handdator

Visa fullständig version : Jobbångest.


IntenZe
2008-11-23, 14:36
Jobbar i ett skolkök och där är väl medelåldern ca 60 år dvs det finns en massa bittra surkärringar. Men problemet ligger hos en av dem. Vad man än gör och hur man än försöker så blir det gnäll, mest troligt för att man varit där kortast tid.
Två exempel:
I torsdags gick bilen sönder på vägen till jobbet så jag var tvungen ringa efter skjuts så jag blev ca 10 minuter försenad. Alla brukar sitta i 30 minuter och dricka kaffe hur som helst så jag missade ju ingenting direkt. Men då började hon gnälla om att jag inte visar respekt för mitt jobb bla bla bla. Hur kan jag rå för att bilen gick sönder på vägen till jobbet egentligen?

Andra exemplet:
Jag höll på packa mat till hemtjänsten, potatisen var i snabb kylen för den går inte att packa innan den blivit kall nog. Så jag packade lite andra grejer under tiden och sen blev det ca 10 minuters lucka från det att jag blev klar tills det att potatisen skulle kallna så jag gick omkring och hjälpte till där det behövdes. Sen hörde jag när hon gick till chefen och sa "ska han stå där i hemtjänsten hela dagen? jag tycker inte han får någonting gjort". ALLTSÅ VAD FAN!!?

Sen går hon omkring hela dagen och söker upp saker jag gör fel så att hon ska få klaga på det. Jag har inga problem att ta konstruktiv kritik, men när man gör som hon gör, dvs först söker upp ett problem, sen skriker det högt åt mig så alla hör det och sen går och säger det till alla och ältar det en hel dag så börjar det gå för långt.

Nästan alla på jobbet tycker hon är störd och säger att jag ska strunta i vad hon säger och att hon är knäpp. Chefen säger att jag ska strunta i vad hon säger. Men det är ändå jobbigt att höra gnäll och leva med konstant ångest över att hon ska hitta något jag gör fel. Det går knappt att jobba för jag är så stressad över att göra nåt fel hela tiden.

Hon utgår hela tiden från att jag inte klarar av nåt heller. Om jag frågar något så kan hon svara "strunta i det, du är nog förvirrad som det är".
För att inte göra fel måste jag fråga ibland, men när jag frågar så är jag tydligen förvirrad. Jag blir sinnessjuk.

Är det mitt psyke som helt enkelt är för svagt? Är jag för känslig?
Hur fixar jag så jag slipper jobbångesten som kommer redan fredagkväll?
Kan ju knappt ligga i soffan med tjejen och se film utan att kallsvettas inför måndagen.

Jag blir så less på att vara trevlig mot henne då man inte får nåt tillbaka. Jag funderar på att börja ge dryga svar tillbaka då hon gnäller och vara allmänt sur åt hon.

beach2010
2008-11-23, 14:49
Nästan alla på jobbet tycker hon är störd och säger att jag ska strunta i vad hon säger och att hon är knäpp. Chefen säger att jag ska strunta i vad hon säger

Förstår att det är jobbigt, alla har nog hamnat i liknande situationer med märkliga människor. Men som bla din chef sa, strunta i henne. Det är något du måste jobba på för att kunna klara av dina arbetsdagar och kunna njuta när du är ledig.

Blir utsatt för samma sak ibland på mitt jobb, men jag hade inga problem att ignorera det då jag till 110% inte bryr mig om vad personen i fråga säger + att jag vet att det inte är sant.

mini
2008-11-23, 14:49
Skit i att ge henne dryga svar och skapa östrokrig på jobbet. Jag tycker att du lugnt och sakligt ska be henne sitta ner med dig ett tag och förklara att du tycker att det är trist när hon letar fel och att du inte uppskattar hennes kommentarer, och att du förväntar dig en rak men sjysst kommunikation er emellan framöver. Om du vill kan du blanda in chefen på en gång då ni tydligen redan pratat om det. (Dock tycker jag att det verkar vara en rätt slapp chef som inte gör något åt det du anser vara ett problem.)

Förbered dig väl, håll det kort och koncist. Bli inte arg. Efteråt kan du ignorera om hon är dum.

