handdator

Visa fullständig version : Vikande resultat - Måste fråga!


Fearstrike
2008-11-22, 13:13
Vet sen tidigare att en viktnedgångskurva kan skifta lite hit och dit. Men denna gången är det under bra mycket längre tid än sist jag frågade.

Så här ligger det till, på söndag har det gått 2 veckor då jag sammanlagt har fått i mig 9840kcal. Kör VLCD och har tappat 20KG på detta hitills så funkar gör det. Men nu har det vart riktigt kärvt dem senaste 2 veckorna. Äter ju otroligt lite och promenerar/springer flera dagar i veckan. Dock började jag styrketräna i Onsdags och har hunnit med 2 pass. Är ej heller förkyld eller känner på något sätt att jag har något på gång, d.v.s att jag är på väg att bli sjuk eller så.

Finns det nån sjuk åkomma man kan dra på sig som typ stoppar upp förbränningen på något sätt? Jag vet att förbränningen kan minska och sådär men omöjligen i sådana här höga grader?

Skall jag käka lite extra en dag? Typ mitt BEE eller kanske till o med lite till? För att kicka igång kroppen igen, är det ens nån ide att försöka med något sådant eller är det bara att härda ut detta?

Sen har jag ju även läst att de finns folk som lägger på sig muskelmassa när dom börjar träna trots deff men med tanke på mitt kcal intag kan det väl knappast vara läget?

Oavsett tar detta lite på motivationen och jag behöver vädra av mig lite och få lite åsikter...

Tacksam för lite respons!

Tack.

Edit: Vägde efter en vända i bastun precis 96,0 och måndagen den 10/11 låg jag på 96,9KG. Skiljer alltså 900g och då har jag även bastat ut en massa vatten. Detta är inte likt min viktnedgång! Detta på nästan 2 hela veckor! Samt att nu i veckan har jag vart nere på mellan 95,2-95,8

Kräket
2008-11-22, 13:46
Är det verkligen smart att gå vidare med VLCD när du nu väger c.a. 96 kg? Alltså du var rätt lång (om jag minns rätt från bildtråden). Såvitt jag vet är väl VLCD främst anpassad för dem som är rejält överviktiga?

Mitt förslag är att du nu börjar arbeta fram ett hållbart kostschema. Ett kostschema som du inte behöver göra dramatiska förändringar av när du vill öka/minska i vikt.

Kanske behöver du ta en liten paus i deffandet och experimentera fram detta, och när väl denna fas är över då kanske kroppen också kommit igång lite mer (efter VLCD-chocken) och du kan fortsätta en mer "sund" viktnergång.

Fearstrike
2008-11-22, 14:08
jo jag har vart inne på detta dem senaste dagarna alltså. Känns som att man kanske skulle gå över till en "vanlig deff". En viktnedgång på 1kg i veckan skulle kännas helt ok när jag är så nära mitt mål som jag är nu. Så rädd för att de visar sig att jag har jätte låg förbränning bara. Vill inte att ja rusar upp massa KG ifall ja nu börjar äta "normalt" igen.

Kräket
2008-11-22, 14:19
jo jag har vart inne på detta dem senaste dagarna alltså. Känns som att man kanske skulle gå över till en "vanlig deff". En viktnedgång på 1kg i veckan skulle kännas helt ok när jag är så nära mitt mål som jag är nu. Så rädd för att de visar sig att jag har jätte låg förbränning bara. Vill inte att ja rusar upp massa KG ifall ja nu börjar äta "normalt" igen.

Alltså den där rädslan tror jag inte det finns särskilt mycket fog för.

Av dina vikt- och längdmått att döma, tror jag det är dags att acceptera tanken att du inte längre är sådär enormt överviktig. Tror du gör dig själv en björntjänst genom att i detta läge fortsätta köra en "hård" deff.

Tror som sagt du är mest betjänt av att i nuläget påbörja en långsiktig kosthållning som både är "funktionell" för smaklökar och spegelbild, s.a.s. Detta innebär enligt min mening ett mer normaliserat förhållande till mat. Alltså att hitta råvaror, maträtter e.t.c. som innehåller såpass mycket/lite energi att de tillåter dig äta normalt men ändå är anpassade efter dina målsättningar. Till detta räknar jag också att hålla kostrutiner som hjälper dig hitta balansen.

Ta en liten paus. Använd forumet att läsa på och pröva dig fram genom att experimentera. Det är mina råd iallafall.

Anton Fräs
2008-11-22, 14:41
alltså den där rädslan tror jag inte det finns särskilt mycket fog för.

Av dina vikt- och längdmått att döma, tror jag det är dags att acceptera tanken att du inte längre är sådär enormt överviktig. Tror du gör dig själv en björntjänst genom att i detta läge fortsätta köra en "hård" deff.

Tror som sagt du är mest betjänt av att i nuläget påbörja en långsiktig kosthållning som både är "funktionell" för smaklökar och spegelbild, s.a.s. Detta innebär enligt min mening ett mer normaliserat förhållande till mat. Alltså att hitta råvaror, maträtter e.t.c. Som innehåller såpass mycket/lite energi att de tillåter dig äta normalt men ändå är anpassade efter dina målsättningar. Till detta räknar jag också att hålla kostrutiner som hjälper dig hitta balansen.

