handdator

Visa fullständig version : Råa ägg, risk för salmonella?

Troikha
2008-11-24, 09:21
Undrar bara, vad är risken för att bli smittad av salmonella av råa ägg här i Sverige? Käkar nämligen 4 råa ägg om dagen, och behöver veta hur pass riskfyllt det är. Finns säkert tidigare trådar om detta, länka gärna de trådarna här då:)

lectris
2008-11-24, 09:26
Risken är väldigt liten men den finns. Varför i hela friden äter du råa ägg?

Finns hur många trådar som helst om ämnet. Bara ett exempel:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3101556&postcount=9

Troikha
2008-11-24, 09:47
Risken är väldigt liten men den finns. Varför i hela friden äter du råa ägg?

Finns hur många trådar som helst om ämnet. Bara ett exempel:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3101556&postcount=9

För att det är protein och det är hur lätt som helst att få ner:)

omnibus
2008-11-24, 09:52

Läste du ens länken lectris gav dig?

fetochdryg
2008-11-24, 09:53
Undrar bara, vad är risken för att bli smittad av salmonella av råa ägg här i Sverige? Käkar nämligen 4 råa ägg om dagen, och behöver veta hur pass riskfyllt det är. Finns säkert tidigare trådar om detta, länka gärna de trådarna här då:)

Ät för helvete inte råa ägg! Gjorde det misstaget och fick både diarré och kräkningar som härligt avlöste varandra i 14 dagar. Utan tvekan den värsta upplevelsen i mitt liv. Köpte iofs äggen på willys i skärholmen och vad jag hört har det vart tveksamma datummärkningar där..

Kan fortfarande knappt titta på ett ägg efter detta.

King Grub
2008-11-24, 10:03

Om du inte tar upp så mycket av det, är det väl rätt värdelöst på det sättet också.

Greven_2008
2008-11-24, 10:05
ja steker mina "flytande kycklingar" jag... ägg är så jäkla äckligt annars.

Eddie Vedder
2008-11-24, 10:22

Ja det kan man definitivt undra:D

Troikha: Läs länken, det finns tusen och åter tusen andra trådar som behandlar samma sak men det räcker nog med att du läser den där så inser du att råa ägg är värdelöst.

ja steker mina "flytande kycklingar" jag... ägg är så jäkla äckligt annars.

Det är inga kycklingar, det är bara hönans menstruation du äter:D

Rimmon
2008-11-24, 11:55

Du gör ditt bästa för att få det att låta så äckligt som möjligt =)

Man kanske borde ge sig på att äta befruktade ägg där fågeln börjat utvecklas, ska vara en delikatess har jag hört, fast tror inte det var hönsägg då.

Mental
2008-11-24, 13:10

Nej, det är det faktiskt inte, du försöker bara spela på äckelkänslor Eddie.

Menstruation är en blödning där edometriet lossnar i livmodern och blöds ut tillsammans med det obefruktade ägget. En höna kommer lägga sitt ägg oavsett om det blir befruktat eller inte, det finns ingen slemhinna/Endometrium att fästa i och således inget att blöda ut.

Att kalla ett ägg för hönsmens görs oftast av folk som tycker det är roligt att äckla andra, och det är rätt onödigt när det är ett så bra livsmedel det handlar om.

Eddie Vedder
2008-11-24, 13:19
Nej, det är det faktiskt inte, du försöker bara spela på äckelkänslor Eddie.

Att kalla ett ägg för hönsmens görs oftast av folk som tycker det är roligt att äckla andra, och det är rätt onödigt när det är ett så bra livsmedel det handlar om.

Jag vet inte om du är allvarlig nu men givetvis var det bara för att skoja och inte för att äckla någon. Finns väl få här på Kolo som skrivit så mycket positivt om ägg som jag gjort?

