handdator

Visa fullständig version : Problemlosning...


Snakebite
2008-11-22, 22:57
Jag har under dem senaste manaderna klurat pa vad mina langsamma muskel/styrkeokningar beror pa. Tankte att ni kanske kunde komma med lite andra infallsvinklar an det jag har klurat pa. Vore valdigt uppskattat.

Jag har tranat ca 4ggr/v i ca 10 ar. Tror jag borjade nar jag var runt 17 bast och ar nu 27 ar. Jag ar en hardgainer av det extrema slaget och har alltid haft svart att ga upp i vikt. Tror jag vagde runt 60kg nar jag borjade trana och nu ligger jag runt 80-82kg. I borjan kom resultaten men under dem senaste aren har det fan inte hant mycket. Man har envist harvat pa i alla ar men med utan att man kan se att jag anda tranat sapass lange. Kosten har man skott bra och under vissa perioder har man bulkat upp sig till runt 90kg-stracket. Har dock alltid forhastat viktuppgangarna under dessa "extremperioder" sa fettmassan har kommit upp pa en niva som jag inte trivts med, darfor har jag alltid skalat ner mig till matchvikt efter nagot halvar eller sa. Tycker inte dessa overatningsperioder har gett sa mycket i muskelmassa da jag inte ser nagra storre skilnader pa kvalitetsmassa da jag val deffat bort spacket igen.



Anledningen till att jag forst nu verkligen borjat utvardera vad som kan vara "fel"(?) ar att jag alltid varit av den uppfattningen att det kanske anda inte ar sa konstigt att den kvalitativa viktuppgangen anda tar tid nar man val tranat ett tag. Nagra hg muskler om aret kanskje har fatt duga.

Jag har alltid legat ca 1.5-2g protein per kg. Kolhydrater har jag atit mycket av men aldrig riktigt raknat ut och fett har jag ocksa kort pa kann. Frukt och gront har jag ocksa alltid atit balanserat och blandat av. Kcalintaget har legat runt 3200kcal typ. Jag vet att manga kommer kommentera inlagget med "at mer". Faktum ar att jag under langa perioder har legat pa bade sma och stora kcal overskott utan bra resultat. Viktuppgang men inte namnvard kvalitativ viktuppgnag.

Styrkan har man val haft hyfsat ganska lange. Man jobbade upp sig pa en viss nava och har inte gjort nagra stora framsteg efter det. Mina toppnoteringar ar 200kg i mark, 5 reps med 46kg hantlar i bank, 6 reps pullups med 25kg vikt. Inte jatteklen men jag har inte sett ut att vara "sa stark" for min storlek och muskelmassa om ni hajar.

Mina tankegangar om vad som kan vara "galet" och vilka atgarder jag har tagit till ar som foljer:

1) Kolhydratintaget: Eftersom jag ar en sadans satans hardgainer sa har jag drastiskt hojt detta. Jag har klurat pa om kanske mitt proteinintag anvands i energiutvinningen i for stor utsrackning. Jag ar dessutom ofta trott vilket ocksa skulle kunna motivera att oka kolhydratintaget. Sa, till mina 3 drinkar mellan maltiderna samt sangaende (20g vassle/kasein/agg/soja-mix) har jag nu borjat blanda i malet havregryn i mangder. Avverkar ett paket(500g) om dagen vilket ger 1700kcal och 300g extra kolhydrater. Vet att det later som en sinnessjuk okning av kolhydrat men faktum ar att jag dem senaste traningspassen kannt mig sa mycket mer taggad an forut. Kanner mig piggare och mer fulladdad...inte konstigt kanske...hehe. Kcalintaget borde skapa en stadig fettuppgang ocksa men jag ska halla koll pa underhudsgfettet och dra ner pa energin om jag marker att det bullas pa for haftigt.

2) Jag har klurat pa om man kanske har en marginell naringsbrist pa grund av valdigt hogt fiberintag eller hyfsat hog traningsniva. Jag har dragit ner pa fullkornsprodukter sa som fullkornsris, fullkornspasta, ragkusar och ater lite mer fiberfattiga livsmedel sa lange.

