handdator

Visa fullständig version : Ljumskbråck/pungbråck av tunga lyft?


Alltidxx
2008-11-21, 13:10
Fått höra från bekanta och sambo och hennes kollegor inom sjukvården att lyfta tungt kan leda till bråck på äldre dagar. Det låter ruskigt otrevligt. Är det någon har kunskap kring risken, hur stor den är för tungt strykelyftande individer respektive icke-tränande och vad som kan motverka risken?

Honken
2008-11-21, 13:36
Om du slutar andas under tunga set sa kan det kannas som att du kommer att explodera vilket nog inte ar sadar jattebra. Nu ar det dock mest nyborjare som gor det felet, tvivlar pa att det skulle vara nagon fara annars.

nyrjoh
2008-11-21, 15:50
Jag skulle snarare tro att styrketräning med samtidigt buktryck är en faktor som kommer förhindra framtida bråck.

Skitlez
2008-11-21, 20:41
Jag var hos en naprapat för några dagar sen och fick där veta att jag har ljumskbråck. Han sa att jag ska undvika att köra t.ex knäböj med lågreps just för att det bildas ett högt buktryck, marklyft måste jag helt hålla mig borta från. :( det va inte de roligaste nyheterna man fått den senaste tiden

King Grub
2008-11-21, 21:03
Jag var hos en naprapat för några dagar sen och fick där veta att jag har ljumskbråck. Han sa att jag ska undvika att köra t.ex knäböj med lågreps just för att det bildas ett högt buktryck, marklyft måste jag helt hålla mig borta från. :( det va inte de roligaste nyheterna man fått den senaste tiden

Det är väl bara att gå till läkare och fixa en operation.

Alltidxx
2008-11-22, 09:05
Jag var hos en naprapat för några dagar sen och fick där veta att jag har ljumskbråck. Han sa att jag ska undvika att köra t.ex knäböj med lågreps just för att det bildas ett högt buktryck, marklyft måste jag helt hålla mig borta från. :( det va inte de roligaste nyheterna man fått den senaste tidenFrågan är hur det uppstod. Av tung styrketräning kanske? Isåfall känns det ju som det finns en förhöjd risk för styrketränande.

Zhenli
2008-11-22, 09:18
tjaa man vet väl inte till 100% orsakerna om jag minns rätt. Men man tror till stor del det är ärftliga faktorer som påverkar man kanske har lite försvagad bukhinna. Det i kombination med tungt lyft, man kanske sträcker på sig, rökning påverkar också negativt.

Har själv blivit drabbad av ljumskbråck på både vänster och höger sida. Operera mig på vänster sida nu i måndags.

Enligt kirurgen så finns det några studier som visar på att ca 30% av dom som drabbas av ljumskbråck/pungbråck på båda sidor även drabbas av bråck på stora pulsådern vid 50-60 års åldern. Men fanns även studier som inte visa på det sambandet men för att vara på säkra sidan så borde man kontrollera sig regelbundet vid den åldern.

Har även läst att styrketräning kan minska risken för framtida ljumskbråck men orkar inte leta reda på någon fakta om det, de får du göra själv isf.

Skitlez
2008-11-22, 13:12
Det är väl bara att gå till läkare och fixa en operation.

han pratade om operation men det var bara i nödfall sa han, än så länge så var det inte så allvarligt utan att man kunde stoppa det med magträning.
Är det så att om jag opererar att jag kan träna som vanligt tror du?

Frågan är hur det uppstod. Av tung styrketräning kanske? Isåfall känns det ju som det finns en förhöjd risk för styrketränande.


Jag fick bråcket under en fotbollsmatch, styrketränade inte så mycket udner den perioden så tror faktiskt inte att det var därför.

Ungrim
2008-11-22, 13:21
Är det så att om jag opererar att jag kan träna som vanligt tror du?


Brorsan har haft ljumskbråck, han opererades och kunde träna på som vanligt efteråt, (inte då dagen efter men efter ett tags vila).


Före han fick det så tränade han aldrig mage (fråga mig inte varför), läkaren trodde att det kunde ha en stor inverkan på det hela.

King Grub
2008-11-22, 13:22
han pratade om operation men det var bara i nödfall sa han, än så länge så var det inte så allvarligt utan att man kunde stoppa det med magträning.
Är det så att om jag opererar att jag kan träna som vanligt tror du?

Ett bråck kan bara bli värre. Det går inte att träna bort. Operation är det enda alternativet på sikt för en idrottsman, och ja, du kan träna som vanligt (när operationen läkt).

