handdator

Visa fullständig version : Hur kan man göra sig själv asexuell?


polka_griis
2008-11-21, 23:29
Vad finns det för olika fungerande sätt att göra sig själv asexuell på utan att försämra hälsan? Om man kastrerar sig så borde man väl få låga testosteronnivåer eftersom testosteron skapas i testiklarna? Och psykologi och liknande pseudovetenskap tror jag inte på så håll er till det biologiska.

Griip
2008-11-21, 23:32
Går säkert att köra en clockwoark orange och få dig att relatera all sex med obehag. :)

polka_griis
2008-11-21, 23:33
Går säkert att köra en clockwoark orange och få dig att relatera all sex med obehag. :)

Det gör jag redan.

internethjälten
2008-11-21, 23:34
Biopsi ?

mini
2008-11-21, 23:35
Varför vill du vara asexuell?

polka_griis
2008-11-21, 23:35
Biopsi ?

Vad menar du?

polka_griis
2008-11-21, 23:38
Varför vill du vara asexuell?
Det jag blir sexuellt attraherad av skrämmer mig.

Sebbe_H
2008-11-21, 23:40
Det jag blir sexuellt attraherad av skrämmer mig.

Barn, djur? *screwy*

Shakemynuts
2008-11-21, 23:43
Kemisk kastrering ska väl vara bra sålänge man fortsätter med medicinen?

mini
2008-11-21, 23:44
Det jag blir sexuellt attraherad av skrämmer mig.

Då är inte asexualitet det du behöver, utan att reda ut om du verkligen behöver bli rädd, om du kan kontrollera din lust och sexualitet eller vad du ska göra av det. Jag tror att du behöver prata med en psykolog eller liknande. Är du yngre så kan du gå till ungdomsmottagningen. Annars kan du ringa dit och fråga om de kan hänvisa dig vidare.

internethjälten
2008-11-21, 23:44
Vad menar du?

Att du avlägsnar den delen av hjärnan där sexualiteten sitter, om du gör det kirurgiskt eller med nål eller laser är upp till dig. Önskar dig lycka till i alla fall och hoppas du inte behöver göra några drastiska åtgärder för att få bukt på ditt problem.

mvh

Shakemynuts
2008-11-21, 23:46
"Kemisk kastrering är ett populärt uttryck för att genom läkemedel sänka halten testosteron hos män eller manliga individer hos djur i syfte att minska könsdriften. Detta sker vanligen genom medicinering med Buserelinacetat, en GnRH-agonist. Kemisk kastrering förekommer i Sverige vad gäller patienter i rättspsykiatrisk vård för att eliminera risken för återfall i sexualbrottslighet så länge som patienten tar preparatet."

Saxxat från Wiki.

Går det att få tag på utan att vara straffad sexualbrottsling?

internethjälten
2008-11-21, 23:48
Går det att få tag på utan att vara straffad sexualbrottsling?

klart det går men ska vi prata om det så får jag bara en varning till *rolleyes*

mini
2008-11-21, 23:49
"Kemisk kastrering är ett populärt uttryck för att genom läkemedel sänka halten testosteron hos män eller manliga individer hos djur i syfte att minska könsdriften. Detta sker vanligen genom medicinering med Buserelinacetat, en GnRH-agonist. Kemisk kastrering förekommer i Sverige vad gäller patienter i rättspsykiatrisk vård för att eliminera risken för återfall i sexualbrottslighet så länge som patienten tar preparatet."

Saxxat från Wiki.

Går det att få tag på utan att vara straffad sexualbrottsling?
Gissningsvis kan psykiatriker skriva ut, men jag vet inte.

polka_griis
2008-11-21, 23:49
Barn, djur? *screwy*
Nej.

Kemisk kastrering ska väl vara bra sålänge man fortsätter med medicinen?
"Kemisk kastrering är ett populärt uttryck för att genom läkemedel sänka halten testosteron hos män eller manliga individer hos djur i syfte att minska könsdriften." - skriver wikipedia. Att sänka testosteronhalten är inget jag vill.

Att du avlägsnar den delen av hjärnan där sexualiteten sitter, om du gör det kirurgiskt eller med nål eller laser är upp till dig. Önskar dig lycka till i alla fall och hoppas du inte behöver göra några drastiska åtgärder för att få bukt på ditt problem.

mvh Tack, det där låter som att det kanske kan vara något.

mini
2008-11-21, 23:50
Fast sådant här gör man ju inte utan att veta om det är nödvändigt, och sannolikt är det inte nödvändigt.

polka_griis
2008-11-21, 23:52
Vad ska man med sexualitet till egentligen? Det tar ju bara en massa onödig energi och tid.

Shakemynuts
2008-11-21, 23:58
Är inte kemisk kastrering exakt vad du skulle behöva?

Du pratar om att du inte vill ha någon sexualdrift? Det är vad den gör. Genom att sänka halterna testosteron i kroppen.

Huffo the A-LagaRe
2008-11-21, 23:59
Vad finns det för olika fungerande sätt att göra sig själv asexuell på utan att försämra hälsan? Om man kastrerar sig så borde man väl få låga testosteronnivåer eftersom testosteron skapas i testiklarna? Och psykologi och liknande pseudovetenskap tror jag inte på så håll er till det biologiska.

Det här får mig att tänka på min gamla "är det fel med onani"-tråd, synd att den togs bort.