3) Testonivaer: Jag gissar mig till att jag formodligen har hyfsat laga testonivaer. Skaggvaxten borjar komma igang nu forst i 27 ars alder vilket maste anses som javligt sent. Jag har borjat ta ett ZMA(Zink, magnesium, B6, vit C och E) just i syfte att knaske oka hormonnivan med zinket. Ar val formodligen ingen nackdel att fa i sig resten ocksa nar man tranar ett gang dagar i veckan. B6 hjalper ju till med nedbrytningen av protein vilket kanske kan vara motiverat nar man ater tillskott osv....troligen. I denna punkt spelar nog min somn in ocksa vilket sakert ocksa kan vara en bov i dramat. Testot okar val under somnen om jag minns ratt och jag sover ganska latt vilket formodligen ocksa drar ner min aterhamtning. Far se om jag ska kopa nagon mild insomningstablett for att komma tillratta med detta. Sa fort jag ror pa mig i somnen kanns det som jag vaknar till lite latt. Tror jag har for kort tid av min somn i djupsomn. Har alltid sovit valdigt latt sa man har vant sig och inte sett det som nagot "konstigt". Sakert nagot man borde dock.

4) Overtraning:Kan man bli overtranad av gymmande 4 dagar/vecka? Jag tror det. I alla fall om man kanske inte far 100%-ig somn, ofta kor till failure och tungt(runt 5-reps).

5) For tight fasier(muskelbukar). Under mina massageutbildningar sa min utbildare(en naprapat ocg fd bodybuilder) att han tyckte mina muskelbukar kandes tight. Han sa att om jag inte mjukar upp dem med hard massage med knogarna sa kommer jag aldrig komma till nasta niva. Sahar 1 ar senare har jag borjat med att mjuka upp framst armar och brost. Kan ju knappast skada och i mina oron later det ju ganska logiskt att har inte muskeln rum att vaxa pa grund av stenhard fascia sa kanske det bromsar. Mina armar har ju legat pa 41cm i aratal for att ta ett ex.

Sa, nu har jag dragit dem huvudpunkterna jag kan komma pa att atgarda. Manga i min sits skulle sakert ha slutat av frustration for manga ar sedan, tagit steroider osv. DEt som har hallit angan uppe for mig ar anda att detta ar en livsstil for mig. Jag kommer trana tills jag kommer in pa alderdomshemmet. Tycker det ar kul men sjalvklart skulle det vara hundra ganger mer givande om resultaten visade sig ocksa.

Kom garna med synpunkter som sagt!

/Envis(!!) hardgainer

Madame
2008-11-22, 23:14
Jag tror inte det är kosten det är fel på, det är träningen. Du kanske tränar bra i största allmänet, men du kanske inte tränar på det sätt som är bäst för dig (uppenbarligen inte). Att köra till failure och bara fem reps är väl inte helt opti om det är volym du är ute efter, och som du säger är det inget fel på styrkan. Jag tycker det är totalt onödigt att köra till failure mer än vid enstaka tillfällen, det sliter mer än det ger tillbaka.
Sen låter det som du tränat med fem reps till failure hela tiden, du kanske ska variera dig lite mer?! kroppen vänjer sig gärna vid samma träning.
Jag tror inte du är övertränad. Övertränad är imo ett uttryck som används alltför lättvindigt, typ som att "gå in i väggen/utbränd", är man övertränad på riktigt så känner man det.
Ang testonivåerna, rätta mig gärna om jag har fel för nu gissar jag bara, men jag tror inte ditt låga testo skulle vara boven heller. Jag menar du är ju ändå kille och har nog ändå högre testo än de flesta tjejer, right?! Och tjejer kan ju bygga muskler, om än en aning svårare, men dock!

mini
2008-11-22, 23:15
Mina första två reflektioner:
22 kg på tio år är inte alls speciellt dåligt. Nu vet jag inte hur mycket du skulle lagt på dig bara genom att vara tonåring, men ändå.
Att ständigt deffa och sedan inte se speciellt mycket resultat efter dieten kan också vara ett skäl. Du bantar bort det du lagt på dig, även i muskelmassa.

