak) så tycker jag att den personen har fel. Om en Somalier tycker det så tycker jag den personen har fel. Om det är en stor del av en kultur så tycker jag det är fel.

Det är inte mer komplicerat än så och jag ser att du försöker trycka in det i rasism-mallen stenhårt och mår du bättre så får du väl kalla mig det. Ett annat rasistisk uttalande är att jag tycker de nazistiska värderingarna är underlägsna de humanistiska om människors lika värde.


Ni anser tydligen att jag vill döda diskussionen bara genom att använda ordet rasism, men jag anser faktiskt det är som pratas nu. Man kan prata om vissa kulturer och raser, (ja, faktiskt jag anser att det finns människoraser, men det kan bli annan diskussion) är bättre på vissa saker, som att springa t.ex. Men nu pratar ni om att den andra är överlägsen den andra då blir det helt annan sak enligt mig.

Jag anser ironiskt nog att det inte finns grund för biologiska raser (även fast det verkar gå lite fram och tillbaka i forskningen).


Ja, jag ser inte den svenska kulturen överlägsen. Jag ser ingenting vi har gjort som gör oss bättre. Säg vad har vi gjort som är överlägsen den somaliska?

Varför måste vi tvinga folk att anställa invandrare genom kvotering? Om de inte är någon belastning utan bara är en tillgång.

Jag gav lite exempel på vad som är bättre i den svenska kulturen längre upp.

Gör vi? Nämn lite exempel på när vi tvingar folk att anställa invandrare.

130kg finsk sisu
2008-11-28, 08:52
Nu kommer jag att hängas av Trance m.fl men detta är min raka åsikt:
Sverige måste vara det enda landet i världen där ett dylikt kontrakt väcker så mycket känslor och debatt. Jag vet att åtminstone att invandrarna jag känner i Finland(främst bosnier) tycker det är självklart att man så att säga skall bli "finne".
Varför så mycket känslor i denna rätt självklara sak?

skaparn
2008-11-28, 09:06
Nu kommer jag att hängas av Trance m.fl men detta är min raka åsikt:
Sverige måste vara det enda landet i världen där ett dylikt kontrakt väcker så mycket känslor och debatt. Jag vet att åtminstone att invandrarna jag känner i Finland(främst bosnier) tycker det är självklart att man så att säga skall bli "finne".
Varför så mycket känslor i denna rätt självklara sak?

Min dröm är att bli amerikan.

D Andersson
2008-11-28, 09:09
Nu kommer jag att hängas av Trance m.fl men detta är min raka åsikt:
Sverige måste vara det enda landet i världen där ett dylikt kontrakt väcker så mycket känslor och debatt. Jag vet att åtminstone att invandrarna jag känner i Finland(främst bosnier) tycker det är självklart att man så att säga skall bli "finne".
Varför så mycket känslor i denna rätt självklara sak?

Det är det jag har försökt få fram av pk-maffian här i tre dagar nu. Jag sa tidigare att det finns två alternativ. Men det finns även ett tredje, nämligen det du är inne på - vi kan kalla det folkhems- eller välfärdsstatsalternativet, integration i form av total assimilation, staten ser till att alla som kommer hit blir helt svenska. Med den mängd flyktingar vi tagit emot innefattar det kontraktsskrivning, språkkrav, tvångsutplacering, inkvotering samt utvisning om man inte sköter sig eller har blivit svensk inom uppsatta tidsramar.

miss_incorrigible
2008-11-28, 09:19
Varför så mycket känslor i denna rätt självklara sak?

Det är självklart för några bosnier i Finland.

miss_incorrigible
2008-11-28, 09:22
Det är det jag har försökt få fram av pk-maffian här i tre dagar nu. Jag sa tidigare att det finns två alternativ. Men det finns även ett tredje, nämligen det du är inne på - vi kan kalla det folkhems- eller välfärdsstatsalternativet, integration i form av total assimilation, staten ser till att alla som kommer hit blir helt svenska. Med den mängd flyktingar vi tagit emot innefattar det kontraktsskrivning, språkkrav, tvångsutplacering, inkvotering samt utvisning om man inte sköter sig eller har blivit svensk inom uppsatta tidsramar.

We are SWEBORG. "Resistance is futile. Your culture will adapt to service ours. We will add your biological and technological distinctiveness to our own."

130kg finsk sisu
2008-11-28, 09:34
Jag förespråkar inte någon total assimilation. Var och en bör få ha sin egen kultur.
MEN det behövs nån sorts linje som styr samhället och detta är lagboken och den bör följas oavsett om man finne, finlandssvensk, bosnier, kurd eller rent av en jawaman.
Dessutom är det ju t.ex totalt trams att man skall börja hålla lovdagar för andra högtider än de traditionella. Eller?

130kg finsk sisu
2008-11-28, 09:41
Integration och invandring är en mycket svår fråga. Man blir lätt stämplad som rasist eller kommunist i denna debatt. :)
Varje människa har rätt till ett drägligt liv och att utöva sin kultur i en demokrati. Det tror jag alla är överens om. Och det bör vara grunden då man lägger upp invandrarpolitik.
Men jag tror det är lika viktigt att en invandrare vet och känner till ursprungsbefolkningens historia, arv och språk och FRAMFÖRALLT vet att ursprungsbefolkningen har en identitet och en stolthet att vara t.ex svenskar. Då tror jag att integrationen skulle gå mycket mycket bättre. Vad tycker ni?

Khyron_
2008-11-28, 09:57
text

Klart att allt du skriver är vettigt men många här i Sverige har blivit så hjärntvättade att de inte kan tänka...
Men vissa politiker börjar att vakna upp i svea tex så vill ett kommunalråd i Landskorna att Nationella insatsstyrkan ska komma och ta hand om den galopperade kriminaliteten bland vissa etniska grupper.
http://www.skanskan.se/article/20081127/NYHETER/103035590/1057/*/LANDSKRONA-/kommunalrad-vill-ha-insatsstyrkan-till-landskrona
Tidigare var det bara SD som vågade påpeka detta..

130kg finsk sisu
2008-11-28, 10:12
Är inte så säker Khyron att du tolkat mitt inlägg rätt. Visst är den ökande kriminaliteten en frukt av okontrollerad invandring MEN patrask som rånar och slår kommer alltid att finnas.
Mina inlägg var inriktad på invandring i stort och hur man kunde göra det lättare att integrera människor i norden!

D Andersson
2008-11-28, 10:25
MEN det behövs nån sorts linje som styr samhället och detta är lagboken och den bör följas oavsett om man finne, finlandssvensk, bosnier, kurd eller rent av en jawaman.
Dessutom är det ju t.ex totalt trams att man skall börja hålla lovdagar för andra högtider än de traditionella. Eller?

I Sverige ska svensk lag gälla, liksom svenska seder och värdegrund. Det innebär t.ex. att man hälsar genom att ta i hand och se motparten i ögonen. Jag tycker exempelvis det är fel att svensk polis får bära turban i tjänsen numera.

Och självklart är det traditionellt svenska lovdagar som gäller i Sverige, något annat vore omöjligt.