Ta en liten paus. Använd forumet att läsa på och pröva dig fram genom att experimentera. Det är mina råd iallafall.
+1

Fearstrike
2008-11-22, 14:50
Låter bra och det är de som har gått runt i mina tankar senaste dagarna, ska gå över till en vanlig deff nu. Blir trevligt som omväxling att orka lite mer om dagarna. Ska sätta mig och räkna lite nogrannare på mitt BEE o.s.v

Men de e gött med lite stöd, tack för att ni skriver å sådär. Många som inte orkar bry sig.

Anton Fräs
2008-11-22, 14:57
du behöver ju inte byta ut VLCDn rakt av, det kan bli lite abrupt. Införliva lite livsmedel som passar din "profil" efterhand och det blir mildare och risken för att det går fel blir förminskad :) Ett tips från en gammal vlcd hund *flex*

Fearstrike
2008-11-22, 15:11
tänkte gå upp till 1400 kcal och utöver detta kommer jag träna/promenera eller springa nästan varje dag i veckan. 2 Kondis pass, resten av dagarna blir det långa promenader samt gym. Det är väl en ganska låg höjning? Har legat på 780kcal per dygn hitills förövrigt.

Anton Fräs
2008-11-22, 15:46
Det låter väldigt rimligt :)

Scratch89
2008-11-22, 15:51
Styrketräningen binder glykogen och vatten, vilket kan leda till viktuppgång. Även fast du inte äter mycket kolhydrater så går det säkert alltid att lagra in, och jag tror nog att ketosis kan bidra med lite glukos till muskelcellerna också.

Sedan brukar, iallafall för mig, sjukdom leda till att man samlar på sig vätska, troligen som i någon form av försvarsmekanism för att förhindra uttorkning. Kvinnor drar på sig vätska inför sina menstruationer, t.ex, så det är inte orimligt att det kan förhålla sig så. Jag har dock ingen större kunskap inom ämnet sjukdomslära, så jag ska inte uttala mig allt för mycket.

Det jag vill komma fram till iallafall är att lite viktfluktationer är att räkna med. Ett kilo hit eller dit kan det ju variera även om man håller sig på energibalans, då det kan bero på säkert tio faktorer.

Fearstrike
2008-11-22, 15:58
Allright, men anser du att jag skall fortsätta eller öka kcalintag?

tp_88
2008-11-22, 16:00
Styrketräningen binder glykogen och vatten, vilket kan leda till viktuppgång. Även fast du inte äter mycket kolhydrater så går det säkert alltid att lagra in, och jag tror nog att ketosis kan bidra med lite glukos till muskelcellerna också.
Låter inte det där väldigt osannolikt? Killen väger nästan 100kg och får i sig 700kcal/dag.

Även om styrketräning kan bidra till glykogeninlagring (jag vet inte, men vi kan utgå ifrån det) så känns det osannolikt att det skulle ske i detta fallet. Dels ligger han på ett så stort underskott, dels så konditionstränar han flera gånger per vecka och dels så styrketränar han som sagt, vilket åtminstone lokalt tömmer glykogendepåer.
Allright, men anser du att jag skall fortsätta eller öka kcalintag?
VLCD är inget man bör hålla på med i längre perioder, tycker jag. Dessutom borde det bli ohållbart när du nu börjar träna mer och mer, det är ju löjligt lite energi.

Fearstrike
2008-11-22, 16:14
i hear you. Har ju trots allt tappat 25KG (räknat från i sommras inte sen ja började med dieten)

Så jag vågar gå upp till 1500kcal? Då har jag ett underskott på 700 vid vila. Räknar man med mina aktiviteter så är det ju jätte mycket högre underskott.

Punshline: jag borde väl garanterat gå ner i vikt även om ja lägger mig på 1500kcal?

Är 190cm lång, väger 96KG.

Fearstrike
2008-11-22, 16:15
Vad jag är orolig över är t.ex om jag har sämre ämnesomsättning nu efter jag har VLCD'at i 1,5 månad och rasat i vikt i enorm takt.

Det finns väl ingen risk för att de e så kasst så att jag inte fortsätter tappa vikt på 1500kcal/dygn kombinerat med fys/konditions pass?

Detta är väl mer eller mindre det jag behöver få bekräftat...

Tack för alla svar hitills!

Scratch89
2008-11-22, 16:23
Sämre ämnesomsättning har du fått, men det beror till största del på att du gått ner i vikt och har en lättare kropp att förflytta. Du behöver dock inte oroa dig för att gå upp till 1500 kcal, du kommer fortfarande att gå ner i vikt.

Tommy: Jag spånade ju bara runt lite.

Eddie Vedder
2008-11-22, 16:26
Vad jag är orolig över är t.ex om jag har sämre ämnesomsättning nu efter jag har VLCD'at i 1,5 månad och rasat i vikt i enorm takt.


Ja den har sänkts akut men kommer tämligen fort att kunna återhämta sig. Fråga mig inte om några konkreta siffror för hur lång tid för det vet jag inte, den frågan är dessutom ställd i många många trådar och det verkar inte finnas något bra svar där.