King Grub
2008-11-22, 13:24
Och ja, tunga lyft kan sannolikt påverka om man drabbas av bråck.

Heavy work was associated with sudden inguinal herniation.

This study supports the hypothesis that the appearance of inguinal herniation may be attributed to a single strenuous event. Indirect hernias are more likely to present following such an event.

Hernia. 2007 Dec;11(6):493-6.

Ungrim
2008-11-22, 13:25
Men man tror till stor del det är ärftliga faktorer som påverkar .


Hmmm.... Hoppas det inte är enbart så, Farfar,Farsan & Brorsan har haft ljumskbråck, nu blev man ju nästan orolig.

King Grub
2008-11-22, 13:27
Hmmm.... Hoppas det inte är enbart så, Farfar,Farsan & Brorsan har haft ljumskbråck, nu blev man ju nästan orolig.

Gener har klart störst påverkan. Du löper många gånger större risk att få bråck, om det ligger i familjen.

Family history of hernia was the most important determinant factor for developing inguinal hernia in adult males. A male subject who has a positive family history of hernia is 8 times more likely to develop a primary inguinal hernia.

Surgery. 2007 Feb;141(2):262-6.

Ungrim
2008-11-22, 13:44
Gener har klart störst påverkan. Du löper många gånger större risk att få bråck, om det ligger i familjen.


Rolig läsning en lördag förmiddag ;)

Får trösta mig med att de hade bråcket mellan 18-21 års ålder. Så jag har iallafall passerat den åldern en bra bit, inte nu för att det kanske spelar någon roll men...

Anton Fräs
2008-11-22, 14:52
Samtidigt så är risken fortfarande ganska liten, även om den är förhöjd gentemot den normala risken så att säga

Alltidxx
2008-11-23, 18:18
Gener har klart störst påverkan. Du löper många gånger större risk att få bråck, om det ligger i familjen.Ok, intressant att veta. Men det verkar ruggigt otrevligt att få sina tarmar ner i pungen så jag är ganska förvånad över att folk inte uppmärksammar detta mer om tunga lyft ökar risken.
Samtidigt så är risken fortfarande ganska liten, även om den är förhöjd gentemot den normala risken så att sägaVad menar du med att risken är liten?

bertbert
2008-11-23, 20:48
Om det nu är så att tung träning kan leda till bråck på äldre dagar så måste man värdera den risken mot vilka följder utebliven tung träning kan få - förutsatt att tung träning är något man vill sysselsätta sig med.

Livet är fullt av risker. Några är onödiga, andra tvingas man leva med. Att ta på sig bilbältet minskar avsevärt risken att skadas allvarligt eller dö i en eventuell bilolycka samtidigt som det inte begränsar livet att ta på sig bilbälte.

Att träna (generellt, i breda termer) har många positiva effekter på hälsan, för egen del inte minst på min psykiska hälsa.

Om det är så att har en något högre risk att drabbas av någon typ av bråck väger det mycket, mycket lätt jämfört med de negativa effekter utebliven träning skulle ha. Speciellt då man väger in att det ändå är yttre faktorer som har större betydelse än huruvida man tränar eller ej.

Sådana här resonemang - där man är rädd för att drabbas av något när risken i själva verket fortfarande är rätt liten - riskerar bara att begränsa livet.

King Grub
2008-11-23, 20:52
Om det nu är så att tung träning kan leda till bråck på äldre dagar.

Det handlar inte om "äldre dagar".

bertbert
2008-11-23, 20:55
Fått höra från bekanta och sambo och hennes kollegor inom sjukvården att lyfta tungt kan leda till bråck på äldre dagar. Det låter ruskigt otrevligt. Är det någon har kunskap kring risken, hur stor den är för tungt strykelyftande individer respektive icke-tränande och vad som kan motverka risken?

Det handlar inte om "äldre dagar".

Jo

King Grub
2008-11-23, 20:58
Nej. Det handlar om akut, när som helst, triggat av ett plötsligt tungt lyft.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3333537&postcount=11

Du får inte bråck när du är 65 av knäböjspasset i morgon.

hum
2008-11-23, 21:03
Jag fick konstaterat pungbråck för en sådär tre-fyra år sedan.
Enligt läkaren skulle det gå bort av sig självt och operation var bara en absolut nödlösning. Bort har det dock inte gått, utan svullnar upp och ömmar lite då och då.
Nån som opererat pungen? *spy*

King Grub
2008-11-23, 21:05
Enligt läkaren skulle det gå bort av sig självt

Så okunnig kan inte en läkare vara. Du måste ha uppfattat fel, hoppas jag. Ett bråck kan inte "gå bort".