Integration och invandring är en mycket svår fråga. Man blir lätt stämplad som rasist eller kommunist i denna debatt. :)
Varje människa har rätt till ett drägligt liv och att utöva sin kultur i en demokrati. Det tror jag alla är överens om. Och det bör vara grunden då man lägger upp invandrarpolitik.

Men om att utöva sin kultur innebär tvångsgifte, månggifte, könsstympning, olika former av kvinnoförtryck, hedersvåld, barnmisshandel m.m. är kulturen inte förenlig med svensk lag. Då ska man rätta sig efter svensk lag, annars har man inte i landet att göra.


Men jag tror det är lika viktigt att en invandrare vet och känner till ursprungsbefolkningens historia, arv och språk och FRAMFÖRALLT vet att ursprungsbefolkningen har en identitet och en stolthet att vara t.ex svenskar. Då tror jag att integrationen skulle gå mycket mycket bättre. Vad tycker ni?

Ja, det ska ses ett privillegium att få svenskt medborgarskap, inte en rättighet.

Bra att du kommer med förslag förresten, har varit tunt med det.

z_bumbi
2008-11-28, 10:46
Men jag tror det är lika viktigt att en invandrare vet och känner till ursprungsbefolkningens historia, arv och språk och FRAMFÖRALLT vet att ursprungsbefolkningen har en identitet och en stolthet att vara t.ex svenskar. Då tror jag att integrationen skulle gå mycket mycket bättre. Vad tycker ni?

Då uppstår återigen problemet med förslaget som det ser ut i den stumpade form som det har presenterats. Hur ska man skriva på att man ska följa svensk lag om man dessutom inför ett krav på kunskaper i svenska.
Det är en öppen fråga så alla får gärna svara.

Las
2008-11-28, 10:54
Ursprunget till lagarna är irrelevant, det som spelar någon roll vad de är för något och hur de relaterar till mina personliga värderingar. Att mörda är fel oavsett om det kommer från en sekulär humanistisk källa, Mohammed eller Toran.

Motiveringen däremot är det viktigare att den stämmer överrens med vad jag anser också, men vi har rätt få för att Gud säger så i våra lagböcker. Som tur är.

Jag tittar inte på dålig tv och får inte majoriteten av min information om mellanöstern från sensationalistiska källor. Men visst har konflikterna mellan väst och mellanöstern skapat en negativ syn på dem generellt.


Jag gillar att vi anser att kvinnlig omskärelse är något negativt. Jag tycker det är trevligt att frihet värderas högre än religion eller för den delen så gillar jag även att man är fri att välja religion. Jag tycker det är bra att vi sätter lite tilltro till religiösa ledare. Jag tycker det är trevligt att vi tycker att kvinnor skall ha samma rättigheter som män.

Dessa åsikter är självklart inget som alla i Sverige har eller ingen i Somalia har. En del är till och med rätt heta potatisar där nere men en generaliserad kultur/värderingar kan man nog ändå peka ut med lite vilja.

Detta säger inget om mig som person eller om en somalier som person. Men om en svensk tycker, "ja det är helt ok att omskära små flickor" (jag är emot det för pojkar också, men det är en annan sak) så tycker jag att den personen har fel. Om en Somalier tycker det så tycker jag den personen har fel. Om det är en stor del av en kultur så tycker jag det är fel.

Det är inte mer komplicerat än så och jag ser att du försöker trycka in det i rasism-mallen stenhårt och mår du bättre så får du väl kalla mig det. Ett annat rasistisk uttalande är att jag tycker de nazistiska värderingarna är underlägsna de humanistiska om människors lika värde.

Jag anser ironiskt nog att det inte finns grund för biologiska raser (även fast det verkar gå lite fram och tillbaka i forskningen).

Jag gav lite exempel på vad som är bättre i den svenska kulturen längre upp.

Gör vi? Nämn lite exempel på när vi tvingar folk att anställa invandrare.

Jo, det är väl relevant om vi ska ta upp religionen i fråga gällande värderingar. Värderingar så måste det komma upp vad vi får våra värderingar ifrån. Då är inte ursprunget irrelevant.

Nej, jag mår inte bättre av att kalla dig rasist. Orsaken till att jag kallar dig det är för att det du nu förespråkar är rasistiskt och därför tycker jag att man faktiskt måste säga det. För just nu lever du i en drömvärld där du tycker det inte är rasistiskt att lägga vår kultur överlägsen den somaliska.Vad skulle hända om vi ändrade det till en diskussion om vita respektive svarta? Om vi skulle prata om den vita rasen överlägsen den svarta. Då skulle det inte vara lika konstigt att kalla personen för rasist. Du skulle nog med kalla den rasist. För då är personen rasist om han har sådana värderingar, och det enda skillnaden mellan den personen säger och vad du håller på och säger är att du har bytt ordet ras mot kultur.

Debatt hänvisade jag till bara i hur man kan se hur vi i västvärlden föraktar mellanösterns befolkning. Jag hänvisar inte Debatt som en källa i sådan bemärkelse att de gör något vettigt utan bara för att du kan se hur folk diskriminerar mellanöstern befolkningen. Att ens sådan debatt kommer upp är bara en ursäkt för att kasta mer skit på mellanöstern.

Exempel är när Göran Persson gav Ibrahim Baylan skolminister rollen. När han säger att han inte bara valde han för han är invandrare.

Rimmon
2008-11-28, 11:02
Nej, jag mår inte bättre av att kalla dig rasist. Orsaken till att jag kallar dig det är för att det du nu förespråkar är rasistiskt och därför tycker jag att man faktiskt måste säga det. För just nu lever du i en drömvärld där du tycker det inte är rasistiskt att lägga vår kultur överlägsen den somaliska.Vad skulle hända om vi ändrade det till en diskussion om vita respektive svarta? Om vi skulle prata om den vita rasen överlägsen den svarta. Då skulle det inte vara lika konstigt att kalla personen för rasist. Du skulle nog med kalla den rasist. För då är personen rasist om han har sådana värderingar, och det enda skillnaden mellan den personen säger och vad du håller på och säger är att du har bytt ordet ras mot kultur.

Jag (läs svenskar) är inte överlägsna mörkhyade, våran kultur är dock överlägsen en kultur där könsstympning av unga flickor är acceptabelt.
Att inte våga säga att vi har kommit längre som ett samhälle är att blunda för verkligheten. Att säga att vi gjort det för att vi är vita är dock rasism, men det är det ingen som säger.

Trance
2008-11-28, 11:11
Nej, jag mår inte bättre av att kalla dig rasist. Orsaken till att jag kallar dig det är för att det du nu förespråkar är rasistiskt och därför tycker jag att man faktiskt måste säga det. För just nu lever du i en drömvärld där du tycker det inte är rasistiskt att lägga vår kultur överlägsen den somaliska.Vad skulle hända om vi ändrade det till en diskussion om vita respektive svarta? Om vi skulle prata om den vita rasen överlägsen den svarta. Då skulle det inte vara lika konstigt att kalla personen för rasist. Du skulle nog med kalla den rasist. För då är personen rasist om han har sådana värderingar, och det enda skillnaden mellan den personen säger och vad du håller på och säger är att du har bytt ordet ras mot kultur.