Greven_2008
2008-11-23, 14:53
jobbade med en liknande gammal kärring som varit på samma ställe i 30 år. va bara o bita ihop sista året innan hon gick i pension! :furious: bara massa gnäll... gamla kärringar har svårt me om man inte gör saker exakt som de gjort i 100 år tidigare *grr27*

skaparn
2008-11-23, 14:55
Skit i att ge henne dryga svar och skapa östrokrig på jobbet. Jag tycker att du lugnt och sakligt ska be henne sitta ner med dig ett tag och förklara att du tycker att det är trist när hon letar fel och att du inte uppskattar hennes kommentarer, och att du förväntar dig en rak men sjysst kommunikation er emellan framöver. Om du vill kan du blanda in chefen på en gång då ni tydligen redan pratat om det. (Dock tycker jag att det verkar vara en rätt slapp chef som inte gör något åt det du anser vara ett problem.)

Förbered dig väl, håll det kort och koncist. Bli inte arg. Efteråt kan du ignorera om hon är dum.

Nu kan du med fördel sluta läsa svaren i den här tråden. Följ minis förslag till punkt och pricka. Desto trevligare och sakligare du är, desto större är chansen att du får ett positivt resultat av din ansträngning. Rapportera hur det gick i denna tråd.

KlopFer
2008-11-23, 14:58
Hon utgår hela tiden från att jag inte klarar av nåt heller. Om jag frågar något så kan hon svara "strunta i det, du är nog förvirrad som det är".
För att inte göra fel måste jag fråga ibland, men när jag frågar så är jag tydligen förvirrad. Jag blir sinnessjuk.


Fyfan det där är det värsta jag vet.

Hatar när jag ställer en enkel fråga och får ett sådant svar. Borde vara lag på att man får slå en person som säger så.

Stoltz
2008-11-23, 14:59
Visst har man någon gång jobbat med någon som varit en riktig surkärring, oavsett kön. Det jag gjorde var att dra bak personen på lagret och säga att antingen så skärpte personen sig och betedde sig som folk eller så fick vi helt enkelt ta det till chefen. Det löste sig någerlunda.

Jag vet inte hur din situation och hennes är som så, är hon föreståndare, etc? Jag hade nog pratat med henne som Mini sade, och sagt till henne att hennes beteende helt enkelt inte sprider någon god stämning utan snarare bidrar till onödig stress och förvirring.

blaki
2008-11-23, 14:59
Jag är med på¨Minis resonemang. Jag tycker inte du bara ska strunta i henne, för det är svårt i praktiken och tanten behöver få höra att det inte är ok. Säg istället lugnt men bestämt att du är där för att göra ett jobb, och att ni som kollegor borde samarbeta istället för att motarbeta varandra. Av egen erfarenhet så brukar sådana här samtal göra att "problem-personen" får en ny respekt för en eftersom man står upp för sig själv. Jag har en liknande person på mitt jobb, och det enda som funkar gentemot honom är att riva i ordentligt! Men börja med ett samtal bara du och hon, och funkar inte det så får chefen ta sitt ansvar och göra nåt åt problemet som alla tycks vara medvetna om! För det där slutar inte annars, utan går bara vidare till nästa nyanställda stackare.

IntenZe
2008-11-23, 15:09
Min chef jobbade där innan han blev chef och det är bl a hennes förtjänst att han blev chef så hon har en viss "makt". Han är i princip bara chef på pappret och bestämmer ifall det ska bli ändringar i schemat etc. I grund och botten så styr och ställer hon och dom andra kärringarna på arbetsplatsen. Därför har han egentligen inte mycket att säga till om, han vågar väl helt enkelt inte. Det är ju åt helvete nu när jag tänker efter.

Hur ska jag få mod att ta snacket med henne? Jösses, vad menlös jag är.

Har en gång halvt sagt till henne och då har hon bara sagt att jag måste lära mig ta kritik.

Hur ska jag kunna ta det med henne då jag tror att hon ändå inte kommer att tycka att hon gör något fel?

blaki
2008-11-23, 15:13
Bli lite arg inombords! Stå upp för dig själv! Tänk på känslan efteråt när du satt ned foten och sagt ifrån.

Ryska_raketen
2008-11-23, 15:15
För helvete, det är en jävla pensionär du har att göra med! Hur i helvete svårt kan det vara att sätta henne på plats? Stjäl rullatorn så har du gjort 90% av jobbet redan där.

mini
2008-11-23, 15:17
Hur ska jag få mod att ta snacket med henne? Jösses, vad menlös jag är.