Men min poäng är att du inte skall oroa dig för någon permanent förstörd ämnesomsättning som följd av ditt bantande. Att kroppen skulle reagera så finns det mig veterligt inget vetenskapligt stöd för.

z_bumbi
2008-11-22, 16:49
Om du ökar upp till 1500 kcal kommer du troligen att gå upp i vikt, kroppen får första gången på länge energi för att återhämta sig men den uppgången sker bara vid ett tilllfälle och är inget konstigt.

Börja inte träna mer bara för att du äter mer, du ligger fortfarande långt under vad som är underhållskalorier för din kroppsvikt.

Var försiktig när du introducerar mer mat då magen kan reagera.

Fearstrike
2008-11-22, 17:39
Tack för att ni tar er tid, jag har läst det ni har skrivit flera gånger och försöker komma fram till något. Det är lite svårt. Jag vill välja en metod som gör att jag garanterat går ned i vikt men ändå vill jag kunna öka kcal intag så mycket som möjligt, dock är viktnedgången prio 1. Har mått lite hit å dit senare dagarna å efter ett pass där jag inte hade sovit så drog jag iväg och sprang 5km i -3C samt tog första gympasset direkt inpå detta. Trodde ärligt att ja skulle dö på vägen hem, mådde riktigt dåligt å va nära å slänga mig ner på marken för att återhämta mig.

Jag har läst deff guiden ja vet inte hur många gånger. Men det känns som att jag på något sätt har försämrad ämnesomsättning av diverse anledningar.

190cm
96KG
Deffguiden: 2140kcal/dygn i vilande läge ( ej multiplicerat alls )

Kommer träna mer eller mindre varje dag. 2h promenad är väl mer standard för mig nu för tiden, i 7km/h ger mig 950kcal förbrännt.

Vad skulle ni göra om ni vore jag i läget jag är i nu? Gå över till en mer human deff? Men isåfall vilket kcal intag per dygn tror ni är rimligt för mig? Deffguiden vågar jag inte rätta mig efter för då skulle jag trycka i mig c.a 2500kcal om man multiplicerar och drar av ~500kcal

Vad kan jag lägga mig nånstans men ändå garantera mig (i det långa loppet) en viktförlust på ~1KG i veckan?

Uppskattar svar som fan!

z_bumbi
2008-11-22, 18:00
"Men det känns som att jag på något sätt har försämrad ämnesomsättning av diverse anledningar."

Om det är sant så är det helt omöjligt för någon att svara på vad som är en lämplig nivå på kalorierna.

z_bumbi
2008-11-22, 18:15
Jag skulle öka kalorierna lite i taget över den närmaste månaden eller två, en mindre viktuppgång kan ske men eftersom jag vet vad det beror på så spelar det ingen roll. Sen har kroppen fått tid att ladda om och återfå så normal förbränning som är möjligt (om den nu är sabbad på något sätt) och jag kan börja fundera på hur jag ska gå vidare. Troligen blir det ett moderat kaloriunderskott och att börja introducera träningsformer som jag tycker är kul.

Fearstrike
2008-11-22, 18:41
Tack.

Scratch89
2008-11-22, 18:52
Äter du verkligen sådär lite varje dag? Den absolut största anledningen till att sådana här trådar skapas är att dieten faktiskt inte följs så hårt som det sägs i ursprungsinlägget. Äter du likadant på helgerna? Fika ibland? Krökar?

Tolkia
2008-11-22, 18:59
Bumbi skriver kloka saker. Med din nuvarande vikt har du, enligt min åsikt, passerat gränsen för när VLCD upphör att vara rekommendabelt och börjar vara "veckotidningsbantning" (gånerfemkiloinnanjulfesten osv.). Det är dags att skaffa dig kostvanor som du kan leva med utan att gå upp dina förlorade kilon igen. Det kommer säkert att göra att du går upp lite i vikt initialt, men det kommer att vända inom inte alltför lång tid. Vad gäller det du skriver om att det känns som om du har försämrad ämnesomsättning av olika anledningar - om du vet med dig att du har någon sjukdom som sätter ned ämnesomsättningen så ja, men om det bara är något det "känns som om" skulle jag säga att "känslan" är en ganska dålig indikator för hur det faktiskt förhåller sig. Man är inte så bra på att känna hur ämnesomsättningen går.

stridis
2008-11-22, 19:27
.
Vad kan jag lägga mig nånstans men ändå garantera mig (i det långa loppet) en viktförlust på ~1KG i veckan?


Du är ju endast överviktig numera (BMI~26). Jag tycker att du skall dra ner på viktnedgångstempot. Äta mer så att du faktiskt orkar träna det du vill träna utan att typ falla ner död. Träna för de effekter det ger, inte för deffens skull. Deffguiden ger ett resonabelt råd där för en viktnedgång på ~0.5kg/vecka.

Fearstrike
2008-11-23, 08:33
Scratch89: ja, har inte fuskat en enda gång. Lovar. Och nej ja har supit på 2 år, har förhållande och vi går oftast inte ut. Mer eller mindre aldrig. Så nej verkligen ingenting.

Tolkia: Jag skall följa era råd. Skall följa deffguiden men med ett något högre kcal underskott. Iallafall till en början, tyvärr kommer det nog ta lite på motivationen att ja går upp några KG även om jag vet anledningen.