Har du tänkt på om man byter ut ordet ras mot pizza så är det inte längre rasistiskt. Man kan utan problem säga att man anser att en kebabpizza är bättre än en quattro stagioni. Så du ser att du inte kan byta ut ord lite hur som helst utan att meningen förändras.

Du svarade inte heller på de sakerna jag tog upp utan gick direkt till din rasism-mall som du övat in. Är de sakerna bra? Är det ok att i en kultur så ses kvinnor som sämre än män?


Debatt hänvisade jag till bara i hur man kan se hur vi i västvärlden föraktar mellanösterns befolkning. Jag hänvisar inte Debatt som en källa i sådan bemärkelse att de gör något vettigt utan bara för att du kan se hur folk diskriminerar mellanöstern befolkningen. Att ens sådan debatt kommer upp är bara en ursäkt för att kasta mer skit på mellanöstern.

Nu hänvisar du till en debatt mellan några personer på tv och generaliserar deras åsikter till hela västvärlden. Det var ett intressant drag. För övrigt så är väl mellanöstern alltid aktuell, speciellt med ökad radikalism och konflikter i området. Vilket de senaste dagarnas händelser också visar.


Exempel är när Göran Persson gav Ibrahim Baylan skolminister rollen. När han säger att han inte bara valde han för han är invandrare.

Det var ett fruktansvärt dåligt exempel. Jag vill ha exempel på lagstadgad kvotering där arbetsgivare tvingas att anställa invandrare, så som du säger sker.

D Andersson
2008-11-28, 11:38
Debatt hänvisade jag till bara i hur man kan se hur vi i västvärlden föraktar mellanösterns befolkning. Jag hänvisar inte Debatt som en källa i sådan bemärkelse att de gör något vettigt utan bara för att du kan se hur folk diskriminerar mellanöstern befolkningen. Att ens sådan debatt kommer upp är bara en ursäkt för att kasta mer skit på mellanöstern.


Det är inget kontroversiellt eller rasistiskt med att säga att arabvärlden är världens överlägset mest efterblivna region, mänskliga fri- och rättigheter lyser med sin frånvaro, analfabetismen är utbredd (närmare 50%) och det folk i allmänhet läser och får lära sig är mestadels hatpropaganda, ungefär hälften av ungdomarna vill flytta därifrån. Allt detta och betydligt mer om hur efterbliven arabvärlden och dess kultur är har man kunnat läsa åtminstånde de senaste 6-7 åren i UNDPs rapport om mänsklig utveckling (smaka lite på det begreppet) i arabvärlden. Frågan är om det inte vore lämpligt att lägga till "avsaknad av" i raportens namn.

Kokar det över nu?

http://www.undp.se/assets/Human-development-reports/ArabHDR2005ENcomplete.pdf

Las
2008-11-28, 13:51
Har du tänkt på om man byter ut ordet ras mot pizza så är det inte längre rasistiskt. Man kan utan problem säga att man anser att en kebabpizza är bättre än en quattro stagioni. Så du ser att du inte kan byta ut ord lite hur som helst utan att meningen förändras.

Du svarade inte heller på de sakerna jag tog upp utan gick direkt till din rasism-mall som du övat in. Är de sakerna bra? Är det ok att i en kultur så ses kvinnor som sämre än män?

Nu hänvisar du till en debatt mellan några personer på tv och generaliserar deras åsikter till hela västvärlden. Det var ett intressant drag. För övrigt så är väl mellanöstern alltid aktuell, speciellt med ökad radikalism och konflikter i området. Vilket de senaste dagarnas händelser också visar.

Det var ett fruktansvärt dåligt exempel. Jag vill ha exempel på lagstadgad kvotering där arbetsgivare tvingas att anställa invandrare, så som du säger sker.

Nu handlar det inte om att byta ord så som att säga att vissa maträtter är överlägsna den andra. Ras och kultur har många gånger förankring i varandra och därför är det inte något stort att byta kulturen. Vad innebär det med antisemitism? Där handlar det med bara om en kultur inga raser eller så, utan bara om judar. Judar är ingen ras det är en folkgrupp (en kultur). Samma sak är det handlar inte om rasen för muslimer är inte en ras utan en folkgrupp, som judar, och nu säger du samma sak som skulle kallas som antisemitiskt om det inte hade handlat om somalier. Fel ord att använda rasism då när det nu inte handlar om ras utan handlar om kultur. Kanske säga att det du förespråkare är kulturell rasism. Där det inte är rasen som bestämmer utan kulturen.

Jag hänvisade till ett exempel om hur debatten i västvärlden är. Eller brukar inte debatten låta exakt lika. Om ni kollar på debatten så ser ni nog att era åsikter är ganska lika, och i sådana här debatter kommer samma saker upp om islam m.m. Eller brukar inte samma argument komma upp i debatter?

Jag har inte någon gång kommenterat gällande om jag personligen tycker om Islams åsikter eller en del åsikter som finns i mellanöstern. Eller rättare sagt vissa personer tolkningar av Koranens budskap. Så jag kan inte förstå hur ni kan få det att jag är positivt inställd till den. Jag kan hålla med om att vissa saker inte är så bra. Samma sak tycker jag om vissa saker vi i västvärlden håller på med. Vi håller också på att förtrycker kvinnor. Kvinnor får inte samma lön, kvinnor har inte lika mycket positioner i svenskt näringsliv. Det är sådana problem man måste ta tag i. Men hur ska vi göra med alla svenskar som också förtrycker kvinnor ska vi kasta ut dem? Eller hur ska vi göra det?

Vi ska inte begränsa diskussionen gällande islam, utan ta upp västvärldens och kristna. Och alla konservativa krafter i samhället som förespråkar ett föråldrad synsätt. Vi ska stoppa sådana saker som svenska kyrkan med gör som arbetar i skyddad verkstad.

Det är ett lagbrott att göra vissa saker och lagar ska följas så om de bryter mot lagen så ska de självklart straffas, men då ska de straffas rättvist och straffas på samma sätt som vi skulle straffa en svensk inte olika på grund av vem han är. Om han är invandrare eller inte? Men detta gör inte detta kontraktet och det gör att rättssäkerheten försvinner då vi ska börja straffa folk på olika grunder. Frågan handlar om ett kontrakt som diskriminerar folkgrupper. Jag hänvisar till tidigare inlägg från mig där ingen av er har svarat på:

"Vad jag har läst i tråden och även artiklarna så vill man ta bort flera av värderingarna som du nämner ska vara grundläggande i det svenska samhället. För det är väl vad kontraktet innebär. Att man ska stoppa den enskilda personen ha egna värderingar, han får bara ha vad som är staten godkända värderingar. Och stora grupper infödda svenskar som har inte svenska värderingar är väl lika stort hot mot svenska samhället som om de skulle vara invandrare. Därför kan man ju inte låta det hände utan då måste man kontrollera alla grupper i svenska samhället. Och där försvinner ju yttrandefrihet då alla bara får ha godkända värderingar.