Har en gång halvt sagt till henne och då har hon bara sagt att jag måste lära mig ta kritik.

Hur ska jag kunna ta det med henne då jag tror att hon ändå inte kommer att tycka att hon gör något fel?

Du får mod genom att vara förberedd. Ha ett fåtal punkter du vill få fram. Memorera. Det är ok att vara nervös. Ikläd dig rollen av självsäker, se det som teater. Ge dig inte in i någon diskussion med henne, du behöver inte bemöta hennes syn på saken.

Säg att du visst kan ta välgrundad och konstruktiv kritik, och att du välkomnar att lära dig yrket. Ge henne cred för hennes erfarenhet.

Klart hon inte kommer att tycka att hon gör fel, utåt iaf, men du har förmedlat hur du mottar hennes "kritik". Jag tror att det har effekt. Har det inte det får du ta tag i det då, börja såhär. Ge inte upp innan du försökt.

Linnet
2008-11-23, 15:26
Min chef jobbade där innan han blev chef och det är bl a hennes förtjänst att han blev chef så hon har en viss "makt". Han är i princip bara chef på pappret och bestämmer ifall det ska bli ändringar i schemat etc. I grund och botten så styr och ställer hon och dom andra kärringarna på arbetsplatsen. Därför har han egentligen inte mycket att säga till om, han vågar väl helt enkelt inte. Det är ju åt helvete nu när jag tänker efter.

Hur ska jag få mod att ta snacket med henne? Jösses, vad menlös jag är.

Har en gång halvt sagt till henne och då har hon bara sagt att jag måste lära mig ta kritik.

Hur ska jag kunna ta det med henne då jag tror att hon ändå inte kommer att tycka att hon gör något fel?

Om du upplever att det är jobbigt att ta samtalet med henne mellan fyra ögon så tycker jag att du, precis som bland annat mini föreslagit ser till att ha med dig en person till när du tar samtalet. Jag skulle rekommendera att du verkligen förklarar hur hon får dig att känna dig, med ångest, osäkerhet osv. Håll dig, saklig, ärlig och lägg helt enkelt fram din sak. Om du är osäker på om hon kommer avbryta dig kan du be att få lägga fram din sak oavbruten och att hon enbart skall lyssna. När du talat till punkt ger du henne chans att svara på dina synpunkter. Är du osäker på chefens stöd och du är fakligt ansluten kan du alltid vända dig till det fackliga ombudet för stöd i denna fråga.

Klenis
2008-11-23, 16:00
Jag tycker verkligen du inte ska försöka vara trevlig och prata med henne. Inte heller bara ignorera henne. Tryck ner henne som faaaaaaaaaan! Och när hon säger något svarar du nånting i stil med sköt dig själv eller liknande . BOOSTA upp ditt självförtroende, sen kan också du börja leta fel hon gör och klaga som bara fan. Du har ju nästan chefen "på din sida"... Och om, -OM-, du skulle få sparken eller så är det ju bara att leva på a-kassa. Hellre det än att vara ledsen och bekymrad på sitt jobb pga nån jävla kärring som bara vill klanka ner på folk.

IntenZe
2008-11-23, 16:18
Jag är rätt så beroende av det här jobbet. Jag får ingen a-kassa om jag slutar och min ekonomi är nog åt helvete som den är utan att jag medvetet förvärrar situationen.

Daniiiel
2008-11-23, 16:22
Så länge du är en kärring så kommer det inte att ändras, VISA ATT DU INTE TOLERERAR HENNES BETEENDE! Idioter ska inte lallas med dom ska sättas på plats

Timme
2008-11-23, 16:35
För helvete, det är en jävla pensionär du har att göra med! Hur i helvete svårt kan det vara att sätta henne på plats? Stjäl rullatorn så har du gjort 90% av jobbet redan där.

:D

Jag gillar din stil RR!

(och jag gillar dig *cupid*)


InteZe: Surt att det är så här. Hoppas att det blir bra.

Cilia
2008-11-23, 18:24
Det är svårt att få ändringar utan kommunikation. Sen verkar det vara en dysfunktionell arbetsplats och det kan du inte komma åt själv. Men det du kan komma åt är din egen attityd och hur du själv agerar. Jag säger inte att det är så men det kan påverka att du ser som som surkärringar. Även om du inte säger något så känner dom av att du inte gillar dom. Det är klart att det påverkar er relation.