Stridis: Jo du har rätt 18-25 är ju normalviktigt faktiskt så jag ligger precis strax över där. Blir en moderat version av deffguiden till en början.

Tack för att ni faktiskt tar er tid och skriver lite. Det är skönt att kunna få lite olika perspektiv på det hela och kunna vädra allting. Slutpoängen för min del är väl mer eller mindre att det känns rätt att gå på en deffguiden deff då jag också lär mig att hålla en "rätt" kost inför framtiden. Tack!

Fearstrike
2008-11-23, 12:56
Kan ju för skojs skull skriva in hitills:
109KG
Vecka1: 2962kcal
Vecka2: 4310kcal
Vecka3: 5030kcal
Vecka4: 6550kcal
Vecka5: 5480kcal
Vecka6: 6180kcal
Vecka7: 4750kcal <--- Denna veckan
Vikt imorse: 96,2KG

Kan ju även nämna att ja vaknade upp relativt sjuk imorse. (Lite komiskt med tanke på denna tråden) Slemhosta å snorig.

Overall så har jag promenerat i snitt 5 dagar i veckan och då oftast 1 hel mil med 70% uppförsbackar. Har sprungit 2 gånger hitills (får enorma skoskav efter varje pass)
Samt har gymmat 2 gånger hitills (började i onsdags)

Kost mässit så har det vart bön sallader med kesella eller äggvite sallader med kesella. Har väl vart 1 gång i veckan me mackaroner eller spagetti eller couscous. Kokt spenat och koktäggvita är vanligt också. Samt vitamin tablett och omega3 fiskolje kapslar varje dag.


Så ungefär såhär har det sätt ut. Dock vill jag nämna att jag egentligen började 1 vecka innan bokförningen satte igång, då käkade jag några frukter om dagen och bokstavligen 2 sallader med kokt ägg varje dag, ej olja någonsin till salladerna. <--- innan denna veckan vägde jag 111,8KG.


Jag vet inte varför men eftersom Scratch89 misstänker att jag "fuskar" eller något liknande så kanske jag får mer förtroende om jag skriver allting? Detta är sanningen och jag är riktigt noga med att skriva ned allting jag äter. Funlight & cola zero skriver ja dock aldrig ner. Självklart heller inte vatten.

aelgen
2008-11-23, 15:02
om du har förkylning på G kan det ju vara smart att äta lite mer. Kan nog ta lite längre tid att bli bra om kroppen samtidigt kämpar mot svält.

Vet inte hur lång du är, men 96kg känns ju verkligen som att du inte behöver fortsätta med vlcd eller vad det heter. Gör som de andra har sagt att öka stegvis till en mer human deff. Det blir ju antalgigen en liten ökning då, men det vänder ju efter ett tag.

6kg på 1½ månad ska väl gå, men du kanske ska överväga att ge dig lite längre tid för ditt mål? Blir ju dumt om du lyckas gå ner till 90 kg 1 januari genom att äta så lite, och sen den 2 januari äta mer normalt och lägga på dig några kg igen.

lycka till!

Fearstrike
2008-11-27, 11:13
Hej allihoppa, vill bara tacka för en hel del svar å lite annat.

Kan lägga till en liten "follow-up" då jag ökat kcal intag till 1500 nu. Legat strax under nån av dagarna men aldrig över. Har faktiskt inte gått upp någonting, legat stabilt på 96,0 varje morgon. Detta har förvånat mig en hel del då jag inte ens har tränat, har vart halvsjuk med huvudvärk å slemhosta men också lite smått lat för en gångs skull.

Mår lite bättre idag å ska ge mig iväg te gymmet och ta en lång promenad dessutom. Hoppas på att jag börjar gå neråt snart också.

Men i vilketfall är jag glad över att jag aldrig gått upp något. 95,6KG som min signatur säger är ju efter träning & bastu som jag vägt mig så jag räknar inte ens in 400g vatten.

Men men, känns gött. Dock har motivationen svalnat något då alla springer runt å säger att ja e smal nu o.s.v (även polarna som aldrig skulle erkänna något sådant om det inte vore sant)

Men vill man ha bräda å vara vältränad så skulle jag nog tippa på att jag kan tappa c.a 10kg till. Minst.

Tack igen iaf.

Pepz
2008-11-27, 11:44
tycker att du ska ta en paus och ligga kvar där du ligger ett tag. höja upp kcalintaget en aning till. kanske låta dig gå upp till 99kg (mest vätska ändå) för att ta tag i det när du känner dig motiverad.

1500kcal borde du gå ner i vikt på om du inte är extremt inaktiv

Fearstrike
2008-11-27, 16:27
extremt inaktiv är korrekt samt är kroppen van vid c.a 600kcal då ja precis kört VLCD i 2 månader.

Om du kikar lite ovanför så kan du ju se att dom flesta spår att ja borde gå upp nått kg eller två om ja ökar kcal intaget till 1500. Vätska å lite annat. Men nu efter dagens fullkropps pass + en promenad så ligger jag på 94,9KG

Men jag har vart sjuk i några dagar nu och har under tiden höjt kcal intaget, under denna tid så har jag till största del bara suttit hemma i soffan. Bortsett från att ha kört lastbil till ikea å hjälpt polaren handla ny säng.