Sedan försvinner jämställdhet när kontrakt kategoriserar människor och bestämmer vilka grupper som ska ha rätt till vad. För nu ska ju inte alla grupper i samhället ha samma rättigheter för invandrare och svenskar ska ju ha olika rättigheter enligt detta kontrakt och ha olika skyldigheter. Eller ska man tvinga infödda svenskar med skriva på kontrakt, kanske t.o.m. ska införa nationellt prov i svenskhet. Kontrakt är i sin grund rasistisk, för nu vill man stoppa alla människor som har annat tänk eller annan tro att komma in till landet. Och om de är i landet så ska man ta bort alla förmåner för dem. Det är väl rasistisk? Och känner du inte igen de tankarna och idéerna från tidigare samhällen. Tänk noga."

Det är det som denna debatten ska handla om. Hur ska vi kunna ha ett kontrakt som säger att vissa värderingar ska gälla när vi med samma kontrakt tar bort dessa värderingar?

Rimmon
2008-11-28, 13:57
Samma sak tycker jag om vissa saker vi i västvärlden håller på med. Vi håller också på att förtrycker kvinnor. Kvinnor får inte samma lön, kvinnor har inte lika mycket positioner i svenskt näringsliv

Nu tycker jag du är kultur-rasistisk mot västvärldens kultur.

Exdiaq
2008-11-28, 14:24
Nu tycker jag du är kultur-rasistisk mot västvärldens kultur.



Bra inlägg! :thumbup:

Trance
2008-11-28, 14:27
Det jag gör är att värderar grupperingar efter deras åsikter och beteenden samt anser att vissa åsikter är bättre än andra, t.ex. jag tycker nazister har sämre värderingar än humanistiska värderingar om lika värde, som jag sade innan.

Jag tycker också att kulturer/värderingar kan röra sig framåt och att samhällen kan förbättras på andra sätt än rena teknologiska förbättringar. Sverige är bättre idag än för 100 år sedan, inte bara för att vi har mobiltelefoner och bättre sjukvård utan våran kultur/värderingar har även gått framåt och vi tillåter t.ex. kvinnor att rösta i våra demokratiska val. En klar förbättring. Nu, om man som jag anser att kulturer/värderingar kan röra sig framåt så bör man också kunna använda detta mått att jämföra olika kulturer med varandra.

Du gör också misstaget att tro att jag pratar om somalier, det gör jag inte. Jag pratar om den dominerande kultur och de dominerande värderingar som existerar i Somalia. Det är ingen exakt grupp och som jag sade innan så finns det ingen garanti att någon från Somalia ens har någon av de värderingarna eller att man som svensk saknar dem.

Du vill dela in världen i exakta grupper. En person tillhör ras X, kultur Y och alla är lika mycket värda och alla är lika bra. Jag anser att det inte går utan grupperingar av människor på vissa platser, ofta inom samma land av naturliga själ, får över längre tid utan större rörlighet liknande värderingar/kultur/religion och att dessa dominerande värderingar ser olika ut på olika ställen. Men du kan aldrig peka på någon som du inte känner och säga något om den personen mer än beskriva personens utseende, oavsett vilket område i världen personen kommer ifrån.

Den stenhårda vilja som verkar finnas att acceptera orättvisor i kulturens eller religionens namn är något jag inte köper. 5-åriga tjejer blir könsstympade väldigt ofta i Somalia, det är FEL. Det är mer FEL än att det inte finns tillräckligt med kvinnor i någon styrelse i Sverige. Jag tycker det är att totalt strunta i de människor som faktiskt faller offer för detta när man blundar och försöker vifta bort det med att alla kulturer är lika mycket värda.

Det är bullshit, en liten somalisk flicka som blir opererad i något smutsigt tält lider lika mycket som om det skulle ske på en söt svensk flicka. Det är dags att vägra acceptera sådant som kulturella företeelser och försöka vifta bort det med att svenska kyrkan protesterar minsann ibland mot kvinnliga präster. Det är inte ens på samma plan.

Exdiaq
2008-11-28, 14:30
Vi håller också på att förtrycker kvinnor. Kvinnor får inte samma lön, kvinnor har inte lika mycket positioner i svenskt näringsliv. Det är sådana problem man måste ta tag i. Men hur ska vi göra med alla svenskar som också förtrycker kvinnor ska vi kasta ut dem? Eller hur ska vi göra det?


Nej, vi förtrycker inte kvinnor.. Det är feminist-rörelsen som blåst upp det till oerhörda proportioner. Men det är inte det tråden handlar om så ska inte skriva mer om det.

I alla dina inlägg får jag en känsla av att du försöker jämställa Sverige med exempelvis Somalia genom "Ja, men titta vad vi gör, vi är inte mycket bättre.."-argument, vilket är helt befängt. Jag tror inte heller du riktigt har förstått vad Trance menar när han säger att den somaliska kulturen är underlägsen den svenska. Det, eller så spelar du bara dum.

Miiix
2008-11-28, 17:05
Schlingmann i AB:

"Hej, jag tycker absolut inte att människor som kommer till Sverige ska ge upp sina värderingar. Sverige blir rikare av att människor från olika kulturer möts. Däremot är det viktigt att tydliggöra vilka rättigheter och skyldigheter som gäller i Sverige. Det handlar exemeplvis om jämställdhet; att Sverige är ett land där kvinnor också ska ges möjlighet till utbildning och arbete."

En självklarhet om du frågar mig.

Tricklev
2008-11-28, 17:11
Jag är lite inne på Las sida, inte att alla är rasister, men visst är det rätt skenheligt att värdera just sin egna kultur finare än alla andras, detta är dock något som mer eller mindre alla kulturer har gjort. Japanerna såg sig finare än andra, västvärlden ser ner på mellanöstern, mellanöstern ser ner på västvärldens Gudsbrist.

Om vi nu ska sprida lite fördomar, men att gå så långt att man jämför kvinnlig omskärelse med att det inte är 50/50 män/kvinnor på högavlönade arbeten är att spotta i ansiktet på alla dom stackars kvinnor som dagligen utsätts för diverse övergrepp, som tyvärr sker i dom mindre framgångsrika samhällen. Detta går inte att blunda för med allakulturerärfinaolikavärda-skygglapparna som är så populära i vissa kretsar.

Black Star Abyss
2008-11-28, 17:39
Det är inget kontroversiellt eller rasistiskt med att säga att arabvärlden är världens överlägset mest efterblivna region, mänskliga fri- och rättigheter lyser med sin frånvaro, analfabetismen är utbredd (närmare 50%) och det folk i allmänhet läser och får lära sig är mestadels hatpropaganda, ungefär hälften av ungdomarna vill flytta därifrån. Allt detta och betydligt mer om hur efterbliven arabvärlden och dess kultur är har man kunnat läsa åtminstånde de senaste 6-7 åren i UNDPs rapport om mänsklig utveckling (smaka lite på det begreppet) i arabvärlden. Frågan är om det inte vore lämpligt att lägga till "avsaknad av" i raportens namn.

Kokar det över nu?

http://www.undp.se/assets/Human-deve...ENcomplete.pdf

Du har både rätt och fel. Arabvärlden var under 1000 år ledande inom vetenskap och kultur. Det är först på senare tid (några hundra år) som det börjat gå sämre. Vad det beror på vet jag inte, men arabvärlden har på många sätt en både intelligent och kulturellt högstående befolkning. Tyvärr har ju många länder försjunkit i ett ganska barbariskt stadie på grund av mycket krig... men de som t.ex. anklagar Islam för arabvärldens problem har inte riktigt koll på vad de talar om!