Det du skriver var nytt för mig faktiskt, jag visste inte att det var så.:) Men det borde väl räcka med EN smiley för att ironin skall gå fram eller måste man fylla hela inlägget?;)

mjeuuu
2008-11-24, 13:43
Mensomelett med paprika är ju rätt gott. :)

Detta får mig att tänka på ett South Park-avsnitt när Stans farsa ska börja träna. Då går han upp tidigt på morgonen och knäcker några ägg i ett glas så man tror att han ska köra Rocky-stilen, men går sen iväg och häller äggen i en stekpanna. Det roliga är ju att han faktiskt gör något som är bättre för träningen då! (Jaja, så kul är det väl inte, men ni förstår poängen)

En liten fråga som inte är helt off-topic då: varför är det så populärt med råa ägg över huvudtaget? Det har ju varit välkänt även bland svenssons att råa ägg inte är särskilt bra väldigt länge. Vad kommer egentligen myten om att råa ägg är något man käkar om man tränar ifrån?

Nitrometan
2008-11-24, 13:48
En liten fråga som inte är helt off-topic då: varför är det så populärt med råa ägg över huvudtaget? Det har ju varit välkänt även bland svenssons att råa ägg inte är särskilt bra väldigt länge. Vad kommer egentligen myten om att råa ägg är något man käkar om man tränar ifrån?
Rocky är ju tuff!

http://thesituationist.files.wordpress.com/2007/04/rocky-and-adrian.jpg

Det räcker väl som anledning för de flesta?

Troikha
2008-11-24, 13:59

Absolut gjorde jag det, kunde dock inte trycka edit när jag väl kom på att jag glömde svara på att hon skickade länken.

Troikha
2008-11-24, 14:02
Ja det kan man definitivt undra:D

Troikha: Läs länken, det finns tusen och åter tusen andra trådar som behandlar samma sak men det räcker nog med att du läser den där så inser du att råa ägg är värdelöst.

Ja, jag läste, men jag fick frågan varför - och jag svarade, enklare än så kan det inte bli, läste ni egentligen alla frågor som ställdes?

Stoltz
2008-11-24, 14:03

Gå och dö Eddie :D

lectris
2008-11-24, 14:33
Ja, jag läste, men jag fick frågan varför - och jag svarade, enklare än så kan det inte bli, läste ni egentligen alla frågor som ställdes?

Vi undrade för att det stod i länken att du inte tar upp så mycket av proteinet i råa ägg, dvs det är värdelöst att äta råa ägg om man gör det för att man vill ha i sig protein.

Därför verkar det konstigt att säga "jag äter råa ägg för att det är protein som lätt slemmar ner i halsen" när proteinet i råa ägg är världelöst.

Men för all del, tycker du att det är gott med råa ägg och tycker att den smaken är värd (den lilla men dock existerande) risken att få salmonella - ät du dina råa ägg.

Vill du däremot bara ha i dig extra protein så se till att tillaga äggen innan du äter dem.

Troikha
2008-11-24, 15:16
Vi undrade för att det stod i länken att du inte tar upp så mycket av proteinet i råa ägg, dvs det är värdelöst att äta råa ägg om man gör det för att man vill ha i sig protein.

Därför verkar det konstigt att säga "jag äter råa ägg för att det är protein som lätt slemmar ner i halsen" när proteinet i råa ägg är världelöst.

Men för all del, tycker du att det är gott med råa ägg och tycker att den smaken är värd (den lilla men dock existerande) risken att få salmonella - ät du dina råa ägg.

Vill du däremot bara ha i dig extra protein så se till att tillaga äggen innan du äter dem.

Kommer bekräftelse på bekräftelse, har skrivit mindre och mindre trådar för direkt man frågar så blir man nära på utskälld. Jag visste inte om det där med att man tar upp 50% så mycket protein som man gör vid tillagat ägg, givetvis så ska jag inte käka råa ägg mer, inte ägg över huvud taget, för jag kan inte få ner samma mängder när det är fast konsistens. Men du frågade varför jag käkade det i dåläget/nuläget, och du fick svar, klanka då inte ner på det.

Helt jävla otroligt...........