Träningen startade idag igen med nya tag, det var riktigt härligt faktiskt. Blir långa promenader ( 1 mil om dagen ) samt lite extra konditions träning på mina 2 gym pass per vecka. Kör 2 helkropps pass då det helt enkelt känns bäst för mig.

Fearstrike
2009-02-28, 14:26
Halloj allihoppa!

Tänkte bara tacka lite granna m.m.

Först å främst vill jag säga tack till flera personer som har svarat på mina envisa frågor!

Jag har för er som är nyfikna;
Seglat mellan 94-97kg och väger just nu 95kg. Väger mig dock bara ett par gånger i veckan nu för tiden. Otroligt nog hade jag en ganska "dålig" period nyligen då jag sket i det mesta och käkade rejält med godis å dylikt varje dag under ungefär 2 veckor. Helt otroligt gick jag bara upp nått KG som jag redan gått ner igen. Jag har inte bantat eller dylikt sedan Julen började, inte heller vart jätte aktiv på gymmet.

Kan ju vara intressant för vissa som kämpar att få veta att det går att hålla vikten även efter en så extrem VLCD som jag körde under 2 månader. Trots att jag faktiskt vräkte i mig skit under ett par veckors tid.

Förövrigt så har jag vart inne å kikat i forumet lite då å då men inte orkat skriva något. För er som jag höll en lite halvt personlig relation till här inne så har jag studerat precis som jag skrev på distans för att läsa upp betygen och så småning om kunna utbilda mig till mäklare. Det går bra! Har hitills läst färdigt hela Svenska A och Engelska A med MVG i slutbetyg på båda kurser =)

Min förbränning verkar ju iallafall ha återställt sig, jag minns hur jag blev hungrigare och hungrigare när jag ökade kcal intaget efter hand. Vet inte om aptit/hunger känslor går helt hand i hand med förbränning men det verkar ju ha gjort det för mig eftersom jag väger mindre idag än när jag la dieten på hyllan i julas. Detta trots att jag inte har tränat, dessutom har jag säkert legat på 3000kcal dem flesta dagarna!

Jag vill dock nämna att mitt psyke efter VLCD kuren har vart sjukt vikande, vissa dagar har jag vaknat upp och fått för mig att sätta igång igen med 400kcal/dygn, andra dagar rusat till gymmet för att "komma igång igen". Jag kan nog trots allt Inte rekommendera någon att göra samma sak som jag gjort. Det sabbar psyket riktigt rejält, jag hade väl bara tur som slapp fysiska åkommor.


Nåja nog snackat, idag mår jag lite bättre både psykiskt och fysiskt. Började styrketräna igen för 4 dagarsen och har även kört en hel del cardio.

Har tänkt köra 3 split, samt cardio varje dag. 2h promenad eller 90min spinning.

Till detta hade jag tänkt begränsa mig till 2000kcal om dagen.

Exempelvis har jag idag ätit;
Fullkorns havregrynsgröt med 2tsk houng till frukost med 2dl mjölk. (395kcal)
Lunch/mellanmål: kesella med en estrella dip och skivad gurka samt morot. (435kcal)
Middag planeras: fullkorns couscous med hackad bladspenat och ajvar relish blandat. Ett par vegetariska biffar och lite blomkål + broccoli som jag slänger in på en plåt i ugnen med lite chilli krydda på så dom blir rostade och goda. En klick kesella till detta. (Cirkus 800kcal)
Kvällsmat: Samma som frukost (395kcal)

Till detta äter jag som vanligt ett par kapslar fisklever olja samt vitamin sport!

Ser väl ganska ok ut?


Skall ta en dusch nu och plugga. Kommer börja anteckna i min journal igen också, för dom som är nyfikna på hur det går för mig.

P.S Om någon är nyfiken på hur jag ser ut så slängde jag upp några gamla(innan VLCD) bilder: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=52748&page=80 D.S

MVH Benji

gibb
2009-03-01, 17:22
2000 kcal låter sundare!

Själv är jag 185cm lång, väger ca 90 kg och äter i runda slängar mellan 2700-3500 (beroende på vad jag hittar på den dagen) kcal om dagen och har stadigt gått ned från 95 kg med i snitt ~0,5 kg / vecka i 10 veckor. Har en del muskler (200 kg marklyft) och tränar lite kondition samt promenerar med hunden då och då.

Vissa veckor går det upp, andra veckor går det ner, ibland kan man ta en paus på ett par veckor utan att det är någon katastrof. Ät sund mat i lagom portioner och med en frekvens som passar dig. Om du dessutom kan räkna kalorierna ordentligt utan att bli besatt av det så ska du se att det går vägen. Själv har jag valt att räkna slaviskt i två veckor i början på dieten, sen ha portioner av mat som jag vet exakt kaloriinnehåll, dvs frukost 600 kcal, matlådan med linssallad 900 kcal osv. Och så låta resten av dagen vara, så det kan variera lite hursomhelst.

Att ha tydliga mål och vilja nå en viss vikt vid en viss tidpunkt är nog bra, men att skapa en sund livsstil som du står ut med under lång tid känns vettigare för mig.