Trance
2008-11-28, 18:13
Jag är lite inne på Las sida, inte att alla är rasister, men visst är det rätt skenheligt att värdera just sin egna kultur finare än alla andras, detta är dock något som mer eller mindre alla kulturer har gjort. Japanerna såg sig finare än andra, västvärlden ser ner på mellanöstern, mellanöstern ser ner på västvärldens Gudsbrist.

Klart det är så att de flesta anser att just deras värderingar är de rätta och visst finns det inte en absolut sanning given från Gud. Men samtidigt så måste man ändå våga stå för det man tror på, jag tror och anser att våran svenska kultur är bättre än den mongoliska för tusen år sedan. Är det fel?

Balken
2008-11-28, 18:20
+1 på allt Trance skrivit.

D Andersson
2008-11-28, 19:06
Du har både rätt och fel. Arabvärlden var under 1000 år ledande inom vetenskap och kultur. Det är först på senare tid (några hundra år) som det börjat gå sämre. Vad det beror på vet jag inte, men arabvärlden har på många sätt en både intelligent och kulturellt högstående befolkning. Tyvärr har ju många länder försjunkit i ett ganska barbariskt stadie på grund av mycket krig... men de som t.ex. anklagar Islam för arabvärldens problem har inte riktigt koll på vad de talar om!

Först radar PK-myterna upp sig, sedan kommer de totala motsägelserna som att du inte vet vad det beror på att det börjat gå sämre för arabvärlden - det är klart du inte vet det när du uppenbarligen tror att det finns ett enda spår eller koppling kvar av det du kallar arabvärldens högstående kultur för flera tusen år sedan. Visst var arabvärlden mer högstående en gång i tiden, men det var dels innan Islam och dels är ju det helt obetydligt idag, på alla sätt. Arabvärlden har ju i princip stått stilla i utvecklingen sedan Islams intåg för 1400 år sedan, det är just Islams stelbenthet och oförmåga att modernisera sig och följa med i utveklingen de senaste 1000 åren som är en stor del av förklaringen till arabvärldens efterblivenhet. Det är därför vi fortfarande ser så mycket trevligheter som slaveri, massivt kvinnoförtryck, könsstympning, hederskulturer, klanstrukturer, terrorism m.m. i muslimska länder.

Black Star Abyss
2008-11-28, 19:14
Först radar PK-myterna upp sig, sedan kommer de totala motsägelserna som att du inte vet vad det beror på att det börjat gå sämre för arabvärlden - det är klart du inte vet det när du uppenbarligen tror att det finns ett enda spår eller koppling kvar av det du kallar arabvärldens högstående kultur för flera tusen år sedan. Visst var arabvärlden mer högstående en gång i tiden, men det var dels innan Islam och dels är ju det helt obetydligt idag, på alla sätt. Arabvärlden har ju i princip stått stilla i utvecklingen sedan Islams intåg för 1400 år sedan, det är just Islams stelbenthet och oförmåga att modernisera sig och följa med i utveklingen de senaste 1000 åren som är en stor del av förklaringen till arabvärldens efterblivenhet. Det är därför vi fortfarande ser så mycket trevligheter som slaveri, massivt kvinnoförtryck, könsstympning, hederskulturer, klanstrukturer, terrorism m.m. i muslimska länder.

Mellanösterns storhetstid var från cirka 700 till medeltiden om jag minns det rätt. Sen att de gav sig på Europa varpå vi svarade med korståg m.m. är en annan historia. Men jag vill bara poängtera att det inte är Islams fel att det går dåligt för mellanöstern.

Trance
2008-11-28, 19:25
Mellanösterns storhetstid var från cirka 700 till medeltiden om jag minns det rätt. Sen att de gav sig på Europa varpå vi svarade med korståg m.m. är en annan historia. Men jag vill bara poängtera att det inte är Islams fel att det går dåligt för mellanöstern.

Vad är felet?

(Jag påstår inte att jag har något svar utan är bara nyfiken vad du anser)

D Andersson
2008-11-28, 19:25
Mellanösterns storhetstid var från cirka 700 till medeltiden om jag minns det rätt. Sen att de gav sig på Europa varpå vi svarade med korståg m.m. är en annan historia. Men jag vill bara poängtera att det inte är Islams fel att det går dåligt för mellanöstern.

Vems fel är det då?

Du får ursäkta om jag låter ohövlig men förut sa du i princip att jag har rätt för att arabvärlden är efterbliven, och jag har fel för att arabvärlden var ledande inom kultur och vetenskap för över tusen år sedan. Jag är ledsen, men ditt argument för att jag har fel är inte hållbart, vi pratar om arabvärlden idag. Hur högstående arabvärlden var för tusen år sedan hör inte hemma i diskussionen och är inte ens ett argument.

Black Star Abyss
2008-11-28, 19:46
Vems fel är det då?

Du får ursäkta om jag låter ohövlig men förut sa du i princip att jag har rätt för att arabvärlden är efterbliven, och jag har fel för att arabvärlden var ledande inom kultur och vetenskap för över tusen år sedan. Jag är ledsen, men ditt argument för att jag har fel är inte hållbart, vi pratar om arabvärlden idag. Hur högstående arabvärlden var för tusen år sedan hör inte hemma i diskussionen och är inte ens ett argument.

Jag höll inte med om att arabvärlden är efterbliven. Kanske skumläste jag ditt inlägg för snabbt.

Vad är felet?

(Jag påstår inte att jag har något svar utan är bara nyfiken vad du anser)

Jag vet inte riktigt... jag får återkomma med svar på den frågan om jag hittar var det började gå fel.

Las
2008-11-28, 20:55
Det jag gör är att värderar grupperingar efter deras åsikter och beteenden samt anser att vissa åsikter är bättre än andra, t.ex. jag tycker nazister har sämre värderingar än humanistiska värderingar om lika värde, som jag sade innan.

Jag tycker också att kulturer/värderingar kan röra sig framåt och att samhällen kan förbättras på andra sätt än rena teknologiska förbättringar. Sverige är bättre idag än för 100 år sedan, inte bara för att vi har mobiltelefoner och bättre sjukvård utan våran kultur/värderingar har även gått framåt och vi tillåter t.ex. kvinnor att rösta i våra demokratiska val. En klar förbättring. Nu, om man som jag anser att kulturer/värderingar kan röra sig framåt så bör man också kunna använda detta mått att jämföra olika kulturer med varandra.

Du gör också misstaget att tro att jag pratar om somalier, det gör jag inte. Jag pratar om den dominerande kultur och de dominerande värderingar som existerar i Somalia. Det är ingen exakt grupp och som jag sade innan så finns det ingen garanti att någon från Somalia ens har någon av de värderingarna eller att man som svensk saknar dem.

Du vill dela in världen i exakta grupper. En person tillhör ras X, kultur Y och alla är lika mycket värda och alla är lika bra. Jag anser att det inte går utan grupperingar av människor på vissa platser, ofta inom samma land av naturliga själ, får över längre tid utan större rörlighet liknande värderingar/kultur/religion och att dessa dominerande värderingar ser olika ut på olika ställen. Men du kan aldrig peka på någon som du inte känner och säga något om den personen mer än beskriva personens utseende, oavsett vilket område i världen personen kommer ifrån.