Admin - du/ni kan ta bort tråden igen

Stoltz
2008-11-24, 15:22
Kommer bekräftelse på bekräftelse, har skrivit mindre och mindre trådar för direkt man frågar så blir man nära på utskälld. Jag visste inte om det där med att man tar upp 50% så mycket protein som man gör vid tillagat ägg, givetvis så ska jag inte käka råa ägg mer, inte ägg över huvud taget, för jag kan inte få ner samma mängder när det är fast konsistens. Men du frågade varför jag käkade det i dåläget/nuläget, och du fick svar, klanka då inte ner på det.

Hon gav dig ju dock en länk till en förklaring till vad hon menade. Det får du allt tåla, det var inte värre än så. Helt otroligt att du kan bli så upprörd över en fråga samt en förklaring till varför tillagade ägg är bättre.
Du kommer lära dig mycket mer om du inte tar tillrättavisningar personligt.

Eddie Vedder
2008-11-24, 15:30

Nej tråden kommer inte tas bort bara för att du inte blev nöjd.

Lectris var hjälpsam och ville ge dig ett svar på din fråga. I set här fallet tyckte hon att ett gammalt svar på samma fråga från en annan medlem var lika bra som om hon sagt det själv och således länkade hon dit.

Hon hjälpte med andra ord till genom att söka svar du själv var för slö för att söka reda på och du visar juknappast någon större tacksamhet för det. Snarare tvärtom.

Troikha
2008-11-24, 15:35
Hon gav dig ju dock en länk till en förklaring till vad hon menade. Det får du allt tåla, det var inte värre än så. Helt otroligt att du kan bli så upprörd över en fråga samt en förklaring till varför tillagade ägg är bättre.
Du kommer lära dig mycket mer om du inte tar tillrättavisningar personligt.

Visst tar jag åt mig, som jag skrev så ska jag inte käka fler råa ägg, men det handlar fortfarande inte om det, jag är tacksam för hjälpen och förklaringarna, för nu slipper jag äta saker som inte hjälper. Men, det handlar fortfarande om anledningen för varför jag tills nu har käkat råa ägg, och det var för att jag trodde det hjälpte, och för att jag dessutom tycker det är mycket lättare att få ner än tillagade ägg. Det var den frågan jag besvarade, och bara för att jag glömde svara på en sak, så betyder det inte att jag har svårt att lära mig, läser dåligt osv.

Men nu vet jag, bra!

Rimmon
2008-11-24, 15:36
givetvis så ska jag inte käka råa ägg mer, inte ägg över huvud taget, för jag kan inte få ner samma mängder när det är fast konsistens.

Du verkar tänka lite skevt faktiskt, no offence.
Om du äter tillagade ägg så kommer du ju ta upp mer av proteinet, som sagt, resultatet av det är ju att du behöver äta mindre mängd ägg för att få i dig lika mycket användbart protein, så varför inte bara fortsätta äta ägg, fast färre och tilllagade?

Stoltz
2008-11-24, 15:38
Varför pratar du då om att bli utskälld? Det blev du ju inte, du fick ju hjälp och svar, precis som du önskade dig.

Knabb
2008-11-24, 15:43
Jag äter lite råa ägg ibland och har gjort det under flera års tid, har aldrig fått problem med magen och jag har aldrig hört någon som fått det. Det är så pass vanligt med med råa ägggulor i maten så jag tycker det borde ha skrivits om det på något ställe om det skulle utgöra någon större riska att äta.
Visst är protein upptagen lite lägre (visar en enda studie som är gjord på området, finns dock inga fler vad jag vet) men det tas trots allt upp protein.

Balken
2008-11-24, 15:51
jag äter lite råa ägg ibland och har gjort det under flera års tid, har aldrig fått problem med magen och jag har aldrig hört någon som fått det. Det är så pass vanligt med med råa ägggulor i maten så jag tycker det borde ha skrivits om det på något ställe om det skulle utgöra någon större riska att äta.
Visst är protein upptagen lite lägre (visar en enda studie som är gjord på området, finns dock inga fler vad jag vet) men det tas trots allt upp protein.