OnT Så handlar det om att dricka alkohol, snusa, hålla sig borta från porr, och framförallt från kuken under en lång tid, äta onyttig mat, skaffa en kvinnoföraktande attityd men samtidigt inte gå mot homo-hållet och så förstås väntan. Till slut kommer du gå runt och tycka att alla kvinnor är oattraktiva, din penis och dina gamla runkerier kommer du ha glömt bort.

Lycka till!

mini
2008-11-21, 23:59
Vad ska man med sexualitet till egentligen? Det tar ju bara en massa onödig energi och tid.

Så tenderar man att tycka om man förknippar sin sexualitet med skuld och skam. Är det något positivt är det inte ett slöseri på resurser.

Manta
2008-11-22, 00:06
Vad ska man med sexualitet till egentligen? Det tar ju bara en massa onödig energi och tid.

The time you enjoy wasting is not wasted time.

Timme
2008-11-22, 00:18
Vad ska man med sexualitet till egentligen? Det tar ju bara en massa onödig energi och tid.

Ja du. Utan den hade det varit svårt att föröka sig?

Huffo the A-LagaRe
2008-11-22, 00:18
Ja du. Utan den hade det varit svårt att föröka sig?

Att föröka sig är väl inte detsamma som porr och avsugningar och skit?

mini
2008-11-22, 00:20
Att föröka sig är väl inte detsamma som porr och avsugningar och skit?

Nej, men h*n frågade vad h*n skulle med sexualitet till, inte porr och avsugningar och skit.

Shakemynuts
2008-11-22, 00:20
Att föröka sig är väl inte detsamma som porr och avsugningar och skit?

Var verkligen skit ett passande ord i den meningen? :Virro

Men ja, sexualitet är väldigt nödvändigt och då ingår förspel och oralsex.

polka_griis
2008-11-22, 00:20
Ja du. Utan den hade det varit svårt att föröka sig?
Nej, varför skulle det vara svårt? Sedan har jag ingen önskan om att föröka mig heller.

polka_griis
2008-11-22, 00:21
Var verkligen skit ett passande ord i den meningen? :Virro

Men ja, sexualitet är väldigt nödvändigt och då ingår förspel och oralsex.

Varför är sexualitet nödvändigt?

MAXX
2008-11-22, 00:21
Vad ska man med sexualitet till egentligen? Det tar ju bara en massa onödig energi och tid.

ska du leva i celibat utan något förhållande resten av livet då? fan va tråkigt.

Huffo the A-LagaRe
2008-11-22, 00:22
Var verkligen skit ett passande ord i den meningen? :Virro

Haha, det var en interjektion och inte ett objekt:)

polka_griis
2008-11-22, 00:22
ska du leva i celibat utan något förhållande resten av livet då? fan va tråkigt.

Förhållanden behöver inte vara sexuella.

Shakemynuts
2008-11-22, 00:31
Varför är sexualitet nödvändigt?

Av anledningen som gavs ovan. Föröka oss.
Handlar om naturlig överlevnad, instinkter. Vi blir kära för att hitta en partner att föröka oss med. Svårare än så är det inte. Det är tyvärr inte så komplicerat, vi är ändå bara djur med instinkter och ganska förutbestämda handlingar.

polka_griis
2008-11-22, 00:37
Av anledningen som gavs ovan. Föröka oss.
Handlar om naturlig överlevnad, instinkter. Vi blir kära för att hitta en partner att föröka oss med. Svårare än så är det inte. Det är tyvärr inte så komplicerat, vi är ändå bara djur med instinkter och ganska förutbestämda handlingar.
Vi människor kan föröka oss utan att ha sex, även om det en gång i tiden förmodligen var den främsta anledningen till att sexualitet utvecklades så är sexualitet inget vi behöver i dag. Och sedan anser jag inte att kärlek behöver innefatta sexualitet heller.

MAXX
2008-11-22, 00:37
Förhållanden behöver inte vara sexuella.

har svårt att se det.. såvida du inte hittar någon annan lika vrickad som dig själv som biologiskt tar bort sin sexualitet

polka_griis
2008-11-22, 00:39
har svårt att se det.. såvida du inte hittar någon annan lika vrickad som dig själv som biologiskt tar bort sin sexualitet
Så alla dina förhållanden är sexuella? Dina förhållanden till dina vänner, till dina föräldrar osv?

Huffo the A-LagaRe
2008-11-22, 00:40
har svårt att se det.. såvida du inte hittar någon annan lika vrickad som dig själv som biologiskt tar bort sin sexualitet

Han är fan inte vrickad.

Shakemynuts
2008-11-22, 00:41
Vi människor kan föröka oss utan att ha sex, även om det en gång i tiden förmodligen var den främsta anledningen till att sexualitet utvecklades så är sexualitet inget vi behöver i dag. Och sedan anser jag inte att kärlek behöver innefatta sexualitet heller.

Hur hade du då tänkt dig att vi skulle föröka oss?
Börja med nå typ av regel att man måste göra en kvinna på smällen minst 2ggr i livet eller så? Att det ska finnas små ställen dit folk går för att "söka" personer att göra barn med?

Jo, vi behöver fortfarande kärlek och sexualitet. Det är en grundsten för att vi ska må psykiskt bra. Sen finns det självklart de med avvikelser. Men sen när har det inte funnits avvikelser inom allt?