För övrigt anser jag att kroppsvikten är ett mått som har en stor standardavvikelse och bör betraktas som ett sådant. Det vill säga mät varje dag under så lika förhållanden som möjligt, men "strunta" i det enskilda värdena och skaffa ordentliga medelvärden över längre perioder. Om du inte går ner i medelvikt mellan 2 st hela månadsperioder så går du antagligen inte ned i vikt. Om du däremot jämför mellan två dagar så kan du inte säga någonting om vad som faktiskt händer med din vikt.
(Jag syftar genomgående på fettvikten/den oönskade kroppsvikten).

Simma lungt, det är inte värt att bli olycklig för att man inte ser sina magrutor.

14K
2009-03-01, 18:09
Hade hellre rekommenderat LCHF eller Atkins istället för det du kör. Man mår som en kung + går du ner i vikt.

Fearstrike
2009-03-01, 19:15
Hade hellre rekommenderat LCHF eller Atkins istället för det du kör. Man mår som en kung + går du ner i vikt.

Jag orkar inte ens börja kommentera detta, jag börjde lite smått med en A4 men la sedan av och tog bort det.

Du går ju ner för att du äter mellan 1050-1500 kcal om dagen (saxat från din journal). Inte för att du bara äter massa fett?

Sen undrar jag ändå lite hur det kommer sig att du som joinade forumet strax innan jag lämnade det för 2 månadersen och ställde alla dina frågor då som jag redan gjort 2 månader innan kan slänga ur sig något som "gör det jag gör, det är bättre"

Av vad de jag har läst i dina inlägg o.s.v så verkar du inte ha bantat eller deffat alls tidigare. Hur kan du då säga att följa "deff-guiden" är mindre hälsosamt eller bättre/sämre än LCHF?

14K
2009-03-01, 19:25
Jag orkar inte ens börja kommentera detta, jag börjde lite smått med en A4 men la sedan av och tog bort det.

Du går ju ner för att du äter mellan 1050-1500 kcal om dagen (saxat från din journal). Inte för att du bara äter massa fett?

Sen undrar jag ändå lite hur det kommer sig att du som joinade forumet strax innan jag lämnade det för 2 månadersen och ställde alla dina frågor då som jag redan gjort 2 månader innan kan slänga ur sig något som "gör det jag gör, det är bättre"

Av vad de jag har läst i dina inlägg o.s.v så verkar du inte ha bantat eller deffat alls tidigare. Hur kan du då säga att följa "deff-guiden" är mindre hälsosamt eller bättre/sämre än LCHF?

1. Det var endast en personlig rekommendation.

2. Jag har gått ner tidigare, men det är inget jag har valt skriva om, för jag är tillbaka på ruta 1 och det är inget o skryta om, jag har vägt 80kg, gått upp till 100, ner till 90, upp till 115. så jag har testat en hel del dieter.

3. Det du såg mellan 1050-1500 kalorier var första dagarna i just denna diet, och jag märkte att det var redan för lite och jag har ökat sen dess och ligger på 1600-1700/dag.

4. Än en gång har jag inte påstått att det är "dåligt" det du gör med deff guiden, tror du missuppfatta det hela.

14K
2009-03-01, 19:30
5. Man behöver inte bli så aggressiv i sina svar så fort svaret inte passar. "rekommendation" betyder inte att du MÅSTE!!!

Fatcan
2009-03-01, 20:26
1. Det var endast en personlig rekommendation.

2. Jag har gått ner tidigare, men det är inget jag har valt skriva om, för jag är tillbaka på ruta 1 och det är inget o skryta om, jag har vägt 80kg, gått upp till 100, ner till 90, upp till 115. så jag har testat en hel del dieter.

3. Det du såg mellan 1050-1500 kalorier var första dagarna i just denna diet, och jag märkte att det var redan för lite och jag har ökat sen dess och ligger på 1600-1700/dag.

4. Än en gång har jag inte påstått att det är "dåligt" det du gör med deff guiden, tror du missuppfatta det hela.

Men beviserligen så missade du den bästa dieten? Att ligga på ett måttligt kaloriunderskott med en varierad och balanserad kost, så att du inte går upp igen direkt när du lägger av med "dieten".

14K
2009-03-01, 20:29
Men beviserligen så missade du den bästa dieten? Att ligga på ett måttligt kaloriunderskott med en varierad och balanserad kost, så att du inte går upp igen direkt när du lägger av med "dieten".

Det va mer att jag sket i allt, vilket var dumt. Vilket jag inte tillåter hända igen.

Eddie Vedder
2009-03-01, 20:31
Men beviserligen så missade du den bästa dieten?

Inte eftersom den han nu går efter är den som får honom att må bra. Atkins må vara väl tilltagen på proteinsidan men i övrigt är det ju inga problem att få den kosthållningen bra sammansatt ur hälsosynpunkt.

gibb
2009-03-01, 20:42
Lite off topic men är Atkins = LCHF?

mikaelj
2009-03-01, 21:01
Men beviserligen så missade du den bästa dieten? Att ligga på ett måttligt kaloriunderskott med en varierad och balanserad kost, så att du inte går upp igen direkt när du lägger av med "dieten".