Sen kan det hjälpa att ha en gnuta likgiltighet till situationer. Inte mycket man måste ändå vara egagerad men lite. Har du det så kan dom inte nå dig på samma sätt och du kan förhålla dig till det hela med lite distans.

Du kan också försöka att ändra hur du hanterar henne och dom andra. Även om du inte är överens så kan du försöka vara positiv till det hon säger. När hon klagar på något så säger du
-tack, för att du påpekade det. Det ska jag tänka på till nästa gång.
Det är mycket svårare att vara kritisk och negativ mot någon som är snäll och positiv tillbaka. Det kommer få henne att hamna i dålig dager i dom andras ögon istället. Nu är du "boven" som gjorde fel.

shut teh face
2008-11-23, 19:11
Avlägsna henne ur denna existens.

Yankeee
2008-11-23, 19:15
Det är ju helt klart trevligt att vissa försöker se positivt på saken och komma med förslag på lösningar som löser hans problem. Dock känns det så att personer som dessa snarare blir mer och mer jobbiga om man försöker snacka med dem.
Jag satsar fem skopor complete protein III på att ett samtal med damen inte kommer att ge någonting.

Scratch89
2008-11-23, 19:18
Jag satsar fem skopor complete protein III på att ett samtal med damen inte kommer att ge någonting.

Jag tror tyvärr att det är sant, särskilt om tanten är så säker på att hon har rätt.

LindaS
2008-11-23, 19:18
Det kostar henne förmodligen inte heller något att försöka.

Biceps
2008-11-23, 19:25
Problemet är att du redan har tagit skit ett långt tag. Man ska alltid sätta ner foten från början. Tror inte heller att ett samtal kommer ge något i detta läget.
Antingen läxar du upp henne ordentligt eller så byter du arbetsplats.. acceptera inte en sån situation

Loke
2008-11-23, 19:35
Dock tycker jag att det verkar vara en rätt slapp chef som inte gör något åt det du anser vara ett problem

Hon gillar konflikter och har inget att förlora. Vad ska chefen göra?

mini
2008-11-23, 19:38
Jag hade en sådan tant på mitt jobb, och jo, konfrontation räckte. Inte för att hon slutade vara dum, men hon slutade vara det när jag var i närheten. Det räckte för min sinnesro.

MrBoris
2008-11-23, 19:39
jag skulle ha skällt ut henne, om det så vore min chef som mobbsade sig så skulle jag inte acceptera att bli behandlad på det viset..

skaparn
2008-11-23, 19:41
Det är ju helt klart trevligt att vissa försöker se positivt på saken och komma med förslag på lösningar som löser hans problem. Dock känns det så att personer som dessa snarare blir mer och mer jobbiga om man försöker snacka med dem.
Jag satsar fem skopor complete protein III på att ett samtal med damen inte kommer att ge någonting.

Så är det säkert. Men det är ändock ett steg man måste ha passerat innan man har en chans att lyckas åtgärda problemet på annat sätt, exempelvis genom att gå till chefen(s chef) och så vidare. Och då skadar det inte att ha ett ödmjukt sådant samtal att hänvisa till och inte bara ett gräl.

Är man dessutom tillräckligt artig och saklig i samtalet kan man med lite tur förtjäna rätten att bara nita kärringen. Det är zen-master-graden.

mini
2008-11-23, 19:42
Hon gillar konflikter och har inget att förlora. Vad ska chefen göra?

Jag tror inte att hon nödvändigtvis gillar konflikter. Hon gillar nog mer att gnälla och att få fol att dansa efter hennes pipa. En sådan person ska självklart få samtala med chefen. Det är pest att ha en sådan i gruppen.

MrFit2002
2008-11-23, 19:54
Säg till henne ordentligt och ifrågasätt hennes sjuka beteende, det är inget du kan få sparken för.
Det finns tyvärr aldelles för många som jobbat för länge på ett jobb, och hon är tydligen en av dom.

IntenZe
2008-11-23, 22:08
Det är svårt att få ändringar utan kommunikation. Sen verkar det vara en dysfunktionell arbetsplats och det kan du inte komma åt själv. Men det du kan komma åt är din egen attityd och hur du själv agerar. Jag säger inte att det är så men det kan påverka att du ser som som surkärringar. Även om du inte säger något så känner dom av att du inte gillar dom. Det är klart att det påverkar er relation.