Scratch89
2008-11-22, 00:55
Vad har evolution med saken att göra, grabbar? Vad som är naturligt eller ej spelar egentligen ingen roll i det här sammanhanget.

polka_griis
2008-11-22, 00:55
Hur hade du då tänkt dig att vi skulle föröka oss? Insemination är väl det enklaste.


Jo, vi behöver fortfarande kärlek och sexualitet. Det är en grundsten för att vi ska må psykiskt bra. Sen finns det självklart de med avvikelser. Men sen när har det inte funnits avvikelser inom allt?

Kärlek kan jag gå med på att vi behöver, men inte sexualitet, och speciellt inte min sexualitet.

Shakemynuts
2008-11-22, 01:00
Insemination är väl det enklaste.

Kärlek kan jag gå med på att vi behöver, men inte sexualitet, och speciellt inte min sexualitet.

Jag tror inte riktigt vi kommer komma nånvart på det här. Du ger liksom inga som helst argument whatsoever. Du säger bara "Nej, det behövs inte.".

Stoltz
2008-11-22, 01:01
har svårt att se det.. såvida du inte hittar någon annan lika vrickad som dig själv som biologiskt tar bort sin sexualitet

Kanske inte behöver kalla henne/honom vrickad, ditt rövhål. Att du förlorar möjligheten till sexuella handlingar med en person i den här världen lär knappast göra någon statistisk skillnad för dig.

MAXX
2008-11-22, 01:08
Kanske inte behöver kalla henne/honom vrickad, ditt rövhål. Att du förlorar möjligheten till sexuella handlingar med en person i den här världen lär knappast göra någon statistisk skillnad för dig.

vad har jag med saken att göra?

jag kanske skulle sagt 'avvikande' isället för 'vrickad' då eftersom det verkar finnas en del känsliga personer här..

Stoltz
2008-11-22, 01:13
vad har jag med saken att göra?

jag kanske skulle sagt 'avvikande' isället för 'vrickad' då eftersom det verkar finnas en del känsliga personer här..

Du lägger alltså likhetstecken mellan avvikande och vrickad? Jaha du...

Avikande: Person som är olik andra inom sociala normer

Vrickad: Inte riktigt klok, rubbad.


Känns som om du snarare bara var jävligt vrickad i ditt sätt att tänka innan du postade. Knappast om någon enorm känslighet.

Huffo the A-LagaRe
2008-11-22, 01:14
vad har jag med saken att göra?

jag kanske skulle sagt 'avvikande' isället för 'vrickad' då eftersom det verkar finnas en del känsliga personer här..

Du kunde sagt att han är en bättre människa än vad du är eftersom han vill skiljas från sina onda instinkter vilket inte du vill.

MAXX
2008-11-22, 01:16
Du kunde sagt att han är en bättre människa än vad du är eftersom han vill skiljas från sina onda instinkter vilket inte du vill.

vad vet du om mina instinkter? :confused:

Manta
2008-11-22, 01:17
Jag tror inte riktigt vi kommer komma nånvart på det här. Du ger liksom inga som helst argument whatsoever. Du säger bara "Nej, det behövs inte.".

Vad dillar du om, han ger ju exakta svar på dina frågor? Vi behöver inte längre ha sex för att föröka oss(insemination). Flera människor har levt fullgoda liv utan någon partner, så det går ju uppenbarligen. Sexualitet är inte längre nödvändigt för överlevnad, det handlar bara om preferenser nu.

Huffo the A-LagaRe
2008-11-22, 01:17
vad vet du om mina insikter? :confused:

Du säger ju att sex är bra.

polka_griis
2008-11-22, 01:18
Jag tror inte riktigt vi kommer komma nånvart på det här. Du ger liksom inga som helst argument whatsoever. Du säger bara "Nej, det behövs inte.".
Det hela började med att jag ställde en frågeställning om varför sexualitet behövs, du har inte kunnat besvara denna frågeställning, så det är snarare du som borde komma med argument.

Men visst, några argument till varför asexuelitet är fördelaktigt:
1, Sexualitet tar upp en massa tid och energi, tid och energi som vi skulle kunna spendera på något viktigt.
2, Om vi förökade oss utan att ha sex så skulle vi mycket bättre kontroll på barnafödandet, att skaffa barn skulle bli ett genomtänkt beslut och inte ett misstag för att man var för full för att tänka på kondom. Antalet oönskade graviditeter skulle minska.
3, Vi skulle inte drabbas av könssjukdommar i lika stor utsträckning.

MAXX
2008-11-22, 01:20
fan läste fel men kan inte edita. whatever.. :p

Shakemynuts
2008-11-22, 01:25
Det hela började med att jag ställde en frågeställning om varför sexualitet behövs, du har inte kunnat besvara denna frågeställning, så det är snarare du som borde komma med argument.

Men visst, några argument till varför asexuelitet är fördelaktigt:
1, Sexualitet tar upp en massa tid och energi, tid och energi som vi skulle kunna spendera på något viktigt.
2, Om vi förökade oss utan att ha sex så skulle vi mycket bättre kontroll på barnafödandet, att skaffa barn skulle bli ett genomtänkt beslut och inte ett misstag för att man var för full för att tänka på kondom. Antalet oönskade graviditeter skulle minska.
3, Vi skulle inte drabbas av könssjukdommar i lika stor utsträckning.

1. Sexualitet är för många en extremt viktig del av livet. Bara för att du tycker det finns viktigare saker. Behöver inte andra tycka det.

