handdator

Visa fullständig version : Ketogen diet


hasic
2008-11-21, 16:27
Har kollat runt & läst en hel del angående ketogena dieter. Har inte tränat alls på ett bra tag, & kommer inte kunna börja träna förrän ungefär mitten av januari. Undrar om det är någon idé att köra igång en ketogen diet, med tanke på det låga kolhydratsintaget & att jag inte kommer utföra krävanade aktiviter tills dess? Hur blir det med behållningen av massan? Har lyckats bra med att behålla den dessa månader, hur kommer det bli om jag sänker energi-intaget?

Scratch89
2008-11-21, 17:37
Sa du inte att du hade läst runt om den ketogena dieten?

hasic
2008-11-21, 17:41
Det är precis vad jag sa.
Kan jag inte fråga vad andra tycker om något bara för jag själv har läst om det?

Danny Devito
2008-11-21, 22:40
Jag testade en "targeted ketogic diet" ett tag, förra månaden. Det fungerade mkt bra för att tappa vikt och för att hålla hungern i schack. Mättade väldigt bra i förhållande till det låga energiintaget.

Men på gymmet blev man svag snabbt och tappade allt tryck och pump. Blev jäkligt tråkigt att träna då. Nu körde jag kanske inte dieten tillräckligt länge för att hamna i ketosis, och har kanske inte då "rätt" att döma ut keto-diet vid styrketräning, men jag tyckte inte det var värt det heller. Man kan gå ner lika mycket med kolisar i kosten.
Sen blev det faktiskt sjukt tråkigt i längden att äta samma mat hela tiden, för det fanns inte mkt att välja på när man nästan bara fick äta kolhydratsfri mat.

När du ändå inte ska träna så kan du ju testa en keto-diet om du bara är ute efter fettförlust. Men du får nog räkna med att tappa i muskelmassa om du går ner i vikt, utan styrketräning. Jag tror dessutom risken för muskelförlust ökar vid en keto-diet utan träning, men det är inget jag har bevis för.

zowie
2008-11-22, 07:48
Jag testade en "targeted ketogic diet" ett tag, förra månaden. Det fungerade mkt bra för att tappa vikt och för att hålla hungern i schack. Mättade väldigt bra i förhållande till det låga energiintaget.

Men på gymmet blev man svag snabbt och tappade allt tryck och pump. Blev jäkligt tråkigt att träna då. Nu körde jag kanske inte dieten tillräckligt länge för att hamna i ketosis, och har kanske inte då "rätt" att döma ut keto-diet vid styrketräning, men jag tyckte inte det var värt det heller. Man kan gå ner lika mycket med kolisar i kosten.
Sen blev det faktiskt sjukt tråkigt i längden att äta samma mat hela tiden, för det fanns inte mkt att välja på när man nästan bara fick äta kolhydratsfri mat.

När du ändå inte ska träna så kan du ju testa en keto-diet om du bara är ute efter fettförlust. Men du får nog räkna med att tappa i muskelmassa om du går ner i vikt, utan styrketräning. Jag tror dessutom risken för muskelförlust ökar vid en keto-diet utan träning, men det är inget jag har bevis för.

om man äter kolhydratsfri eller nästan och tränar så hamnar man snabbt i ketos, ibland redan efter 24-48 timmar. jag hamnade i ketos redan efter 14 timmar, har mätat det med sticks från apoteket.

Danny Devito
2008-11-22, 10:08
om man äter kolhydratsfri eller nästan och tränar så hamnar man snabbt i ketos, ibland redan efter 24-48 timmar. jag hamnade i ketos redan efter 14 timmar, har mätat det med sticks från apoteket.

Okej, cool. Men att bli "fettanpassad" tar väl runt 2-3 veckor, right?

Scratch89
2008-11-22, 10:32
Okej, cool. Men att bli "fettanpassad" tar väl runt 2-3 veckor, right?

Får man ett starkt svar från Apoteket så är det redan klart. Jag kommer inte ihåg siffrorna, men har man runt 5-6 mmol/liter ketoner i blodet så är det illaluktande andedräkt nästa. ;)

Danny Devito
2008-11-22, 10:37
Får man ett starkt svar från Apoteket så är det redan klart. Jag kommer inte ihåg siffrorna, men har man runt 5-6 mmol/liter ketoner i blodet så är det illaluktande andedräkt nästa. ;)

So what's the deal med att det skulle ta 2-3 veckor, som man hela tiden hör? Väntar man då på att musklerna ska bli "fettanpassade" eller?

shut teh face
2008-11-22, 11:13
Det brukar väl talas om att man efter 2 veckor vänjer sig vid ketogen kost.
Hjärnan fungerar på ketoner men det tar ett tag innan man psykiskt tycker det är okej, den fysiska övergången går mycket fortare.

Danny Devito
2008-11-22, 11:19
Det brukar väl talas om att man efter 2 veckor vänjer sig vid ketogen kost.
Hjärnan fungerar på ketoner men det tar ett tag innan man psykiskt tycker det är okej, den fysiska övergången går mycket fortare.