+1

Eddie Vedder
2008-11-24, 15:52
Det är så pass vanligt med med råa ägggulor i maten så jag tycker det borde ha skrivits om det på något ställe om det skulle utgöra någon större riska att äta.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=10463&epslanguage=SV
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=10461&epslanguage=SV
http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=7596&epslanguage=SV
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=10426&epslanguage=SV
http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=20847&epslanguage=SV
http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=7494&epslanguage=SV

Troikha
2008-11-24, 16:02
Du verkar tänka lite skevt faktiskt, no offence.
Om du äter tillagade ägg så kommer du ju ta upp mer av proteinet, som sagt, resultatet av det är ju att du behöver äta mindre mängd ägg för att få i dig lika mycket användbart protein, så varför inte bara fortsätta äta ägg, fast färre och tilllagade?

Mängden kalorier.....

Troikha
2008-11-24, 16:04
Varför pratar du då om att bli utskälld? Det blev du ju inte, du fick ju hjälp och svar, precis som du önskade dig.

För att folk bara läser det de vill se, och vill bara inte fatta vissa saker som även en apa egentligen skulle kunna lära sig.

Eddie Vedder
2008-11-24, 16:17
För att folk bara läser det de vill se, och vill bara inte fatta vissa saker som även en apa egentligen skulle kunna lära sig.

Nu ska du inte vara så hård mot dig själv.

Rimmon
2008-11-24, 17:06

Med den attityden är du kanske värd den ut skällning som du i din fantasi har fått.

Sverker
2008-11-24, 18:23
Jag äter lite råa ägg ibland och har gjort det under flera års tid, har aldrig fått problem med magen och jag har aldrig hört någon som fått det. Det är så pass vanligt med med råa ägggulor i maten så jag tycker det borde ha skrivits om det på något ställe om det skulle utgöra någon större riska att äta.

Det där är äggulor och en helt annan sak. Gör du en Nobisdressing så kokar du äggen i tre minuter. Det ska vara precis så att vitan stelnar men gulan är opåverkad. Nu kan du göra en dressing med äggulan som emulgator och smula ned vitan i dressingen. Helt säkert ifall du har koll på att hela vitan stelnat.

Orsaken är dels att trypsininhibitorerna som påverkar upptaget av protein finns i vitan och hinner denatureras. Dels att salmonella, campylobakterna mfl. sitter i vitan på ett färskt ägg och har ännu inte hunnit hela vägen fram till gulan.

Däremot är jag tveksam till att servera äggula till råbiffen från ett rått ägg där man separerat bort vitan. Jag tror inte man kan separera bort vitan helt och fullt.

mjeuuu
2008-11-24, 18:46
Det är ju faktiskt du som läser det du vill se, om någon. Folk rättar dig när du har fel och förklarar precis varför du har fel, samt ger dig tips på vad du borde göra och du ser det som en utskällning? Det är ju stor skillnad på att argumentera och rent av skälla ut någon.

Det där med kalorier förstår jag inte riktigt. Visst får du i dig mindre fett om du äter färre tillagade ägg jämfört med hur många råa du brukade äta, men kan du inte då få i dig det förlorade fettet på något annat sätt? Det lär ju finnas något med tillräckligt mycket fett i som du kan äta istället. Rent prismässigt blir det ju ungefär samma sak beroende på vad du ersätter fettet från äggen med.

Knabb
2008-11-25, 10:34
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=10463&epslanguage=SV
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=10461&epslanguage=SV
http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=7596&epslanguage=SV
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=10426&epslanguage=SV
http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=20847&epslanguage=SV
http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=7494&epslanguage=SV

Det var synd om danskarna :(
Utlänska råa ägg hade jag definitivt varit försiktig med, men svenska råa ägg tycks ligga i en helt okej risknivå, det finns ett flertal andra livsmedel som utgör klart större risker.

Eddie Vedder
2008-11-25, 10:41
Det var synd om danskarna :(
Utlänska råa ägg hade jag definitivt varit försiktig med, men svenska råa ägg tycks ligga i en helt okej risknivå, det finns ett flertal andra livsmedel som utgör klart större risker.