2. Kan egentligen inte säga mycket om det där, då jag håller med helt. En av de saker jag avskyr otroligt mycket är att skaffa ett oönskat barn. De är trots allt små mänskliga liv vi har att göra med. Kan man inte ta hand om ett barn och älska det och uppfostra det. Ska man tänka sig för en och två gånger innan oskyddat sex.

3. Stämmer, men går hand i hand med oskyddat sex. Inte sex i sig tycker jag. Det handlar precis som punkt nummer 2 om att lära folk ha skyddat sex.

Och ja, insemination var ju ett av dina argument. Men det glömde jag helt enkelt bort. Ber om ursäkt för det.

Edit: Ang. det här med insemination, är det verkligen hållbart? Då en man behöver en utlösning stimulerar det helt klart sexlust. Då det är ganska klart att du kan sluta runka och bli avtrubbad inför det och inte behöva göra det mer.

polka_griis
2008-11-22, 01:45
1. Sexualitet är för många en extremt viktig del av livet. Bara för att du tycker det finns viktigare saker. Behöver inte andra tycka det. Men anledningen till att det är en viktig del för många är ju just för att de är slavar under sina instinkter, instinkter som inte längre behövs eller är fördelaktiga.



Edit: Ang. det här med insemination, är det verkligen hållbart? Då en man behöver en utlösning stimulerar det helt klart sexlust. Då det är ganska klart att du kan sluta runka och bli avtrubbad inför det och inte behöva göra det mer.
Jag är inte så insatt men jag tror att man dels kan framkalla ejakulation genom att trycka på prostatan och sedan så tror jag inte det är så komplicerat att ta ut spermier direkt ifrån testiklarna heller. För övrigt så kan man ju lagra spermier i flera år.

Och snart så kommer vi väl inte ens behöva spermier för att föröka oss :)

Scratch89
2008-11-22, 01:53
Och snart så kommer vi väl inte ens behöva spermier för att föröka oss :)

Ptja, man måste ju fortfarande ha könsceller iom halva kromosomuppsättningen, och sådär.

Dock ska man väl aldrig säga aldrig, så man slipper låta som den ökända infrastrukturministern. :D

miss_incorrigible
2008-11-22, 09:30
Jag är mest intresserad av bakgruden till polka_gris ställningstagande. Vad är det som har hänt i livet för att det ska leda dit han/hon är idag?

shut teh face
2008-11-22, 09:47
Well, om jag hade blivit sexuellt attraherad av djur, kaffekannor eller flygplan hade jag nog velat göra mig av med min sexualitet. Förutsatt att jag inte kunde idka sex normalt längre; med en tjej exempelvis.

mini
2008-11-22, 10:38
Well, om jag hade blivit sexuellt attraherad av djur, kaffekannor eller flygplan hade jag nog velat göra mig av med min sexualitet. Förutsatt att jag inte kunde idka sex normalt längre; med en tjej exempelvis.

Det är ganska sällan sexualiteten funkar så. Självklart blir det svårare att hitta en partner ju "smalare" ens sexuella preferenser blir, men att hitta någon som delar ens läggning/preferens är inte omöjligt. Varför välja att bli asexuell framför att behöva runka till Top Gun eller Dukas katalog istället för random porr?

BrorDuktig
2008-11-22, 10:57
Well, om jag hade blivit sexuellt attraherad av djur, kaffekannor eller flygplan hade jag nog velat göra mig av med min sexualitet. Förutsatt att jag inte kunde idka sex normalt längre; med en tjej exempelvis.


Tror vi kan glömma det där med kaffekannor. Dock kan det vara så att han blir attraherad/sexuellt upphetsad av det egna könet. Skulle jag bli det så vore det önskvärt att slippa sin sex-drift.


Men det verkar inte heller vara någon form av homo-erotiska-upplevanden här heller. Så det är nog bara en släng av perversa-hetrosexuella-fantasier, som de flesta har då och då (bara att de flesta inte upplever dem på riktigt, utan de förblir just fantasier).


Har för mig det ska finnas någon slags stödjorganisation för sexmissbrukare, kanske vore ett första steg att få hjälp ifrån för att kunna bli asexuell.

stridis
2008-11-22, 11:49
Vojne, Vojne.

Nu blev jag väldigt nyfiken. Vad tusan är det för fantasier som kan skrämma dig såpass? Vad är det för känslor egentligen du känner? Känner du dig äcklad, skrämd eller vad?

Om det är lagliga grejer så, bara att börja leta på rätt ställen. Om det skulle vara homosexuella fantasier så är väl det bara att tala ut om det. Om det är grova våldtäktshandlingar som du går igång på så, då är det väl bara att hitta en lämplig villig tjej att avreagera sig lite mer entusiastiskt med.

Alternativet finns ju alltid att vara en loser som runkar till internetporr och inte beblandar sig med tjejer.*rolleyes*

Kräket
2008-11-22, 12:21
Men anledningen till att det är en viktig del för många är ju just för att de är slavar under sina instinkter, instinkter som inte längre behövs eller är fördelaktiga.

En stoiker på Kolozzeum, på min ära! Fast jag håller inte med om att man behöver använda sig av nån sorts inverterad teleologi för att motivera sitt ställningstagande.