Sen kan det hjälpa att ha en gnuta likgiltighet till situationer. Inte mycket man måste ändå vara egagerad men lite. Har du det så kan dom inte nå dig på samma sätt och du kan förhålla dig till det hela med lite distans.

Du kan också försöka att ändra hur du hanterar henne och dom andra. Även om du inte är överens så kan du försöka vara positiv till det hon säger. När hon klagar på något så säger du
-tack, för att du påpekade det. Det ska jag tänka på till nästa gång.
Det är mycket svårare att vara kritisk och negativ mot någon som är snäll och positiv tillbaka. Det kommer få henne att hamna i dålig dager i dom andras ögon istället. Nu är du "boven" som gjorde fel.

Jag ser inte alla som surkärringar utan bara dom som är otrevliga, och har inte sett henne som en heller förän gnället började. De flesta tycker om mig, dom brukar försvara mig och försöka "täcka upp" för mig ifall det är någon miss jag gjort, så att "surkärringarna" inte ska hinna se det och få någonting att gnälla över. Surkärringen har någon gång sagt att jag jobbar bra också faktiskt, det är när hon blir stressad och inte hinner med som allt får gå ut över mig, så det kanske faktiskt kan hjälpa med ett snack.
Och jag brukar nästan alltid försöka vara trevlig fastän hon gnäller, men de hjälper inte det minsta. Det snarare förvärrar allt för hon blir surare när jag försöker vara positiv mot det hon säger verkar det som.

Ska prova snacka med henne imorgon om jag får läge, måste planera samtalet lite grann nu innan jag lägger mig.

God natt.

Ryska_raketen
2008-11-23, 23:47
Jag kanske är trött för klockan är ju rätt mycket, men du har aldrig tänkt på att det kanske är lite *** hon vill ha ?

hoikka poika
2008-11-24, 00:09
Jag ser inte alla som surkärringar utan bara dom som är otrevliga, och har inte sett henne som en heller förän gnället började. De flesta tycker om mig, dom brukar försvara mig och försöka "täcka upp" för mig ifall det är någon miss jag gjort, så att "surkärringarna" inte ska hinna se det och få någonting att gnälla över. Surkärringen har någon gång sagt att jag jobbar bra också faktiskt, det är när hon blir stressad och inte hinner med som allt får gå ut över mig, så det kanske faktiskt kan hjälpa med ett snack.
Och jag brukar nästan alltid försöka vara trevlig fastän hon gnäller, men de hjälper inte det minsta. Det snarare förvärrar allt för hon blir surare när jag försöker vara positiv mot det hon säger verkar det som.

Ska prova snacka med henne imorgon om jag får läge, måste planera samtalet lite grann nu innan jag lägger mig.

God natt.

Hur har det gått? Blev det något samtal?

mini
2008-11-24, 00:10
Hur har det gått? Blev det något samtal?

Bra bump!

Bahir
2008-11-24, 00:56
Är hon inte chef så har du inget att oroa dig över. Jag hatar sådana kärringjävlar. Mitt förslag är att du behandlar henne på ett nedlåtande vis, ā la Percy Nilegård i B&W.

Tricklev
2008-11-24, 00:57
Tänd eld på hennes bil och styckmörda dom 17 katterna hon nästan garanterat har.

Scratch89
2008-11-24, 07:47
Tänd eld på hennes bil och styckmörda dom 17 katterna hon nästan garanterat har.

http://scienceblogs.com/zooillogix/simpsons_CrazyCatLady.gif

fat_joe
2008-11-24, 08:10
Ligg med hennes man, problemet löst.

IntenZe
2008-11-24, 19:28
Update!