Den stenhårda vilja som verkar finnas att acceptera orättvisor i kulturens eller religionens namn är något jag inte köper. 5-åriga tjejer blir könsstympade väldigt ofta i Somalia, det är FEL. Det är mer FEL än att det inte finns tillräckligt med kvinnor i någon styrelse i Sverige. Jag tycker det är att totalt strunta i de människor som faktiskt faller offer för detta när man blundar och försöker vifta bort det med att alla kulturer är lika mycket värda.

Det är bullshit, en liten somalisk flicka som blir opererad i något smutsigt tält lider lika mycket som om det skulle ske på en söt svensk flicka. Det är dags att vägra acceptera sådant som kulturella företeelser och försöka vifta bort det med att svenska kyrkan protesterar minsann ibland mot kvinnliga präster. Det är inte ens på samma plan.

Vet du definitionen av rasism är? Vi citerar internetdebattörernas Bibel: Wikipedia. "Rasism är ett ord som beskriver uppdelningen av människor i ett rassystem där vissa raser är underställda andra. Det används för att beteckna ett synsätt, ett sätt att behandla människor, och/eller en samhällelig struktur." Det är väl vad du gör? Inte att dela upp i raser men du ställer upp alla kulturer på ett rankinglista och underställer vissa olika kulturer andra. Så tycker du inte det är väldigt likt definitionen av rasism? Med enda skillnaden är ordet kultur och ras. Men sedan som jag har sagt att det finns definitionen gällande att underordna kulturer med varandra, så som man gör med antisemitism. Vad ska vi göra med alla kulturer som du anser vara svagare? Ska vi utrota dem? Ska vi skapa en überkultur, som är högre stående än alla andra kulturer?

Jag har aldrig trott att du pratar om somalier. Har inte helat debatten handlat om kulturer och jag har väl inte pratat om annat.

Vad har du fått det i från? Jag har aldrig ens nämnt eller ens pratat om något i den riktningen. Är det citat: "Ras och kultur har många gånger förankring i varandra och därför är det inte något stort att byta kulturen." Som du får att jag hela tiden delar in människor i exakta grupper och raser. Eller vad har du fått det ifrån? Och om du läser citat står det väl inte att om person är x så är person med i kultur y. Det står många gånger så är det så, inte alla gånger. Och som du säger så kan man inte dela in människor så exakt. Men det är ju vad du vill göra om du förespråkar det kontraktet. Du vill ju att om person x kommer från ett land ska han tillhöra y-kulturen. Du vill ju att alla människor som kommer till Sverige ska ha samma tankar och värderingar. De ska tillhöra samma kultur.


"Vi ska inte begränsa diskussionen gällande islam, utan ta upp västvärldens och kristna. Och alla konservativa krafter i samhället som förespråkar ett föråldrad synsätt. Vi ska stoppa sådana saker som svenska kyrkan med gör som arbetar i skyddad verkstad." Citat från mig själv. Där menar jag att vi bara tittar på andra kulturer och lyfter upp oss själva. Vi har inga fel, vi har jämställdhet och vi diskriminerar inte personer på grund av etinisk tillhörighet, kön, sexuell läggning. Och hur vi har en kyrka som tillåts arbeta i skyddad verkstad. Jag har aldrig pratat om att vi ska acceptera vad andra människor gör i kulturens eller religionens namn, eller ens lagd fram något åt något hållen. Eller har jag det? Du får gärna citera mig. Men du hävdar tydligen att jag förespråkar att vi ska acceptera allt inom alla kulturer för jag vill att folk ska ha rätt till sitt egna tänk och värderingar. Som jag sa i senaste inlägget: Om någon person gör något lagbrott ska han straffas. Och detta menar jag oavsett om det är i religionens eller kulturens namn han försöker rättfärdiga det. Men det verkar som du har missat att läsa det. Eller har jag sagt att vi ska tillåta kvinnliga omskärelse för att vi ska ha mångkulturellt samhälle och där vi har olika kulturer och ska tillåta alla göra vad dem vill bara om det tillhör deras kultur eller religiösa företeelser.

Och varför vägrar du svara på frågor gällande kontraktets innebörd? Du har inte svarat på andra halvan av mitt inlägg.

Exdiag är det en inbillning att kvinnor har lägre lön för samma arbete? Och sedan kan du med svara på andra delen av mitt förra inlägg som du vägrade svara på tidigare i tråden.

Rimmon vad är det för kultur rasistiskt med det? Du får gärna förklara för mig.

Las
2008-11-28, 21:03
Hann inte göra ett tillägg till mitt inlägg: Samma sak som att man kan se att om dina föräldrar t.ex. röstar på socialdemokraterna är det stor sannolikhet att du med röstar på socialdemokraterna. Om du läst psykologi så har du väl säkert läst om social inlärning (modellinlärning) som tar upp det. Om hur barn härmar modeller i sin omgivning och det leder ju till att folk får samma tankar och idéer som sin omgivning.

Palm
2008-11-28, 21:13
Vad ska vi göra med alla kulturer som du anser vara svagare? Ska vi utrota dem?

Det tycker jag. Eller ska vi ha kvar en massa värdelösa skitkulturer "för att det är snyggt"?

Som jag sa i senaste inlägget: Om någon person gör något lagbrott ska han straffas. Och detta menar jag oavsett om det är i religionens eller kulturens namn han försöker rättfärdiga det.

Vilken lag pratar du om? Vår västerländska lag?

Trance
2008-11-28, 21:18
Vet du definitionen av rasism är? Vi citerar internetdebattörernas Bibel: Wikipedia. "Rasism är ett ord som beskriver uppdelningen av människor i ett rassystem där vissa raser är underställda andra. Det används för att beteckna ett synsätt, ett sätt att behandla människor, och/eller en samhällelig struktur." Det är väl vad du gör? Inte att dela upp i raser men du ställer upp alla kulturer på ett rankinglista och underställer vissa olika kulturer andra. Så tycker du inte det är väldigt likt definitionen av rasism? Med enda skillnaden är ordet kultur och ras. Men sedan som jag har sagt att det finns definitionen gällande att underordna kulturer med varandra, så som man gör med antisemitism. Vad ska vi göra med alla kulturer som du anser vara svagare? Ska vi utrota dem? Ska vi skapa en überkultur, som är högre stående än alla andra kulturer?

Skillnaden mellan ras och kultur är rätt stor du vet då det inte är alls samma sak. Judar är både en religiös och etnisk identitet och jag förstår inte varför du tar upp just judarna. Om vi tar min kritik så skulle det isåfall vara mer specifik kritik mot t.ex. zionism eller kanske mot religionen judendom. Inte mot någon människa, du har lite svårt att se skillnaden där.

Vad vi bör göra med de kulturer som har svagheter är att hjälpa dem framåt, t.ex. stödja kvinnorättsrörelser i Mellanöstern och i Afrika och jobba för att mänskliga rättigheter och frihet skall respekteras. Precis som jag hoppas att vi själva hela tiden blir influerade och får stöd av andra när det gäller att driva mänskligheten framåt. T.ex. respekt och skydd av homosexuella är fortfarande något som kan förbättras rätt rejält.