Måste säga att jag håller med TS till stor del. Detta innebär dock inte att jag för folk i allmänhet skulle vilja nedvärdera/bortprioritera sexualitet, men att jag personligen ofta känner mig obekväm med mina begär.

Fast jag vill nog hävda att man kan med viljans kraft förtränga sina begär. Visst går det kanske inte till 100 %, men närapå. Då och då sticker det ju till, men det är bara att bita ihop och härda ut. Precis som när man är trött men ändå bestämt sig för att fortsätta kämpa för att avsluta setet, eller löp-passet för den delen.

Det handlar om vilja, och denna vilja kan upphäva de predeterminerande lagar Shakemynuts så gärna vill få oss att tro att vi är underkastade ;)

Sen undrar jag varför resonemangen tycks mötas med sådan enorm oförståelse? Alla verkar ju utgå ifrån att TS lider av någon form av kriminell/tabubelagd sexuell dragning/störning. Varför kan man inte stå för ovanstående resonemang och ändå uppleva vissa kvinnor i ens egen ålder vara bland det vackraste som finns?

mini
2008-11-22, 12:27
Det jag ställer mig frågande till är ju viljan att förinta något som kan vara en positiv del i livet. Att istället för att bejaka och njuta av sin sexualitet vilja kväva den. Att istället låta känslor av skam och skuld vinna och på så sätt peka ut sig själv som sjuk, eller kanske tillfrisknande då sexualiteten förtrycks.

Kräket
2008-11-22, 12:40
Det jag ställer mig frågande till är ju viljan att förinta något som kan vara en positiv del i livet. Att istället för att bejaka och njuta av sin sexualitet vilja kväva den. Att istället låta känslor av skam och skuld vinna och på så sätt peka ut sig själv som sjuk, eller kanske tillfrisknande då sexualiteten förtrycks.

Alltså att se sexualitet i relation till skam och skuld, tycker jag är att använda sig av lite gammalmodiga förklaringsmodeller. Är lite 1900-tals Freudianskt liksom...

Sen tycker jag inte förtryckande/utlevande av sexualitet har att göra med sjukt/friskt heller. Återigen tycker jag mig skönja referat till 60-talet och den "sexuella revolutionen"...

Varför förutsätts man sträva efter att tillgodose sina begär? På fler och fler områden, såsom sexualitet, konsumtion och upplevelser generellt, så förutsätts den "friska" människan sträva efter fortsatt behovstillfredsställelse. Gör man inte detta, så möter man olika grader av misstänkliggöranden.

En gång i tiden, räknades behovslösheten som den högsta graden av frihet...

egge
2008-11-22, 12:47
1. Sexualitet är för många en extremt viktig del av livet. Bara för att du tycker det finns viktigare saker. Behöver inte andra tycka det.
Fast nu handlar det om honom. Han vill ju inte plocka bort din sexlust.
Jag är mest intresserad av bakgruden till polka_gris ställningstagande. Vad är det som har hänt i livet för att det ska leda dit han/hon är idag?
+1
Får man fråga hur gammal polka är?

Handcuff
2008-11-22, 12:49
+1
Får man fråga hur gammal polka är?

Typ 19 borde människan vara.

mini
2008-11-22, 12:51
Se hur det går när man lär ut psykologi på gymnasiet...
Jag utgår inte från Freud eller teoretiska förklaringsmodeller. Jag utgår ifrån TS inlägg. TS skräms av sin egen sexualitet.

Allan
2008-11-22, 12:52
Om nu inte trådskaparen vill berätta den exakta bevekelsegrunden för sin fråga så behöver han heller inte svara. Vi behöver inte veta precis i detalj varför han skräms av beståndsdelar i sin sexualitet - det går utmärkt att diskutera ämnet i mer allmänna termer. Bara så ni vet

Kräket
2008-11-22, 12:53
Se hur det går när man lär ut psykologi på gymnasiet...
Jag utgår inte från Freud eller teoretiska förklaringsmodeller. Jag utgår ifrån TS inlägg. TS skräms av sin egen sexualitet.

Haha...Ja, frågan är väl vem av oss som den gymnasiala psykologin "skadat" mest...? ;)

Three pigs
2008-11-22, 13:35
Barn, djur? *screwy*

HAHAHAHA.

Fyfan det fick mig att gapskratta :laugh::laugh:

Doctor Snuggles
2008-11-22, 13:54
Det finns sekundära effekter av (relationell) sex som är befrämjande för hälsan, visat i studier:
Stressreduktion, lägre blodtryck/bättre hjärt-kärl hälsa, stärkt immunförsvar, smärtlindring, bättre humör, bättre sömn osv

Shakemynuts
2008-11-22, 14:18
Jag har väl inte sagt något om att det inte går att träna bort dena lust?
Jag har bara sagt att den är naturlig och finns där av en anledning.

Och om vi pratar just trådskaparen, så stämmer det bra ja. Att sexlust inte verkar vara viktigt att ha.

Shakemynuts
2008-11-22, 14:32
Och ja, Egge. Både jag och trådskaparen har använt "vi" som benämning då vi pratat om sexualitet. Så nej, vi pratar inte om trådskaparen utan om "oss".

Huffo the A-LagaRe
2008-11-22, 15:28
Det finns sekundära effekter av (relationell) sex som är befrämjande för hälsan, visat i studier:
Stressreduktion, lägre blodtryck/bättre hjärt-kärl hälsa, stärkt immunförsvar, smärtlindring, bättre humör, bättre sömn osv

Relationell? Vad betyder det i detta sammanhang?