Jag tog upp det med henne i slutet av dagen. I det läget tog jag inte upp några exempel för jag var rädd att hon skulle ta försvarsinställning om jag låg på för hårt. Så jag sa bara att jag upplevde henne som irriterad mot mig och att jag kan ta kritik, men att när hon säger något åt mig så upplever jag det som att hon är arg åt mig. Samt att jag haft ångest inför att komma och jobba.
Hon sa något i stil med om att det enda hon vill är att allt ska funka och att hon kanske låter ut lite bestämd ibland men att det inte är något hon har emot mig. Sen drog hon några exempel på några gånger då jag gjort ett bra jobb. Hon avslutade med att säga att hon tyckte att alla andra säger till mer än vad hon gör.
Sen trodde jag att allt var avslutat och låg bakom mig. Men då ca 30 minuter senare hjälper hon mig med en grej och då säger hon att hon tänker ta upp det under fikarasten angående vem som baktalar henne (som hon tydligen fått för sig att allting grundar sig på).
Jag säger då till en jag jobbar med vad jag sagt till henne och vad hon sagt att hon ska göra under fikarasten, han blir nervös för han vet att hon kommer att trycka ner han (han står näst längst ner i rang på jobbet) så han håller sig undan tills vi slutar. Hon går då fram till han vid dörren och frågar vad han har hållit på säga åt mig om att hon inte tycker om mig osv. Jag går ju då omedelbart dit och säger att han inte har sagt nåt och att det inte är det de handlar om utan att det är hur JAG upplever det. Då bad hon mig förklara NÄR jag upplevt henne som arg någon gång varpå jag säger de två exemplena jag skrivit i den första posten. Först försökte hon neka till det och efter det kom hon med en värdelös ursäkt som jag inte ens orkar skriva. Tillslut så gav hon sig och gick bara ut.
Sen for alla hem. Ingen lade sig i våran diskussion, inte ens chefen, han bara satt där.

Undrar vad som händer imorgon egentligen. Han jag jobbar med var orolig att hon skulle börja gnälla om det imorgon igen så han skulle försöka ta sig mod att säga att han också upplever det som att hon är irriterad åt han och söker fel, men det vetti fan om han fixar det.

Sen fick jag höra att hon tydligen i ALLA år varit på detta sätt direkt det kommit någon ny och börjat jobba och endast EN person har tidigare vågat sätta sig emot hon.

Så gick det med den saken. Vad händer imorgon egentligen?

mini
2008-11-24, 19:34
Jag tycker att det var superbra att du vågade ta upp det med henne. Det märktes ju tydligt att hon blev störd av det. Du behöver inte gå i klinch med henne, hon kommer kanske försöka starta upp något men håll dig lugn och säg bara att du har sagt som du upplever situationen, och att du hellre ser framåt än diskuterar detaljer som har varit.
Hoppas bara du får med dig kollegan som egentligen är på din sida. Tillsammans är ni starkare. Hoppas chefen tar mod till sig också.

Jag håller på er!

joriice
2008-11-24, 19:55
Jag tycker du borde gå till chefen och säga att du säger upp dig om trakasserierna inte slutar upphöra. Det är vad jag hade gjort tror jag.

Spene
2008-11-24, 19:57
Jag tycker du borde gå till chefen och säga att du säger upp dig om trakasserierna inte slutar upphöra. Det är vad jag hade gjort tror jag.
Hot upplevs inte ofta som något positivt. Men visst borde han snacka med chefen ifall det fortsätter.

IntenZe
2008-11-24, 20:16
Jag tycker du borde gå till chefen och säga att du säger upp dig om trakasserierna inte slutar upphöra. Det är vad jag hade gjort tror jag.

Men då vinner hon ju!

Cilia
2008-11-24, 20:38
Jag tycker att det var superbra att du vågade ta upp det med henne. Det märktes ju tydligt att hon blev störd av det. Du behöver inte gå i klinch med henne, hon kommer kanske försöka starta upp något men håll dig lugn och säg bara att du har sagt som du upplever situationen, och att du hellre ser framåt än diskuterar detaljer som har varit.
Hoppas bara du får med dig kollegan som egentligen är på din sida. Tillsammans är ni starkare. Hoppas chefen tar mod till sig också.

Jag håller på er!
håller med mini


Tycker inte du ska vara nervös. Förstår att det inte är roligt att ha någon som gnäller på dig men nu kan du relatera till samtalet om hon är på dig. Lycka till. Måste säga att jag är lite impad av att du vågade. Det var moget, 7 vuxenpoäng till dig *g*

joriice
2008-11-24, 20:45
Men då vinner hon ju!

Hot upplevs inte ofta som något positivt. Men visst borde han snacka med chefen ifall det fortsätter.

Jag menade inte det ordagrant, men tala om hur läget är annars, att du uppfattar hennes kommentarer som kränkande etc.

Att han sedan hade kunnat skrämma HENNE lite är ju det man vill. Hur bundis tror du han är med gnälltanten egentligen?