Snakebite
2008-11-22, 23:46
Jag tror inte det är kosten det är fel på, det är träningen. Du kanske tränar bra i största allmänet, men du kanske inte tränar på det sätt som är bäst för dig (uppenbarligen inte). Att köra till failure och bara fem reps är väl inte helt opti om det är volym du är ute efter, och som du säger är det inget fel på styrkan. Jag tycker det är totalt onödigt att köra till failure mer än vid enstaka tillfällen, det sliter mer än det ger tillbaka.
Sen låter det som du tränat med fem reps till failure hela tiden, du kanske ska variera dig lite mer?! kroppen vänjer sig gärna vid samma träning.
Jag tror inte du är övertränad. Övertränad är imo ett uttryck som används alltför lättvindigt, typ som att "gå in i väggen/utbränd", är man övertränad på riktigt så känner man det.
Ang testonivåerna, rätta mig gärna om jag har fel för nu gissar jag bara, men jag tror inte ditt låga testo skulle vara boven heller. Jag menar du är ju ändå kille och har nog ändå högre testo än de flesta tjejer, right?! Och tjejer kan ju bygga muskler, om än en aning svårare, men dock!

Jo, man har ju varit lite viktifixerad under storre delen av tranandet darfor har man kort tungt. Sen ar det ju kul att lyfta tungt och kanna sig stark :D
Jag generaliserade lite nar jag sa att jag alltid kor 5or. Men mestadels blir det sa i alla fall. Kor periodeseringar med varierande latt, medeltungt och tungt osv. Hur som ska jag i alla fall mer konsekvent lagga mig pa 8-12 reps framover. Mindre failure ocksa for den delen...hehe.

Snakebite
2008-11-22, 23:48
Mina första två reflektioner:
22 kg på tio år är inte alls speciellt dåligt. Nu vet jag inte hur mycket du skulle lagt på dig bara genom att vara tonåring, men ändå.
Att ständigt deffa och sedan inte se speciellt mycket resultat efter dieten kan också vara ett skäl. Du bantar bort det du lagt på dig, även i muskelmassa.

Jo, visst...jag haller med. DEt dryga ar bara att den viktokningen kom dem forsta 5 aren typ. Tror jag vagde runt 82kg for 5-6 ar sedan ocksa :(

Snakebite
2008-11-23, 00:00
Skickar en lank med nagra gamla bilder. Den nivan jag legat pa dem senaste...hm, 3-4 aren typ. Inte missnojd med min kropp men man vill ju utvecklas for att halla motivationen och traningsgladjen uppe.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=103967

KaptenKnäsvag
2008-11-23, 00:03
Hur ofta provar du nya saker?

Jag hade rekomenderat att du hårsatsar på olika koncept tills du hittar din vinnande metod...

edit: Om jag tränade som jag gjorde i början hade inget hänt heller, även om jag tränade likadant som många grova gör.

Scratch89
2008-11-23, 00:09
Stirra dig inte blind på vikten. Om du tar dina 80 kg nu, och jämför med för t.ex fem år sedan, visst har det skett en omfördelning mellan fett och muskler då?

Jag själv tycker inte att jag ökar något heller, men det räcker att gå tillbaka ett eller två år för att jag ska se en stor skillnad, och då väger jag ungefär lika mycket. Jag är inte ens grov.

Snakebite
2008-11-23, 00:22
Jo, det kan ju kanske handa. Jo, far nog tanka lite mer ouside the box och testa mig fram mer flitigt. Korde Crossfit i ett halvar fram till nyligen vilket jag tyckte gav bra resultat pa prestationen i alla fall. Sag val ingen skilnad pa massa under den tiden. Har tyvarr fatt ga tillbaka till "traditionell gymtraning" igen nu eftersom flytt till London har inneburit ruggigt daliga forutsattningar for Crossfit. Trangt pa det lokala gymmet osv.

Scratch89
2008-11-23, 00:24
Se till att du tar bilder varje halvår eller så, för att kunna se skillnaden. Man ser ingen skillnad från dag till dag, exhibitionist som man är, men titta på gamla kort så märks det. Jag såg mitt skolkort från gymnasiet, och det är väl bara ett och ett halvt år sedan. Det märks en stor skillnad.

Jacksatan
2008-11-23, 01:14
Hur ofta provar du nya saker?

