handdator

Visa fullständig version : Tv vs Projektor?!


TcAnders
2008-11-23, 10:34
Tjenare!

Funderar på att införskaffa mig antingen en lcd-tv, eller en projektor.
Prisklassen på dom båda bör ligga runt 8000:- och för det får man en Hd-ready projektor eller möjligen en Full Hd runt 40".

Jag har länge vart sugen på en projektor, finns det egentligen några nackdelar förutom en lite högre ljudnivå och att det bör vara skapligt mörkt i rummet?

Nå vad säger ni? Projektor eller ej?

internethjälten
2008-11-23, 10:38
Har du möjlighet att mörklägga och du förstår att det är viktigt med en bra duk så är det inget att tveka på, projektor alltså!

Sen tillkommer kostnader som lampbyten etc men då du hänger på ett tränignsforum så är du väl ingen soffpotatis som tittar upp 4000 timmar varje månad ;)

TcAnders
2008-11-23, 12:05
Har du möjlighet att mörklägga och du förstår att det är viktigt med en bra duk så är det inget att tveka på, projektor alltså!

Sen tillkommer kostnader som lampbyten etc men då du hänger på ett tränignsforum så är du väl ingen soffpotatis som tittar upp 4000 timmar varje månad ;)

Hehe, nej några 4000 timmar per vecka kommer det knappast att bli, film och tv-spel står på schemat och då är det inte speciellt mycket.

Att mörklägga kommer inte vara något problem alls och en lagomt bra duk kommer nog inte heller bli ett problem.

coxie
2008-11-23, 12:07
Jag kör på båda, men skulle jag enbart ha en skulle jag valt en 42"-50" TV.

Detta enbart för att det är rätt bökigt att mörklägga och hissa ner en duk bara för att kolla på lite nyheter.

TcAnders
2008-11-23, 12:14
Jag kör på båda, men skulle jag enbart ha en skulle jag valt en 42"-50" TV.

Detta enbart för att det är rätt bökigt att mörklägga och hissa ner en duk bara för att kolla på lite nyheter.

Duken kommer vara nere jämt, ungefär som en tavla alltså..
Jag är ute efter lite biokänsla och jag antar att jag bara kommer få ut det genom att skaffa mig en projektor.

zam_zap
2008-11-23, 13:35
Har själv kört med projektor i den prisklassen (optoma HD70 hd-ready) och hade den i lite över ett år och lirade ps3 och såg rätt mycket film. Hade deltidsjobb med mycket ledigt och kvällsjobb så det blev ett par sena nätter varje vecka med film och spelandet. Var riktigt nöjd med sakerna. Gjorde av med 1700h på lampan under den tiden tror jag (lampan håller 2000h och kostar 2000kr för en ny) Sen får man avgöra om man tycker att det är värt det.

shadowfire
2008-11-23, 16:31
Beror lite på vilket behov du har. Jag ser aldrig på tv och äger inte ens någon tv. Vill jag se något tv-relaterat så lånar jag det från internet så att säga o ser det på projektorn ändå... så för mig är projektor glasklart, skulle jag köpa en TV så hade det blivit någon billigare variant "bara för att".

Däremot är jag filmentusiast och en riktigt go hemmabiostämning får jag utan tvekan med 87" bild och ännu bättre om det är DTS-inspelat... mums. :) Jag har tynat skiten ur projektorn i flera år nu utan att ha bytt lampa o när lampan nu smäller snart så får det bli en ny projektor igen (på samma sätt som man bytte tjock-tv osv).

TcAnders
2008-11-23, 19:53
Beror lite på vilket behov du har. Jag ser aldrig på tv och äger inte ens någon tv. Vill jag se något tv-relaterat så lånar jag det från internet så att säga o ser det på projektorn ändå... så för mig är projektor glasklart, skulle jag köpa en TV så hade det blivit någon billigare variant "bara för att".

Däremot är jag filmentusiast och en riktigt go hemmabiostämning får jag utan tvekan med 87" bild och ännu bättre om det är DTS-inspelat... mums. :) Jag har tynat skiten ur projektorn i flera år nu utan att ha bytt lampa o när lampan nu smäller snart så får det bli en ny projektor igen (på samma sätt som man bytte tjock-tv osv).

Okej, ja det lutar helt klart åt en projektor måste jag säga..
Vad menar du med DTS-inspelat?

shadowfire
2008-11-23, 19:58
Okej, ja det lutar helt klart åt en projektor måste jag säga..
Vad menar du med DTS-inspelat?
Ja, som sagt, du får ju fundera på hur ditt behov ser ut (och hur du har det där du vill ha projektorn). En ljus sommarkväll är det inte fullt lika roligt om du inte kan mörklägga och då menar jag mörklägga med stort M. Persienner är typ halvtrist då de oftast läcker in rätt så mkt ljus ändå. Själv är jag mest utomhus sommartid och ser isf filmer på bio då mest, medan höst/vinter så är det hemmabion som dominerar.

Angeånde ljudet så menade jag DVD-filmer som är inspelade med DTS-spår och inte bara 5.1 ljud. Har man en ljudanläggning som stödjer DTS och filmen har ett DTS-spår, så blir det riktigt mysigt. :)

Tyvärr är det många filmer som man "lånar från interneth" där tomtar har klippt bort dts-spåret. :smash:

MasterChief
2008-11-23, 20:12
Angeånde ljudet så menade jag DVD-filmer som är inspelade med DTS-spår och inte bara 5.1 ljud. Har man en ljudanläggning som stödjer DTS och filmen har ett DTS-spår, så blir det riktigt mysigt. :)

Tyvärr är det många filmer som man "lånar från interneth" där tomtar har klippt bort dts-spåret. :smash:

Nu är väl de flesta DTS-spår också 5.1 i och för sig.