Om du inte trivs på jobbet med tanten i bakhuvudet hela tiden, och allmän tråkig personal så ser inte jag vad det är som håller kvar en just där (bortsett från pengar, jag vet) *spy*

gibb
2008-11-24, 21:55
Bra gjort! Där växte du säkert minst ett par centimeter!

Stoltz
2008-11-24, 23:31
Bra jobbat! Håll oss uppdaterade, jag är säker på att det är fler som hellre lider skit än säger till när de mår dåligt.

IntenZe
2008-11-25, 16:24
Första dagen efter konfrontationen.

Inte ett ord har hon sagt om gårdagen. Däremot har hon varit extremt trevlig idag. Flera har sagt till mig att det var bra att jag sa till hon. Han som står näst lägst ner i rang sa att hon hade varit trevlig mot han idag också för en gångs skull, en annan jag jobbar med sa att det var bra att jag vågade säga till hon och att man inte kan hålla på ta skit av en kärring (hon är själv 60 år :) ), chefen sa att det var som natt och dag på hennes beteende förut och idag och att det var bra att jag sagt till hon för det verkar ha tagit skruv på hon.

Fan också vad skönt det är att slippa jobbångesten. Även om inte hennes beteende håller i sig så kommer jag inte att ta det lika hårt nu.
En som varit sjukskriven ett tag kommer tillbaks på någon vecka och dom har alltid backat upp varandra i allt gnäll så hon kanske får nya krafter då, men vi får se.

Hur som helst, Tack kolozzeum!

KlopFer
2008-11-25, 17:12
Första dagen efter konfrontationen.

Inte ett ord har hon sagt om gårdagen. Däremot har hon varit extremt trevlig idag. Flera har sagt till mig att det var bra att jag sa till hon. Han som står näst lägst ner i rang sa att hon hade varit trevlig mot han idag också för en gångs skull, en annan jag jobbar med sa att det var bra att jag vågade säga till hon och att man inte kan hålla på ta skit av en kärring (hon är själv 60 år :) ), chefen sa att det var som natt och dag på hennes beteende förut och idag och att det var bra att jag sagt till hon för det verkar ha tagit skruv på hon.

Fan också vad skönt det är att slippa jobbångesten. Även om inte hennes beteende håller i sig så kommer jag inte att ta det lika hårt nu.
En som varit sjukskriven ett tag kommer tillbaks på någon vecka och dom har alltid backat upp varandra i allt gnäll så hon kanske får nya krafter då, men vi får se.

Hur som helst, Tack kolozzeum!

Bra gjort, hoppas allting blir bättre nu :thumbup:


HENNE FÖRIHELVETE :Virro

tjabon
2008-11-25, 17:48
Första dagen efter konfrontationen.

Inte ett ord har hon sagt om gårdagen. Däremot har hon varit extremt trevlig idag. Flera har sagt till mig att det var bra att jag sa till hon. Han som står näst lägst ner i rang sa att hon hade varit trevlig mot han idag också för en gångs skull, en annan jag jobbar med sa att det var bra att jag vågade säga till hon och att man inte kan hålla på ta skit av en kärring (hon är själv 60 år :) ), chefen sa att det var som natt och dag på hennes beteende förut och idag och att det var bra att jag sagt till hon för det verkar ha tagit skruv på hon.

Fan också vad skönt det är att slippa jobbångesten. Även om inte hennes beteende håller i sig så kommer jag inte att ta det lika hårt nu.
En som varit sjukskriven ett tag kommer tillbaks på någon vecka och dom har alltid backat upp varandra i allt gnäll så hon kanske får nya krafter då, men vi får se.

Hur som helst, Tack kolozzeum!

Suveränt bra gjort !!!

Tänk på att sådana här situationer råkar många av oss (jag med) ut för
i arbetslivet.
Ofta har man ingen hjälp från chefen.
Ibland handlar det bara om "revirpinkande" och försvinner efter ett tag.
Viktigt är dock att markera när man blir konstigt eller illa behandlad.

IntenZe
2008-11-25, 18:00
HENNE FÖRIHELVETE :Virro


Ska skärpa mig.

Trance
2008-11-25, 18:08
Väldigt bra jobbat.

Bönne
2008-11-25, 18:14
Börja räkna ner till hennes pensionsavgång, sån bitterhet bottnar ofta i sådant man inte kan påverka.