Jag hade rekomenderat att du hårsatsar på olika koncept tills du hittar din vinnande metod...

edit: Om jag tränade som jag gjorde i början hade inget hänt heller, även om jag tränade likadant som många grova gör.

din vinnande metod? har man tränat seriöst och käkat bra i 10 år har man inte så jävla mkt mer att hämta ut i ökningar. Ska det vara så jävla svårt för folk att förstå?

mini
2008-11-23, 01:14
Jag tror att du får bestämma dig för ett mål och jobba för det. Om du nu vill lägga på dig massa verkar du själv ha kommit fram till att crossfit kanske inte är den magiska formeln. Sätt upp mål och delmål.

Jacksatan
2008-11-23, 01:15
Se till att du tar bilder varje halvår eller så, för att kunna se skillnaden. Man ser ingen skillnad från dag till dag, exhibitionist som man är, men titta på gamla kort så märks det. Jag såg mitt skolkort från gymnasiet, och det är väl bara ett och ett halvt år sedan. Det märks en stor skillnad.

men är du seriös eller? du pratar till killen som att han vore en nybörjare. Du kan ju ta o avancera förbi 80 ibänken eller vad du nu ligger på innan du ens uttalar dig i tråden.

mjukglass
2008-11-23, 09:02
din vinnande metod? har man tränat seriöst och käkat bra i 10 år har man inte så jävla mkt mer att hämta ut i ökningar. Ska det vara så jävla svårt för folk att förstå?

Jag instämmer. Utan otillåtna medel finns det inga ökningar i massa att hämta efter 10 år av seriös träning och matupplägg. Man måste försöka hitta andra sätt att mäta sin framgång på, testa SL eller tyngdlyftning och försök hitta gnistan i att kunna lägga på ytterligare 2 st 1,25:or per träningscykel.

z_bumbi
2008-11-23, 09:14
Varför skulle ökningarna ta slut efte 10 år? Varken kroppsvikten eller styrkeresultaten verkar ju vara "maximerade". Däremot krävs det kanske en helt annan plan än som har följts tidigare, iofs har man trott att man blir större av crossfit så kanske det räcker att ha en plan.

Yankeee
2008-11-23, 09:20
Det är inga som helst problem att öka i styrka eller volym med crossfit. Det är ingen som helst skillnad mot annan träning. Är det verkligen så svårt att förstå?

z_bumbi
2008-11-23, 09:30
Det är inga som helst problem att öka i styrka eller volym med crossfit. Det är ingen som helst skillnad mot annan träning. Är det verkligen så svårt att förstå?

Nej inte om man inte redan har försökt maximera utdelningen på dessa områden. Skillnaden mot annan träning är mycket riktigt inte så stor eftersom man blir bra/bättre på det man tränar.

Yankeee
2008-11-23, 09:41
Nej inte om man inte redan har försökt maximera utdelningen på dessa områden. Skillnaden mot annan träning är mycket riktigt inte så stor eftersom man blir bra/bättre på det man tränar.

Nu är ju saken den att 99 av 100 inte har maximerat sin utdelning inom dessa områden.

z_bumbi
2008-11-23, 09:50
Nu är ju saken den att 99 av 100 inte har maximerat sin utdelning inom dessa områden.

Det är ju lite av trådens problem att så många tror att så har skett :)

Yankeee
2008-11-23, 10:35
Det är ju lite av trådens problem att så många tror att så har skett :)

Precis. Därför känns det onödigt att peka ut enskilda träningsformer.
Generellt handlar folks uteblivna framsteg om att de inte ligger på den träningsnivå som krävs för att öka (no shit). Det verkar dock vara svårt för många att inse att man kan och måste träna så pass mycket hårdare än vad de gör för att komma någonstans.

Snakebite
2008-11-23, 10:57
Varför skulle ökningarna ta slut efte 10 år? Varken kroppsvikten eller styrkeresultaten verkar ju vara "maximerade". Däremot krävs det kanske en helt annan plan än som har följts tidigare, iofs har man trott att man blir större av crossfit så kanske det räcker att ha en plan.