Doctor Snuggles
2008-11-22, 15:53
Relationell? Vad betyder det i detta sammanhang?

Kom inte på en bättre synonym; menar sex mellan två människor.

polka_griis
2008-11-22, 16:38
Jag är mest intresserad av bakgruden till polka_gris ställningstagande. Vad är det som har hänt i livet för att det ska leda dit han/hon är idag?Jag kan inte peka på någon speciell händelse som har gett upphov till min sexualitet, den har funnits där så länge jag kan minnas.

Tror vi kan glömma det där med kaffekannor. Dock kan det vara så att han blir attraherad/sexuellt upphetsad av det egna könet. Skulle jag bli det så vore det önskvärt att slippa sin sex-drift.
Är du seriös? Vad är det som är så hemskt med att attraheras av samkönade?
Vojne, Vojne.

Nu blev jag väldigt nyfiken. Vad tusan är det för fantasier som kan skrämma dig såpass?
Det är dina ben jag fantiserar om...
Fast nu handlar det om honom. Han vill ju inte plocka bort din sexlust.

+1
Får man fråga hur gammal polka är?
19 stämmer bra.

Tolkia
2008-11-22, 16:58
Alltså att se sexualitet i relation till skam och skuld, tycker jag är att använda sig av lite gammalmodiga förklaringsmodeller. Är lite 1900-tals Freudianskt liksom...
Finns det något mänskligt beteende som inte, givet ett sammanhang som ger anledning till detta, kan knytas till skam och skuld? I think not.

Ang. metoder för konstgjord befrukning så tror jag att folk tenderar att tro att de är mindre komplicerade än de är.

Vinter
2008-11-22, 16:59
Tja munkar har funnits i alla religioner i tusentals år, inget nytt mao. Kanke ska prata lite med någon psykolog om saken, är nog bästa alternativet.

Elfsberg
2008-11-22, 17:25
Jag har en dunderkur för alla överkåta människor: börja banta under mycket stora energiunderskott.

Jens.Andersson
2008-11-22, 18:42
Du kanske redan har provat men total avhållsamhet borde väl funka? Nästa gång du ser något som gör dig upphetsad så gå där ifrån och lägg tid på något som kräver full uppmärksamhet. När du onanerar så tänk inte på det som skrämmer dig och om inte det går så onanera inte alls. Kanske skulle funka?

Tricklev
2008-11-22, 20:46
det jag ställer mig frågande till är ju viljan att förinta något som kan vara en positiv del i livet. Att istället för att bejaka och njuta av sin sexualitet vilja kväva den. Att istället låta känslor av skam och skuld vinna och på så sätt peka ut sig själv som sjuk, eller kanske tillfrisknande då sexualiteten förtrycks.

+1

Huffo the A-LagaRe
2008-11-22, 20:54
Det jag ställer mig frågande till är ju viljan att förinta något som kan vara en positiv del i livet. Att istället för att bejaka och njuta av sin sexualitet vilja kväva den. Att istället låta känslor av skam och skuld vinna och på så sätt peka ut sig själv som sjuk, eller kanske tillfrisknande då sexualiteten förtrycks.

Var går gränsen för vad som är sjukt då?

Någon människa kanske tänder på småbarn och inte vill "förgås i avhållsamhet". Någon kanske måste döda människor för att känna sig tillräcklig, är det rätt att hon inte skall få bejaka dessa begär i så fall???*cry*

mini
2008-11-22, 21:00
Var går gränsen för vad som är sjukt då?

Någon människa kanske tänder på småbarn och inte vill "förgås i avhållsamhet". Någon kanske måste döda människor för att känna sig tillräcklig, är det rätt att hon inte skall få bejaka dessa begär i så fall???*cry*

Tänk lite nu istället för att kräkas ur dig bokstäver bara för att.

Huffo the A-LagaRe
2008-11-22, 21:03
Tänk lite nu istället för att kräkas ur dig bokstäver bara för att.

Tänka*bs*

Kräket
2008-11-22, 22:41
Finns det något mänskligt beteende som inte, givet ett sammanhang som ger anledning till detta, kan knytas till skam och skuld? I think not.

Mycket möjligt.

Men befinner vi oss generellt fortfarande i ett sådant sammanhang? Om vi nu, för enkelhetens skull, väljer att konceptualisera detta utifrån de begrepp som härstammar från psykoanalysen (utan att därmed erkänna teorin någon form av essentiell giltighet, bara "låna" begreppen lite), så frågar jag mig om detta "överjag" idag har någon giltighet? Nyligen avskrevs en mängd tidigare s.k. "sexuella avvikanden" från DSM-IV som sjukdomsdiagnos. Absolut inget fel i detta, men det visar väl snarare hur "fri" sexualiteten är idag.

Om skam och skuld en gång i tiden var konsekvensen av att ens drifter bröt mot dåtidens (mer) puritanska normer, så skulle jag nästan vilja hävda att motsatsen gäller idag. Att avstå (eller vilja avstå) betraktas närmast som något "stört", vilket ju till viss del denna tråd vittnar om...;)

Tolkia
2008-11-22, 23:22
Men befinner vi oss generellt fortfarande i ett sådant sammanhang? Om vi nu, för enkelhetens skull, väljer att konceptualisera detta utifrån de begrepp som härstammar från psykoanalysen (utan att därmed erkänna teorin någon form av essentiell giltighet, bara "låna" begreppen lite), så frågar jag mig om detta "överjag" idag har någon giltighet? Nyligen avskrevs en mängd tidigare s.k. "sexuella avvikanden" från DSM-IV som sjukdomsdiagnos. Absolut inget fel i detta, men det visar väl snarare hur "fri" sexualiteten är idag.

