handdator

Visa fullständig version : Ont i ryggen pga dålig hållning. S-formad rygg!


Jocke
2008-11-22, 12:02
Hej!

Har stora problem med ryggsmärtor pga min s-formade rygg, är nog att definiera som kraftig S-form. Behöver tips och råd för att hålla tillbaka progressionen så det inte förvärras men jag hoppas ju på att få bättre hållning.

Hade varit skit tacksam om jag hade fått hjälp med att få ihop ett träningsprogram men mina egna kunskaper är allt för begränsad för att se vart fokus behöver läggas för att räta min hållning. Har tom hört att det kan förvärras om jag inte vet hur och vad som behöver prioriteras. Som det är nu har jag ont precis hela tiden och att gå eller stå tar sjukt mycket på krafterna.

colle89
2008-11-22, 12:04
Gå till läkaren eventuellt skulle en korsett behövas användas

Jocke
2008-11-22, 12:06
Kanske, är dock lite rädd att kroppen då slutar lägga energi på att hålla mig rät och förvärrar den redan taskiga hållningen.

Hjälper det någon om de får se en bild går det att fixa.

nyrjoh
2008-11-22, 12:37
En bild är till stor hjälp.

major Pectoralis
2008-11-22, 14:00
Antagligen behöver du en hel del rörelseträning för musklerna kring höfterna (säte, höftböjare, baksida lår osv). Stretching med bra teknik tror jag kan hjälpa dig en hel del. Eventuell stelhet kan även bero på svaghet så styrketräning i fulla rörelsebanor är säkert fördelaktigt. Du bör dock undvika stående skivstångsövningar och eventuellt även maskiner. Jag skulle satsa på styrketräningsövningar med kroppen som belastning (styrkegymnastik). I dessa övningar är inte kotpelaren utsatt och därtill är den typen av träning bra för att träna upp stabiliserande styrka. Efterhand som du känner dig bättre kan du lägga till träningsmoment som t.ex. terränlöpning/orientering för att ytterligare få upp stabiliteten i kroppen.

Jocke
2008-11-22, 14:13
Så här ser det ut när jag står vanligt

http://img368.imageshack.us/my.php?image=slappkw1.png

Fäller jag upp höften och knäböjer ser det ut så här, mindre svank.

http://img340.imageshack.us/my.php?image=fllerhftenbaktsa6.png

Men det är ohållbart att stå eller gå så. Måste få bli starkare. Ska nämna att jag är väldigt flexibel i leder och har fått höra att jag är överrörlig.

hasic
2008-11-22, 15:33
Varför är det ohållbart? Jag har ännu sämre hållning, men har inga problem med att sträcka på mig.

gabbiz
2008-11-22, 16:04
Ska man inte se ut sådär när man står normalt rakt upp och ner?

nsis
2008-11-22, 16:33
Tycker det där ser helt normalt ut, finns fler som har sämre hållning och de har inte några problem med ryggen.

Wao
2008-11-22, 17:36
Den stora boven är nog bröstryggen och inte svanken. Kör mycket roddövningar och baksida axlar och stretcha bröst.

Jocke
2008-11-22, 18:28
Varför ohållbart, jo, det funkar liksom inte då den ställningen inte tillåter att jag går och det är säkert så att andra är värre men det hjälper inte mig, har inte sovit en hel natt på ungefär tre år.

Men kan det inte vara så att svanken och bröstryggen hänger ihop? Vad jag fått höra kompenserar bröstryggen när svanken är kraftig och kollar man på mina höftbens ställning pekar de mer ner än vad de borde göra och då är frågan hur jag får den att gå tillbaka.

Wao
2008-11-22, 18:43
För att minska svanken behöver du stretcha höftböjarna. Alltså framsida lår. Undvik stretch av baksida lår, rumpa och mage. Ska finnas en bra tråd om just svank med bilder och mer info.