Jag trodde aldrig att jag skulle bli storre av Crossfit. Jag borjade med det eftersom jag gillade konceptet med styrka, kondition och uthallighet i ett.

mjukglass
2008-11-23, 11:12
Varför skulle ökningarna ta slut efte 10 år? Varken kroppsvikten eller styrkeresultaten verkar ju vara "maximerade". Däremot krävs det kanske en helt annan plan än som har följts tidigare, iofs har man trott att man blir större av crossfit så kanske det räcker att ha en plan.

Jag skulle nog vilja påstå att för de flesta avtar de markanta massaökningarna betydligt tidigare än 10 år av bra träning och kost. Att få en mätbar positiv utveckling utav sin träning är dock inget omöjligt, det beror helt och hållet på vad man mäter. Min personliga erfarenhet säger att just styrkeökningar i komplexa övningar är en utav de lättaste mätbara ökningar man kan fokusera på.

Koolt att klanka på crossfit igen. Guldstjärna för det tuffing.

Jacksatan
2008-11-23, 11:21
Varför skulle ökningarna ta slut efte 10 år? Varken kroppsvikten eller styrkeresultaten verkar ju vara "maximerade". Däremot krävs det kanske en helt annan plan än som har följts tidigare, iofs har man trott att man blir större av crossfit så kanske det räcker att ha en plan.

Äter han upp sig till 100kg kommer han ju så klart öka lite i styrka. Det är ganska naturligt. Det som är intressant för de allra flesta är dock hur mkt muskler man har i bra form och där kommer han inte öka mer än ytterst marginellt.
Äter han upp sig till 100kg och deffar ner sig till 80kg kommer han ha lika mkt muskler som han har på 80kg nu. Dvs tappa styrkan han ökade när han bulkade upp sig.

z_bumbi
2008-11-23, 11:24
Jag skulle nog vilja påstå att för de flesta avtar de markanta massaökningarna betydligt tidigare än 10 år av bra träning och kost.

Att få nybörjarökningar hela livet vore ganska kul men efter 3-5 år tror jag också de flesta har fått ut sina lätta ökningar och måste börja kolla igenom vad de håller på med, därmed inte sagt att som du verkar tro att
Utan otillåtna medel finns det inga ökningar i massa att hämta efter 10 år av seriös träning och matupplägg

Koolt att klanka på crossfit igen. Guldstjärna för det tuffing.

Jag har fått en förklaring men jag förstog inte riktigt vad det har i en tråd om uteblivna massa- eller styrkeökningar att göra. Med tanke på att du själv tror att massaökningarna uteblir efter en kort tid så kanske inte en träningsmetod som inte är inriktad på muskelmassa är det mest genomtänkta valet. Man blir bra/bättre på det man tränar.

z_bumbi
2008-11-23, 11:28
Äter han upp sig till 100kg kommer han ju så klart öka lite i styrka. Det är ganska naturligt. Det som är intressant för de allra flesta är dock hur mkt muskler man har i bra form och där kommer han inte öka mer än ytterst marginellt.
Äter han upp sig till 100kg och deffar ner sig till 80kg kommer han ha lika mkt muskler som han har på 80kg nu. Dvs tappa styrkan han ökade när han bulkade upp sig.

Jag skulle säga att någon med ett bra träningsprogram kan öka ganska rejält i styrka på vägen mellan 80-100 kg och att tro att det inte också innebär en del mer muskelmassa är väl inte direkt så genomtänkt.

Jacksatan
2008-11-23, 14:44
Jag skulle säga att någon med ett bra träningsprogram kan öka ganska rejält i styrka på vägen mellan 80-100 kg och att tro att det inte också innebär en del mer muskelmassa är väl inte direkt så genomtänkt.