Har haft en liknande typ på ett gammalt jobb, skillnaden var att det var en kille som var några år under trettio. Dåligt självförtroende som gjorde att saker som kass hårväxt, ordentligt nedsatt hörsel, tokkass syn, outbildad, inget fast jobb, ett fruktansvärt mindervärdeskomplex till en ordentlig anledning för honom att vara så jävla bitter.

Han var liksom mig ny på stället, var väl svårt att gå på de äldre där. Utan jag som var yngre än honom och lika dålig på jobbet skulle få se på fan :)
Hög ifrån utan förvarning och blev arg för småsaker.
Aldrig varit med om något liknande så visste inte hur jag skulle bemöta det, så blev att man reagera som om det han sa var ett skämt och prata med honom som vanligt. Märkte aldrig att han förändra sitt beteende, eller så hann han bara sluta innan förändringarna började synas.

Mitt råd är att bortse från vad hon säger och ha trevligt med alla andra istället.

Linnet
2008-11-25, 18:48
Update!

Jag tog upp det med henne i slutet av dagen. I det läget tog jag inte upp några exempel för jag var rädd att hon skulle ta försvarsinställning om jag låg på för hårt. Så jag sa bara att jag upplevde henne som irriterad mot mig och att jag kan ta kritik, men att när hon säger något åt mig så upplever jag det som att hon är arg åt mig. Samt att jag haft ångest inför att komma och jobba.
Hon sa något i stil med om att det enda hon vill är att allt ska funka och att hon kanske låter ut lite bestämd ibland men att det inte är något hon har emot mig. Sen drog hon några exempel på några gånger då jag gjort ett bra jobb. Hon avslutade med att säga att hon tyckte att alla andra säger till mer än vad hon gör.
Sen trodde jag att allt var avslutat och låg bakom mig. Men då ca 30 minuter senare hjälper hon mig med en grej och då säger hon att hon tänker ta upp det under fikarasten angående vem som baktalar henne (som hon tydligen fått för sig att allting grundar sig på).
Jag säger då till en jag jobbar med vad jag sagt till henne och vad hon sagt att hon ska göra under fikarasten, han blir nervös för han vet att hon kommer att trycka ner han (han står näst längst ner i rang på jobbet) så han håller sig undan tills vi slutar. Hon går då fram till han vid dörren och frågar vad han har hållit på säga åt mig om att hon inte tycker om mig osv. Jag går ju då omedelbart dit och säger att han inte har sagt nåt och att det inte är det de handlar om utan att det är hur JAG upplever det. Då bad hon mig förklara NÄR jag upplevt henne som arg någon gång varpå jag säger de två exemplena jag skrivit i den första posten. Först försökte hon neka till det och efter det kom hon med en värdelös ursäkt som jag inte ens orkar skriva. Tillslut så gav hon sig och gick bara ut.
Sen for alla hem. Ingen lade sig i våran diskussion, inte ens chefen, han bara satt där.

Undrar vad som händer imorgon egentligen. Han jag jobbar med var orolig att hon skulle börja gnälla om det imorgon igen så han skulle försöka ta sig mod att säga att han också upplever det som att hon är irriterad åt han och söker fel, men det vetti fan om han fixar det.

Sen fick jag höra att hon tydligen i ALLA år varit på detta sätt direkt det kommit någon ny och börjat jobba och endast EN person har tidigare vågat sätta sig emot hon.

Så gick det med den saken. Vad händer imorgon egentligen?

Ursäkta kraftuttrycket, men fan vad bra gjort av dig Intenze!!! Otroligt modigt av dig och ett alldeles föredömligt sätt du framförde det hela på, plus att du så tydligt vågade stå upp för dina åsikter och dina kollegor vid tillfälle nummer två. Uppenbarligen har du nått fram till henne, om hon förbättrar sitt beteende fortsatt tycker jag att du skall se till att berätta det för henne också, då det faktiskt låter som att hon kan ha fått en ordentlig tankeställare.

blaki
2008-11-26, 13:41
Hurra, victory! Och nu när du sagt till en gång så kommer det att vara enklare ifall hon faller in i gamla mönster igen. Och framförallt har surtanten fattat att du inte är någon man kör över. Way to go! :thumbup:

Stoltz
2008-11-26, 13:54
Ett stort slag för rättvisa! :bow:

gibb
2008-11-26, 18:13
Jag är imponerad, stämmer in i kören : BRA gjort.