handdator

Visa fullständig version : lika bra träning om man kör explosivt eller tungt?


zydar
2008-11-23, 09:58
provade köra med mycket mindre vikt, o körde explosivt. blev lika trött som när ja körde tungt.
Undrar om ja blir lika stark av det och man man bygger massa på det?

LindaS
2008-11-23, 10:10
Är syftet att bli så stark som möjligt bör du köra få reps på hög vikt.
Är syftet att bli trött, så kör det du tycker är roligast. ;)

rampegg
2008-11-23, 10:42
Det ar samma kraftutveckling om man tar tex bankpress och kor en en-reppare med 100 kg som tar 2 sekunder koncentriskt som en 50 kg pa 1 sekund.
Den absoluta kraften som anvants kommer dock vara halften i den koncentriska fasen (per rep saklart) och i den eccentriska fasen (sanka vikten).
Och iom att det ar den eccentriska fasen som visat sig vara den viktigaste for specifik styrka och massa sa kanske det inte ar helt optimalt.

Vad jag gor ar att kora sa explosivt jag kan pa vagen upp och sen kontrollerat pa vagen ner och anda ha tunga vikter.
Vikten kanske inte ror sig sa valdigt mkt snabbare nar jag forsoker gora det explosivt men det har inte sa stor betydelse egentligen utan det racker att du aktivt forsoker pressa sa snabbt du bara kan sa du nastan skiter ner dej :P

pellepedal
2008-11-23, 11:03
Variera er mina herrar

MagnusG
2008-11-24, 14:09
Det ar samma kraftutveckling om man tar tex bankpress och kor en en-reppare med 100 kg som tar 2 sekunder koncentriskt som en 50 kg pa 1 sekund.
Den absoluta kraften som anvants kommer dock vara halften i den koncentriska fasen (per rep saklart) och i den eccentriska fasen (sanka vikten).
Och iom att det ar den eccentriska fasen som visat sig vara den viktigaste for specifik styrka och massa sa kanske det inte ar helt optimalt.

Vad jag gor ar att kora sa explosivt jag kan pa vagen upp och sen kontrollerat pa vagen ner och anda ha tunga vikter.
Vikten kanske inte ror sig sa valdigt mkt snabbare nar jag forsoker gora det explosivt men det har inte sa stor betydelse egentligen utan det racker att du aktivt forsoker pressa sa snabbt du bara kan sa du nastan skiter ner dej :P

Intressant.. det jag dock aldrig har lyckas få in i min skalle, är vad skillnad på explosiva pass och "vanliga" pass är? Man försöker väl ALLTID få upp vikten så fort man kan?
Låt oss säga att jag klara maxa 100 kg. Då kommer jag ju inte ligga och fega upp vikten, utan försöker pressa upp den för att "klara" den. Den kan ju inte bli mer explosivt än så.

Förstår ni min förvirring? :D *screwy*:confused:

Skitlez
2008-11-24, 16:59
Intressant.. det jag dock aldrig har lyckas få in i min skalle, är vad skillnad på explosiva pass och "vanliga" pass är? Man försöker väl ALLTID få upp vikten så fort man kan?
Låt oss säga att jag klara maxa 100 kg. Då kommer jag ju inte ligga och fega upp vikten, utan försöker pressa upp den för att "klara" den. Den kan ju inte bli mer explosivt än så.

Förstår ni min förvirring? :D *screwy*:confused:

ja det är en skillnad eftersom om du maxar 100kg som du sa så kommer ju det att gå mycket långsammare att kunna lyfta det än om du tränar med säg 50kg.

C.E.J.
2008-11-24, 19:40
Intressant.. det jag dock aldrig har lyckas få in i min skalle, är vad skillnad på explosiva pass och "vanliga" pass är? Man försöker väl ALLTID få upp vikten så fort man kan?
Låt oss säga att jag klara maxa 100 kg. Då kommer jag ju inte ligga och fega upp vikten, utan försöker pressa upp den för att "klara" den. Den kan ju inte bli mer explosivt än så.

Förstår ni min förvirring? :D *screwy*:confused:

Det är ingen förvirring. Att träna explosivt betyder inte nödvändigtvis att vikten rör sig snabbt, utan att man försöker lyfta så snabbt som möjligt.

Johan_S
2008-11-24, 20:27
Variera er mina herrar
+1 på den! Tycker personligen även att det är kul att variera träningen, alltid kul att ta del av hur andra väljer att träna.