Jag brukar ibland bulka upp mig från 83-84 till 93-94kg. Jag ökar en del i styrka däremellan. När jag sen deffar ner mig till 83-84kg igen så är styrkan och muskelmassan exakt identisk med senaste gången jag låg på 83-84kg. Jag kan inte behålla styrkan som jag ökat under bulkandet. Jag vet inte riktigt vad din förklaring till det är? Att jag inte kan deffa?
Jag är rätt säker på att jag uppnått det genetiska max för hur mkt muskler jag kan ha på en viss fett % när jag väger 83-84 kg.

skaparn
2008-11-23, 14:58
Jag brukar ibland bulka upp mig från 83-84 till 93-94kg. Jag ökar en del i styrka däremellan. När jag sen deffar ner mig till 83-84kg igen så är styrkan och muskelmassan exakt identisk med senaste gången jag låg på 83-84kg. Jag kan inte behålla styrkan som jag ökat under bulkandet. Jag vet inte riktigt vad din förklaring till det är? Att jag inte kan deffa?
Jag är rätt säker på att jag uppnått det genetiska max för hur mkt muskler jag kan ha på en viss fett % när jag väger 83-84 kg.

Men blir inte konsekvensen av det du säger att man efter tio års träning helt kan lägga ner allt annat än ren underhållsträning? Förutsatt att man inte är beredd att acceptera mer fett på kroppen då vill säga.

LindaS
2008-11-23, 15:03
Jag brukar ibland bulka upp mig från 83-84 till 93-94kg. Jag ökar en del i styrka däremellan. När jag sen deffar ner mig till 83-84kg igen så är styrkan och muskelmassan exakt identisk med senaste gången jag låg på 83-84kg. Jag kan inte behålla styrkan som jag ökat under bulkandet. Jag vet inte riktigt vad din förklaring till det är? Att jag inte kan deffa?
Jag är rätt säker på att jag uppnått det genetiska max för hur mkt muskler jag kan ha på en viss fett % när jag väger 83-84 kg.Den enkla förklaringen är att extra "hull" ger extra stöd för musklerna. Muskeln i sig kanske inte är starkare men man kan lyfta mer.

skaparn
2008-11-23, 15:14
Den enkla förklaringen är att extra "hull" ger extra stöd för musklerna. Muskeln i sig kanske inte är starkare men man kan lyfta mer.

Jag har inte tänkt göra mig till uttolkare av Jacksatan, men jag är ganska säker på att du missat poängen med hans inlägg.

LindaS
2008-11-23, 15:20
Jag har inte tänkt göra mig till uttolkare av Jacksatan, men jag är ganska säker på att du missat poängen med hans inlägg.Jag och Bones.

z_bumbi
2008-11-23, 15:24
Jag brukar ibland bulka upp mig från 83-84 till 93-94kg. Jag ökar en del i styrka däremellan. När jag sen deffar ner mig till 83-84kg igen så är styrkan och muskelmassan exakt identisk med senaste gången jag låg på 83-84kg. Jag kan inte behålla styrkan som jag ökat under bulkandet. Jag vet inte riktigt vad din förklaring till det är? Att jag inte kan deffa?
Jag är rätt säker på att jag uppnått det genetiska max för hur mkt muskler jag kan ha på en viss fett % när jag väger 83-84 kg.

Hur länge ligger du stilla på den nya vikten?

Snakebite
2008-11-23, 18:49
Jag brukar ibland bulka upp mig från 83-84 till 93-94kg. Jag ökar en del i styrka däremellan. När jag sen deffar ner mig till 83-84kg igen så är styrkan och muskelmassan exakt identisk med senaste gången jag låg på 83-84kg. Jag kan inte behålla styrkan som jag ökat under bulkandet. Jag vet inte riktigt vad din förklaring till det är? Att jag inte kan deffa?
Jag är rätt säker på att jag uppnått det genetiska max för hur mkt muskler jag kan ha på en viss fett % när jag väger 83-84 kg.

Det dar kanner jag igen mig mycket i. Teoretiskt ska det ju ga att behalla en del av muskelokningarna man har fatt av bulk nar man val deffar ner sig. Annars kanns ju en bulk helt meningslos. Jag okar alltid mitt proteinintag under deff och tar det i -0.5kg/veckan tempo. Tycker anda att jag kommer tillbaka till det jag hade innan. I mitt fall kanns bulkande helt jakla meningslost pa dem grunderna. Overata och spacka pa sig for att sedan komma tillbaka till dar man var. Da kanns det vettigare att hoppas pa mer kvalitativa okningar som 300-500kcal extra/dag skulle ge...aret om. Men visst, mina bulkningar har nog gett for stora kcal-overskott, darav for mycket dodvikt i slutet av dem perioderna.