Men det är ju vad du vill göra om du förespråkar det kontraktet. Du vill ju att om person x kommer från ett land ska han tillhöra y-kulturen. Du vill ju att alla människor som kommer till Sverige ska ha samma tankar och värderingar. De ska tillhöra samma kultur.

För det första så förespråkar jag inte kontraktet då jag inte vet hur förslaget ser ut, så till skillnad från många andra så börjar jag inte vifta innan jag ser något praktiskt.

Vad jag förespråkar är att för att få skattefinansierade pengar av staten så bör invandrare (oavsett varifrån, oavsett kultur) som vill bosätta sig i Sverige få en tydlig karta där man ser vad man skall erbjudas och vilka krav man har på sig.

Jag säger inte att man inte skall få stänga in sin fru i lägenheten ("frivilligt" självklart) utan att hon får lära sig svenska eller söka arbete. Det kan man gärna få, men då skall inte svenska staten sponsra det.


"Vi ska inte begränsa diskussionen gällande islam, utan ta upp västvärldens och kristna. Och alla konservativa krafter i samhället som förespråkar ett föråldrad synsätt. Vi ska stoppa sådana saker som svenska kyrkan med gör som arbetar i skyddad verkstad." Citat från mig själv. Där menar jag att vi bara tittar på andra kulturer och lyfter upp oss själva. Vi har inga fel, vi har jämställdhet och vi diskriminerar inte personer på grund av etinisk tillhörighet, kön, sexuell läggning. Och hur vi har en kyrka som tillåts arbeta i skyddad verkstad. Jag har aldrig pratat om att vi ska acceptera vad andra människor gör i kulturens eller religionens namn, eller ens lagd fram något åt något hållen. Eller har jag det? Du får gärna citera mig. Men du hävdar tydligen att jag förespråkar att vi ska acceptera allt inom alla kulturer för jag vill att folk ska ha rätt till sitt egna tänk och värderingar. Som jag sa i senaste inlägget: Om någon person gör något lagbrott ska han straffas. Och detta menar jag oavsett om det är i religionens eller kulturens namn han försöker rättfärdiga det. Men det verkar som du har missat att läsa det. Eller har jag sagt att vi ska tillåta kvinnliga omskärelse för att vi ska ha mångkulturellt samhälle och där vi har olika kulturer och ska tillåta alla göra vad dem vill bara om det tillhör deras kultur eller religiösa företeelser.

Jag vet inte vad du vill säga med allt det och hur jag kan framstå som att folk inte skall få säga vad de tycker? Jag gillar frihet, det märker du på att jag inte gillar kulturer där folk blir mördade för att de har fel religion, säger fel sak eller älskar fel person. Du vet sådana där kulturer som är lika bra som den svenska (eller någon annan valfri kultur som inte är sådan)


Och varför vägrar du svara på frågor gällande kontraktets innebörd? Du har inte svarat på andra halvan av mitt inlägg.

För det kändes mest som förvirrade spekulationer om något vi inte vet praktiskt.


Exdiag är det en inbillning att kvinnor har lägre lön för samma arbete? Och sedan kan du med svara på andra delen av mitt förra inlägg som du vägrade svara på tidigare i tråden.

Kvinnor har generellt lägre lön än män men det är ganska mycket mer komplicerat än "de är kvinnor". Jag antar att du har läst rapporterna från Brå om ämnet?

Tricklev
2008-11-28, 21:21
Klart det är så att de flesta anser att just deras värderingar är de rätta och visst finns det inte en absolut sanning given från Gud. Men samtidigt så måste man ändå våga stå för det man tror på, jag tror och anser att våran svenska kultur är bättre än den mongoliska för tusen år sedan. Är det fel?

Nejdå, det andra stycket jag skrev höll ju mer eller mindre med om det du säger, vissa aktioner är inte acceptabla, hur kulturellt/religiöst viktiga dom än är.


Exdiag är det en inbillning att kvinnor har lägre lön för samma arbete? Och sedan kan du med svara på andra delen av mitt förra inlägg som du vägrade svara på tidigare i tråden.


Nej, däremot har det ju ett flertal gånger kommit fram till att det är en myt, skillnaden är så liten som cirka 2%. Sedan varför det skiljer 2% kan diskuteras, att dra likameds-tecken till diskriminering direkt vore att inte ens överväga alla andra alternativ. Men detta hör hemma i en annan diskussion.

Las
2008-11-28, 22:09
Skillnaden mellan ras och kultur är rätt stor du vet då det inte är alls samma sak. Judar är både en religiös och etnisk identitet och jag förstår inte varför du tar upp just judarna. Om vi tar min kritik så skulle det isåfall vara mer specifik kritik mot t.ex. zionism eller kanske mot religionen judendom. Inte mot någon människa, du har lite svårt att se skillnaden där.

Vad vi bör göra med de kulturer som har svagheter är att hjälpa dem framåt, t.ex. stödja kvinnorättsrörelser i Mellanöstern och i Afrika och jobba för att mänskliga rättigheter och frihet skall respekteras. Precis som jag hoppas att vi själva hela tiden blir influerade och får stöd av andra när det gäller att driva mänskligheten framåt. T.ex. respekt och skydd av homosexuella är fortfarande något som kan förbättras rätt rejält.

För det första så förespråkar jag inte kontraktet då jag inte vet hur förslaget ser ut, så till skillnad från många andra så börjar jag inte vifta innan jag ser något praktiskt.

Vad jag förespråkar är att för att få skattefinansierade pengar av staten så bör invandrare (oavsett varifrån, oavsett kultur) som vill bosätta sig i Sverige få en tydlig karta där man ser vad man skall erbjudas och vilka krav man har på sig.

Jag säger inte att man inte skall få stänga in sin fru i lägenheten ("frivilligt" självklart) utan att hon får lära sig svenska eller söka arbete. Det kan man gärna få, men då skall inte svenska staten sponsra det.

Jag vet inte vad du vill säga med allt det och hur jag kan framstå som att folk inte skall få säga vad de tycker? Jag gillar frihet, det märker du på att jag inte gillar kulturer där folk blir mördade för att de har fel religion, säger fel sak eller älskar fel person. Du vet sådana där kulturer som är lika bra som den svenska (eller någon annan valfri kultur som inte är sådan)

För det kändes mest som förvirrade spekulationer om något vi inte vet praktiskt.

Kvinnor har generellt lägre lön än män men det är ganska mycket mer komplicerat än "de är kvinnor". Jag antar att du har läst rapporterna från Brå om ämnet?

Ja det är stor skillnad mellan kultur och ras. Om man ser bara orden. Men om man kollar så hör de oftast tillsammans. Om att som ras har oftast geografisk förankring så har även kulturen det. Exemplet med judar är för att du ska få klarar bild av varför jag kan få för mig att kalla dig rasist. För samma sak som de som förespråkar antisemitism så förespråkar du om hur invandringen kommer att krossa det västerländska samhället. Jag använder fel ord när jag säger judar utan om jag ändrar till den judiska kulturen. Men på grund av att jag ska kunna använda ordet antisemitism krävs det ordet judar och det använder för att ge konkretare exempel på hur jag inte bara tar saker ur luften när jag tar mig rätten att kalla er rasister.

