handdator

Visa fullständig version : Köpa damskivstång- var?


Pinglan
2003-07-08, 11:37
Funderar på att köpa en damskivstång för att kunna träna lite OL på hemmaplan också. Problemet är bara det att de enda som jag lyckats hitta som säljer damstänger är Eleiko och där kostar en träningsstång runt 3500 kr exklusive moms, en tävlingsstång är ännu någon tusenlapp dyrare. Det finns ju en massa andra som säljer skivstänger och dylikt, men de jag har kollat upp har inte damstänger i sortimentet. Måste ha en sådan när jag ska träna OL, har så små händer att jag inte kan använda ett stabilt tumgreppet på en vanlig skivstång. Någon som vet om någon annan än Eleiko tillhandahåller damstänger?
Tack på förhand!

Arne Persson
2003-07-08, 12:08
Skall du köra tyngdlyftning så är en Eleiko ett måste. Eleikostången har den rätta lagringen, rotationen, svikten mm. En billig skitstång kan sabba dina händer mm.

spinkoo
2003-07-08, 12:25
När damer tävlar, använder dom damstång då?

Pinglan
2003-07-08, 13:47
Arne: okej då vet jag. Helt klart bäst att satsa på kvalitet då! Tack för svaret!

spinkoo: ja, i tyngdlyftningstävlingar kör tjejerna med en särskild damstång som är 5 kg lättare och ffa är den smalare = lättare att hålla än en herrstång. I styrkelyftstävlingar däremot är stången densamma för tjejer och killar

spinkoo
2003-07-08, 13:53
Då lärde jag mig nåt nytt idag med. Jag som trodde gymmets damstång var en barnstång :D

Pinglan
2003-07-08, 14:13
Originally posted by spinkoo
Då lärde jag mig nåt nytt idag med. Jag som trodde gymmets damstång var en barnstång :D
:thefinger Det var det värsta. Passa dig du......:whipped: :D