Scratch89
2008-11-23, 19:07
men är du seriös eller? du pratar till killen som att han vore en nybörjare. Du kan ju ta o avancera förbi 80 ibänken eller vad du nu ligger på innan du ens uttalar dig i tråden.

Vad är det för fel på din attityd? Skärp dig.

jwzrd
2008-11-23, 19:12
Jag brukar ibland bulka upp mig från 83-84 till 93-94kg. Jag ökar en del i styrka däremellan. När jag sen deffar ner mig till 83-84kg igen så är styrkan och muskelmassan exakt identisk med senaste gången jag låg på 83-84kg. Jag kan inte behålla styrkan som jag ökat under bulkandet. Jag vet inte riktigt vad din förklaring till det är? Att jag inte kan deffa?
Jag är rätt säker på att jag uppnått det genetiska max för hur mkt muskler jag kan ha på en viss fett % när jag väger 83-84 kg.

Någon gång ska du, Jacksatan, inse att du tränar som en kärring helt enkelt. Vi är flera som efter 10 år fortsätter att göra fina framsteg på styrkan och det utan att vara fetare nu än förut, snarare tvärtom. Jag har haft kroppsvikten ~120kg i flera år nu och jag är (eller tja, nu är jag sjuk så jag var) starkare än någonsin tidigare.

Du har deltagit i den här debatten många gånger och varje gång brukar vi komma fram till att du har en lägre/låg målsättning, tränar en massa andra grejer och helt enkelt inte ids. Detta visar att en låg ambitionsnivå leder till att man är lika dålig år efter år.

Klein
2008-11-23, 19:14
Att räkna antal år man tränat utan att ta hänsyn till andra faktorer är nog inte helt klockrent. Träning och kost under uppväxten är antagligen avgörande för vilka resultat man kan uppnå i vuxen ålder. Progressiv träning är naturligtvis också vitalt för framstegen. Under uppväxten är träningen nästan per automatik progressiv på grund av en konstant tillväxt och maximal anpassningsförmåga. Att träna progressivt i vuxen ålder är dock något som väldigt få har psyke för och de som verkligen satsar ger oftast upp efter ett par år medan de flesta som håller fast vid träningen fastnar i nån bekväm rutin.

Vad gäller just gymträning så tror jag mångas resultat uteblir på grund av för mycket koncentrisk träning med lätta vikter och för lite excentrisk träning med tunga vikter. Det förekommer också för lite träning där hela kroppen får jobba. Att tex släpa på tunga saker eller gå omkring och bära tungt.

Snakebite
2008-11-23, 20:38
Att räkna antal år man tränat utan att ta hänsyn till andra faktorer är nog inte helt klockrent. Träning och kost under uppväxten är antagligen avgörande för vilka resultat man kan uppnå i vuxen ålder. Progressiv träning är naturligtvis också vitalt för framstegen. Under uppväxten är träningen nästan per automatik progressiv på grund av en konstant tillväxt och maximal anpassningsförmåga. Att träna progressivt i vuxen ålder är dock något som väldigt få har psyke för och de som verkligen satsar ger oftast upp efter ett par år medan de flesta som håller fast vid träningen fastnar i nån bekväm rutin.

Vad gäller just gymträning så tror jag mångas resultat uteblir på grund av för mycket koncentrisk träning med lätta vikter och för lite excentrisk träning med tunga vikter. Det förekommer också för lite träning där hela kroppen får jobba. Att tex släpa på tunga saker eller gå omkring och bära tungt.

Haller med dig dar. Jag har kommit over vissa styrke -samt muskulara plataer genom att just tvinga sig att jobba hardare, aktivera fler muskelfibrer och lyfta tyngre. DEtta till trots maste ju man nagon gang komma till en genetisk grans. Sjalvklart gar det val alltid att oka med nya tekniktips och nytt javlar anamma for att pusha upp sig till nasta niva, men dessa nivaokningar maste ju bli mindre och mindre till trots. Borde ju komma till en plata dar endat marginella okningar kan goras. Annars borde ju samtliga som tranat over 10 ar ta 700kg i marklyft....for att overdriva en smula :D