Sen tycker jag nog inte skillnaden är speciellt anmärkningsvärd. Det skiljer mellan olika filmer men för de med normala netonnet-anläggningar är det nog i allra högsta grad marginellt IMHO.

TcAnders
2008-11-23, 20:27
Okej då hänger jag med på vad du menar med DTS.. Ljudet kommer gå i andra hand då jag inte har pengarna till att skaffa allt tipp topp direkt.

Mörkläggningen bör gå prima då det är små fönster, räcker med att dra för mörka gardiner eller nåt sånt.. Samt persienner..


Tackar!

mela
2008-11-23, 21:06
Har både projektor och TV och TVn ska ställas ner i källan nu eftersom den aldrig används. Kollar bara på serier/film samt lirar xbox, allt på projektorn.
Det behöver egentligen inte vara jättemörkt så länge det inte kommer något direkt ljus på duken, även om dagsljus och solljus förstör väldigt mycket.
Skulle rekommendera att du har rullgardiner istället för persienner om du har sol som skiner på fönstret.

TcAnders
2008-11-23, 21:27
Okej Mela, då kanske det blir till å köpa rullgardiner.

Hur är det med dukar nu då? Då tänkte jag alltså själva projektorduken, är det stor skillnad mellan modellerna? Då tänkte jag på bildkvalitén man får.
Antar att man kanske får vad man betalar för, men dom billigare varianterna för ca 1500:- är dom helt bortkastade pengar tro?

mela
2008-11-23, 21:33
Okej Mela, då kanske det blir till å köpa rullgardiner.

Hur är det med dukar nu då? Då tänkte jag alltså själva projektorduken, är det stor skillnad mellan modellerna? Då tänkte jag på bildkvalitén man får.
Antar att man kanske får vad man betalar för, men dom billigare varianterna för ca 1500:- är dom helt bortkastade pengar tro?

Där har jag ingen koll faktiskt. Inte jag som handlat grejorna :em:Det enda jag vet är att vi har "den bästa" duken.

kolla på hemmabioforumet kanske?

MasterChief
2008-11-23, 22:08
Där har jag ingen koll faktiskt. Inte jag som handlat grejorna :em:Det enda jag vet är att vi har "den bästa" duken.

kolla på hemmabioforumet kanske?

Å fan...Har ni en Stewart? Det är inte så många som har dessa dukar eftersom de ligger på >30.000 kr.

Vad har ni för projektor för att matcha detta underverk?

shut teh face
2008-11-23, 22:09
Å fan...Har ni en Stewart? Det är inte så många som har dessa dukar eftersom de ligger på >30.000 kr.

Vad har ni för projektor för att matcha detta underverk?

:D

Ett avdankat källarrum i gamla hus är perfekt, in med heltäckningsmatta och fram med största duken man hittar. ;)

The_RobRoy
2008-11-23, 22:11
Jag har gått ifrån Projektor till TV. Mest p.g.a. lathet, typ som coxie nämde.

Har mycket fönster, orkar inte hålla på med rullgardiner och dra ner dukar och grejer. Bara montera upp allt ger mig rysningar :P

Dock blir det ju inte samma inlevelse i film, men jag lutar mer och mer åt att jag bara kollar serier i alla fall. Resten av tiden lyssnar jag på 2-kanals musik. Och då känns en 50" TV fullt tillräckligt.

The_RobRoy
2008-11-23, 22:12
Å fan...Har ni en Stewart? Det är inte så många som har dessa dukar eftersom de ligger på >30.000 kr.

Vad har ni för projektor för att matcha detta underverk?

Sådär sa du bara för att retas, erkänn nu.. ;)

Dom har säkert "bästa" NetonNet duken eller så :P

mela
2008-11-24, 05:22
Å fan...Har ni en Stewart? Det är inte så många som har dessa dukar eftersom de ligger på >30.000 kr.

Vad har ni för projektor för att matcha detta underverk?

Vet att duken låg på 20-30k när den köptes iaf.
Hitachu Illumina har vi just nu, men den har börjat paja så vi köper en ny projektor runt jul/nyår i Sverige. Det är sambon som bestämmer vad vi ska ha, jag betalar bara :P

MasterChief
2008-11-24, 06:43
Vet att duken låg på 20-30k när den köptes iaf.


Bra pojkvän du har. :)

Han har sina prioriteringar rätt.

Granatgiraffen
2008-11-24, 09:08
Det jag har märkt är att alla är mycket mer förlåtande när det gäller projektorbild. Kontrasten kan vara skit och färgerna helt felaktiga.. men det är ju stort. Att dessutom sitta 4meter från en jättebild och spela xbox gör ju en helt groggy.

Granatgiraffen
2008-11-24, 09:11
Bra pojkvän du har. :)

Han har sina prioriteringar rätt.

Ja, om dom bara vill sitta och kolla på en duk. Projektorn känns ju rätt underdimensionerad om man lägger 30000 på duken. Dvs det är skitsnack. :)

MasterChief
2008-11-24, 10:00
Ja, om dom bara vill sitta och kolla på en duk. Projektorn känns ju rätt underdimensionerad om man lägger 30000 på duken. Dvs det är skitsnack. :)

Jo, det är helt sant. Men de kanske ska köpa någon 3-chippare från SIM nu. :)


För övrigt instämmer jag. Att spela på projektor funkar fan inte bra (om man nu inte har samma upplevda storlek som en 50 tummare på 3-4 meter).