Om skam och skuld en gång i tiden var konsekvensen av att ens drifter bröt mot dåtidens (mer) puritanska normer, så skulle jag nästan vilja hävda att motsatsen gäller idag. Att avstå (eller vilja avstå) betraktas närmast som något "stört", vilket ju till viss del denna tråd vittnar om...;)
Det känns som om du komplicerar mycket mer än vad som är nödvändigt. Huruvida man känner skuld och/eller skam är inte beroende av om beteendet i fråga finns beskrivet i DSM-IV eller inte. Det går alldeles utmärkt att känna skuld/skam (skuld för att man vet att man inte borde gjort det, skam när man blir upptäckt) över att man ätit upp sin lillasysters godispåse, över att man är fet eller över att man har dåliga betyg, trots att det inte är något som kommer att kvalificera en vare sig för finkan eller för psyket. Det är en fråga om vad som uppfattas som OK i det sammanhang där man befinner sig.

Mer specifikt tycker jag att det är upp till var och en hur mycket man vill bejaka sin sexualitet (innan någon skriker MENOMMANÄRPEDOFILDÅ!!111! så vill jag påpeka att detta gäller för de fall där ens sexuella preferenser inte innefattar brott eller att skada någon annan). Men om man upplever den egna sexualiteten som så problematisk att man vill ta till drastiska åtgärder för att få bort den helt tycker jag att man skall söka hjälp för att dels få ett proffs åsikter om huruvida det är ett problem eller inte (den egna känslan är inte alltid så pålitlig här), dels kunna få hjälp att lösa det. Du säger ju inte åt en person som skäms för en vanställande hudåkomma att det är efterblivet och gammalmodigt att skämmas för det, utan du tipsar honom om att söka en hudläkare. Det här är inte konstigare än så.

Kräket
2008-11-22, 23:49
Det känns som om du komplicerar mycket mer än vad som är nödvändigt. Huruvida man känner skuld och/eller skam är inte beroende av om beteendet i fråga finns beskrivet i DSM-IV eller inte. Det går alldeles utmärkt att känna skuld/skam (skuld för att man vet att man inte borde gjort det, skam när man blir upptäckt) över att man ätit upp sin lillasysters godispåse, över att man är fet eller över att man har dåliga betyg, trots att det inte är något som kommer att kvalificera en vare sig för finkan eller för psyket. Det är en fråga om vad som uppfattas som OK i det sammanhang där man befinner sig.

Mycket möjligt att jag komplicerar i onödan. Är en intressant diskussion. Sen menar jag självklart inte att skam/skuld skulle vara reglerat via DSM-IV, vilket jag nog tror du förstår.

Snarare ville jag påpeka det nästan inverterade förhållandet som gäller idag jämfört med tidigare. Man förutsätts söka behovstillfredsställelse. Ett sorts konsumtionistiskt ideal som råder på flera av livets områden.


Mer specifikt tycker jag att det är upp till var och en hur mycket man vill bejaka sin sexualitet (innan någon skriker MENOMMANÄRPEDOFILDÅ!!111! så vill jag påpeka att detta gäller för de fall där ens sexuella preferenser inte innefattar brott eller att skada någon annan). Men om man upplever den egna sexualiteten som så problematisk att man vill ta till drastiska åtgärder för att få bort den helt tycker jag att man skall söka hjälp för att dels få ett proffs åsikter om huruvida det är ett problem eller inte (den egna känslan är inte alltid så pålitlig här), dels kunna få hjälp att lösa det. Du säger ju inte åt en person som skäms för en vanställande hudåkomma att det är efterblivet och gammalmodigt att skämmas för det, utan du tipsar honom om att söka en hudläkare. Det här är inte konstigare än så.

Håller självklart med om att det är upp till var och en att hantera sin egen sexualitet (förutsatt det inte skadar någon). Vidare kan jag hålla med om att kemisk kastration (eller liknande dramatiska ingrepp) bör tänkas igenom en och två gånger (minst sagt), gärna med någon "utbildad".

Nu var det dock min ingång i tråden, att man inte nödvändigtvis behöver betrakta sig/betraktas som "störd" eller "avvikande" bara för att man själv inte vill leva ut sin sexualitet. Man kan lägga band på den driften med hjälp av sin egen vilja.

Du verifierar ju min poäng med din egen liknelse. En hudåkomma är en "sjukdom", som ska/kan "behandlas". Precis som många verkar anse att TS bör "behandla" sin ovilja att leva ut sin sexualitet. Angående skuld och skam så föreställer jag mig att dessa idag knappast äger den generella giltighet som motkraft till drifternas tillfredsställelse som de gjorde då dessa affekter ursprungligen sattes i relation till sexualiteten.