Ja i Sverige är salmonellan mer eller mindre utrotad. Men jag uppfattade det som att du undrade att OM det kan vara farligt att äta råa ägg ur salmonellasynpunkt så borde det ha stått någonstans.

Och det har skrivits mycket om det. Då och då förekommer dessutom utbrott här i Sverige men då rensas hela hönsflocken direkt.

Knabb
2008-11-25, 10:59
Det där är äggulor och en helt annan sak. Gör du en Nobisdressing så kokar du äggen i tre minuter. Det ska vara precis så att vitan stelnar men gulan är opåverkad. Nu kan du göra en dressing med äggulan som emulgator och smula ned vitan i dressingen. Helt säkert ifall du har koll på att hela vitan stelnat.

Orsaken är dels att trypsininhibitorerna som påverkar upptaget av protein finns i vitan och hinner denatureras. Dels att salmonella, campylobakterna mfl. sitter i vitan på ett färskt ägg och har ännu inte hunnit hela vägen fram till gulan.

Däremot är jag tveksam till att servera äggula till råbiffen från ett rått ägg där man separerat bort vitan. Jag tror inte man kan separera bort vitan helt och fullt.

Nu är det i och för sig glass jag brukar göra på äggulan och då blir det som med råbiffen. Vet också att det är på liknande sätt de tillverkar glass på krogen även om de värmer upp gulan till runt 50 grader, vet inte om den uppvärmningen skulle göra någon skillnad?

LadyG
2008-11-25, 11:15
Nu är det i och för sig glass jag brukar göra på äggulan och då blir det som med råbiffen. Vet också att det är på liknande sätt de tillverkar glass på krogen även om de värmer upp gulan till runt 50 grader, vet inte om den uppvärmningen skulle göra någon skillnad?

Nej, salmonella dör vid upphettning till 70 grader.

Eddie Vedder
2008-11-25, 12:32

Eventuella patogena mikroorganismer lär vara kvar, dock lär proteintillgängligheten bli bra.

Troikha
2008-11-25, 17:52
Det är ju faktiskt du som läser det du vill se, om någon. Folk rättar dig när du har fel och förklarar precis varför du har fel, samt ger dig tips på vad du borde göra och du ser det som en utskällning? Det är ju stor skillnad på att argumentera och rent av skälla ut någon.

Det där med kalorier förstår jag inte riktigt. Visst får du i dig mindre fett om du äter färre tillagade ägg jämfört med hur många råa du brukade äta, men kan du inte då få i dig det förlorade fettet på något annat sätt? Det lär ju finnas något med tillräckligt mycket fett i som du kan äta istället. Rent prismässigt blir det ju ungefär samma sak beroende på vad du ersätter fettet från äggen med.

Nej, ännu ett bevis, du läser inte heller. Jag skrev att man blir NÄRA PÅ utskälld.

Jag vet, det handlar dock bara om att det har varit så enkelt att röra ner i samma drink som jag mixar mjölk, havre och banan, för det slinker ner tillsammans med det och mättnaden kommer efteråt. Tänkte käka 200g keso istället nu med äpplen, ungefär samma energiinnehåll som 200g råa ägg, dock mycket godare, dessutom mer protein.

Troikha
2008-11-25, 17:53
Med den attityden är du kanske värd den ut skällning som du i din fantasi har fått.

Som sagt, jag skrev nära på utskälld.

Troikha
2008-11-25, 17:56
Nu ska du inte vara så hård mot dig själv.

Haha du vet inte vad du pratar om. Borde kanske hålla dig on-topic?

Rackham
2008-11-25, 18:04
haha, ett tag trodde jag jag hade skrivit fel och hamnat på Sporthoj's forum ist.

*popcorn*

Sverker
2008-11-25, 19:41

Det finns pastöricerad äggula att köpa. Med lite trix/ know how
går det att göra äggula säker m a p salmonella redan vid 60 grader C.