Heh, definera "varierad och balanserad". Sedan kan du ge ett förslag på vad "nyttig mat" betyder.

mikaelj
2009-03-01, 21:04
Lite off topic men är Atkins = LCHF?

Ungefär.

LCHF är även en religion där man så långt som möjligt att undvika artificiella sötningsmedel, väljer ekologiska varianter av allt man äter och (tror jag; har inte läst Atkins böcker) till skillnad från Atkins äter samma mängd protein som SNR och resten fett. (det blir en jäkla massa fett, men inte alls någon högproteinkost om man inte väljer det. t.ex. om man har ett högre behov av protein)

http://kolhydrater.ifokus.se
http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

Fatcan
2009-03-01, 22:15
Inte eftersom den han nu går efter är den som får honom att må bra. Atkins må vara väl tilltagen på proteinsidan men i övrigt är det ju inga problem att få den kosthållningen bra sammansatt ur hälsosynpunkt.

Inget som säger att en "vanlig" deff inte skulle det heller. Sen tror jag att många kan få problem att hålla vikten så länge man inte tänkt hålla sig till Atkins (t.ex.) resten av livet. Vilket nog blir rätt tråkigt.

Heh, definera "varierad och balanserad". Sedan kan du ge ett förslag på vad "nyttig mat" betyder.

En kost som består av bra kolhydratskällor som potatis, bröd, ris, pasta. Bra proteinkällor som fisk, fågel, gris, nöt, ägg, mjölk. Grönsaker, baljväxter och frukt på det.
Där har du vad jag anser är en nyttig och varierad grund för att lägga upp sin kost. Vet att du antagligen kommer såga det totalt, men det är vad jag tycker och vad jag lärt mig. Samt att du ändå inte får medhåll från nån på forumet om dina "kostteorier" :D.

Fatcan
2009-03-01, 22:31
En kost som består av bra kolhydratskällor som potatis, bröd, ris, pasta. Bra proteinkällor som fisk, fågel, gris, nöt, ägg, mjölk. Grönsaker, baljväxter och frukt på det.


+ fett såklart.

14K
2009-03-01, 22:35
Inget som säger att en "vanlig" deff inte skulle det heller. Sen tror jag att många kan få problem att hålla vikten så länge man inte tänkt hålla sig till Atkins (t.ex.) resten av livet. Vilket nog blir rätt tråkigt.



En kost som består av bra kolhydratskällor som potatis, bröd, ris, pasta. Bra proteinkällor som fisk, fågel, gris, nöt, ägg, mjölk. Grönsaker, baljväxter och frukt på det.
Där har du vad jag anser är en nyttig och varierad grund för att lägga upp sin kost. Vet att du antagligen kommer såga det totalt, men det är vad jag tycker och vad jag lärt mig. Samt att du ändå inte får medhåll från nån på forumet om dina "kostteorier" :D.

Tråkig skulle jag verkligen inte påstå att Atkins är, det ända jag saknar som jag inte får äta är Bröd. Resten finns en massa annat gott istället för ris, pasta, potatis osv. Jag äter gott varje dag, det gäller o variera. Och att gå upp i vikt igen för man inte följer dieten låter dumt för det gäller samma sak för ALLA dieter därute.

Och slutfasen i Atkins kan man ligga på ca. 100 kolhydrater per dag vilket är mer än tillräcklig för njuta av allt det goda.

mikaelj
2009-03-01, 22:50
En kost som består av bra kolhydratskällor som potatis, bröd, ris, pasta. Bra proteinkällor som fisk, fågel, gris, nöt, ägg, mjölk. Grönsaker, baljväxter och frukt på det.
Där har du vad jag anser är en nyttig och varierad grund för att lägga upp sin kost. Vet att du antagligen kommer såga det totalt, men det är vad jag tycker och vad jag lärt mig.

Precis. Just därför blir det svårt att säga "balanserad kost", eftersom så många har olika uppfattning om det.

Oavsett specifik yttring tror jag att de flesta håller med om man skall äta mat som maximerar mängden näring man får i sig, med så lite "tom" energi som möjligt.

I min definition ingår inte näringsfri mat, vilket utesluter spannmål (= gräsfrön), rotknölar och andra cellulosabaserade vegetabilier, men väl (vissa) rotfrukter, fermenterad soja, (vissa) baljväxter och en del bär & frukt som godis. Vilket lämnar huvuddelen av energin till de protein- och fettkällor (mjölk/smör/grädde) du nämnde.

mikaelj
2009-03-01, 23:00
Och att gå upp i vikt igen för man inte följer dieten låter dumt för det gäller samma sak för ALLA dieter därute.

Det är än mer intressant vad gäller "traditionella" dieter som bygger på att du icke-spontant minskar ditt energiintag, dvs du svälter dig själv. Även om själva viktnedgången på lågkolhydratkost beror på just ett minskat energiintag, så är ändå hela skillnaden mellan lågkh och kaloriräkning att du slipper räkna kalorier och att du inte är hungrig.

Därför är lågkolhydratkost överlägsen i form av en kosthållning (inte "bantningsdiet"!) man kan fortsätta med hela livet.