Tolkia
2008-11-23, 00:18
Du verifierar ju min poäng med din egen liknelse. En hudåkomma är en "sjukdom", som ska/kan "behandlas". Precis som många verkar anse att TS bör "behandla" sin ovilja att leva ut sin sexualitet.
Personligen är jag tämligen ointresserad av hur trådskaparen, du eller någon annan väljer att leva ut eller inte leva ut sin sexualitet, det är vart och ens val. Att utplåna sexdriften, på det sätt som trådskaparen säger sig vilja göra, är dock inte samma sak som att inte leva ut sin sexualitet (hade det varit så enkelt hade tråden inte behövt skapas), det är att ta bort en basal funktion, något som är rätt komplicerat. I ett sådant fall anser jag att det är klokt att först försöka ta reda på hur problemet ser ut och vilken omfattning det har, för att kunna avgöra vilken åtgärd som är den adekvata.
Angående skuld och skam så föreställer jag mig att dessa idag knappast äger den generella giltighet som motkraft till drifternas tillfredsställelse som de gjorde då dessa affekter ursprungligen sattes i relation till sexualiteten.
Vad menar du egentligen? Skuld och skam är ju känsloupplevelser, och giltiga i och med att de upplevs. Att beteenden som enligt den allmänna normen var skamliga förr inte är det idag och tvärtom gör inte den enskildes upplevelse av skam giltigare/ogiltigare när den väl upplevs.

Kräket
2008-11-23, 10:46
Personligen är jag tämligen ointresserad av hur trådskaparen, du eller någon annan väljer att leva ut eller inte leva ut sin sexualitet, det är vart och ens val. Att utplåna sexdriften, på det sätt som trådskaparen säger sig vilja göra, är dock inte samma sak som att inte leva ut sin sexualitet (hade det varit så enkelt hade tråden inte behövt skapas), det är att ta bort en basal funktion, något som är rätt komplicerat. I ett sådant fall anser jag att det är klokt att först försöka ta reda på hur problemet ser ut och vilken omfattning det har, för att kunna avgöra vilken åtgärd som är den adekvata.

Nu är det inte helt bekvämt att argumentera för att TS ska genomföra rätt drastiska ingrepp för att "utplåna" sin sexualitet utan att utreda bakgrunden till detta med någon kunnig. På denna punkt håller jag med dig.

Därför var det min ståndpunkt i tråden att man mycket väl kan lägga sin sexualitet på "hyllan" utan att därmed behöva genomföra svåra ingrepp. Detta tror jag underlättas om man kan diskutera frågan utan att omgivningen omgående uppfattar en som "störd", eller att något är "fel", e.t.c.


Vad menar du egentligen? Skuld och skam är ju känsloupplevelser, och giltiga i och med att de upplevs. Att beteenden som enligt den allmänna normen var skamliga förr inte är det idag och tvärtom gör inte den enskildes upplevelse av skam giltigare/ogiltigare när den väl upplevs.

Självklart förtar inte mitt resonemang den individuella upplevelsen. Då har du missuppfattat mig. Jag menar dock att känslan uppstår i mötet mellan det individuella och omgivningen, där det råder starkt konstrasterande uppfattningar. Normbrott kanske man skulle kunna kalla det. Nu behöver detta inte ens ske bokstavligt, utan omgivningens/samhällets e.t.c. uppfattningar bär vi även med oss.

Poängen, jag spekulerade i var, att utlevelsen idag är norm. Detta till skillnad från den tid då sexualitet och dess känslomässigt negativa konsekvenser i form av skuld och skam, relaterades till tyglandet av drifterna.

J de Koof
2008-11-23, 12:04
Jag kan föreställa mig en rad riktningar som livet oturligen skulle kunna ta, där jag helst avstod från varje form av sexuell upphetsning eller intresse.

Jag frågar dock varför sexualiteten är så jobbig att man vill avskaffa den, medan testosteronet är så viktigt att nivån icke må sänkas?

Kwon
2008-11-24, 00:14
Polka

Har du någonsin haft sex?

mangs
2008-11-24, 23:52
Jag tycker det är bra att trådskaparen är duktig på att ge svar på tal. Så länge inte folk vet bakgrunden till Trådskaparens önskan att ta bort sin sexualdrift tycker jag inte heller de skall lägga sig i så mycket. FInns dock ett flertal bra svar i tråden.

Utan att veta vad det är som skrämmer dig med din sexualitet så är det i alla fall intressant och skönt att höra att du troligtvis inte hamnat där du är idag pga en plötslig händelse.

Som redan är sagt, så länge din sexualitet inte innebär att du utför en olaglig handlig så är det inte så farligt (för andra). Att acceptera den man är kan ta tid och beslut som man tar i ung ålder (19år) kan inom en ganska snar framtid av det egna jaget förstås.

Jag har vid ett flertal tillfällen i livet varit fullständigt övertygad om att jag aldrig...

Flera gånger har jag några år senare insett att jag visst skulle.

Nu handlar inte min situation om så här allvarliga saker men mitt råd är ändå att prata med någon i förtroende likt en psykolog eller liknande.

Utan att dra några likheter så fanns det en gång en tråd på Flashback där en kille erkände för sig själv och alla andra att han tände på barn men att han alsdrig i livet skulle kunna utföra denna handling. Han hade försökt med massor av saker för att omvända sig men inte lyckats. Jag minns det som att tråden som följde var mycket intressant och med mycket tänkvärt.

Om man skulle tända på något olagligt som man aldrig utfört eller skulle utföra, är man ändå olaglig bara pga tankarna (driften)? Jag menar, jag var ju heterosexuell redan innan jag hade mitt första samlag.