handdator

Visa fullständig version : Lårkaka


Mitched
2008-11-22, 09:43
Spelade match (innebandy) i söndags och fick då en smäll från en motståndares knä på låret så jag fick en mild lårkaka som inte var värre än att jag kunde slutföra matchen. Dagen efter körde jag lite lätt kardio (rodd i ca 30 min) på egen hand för att rensa bort slagg och på tisdagen tränade laget innebandy som vanligt, allt gick bra och lårkakan började försvinna.

Efter innebandyträningen i tordags kände jag återigen en större smärta och hade ont när jag cyklade hem. Så här i efterhand kan jag ju vara klok och säga att jag skulle vilat från träningen i veckan. Nu till min fråga:

Jag har match idag, lördag och undrar vad jag bör göra för lårets skull? Är det den klassiska med förlängd, uppvärmning, massage och någon form av värme? Att stå över matchen är inte aktuellt utan jag får vila i veckan som kommer istället.

Strosaren
2008-11-22, 13:16
Om du behandlar din lårkaka direkt slipper du ofta problem eller lindrar problemet mycket. Lårkakan är borta 2-3 dagar senare.

– Lägg benet i högläge.
– Linda låret hårt (från knäet och uppåt) med en brun elastisk binda (den rejäla varianten).
– Låt sitta kvar i 20 minuter (benet kvar i högläge).
– Ta bort lindan och ha den av i ungefär 5 minuter.

Upprepa tre gånger. Andra och tredje gången kan du börja gå och eventuell gå och duscha med mera. Riktigt bra effekt på lårkakor.

Guddi
2008-11-22, 21:40
Man ska vila i två dagar efter en ordentlig lårkaka annars så kommer man göra blödningen större vilket kan var det du gjorde. Det låter dock mer som att du har fått en mindre sträckning eller liknande i muskeln.

Till nästa gång du åker på en lättare skada, http://traningslara.se/blogg/rice-basta-sattet-att-behandla-en-akut-skada/

Martin Löwgren
2008-11-27, 11:22
Håller med föregående talare.

Inse vikten av ordentlig rehab. Hade en patient nyligen som jag med största sannolikhet diagnosticerade med en myositis ossificans.

Han var inte glöd på sitt lags medicinska ansvariga som kunde förhindrat detta genom korrekt utredning och akut (P)rice behandling vid skadetillfället.

/Axon