handdator

Visa fullständig version : socker under deff period


Vespertilio
2008-11-22, 18:54
jag försökte söka på forumet men hittade inget riktigt så länka gärna om ni vet en redan bra existerande tråd.

Jag undrar vilken påverkan på deffen socker har om man äter det i mindre mängder. Om vi säger att jag ligger på underskott, äter väldigt fettfritt men som i mitt fall helt enkelt inte klarar av att bara dricka vatten. Jag är beroende av Apelsin Juice på morgonen tex, och jag älskar smaken av saft. Även om jag skärt ner på mitt intag av socker avsevärt och håller mig något undernärd varje dag hur farlig blir det där glaset cola, eller juice?

Just nu känner jag att bara ett glas apelsin juice mättar mig betydligt bättre än 2 knäckebrödsmackor och ett glas vatten :P Bör man undvika socker helt och hållet under deff perioden?

King Grub
2008-11-22, 18:56
Allmänna rekommendationer är att högst 10% av energiintaget bör komma från raffinerat socker (och då räknas inte naturell frukt in i den siffran).

Hälsomässigt skyddar själva energiunderskottet mot negativa effekter.

Eddie Vedder
2008-11-22, 19:21
Att du äter väldigt fettfritt låter mer ohälsosamt än vad lite socker skulle kunna vara.

Vespertilio
2008-11-22, 20:24
Att du äter väldigt fettfritt låter mer ohälsosamt än vad lite socker skulle kunna vara.

heh jasså?

Tack King Grub för ett väl informerande svar. visste jag inte ^^

Brooklyn
2008-11-22, 20:29
heh jasså?

Tack King Grub för ett väl informerande svar. visste jag inte ^^

för lågt fettintag sänker både ämnesomsättning + testohalten sjunker. *popcorn*

martikainen
2008-11-22, 23:15
Och om du håller dig bort från allt du gillar när du deffar kommer du snart bli galen. Jag tex håller mig undan från rätt mycket, men jag måste bara ha ett bra lager med smör på mackan för att få i mig mer fett, även fast det absolut inte är det smartaste sättet så trivs jag med det. Gör så jag kan hålla mig undan från mycket annat som vore mindre smart vid en deff.