Vart går gränsen? Skulle vi kunna rättfärdiga krig mot mellanöstern för att få igenom våra värderingar? Om ja, vad gör det då vi gör skillnad mot vad Hitler gjorde?

Då kan du gärna läsa lite om hur flyktingmottagandet funkar nu för tiden innan du drar dig i en sådan debatt. För det du förespråkar finns redan i för att en flykting ska få Introduktionsersättningen, så måste han vara med på introduktionen. Och introduktionen tar upp alla delar som krävs för integrationen. Enda skillnaden mot vad kontraktet vill är att introduktionen är frivillig men själva introduktionen innefattar vissa krav. Men stora skillnaden med är att kontraktet innefattar socialbidraget som ska vara en rättighet till alla som bor i Sverige att få. Resten av mina argumenten för mitt negativa saker till kontraktet är ju redan med i tidigare inlägg.

Och det sista har jag redan svarat på genom tidigare inlägg. Om vad kontraktet verkligen innefattar.

Sedan Palm. Vad ska vi göra med alla värdelösa människoraser i världen? Ska vi utrota dem? Alla som är svaga.

Palm det sista kommenterar jag inte för jag anser det inte vara ens något som är värt att kommentera.

Sedan tycker jag det är förvånad om hur denna tråden inte längre handlar om kontraktet. Det har utvecklats i en debatt mot hatet om mellanöstern och om kulturerna. Det verkar bara som att alla diskussioner är en ursäkt för folk att uttrycka sitt hat mot islam. Vi kan väl diskutera kontraktet, som tråden ska handla om. Men ni vägrar ju svara på frågan om kontraktet. Det är inga spekulationer i vad jag har sagd det är ju vad vi redan vet. Så det kan du ju kommentera.

Det första kanske är spekulationer men resten, även om det första inte egentligen är spekulationer. Då vi vet redan att man inte kommer tillåtas ha sina egna värderingar det är ju bara vad gränsen kommer gå.

Sedan för att stoppa diskussionen och hålla sig till ämnet så kommenterar jag inte ytterligare på kvinnofrågan om så får ni öppna en ny tråd.

illitch77
2008-11-28, 22:37
Jag säger inte att man inte skall få stänga in sin fru i lägenheten ("frivilligt" självklart) utan att hon får lära sig svenska eller söka arbete. Det kan man gärna få, men då skall inte svenska staten sponsra det.


Du är emot vårdnadsbidrag då? :)

Trance
2008-11-28, 22:46
Ja det är stor skillnad mellan kultur och ras. Om man ser bara orden. Men om man kollar så hör de oftast tillsammans. Om att som ras har oftast geografisk förankring så har även kulturen det. Exemplet med judar är för att du ska få klarar bild av varför jag kan få för mig att kalla dig rasist. För samma sak som de som förespråkar antisemitism så förespråkar du om hur invandringen kommer att krossa det västerländska samhället. Jag använder fel ord när jag säger judar utan om jag ändrar till den judiska kulturen. Men på grund av att jag ska kunna använda ordet antisemitism krävs det ordet judar och det använder för att ge konkretare exempel på hur jag inte bara tar saker ur luften när jag tar mig rätten att kalla er rasister.

Jag har aldrig sagt att invandringen kommer att krossa det västerländska samhället, jag har nog aldrig sagt något som ens liknar det.


Vart går gränsen? Skulle vi kunna rättfärdiga krig mot mellanöstern för att få igenom våra värderingar? Om ja, vad gör det då vi gör skillnad mot vad Hitler gjorde?

Din tjej måste ha riktigt jobbig PMS om du tolkar mitt "stödja kvinnorättsgrupper" till att det skulle vara fullt ok att starta utplåninskrig mot dem.

Poängen är att hjälpa människor i t.ex. Mellanöstern eller Afrika som är förtryckta eller behandlas dåligt. Jag ser inte att vi skulle göra dem en tjänst genom att dra in dem i krig och skjuta dem. Två homosexuella kan hålla handen i Sverige, tyvärr inte alltid utan spott och spe, men de riskerar i alla fall inte att bli lynchade och hängda. Jag skulle tycka det vore trevligt om homosexuella kunde göra det i t.ex. Iran i framtiden också.


Då kan du gärna läsa lite om hur flyktingmottagandet funkar nu för tiden innan du drar dig i en sådan debatt. För det du förespråkar finns redan i för att en flykting ska få Introduktionsersättningen, så måste han vara med på introduktionen. Och introduktionen tar upp alla delar som krävs för integrationen. Enda skillnaden mot vad kontraktet vill är att introduktionen är frivillig men själva introduktionen innefattar vissa krav. Men stora skillnaden med är att kontraktet innefattar socialbidraget som ska vara en rättighet till alla som bor i Sverige att få. Resten av mina argumenten för mitt negativa saker till kontraktet är ju redan med i tidigare inlägg.

Det är inte hållbart att medianlängden för att komma in i arbetet är 7 år för män och 10 år för kvinnor. För vissa grupper är arbetslösheten enormt hög också. Så, nej jag tycker inte det fungerar just nu att betala människor som bara sitter i en lägenhet utan att vara produktiva. Det skapar utanförskap och konflikter. Istället så tror jag krav på utbildning i språket (och annan komplementerande), rörlighet och liknande bör vara ett krav för att få ersättning.


Sedan tycker jag det är förvånad om hur denna tråden inte längre handlar om kontraktet. Det har utvecklats i en debatt mot hatet om mellanöstern och om kulturerna. Det verkar bara som att alla diskussioner är en ursäkt för folk att uttrycka sitt hat mot islam. Vi kan väl diskutera kontraktet, som tråden ska handla om. Men ni vägrar ju svara på frågan om kontraktet. Det är inga spekulationer i vad jag har sagd det är ju vad vi redan vet. Så det kan du ju kommentera.

Det första kanske är spekulationer men resten, även om det första inte egentligen är spekulationer. Då vi vet redan att man inte kommer tillåtas ha sina egna värderingar det är ju bara vad gränsen kommer gå.

Sedan för att stoppa diskussionen och hålla sig till ämnet så kommenterar jag inte ytterligare på kvinnofrågan om så får ni öppna en ny tråd.

Tråden spårar rätt lätt ut när du övertolkar och kallar folk för rasister hit och dit. Sedan så är så gott som allt spekulationer, är förslaget ens framlagt än?

Rataxes
2008-11-28, 22:47
Du har både rätt och fel. Arabvärlden var under 1000 år ledande inom vetenskap och kultur. Det är först på senare tid (några hundra år) som det börjat gå sämre. Vad det beror på vet jag inte, men arabvärlden har på många sätt en både intelligent och kulturellt högstående befolkning. Tyvärr har ju många länder försjunkit i ett ganska barbariskt stadie på grund av mycket krig... men de som t.ex. anklagar Islam för arabvärldens problem har inte riktigt koll på vad de talar om!Ekologiskt självmord är väl den dominerande förklaringen. Jordbruket i stora delar av mellanöstern kollapsade rätt hårt runt 1200-talet pga skogsskövling och försaltning som hade pågått sen flera hundra år tidigare, tillsammans med bl a invaderande mongolers förstörelse av konstgjorda bevattningssystem.