Och slutfasen i Atkins kan man ligga på ca. 100 kolhydrater per dag vilket är mer än tillräcklig för njuta av allt det goda.

Tja, det finns inget som säger hur mycket kolhydrater du bör äta i LCHF/Atkins/etc. om du inte har något specifikt mål som viktnedgång, bli av med diabetesproblem, är insulinresistent, etc. Atkins beskriver väl att man skall äta så mycket kolhydrater att man fortfarande når sina mål -- för de flesta innebär det att man är viktstabil.

14K
2009-03-01, 23:05
Det är än mer intressant vad gäller "traditionella" dieter som bygger på att du icke-spontant minskar ditt energiintag, dvs du svälter dig själv. Även om själva viktnedgången på lågkolhydratkost beror på just ett minskat energiintag, så är ändå hela skillnaden mellan lågkh och kaloriräkning att du slipper räkna kalorier och att du inte är hungrig.

Därför är lågkolhydratkost överlägsen i form av en kosthållning (inte "bantningsdiet"!) man kan fortsätta med hela livet.



Tja, det finns inget som säger hur mycket kolhydrater du bör äta i LCHF/Atkins/etc. om du inte har något specifikt mål som viktnedgång, bli av med diabetesproblem, är insulinresistent, etc. Atkins beskriver väl att man skall äta så mycket kolhydrater att man fortfarande når sina mål -- för de flesta innebär det att man är viktstabil.

Precis. Jag tog 100 som ett exempel

Eddie Vedder
2009-03-02, 05:48
Sen tror jag att många kan få problem att hålla vikten så länge man inte tänkt hålla sig till Atkins (t.ex.) resten av livet. Vilket nog blir rätt tråkigt.

Ja enligt dig kanske.

Men din oförmåga att laga god och varierad lågkolhydratkost kan ju inte överföras på fler än just dig.

Snobbe
2009-03-02, 06:05
Jag kör ingen Atkins diet men håller på att gå ner i vikt atm. Ligger på 1500 och har verkligen inga problem att göra det med kolhydrater i kosten. Jag äter nog enligt tallriksmodellen om någon modell och har inga som helst problem att göra det o bli mätt. Sen är ju kolhydrater potatis ris o pasta något av det godaste som finns till rätt maträtt.

14K
2009-03-02, 11:17
Jag kör ingen Atkins diet men håller på att gå ner i vikt atm. Ligger på 1500 och har verkligen inga problem att göra det med kolhydrater i kosten. Jag äter nog enligt tallriksmodellen om någon modell och har inga som helst problem att göra det o bli mätt. Sen är ju kolhydrater potatis ris o pasta något av det godaste som finns till rätt maträtt.

Smaksak :)

creperiet
2009-03-02, 21:24
Det är än mer intressant vad gäller "traditionella" dieter som bygger på att du icke-spontant minskar ditt energiintag, dvs du svälter dig själv. Även om själva viktnedgången på lågkolhydratkost beror på just ett minskat energiintag, så är ändå hela skillnaden mellan lågkh och kaloriräkning att du slipper räkna kalorier och att du inte är hungrig.

Därför är lågkolhydratkost överlägsen i form av en kosthållning (inte "bantningsdiet"!) man kan fortsätta med hela livet.

Återigen, vad har du som backar upp det här? Den här studien (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2031501), som jag även postade i den andra tråden, visade ju på rejäl viktminskning när E% fett i kosten sänktes från ett snitt på 38%, till runt 7%. Minskat energiintag med 41% skedde helt spontant.

Jag förespråkar inte en kost med såpass lite fett men det vore ju kul om du någon gång kunde ha lite verklighetsförankring.

Fatcan
2009-03-02, 23:15
Ja enligt dig kanske.

Men din oförmåga att laga god och varierad lågkolhydratkost kan ju inte överföras på fler än just dig.

Hmm, mina matlagningskunskaper vet du ingenting om. Och när man kör Atkins så tar man väl bort kolhydraterna helt, om jag inte missförstått?

14K
2009-03-02, 23:26
Hmm, mina matlagningskunskaper vet du ingenting om. Och när man kör Atkins så tar man väl bort kolhydraterna helt, om jag inte missförstått?

Inte helt, beror på vilken fas du ligger i, men minsta kolhydrat man ligger på är ca 20/dag tills man gått ner 10% av sin vikt, sedan ökar man.

Eddie Vedder
2009-03-03, 06:21
Hmm, mina matlagningskunskaper vet du ingenting om. Och när man kör Atkins så tar man väl bort kolhydraterna helt, om jag inte missförstått?

Jag vet ju i alla fall att du uppenbarligen själv tycker att de är flr dåliga för att göra Atkinskost varierad och rolig.

Mer skrev jag heller aldrig. Och jag håller inte med, så svårt är det ju inte att ta bort alla stärkelsekällor och ersätta med en god sallad.

GasseG
2009-03-03, 09:22
Och när man kör Atkins så tar man väl bort kolhydraterna helt, om jag inte missförstått?Jo det har du nog. Att få bort kolisarna helt är omöjligt.....jag har försökt. Det innebär endast kött till mat och vatten att dricka och det blir omöjligt i längden. Men följer man Atkins så finns det en hel del att göra.

Lycka till!