Hmm, konstigt. För jag tyckte det var precis tvärtom. Mådde psykiskt sett hur bra som helst ända från början, nästan euforisk ibland. Men fysiskt sett var det sämre. På gymmet kände jag mig svag och trycket/pumpen var obefintlig.

shut teh face
2008-11-22, 11:24
Hmm, konstigt. För jag tyckte det var precis tvärtom. Mådde psykiskt sett hur bra som helst ända från början, nästan euforisk ibland. Men fysiskt sett var det sämre. På gymmet kände jag mig svag och trycket/pumpen var obefintlig.
Det är nog olika från person till person. Jag tror att motivationen kan överstiga den eventuella psykiska effekt ketoner har på hjärnan.

Nu menar jag ingen psykisk effekt annan än att man kan känna sig seg i huvudet. Men två veckor är väl nån slags referensram som jag förstått, vad folk upplevt.


Jag ska testa en ketogen diet lite senare fram, kan vara kul.

z_bumbi
2008-11-22, 11:53
Hmm, konstigt. För jag tyckte det var precis tvärtom. Mådde psykiskt sett hur bra som helst ända från början, nästan euforisk ibland. Men fysiskt sett var det sämre. På gymmet kände jag mig svag och trycket/pumpen var obefintlig.

Svältsignaler (fast man inte alltid svälter), de finns också hos de som fastar (där svälter de verkligen) som ofta beskriver det som om de får "mer energi" *screwy*. Sen går det i båda fallen över i "jag mår piss" vilket de fastade tolkar som att de renar kroppen *screwy* och till sist anpassar sig kroppen till ketonkropparna. Anpassningen är ett sätt att spara på aminosyrorna som annars går åt för att skapa glukos och tar ca 1-2 veckor, innan dess så är inte kroppen så villig att prioritera muskelglykogen och ev kan nivån ligga under 70-80 mmol som är ganska normalt (för tränande som äter kolhydrater är det oftast minst det dubbla).
Gissningvis går det att undvika alla de här stadierna om man gör en långsammare anpassning men dels vill inte folk vänta och dels så blir ju träningen lidande i vilket fall som helst så det kan ju kvitta.

Ellis Wyatt
2008-11-22, 12:12
Det är nog olika från person till person. Jag tror att motivationen kan överstiga den eventuella psykiska effekt ketoner har på hjärnan.

Nu menar jag ingen psykisk effekt annan än att man kan känna sig seg i huvudet. Men två veckor är väl nån slags referensram som jag förstått, vad folk upplevt.


Jag ska testa en ketogen diet lite senare fram, kan vara kul.

Varför inte bara hålla vikten?

Mukryian
2008-11-23, 13:02
Var like gränsen för kolhydratintag på vägen för att bli ketogen?

Knabb
2008-11-23, 16:38
Var like gränsen för kolhydratintag på vägen för att bli ketogen?
Lite olika för olika människor, men när man kommer under 50 gram kolhydrater per dag brukar det börja bildas ketoner i stor utsträckning. Jag har sjäv prövat apotekets keto stickor och trots att jag legat under 20 gram kolhydrater så gav det noll i utslag.

Danny Devito
2008-11-23, 16:41
Var like gränsen för kolhydratintag på vägen för att bli ketogen?

Beror på hur mkt protein du käkar och hur stort underskottet är. För mkt protein försvårar ketosis. Stort underskott underlättar. Så har iaf jag förstått det.

Lite olika för olika människor, men när man kommer under 50 gram kolhydrater per dag brukar det börja bildas ketoner i stor utsträckning. Jag har sjäv prövat apotekets keto stickor och trots att jag legat under 20 gram kolhydrater så gav det noll i utslag.

Du kanske åt för mycket protein?

Knabb
2008-11-23, 16:54
Du kanske åt för mycket protein?

Ja + att jag är "fettanpassad"

Sverker
2008-11-23, 17:42
Vad är fettanpassad ?

A.Steinbach
2008-11-23, 18:01
Vad är fettanpassad ?

Antagligen att han har ätit en ketogen diet i mer än 3-4 veckor och att hans hjärna då anpassat sig till ketondrift vilket resulterar i att mängden ketoner i urinen inte blir mätbar med ketosticka.

För övrigt brukar 100g kolhydrater anges som en generell gräns när man pratar om ingång i någon form av ketos då hjärnan och nervsystemet förbrukar ungefär den mängden kolhydrater oavsett kroppsstorlek. Sen finns det ju studier där man har ätit betydligt mer kolhydrater och man uppvisat en viss ketos beroende på att energiförbrukningen varit hög pga träning.

Sverker
2008-11-24, 07:14
Tack A.Steinbach.

Då är man anpassad till att omsätta ketonkroppar. Det bildas lika mycket som det förbränns.





Tyvärr är kroppen då inte anpassad till att förbränna fett eftersom effektiv fettförbränning kräver kolhydrat;)