Troll
2008-11-23, 21:22
Fick navelbrock när jag började med knäböj och mark för 1,5 år sedan.
Har fortsatt träna böj och mark men det har ännu inte blivit värre, kan ömma lite ibland om jag kört väldigt många set magövningar. (antagligen för att brocket kommer i kläm då)

bertbert
2008-11-24, 08:00
Nej. Det handlar om akut, när som helst, triggat av ett plötsligt tungt lyft.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3333537&postcount=11

Du får inte bråck när du är 65 av knäböjspasset i morgon.

Jag diskuterar trådskaparens frågeställning. Där påstods att man lider en förhöjd risk att få bråck på äldre dagar av tung träning. Jag resonerade kring hur jag skulle förhålla mig till en sådan påstådd risk.

Vad är problemet?

King Grub
2008-11-24, 10:32
När blev "fått höra från bekanta" fakta?

Svar: det har det aldrig blivit.

Det är problemet.

Det är akut påverkan det handlar om. Inte "äldre dagar".

bertbert
2008-11-24, 10:51
När blev "fått höra från bekanta" fakta?

Svar: det har det aldrig blivit.

Det är problemet.

Det är akut påverkan det handlar om. Inte "äldre dagar".

Okej, men mitt svar resonerade från den hypotetiska risken att man får bråck på äldre dagar av tung träning, och hur jag skulle förhålla mig till den risken om den existerade.

Jag har inte påstått att det var fakta som alltidxx kom med.

Min poäng kvarstår emellertid - man ska eliminera så många onödiga risker som möjligt, men om ens liv helt skulle styras av riskeliminering kunde man knappt gå ut genom dörren. Sans och balans helt enkelt.

Guddi
2008-11-24, 11:01
Det finns något som kallas ljumsinsuffiens som liknar brock till stora delar och som även opereras genom en förstärkning av bukväggen. Dock kan man inte i detta fall känna någon utbuktning och det kan även behandlas konservativt även om resultaten är blandade.

http://www.physioroom.com/injuries/groin_and_pelvis/sports_hernia_sum.php

Alltidxx
2008-11-24, 11:36
Nej. Det handlar om akut, när som helst, triggat av ett plötsligt tungt lyft.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3333537&postcount=11

Du får inte bråck när du är 65 av knäböjspasset i morgon.Enligt en sjuksköterska så skulle upprepade tunga lyft tära på kroppen succsessivt till det en dag kan leda till pungbråck. Naturligtvis kan man inte gå omkring och vara rädd för allt som kan hända men jag undrar över hur stor risken är. Stor risk=något man bör tänka på, liten risk=något man förmodligen väljer att leva med om fördelarna överväger

King Grub
2008-11-24, 11:41
Svagheten som uppstår kan vara så liten och omärklig till att börja med att symptomen inte uppträder förrän år efter att bråcket först uppstått. Det är väl kanske det hon menar.

MagnusG
2008-11-24, 14:02
Behandling
Bråck försvinner inte av sig själv utan måste opereras bort om man har besvär av det. Under tiden kan man lindra besvären med receptfria smärtstillande läkemedel.

Om man av någon anledning inte kan opereras eller om man har svåra besvär inför en relativt snar operation kan man även använda ett så kallat bråckband som håller tillbaka bråcket. Man kan också själv försöka trycka tillbaka innehållet i bråcksäcken.

Ett inklämt bråck måste opereras så fort som möjligt.


När ska man söka vård?

Om man misstänker att man har ljumskbråck kan man kontakta en vårdcentral.

Misstänker man att man har ett inklämt ljumksbråck ska man omedelbart ta sig till närmaste sjukhus akutmottagning.

Om man inte vet vart man ska vända sig kan man alltid ringa sjukvårdsrådgivningen för råd.

Källa: Sjukvårdsrådgivningen.se (http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=27508)

fredrik_A
2008-11-25, 11:01
Jag fick konstaterat pungbråck för en sådär tre-fyra år sedan.
Enligt läkaren skulle det gå bort av sig självt och operation var bara en absolut nödlösning. Bort har det dock inte gått, utan svullnar upp och ömmar lite då och då.
Nån som opererat pungen? *spy*

sorry för ot men ja fick bitestikelinflammaiton och fick då operera pga att det inte fanns röntgentid ifall det var kallbrand som uppstått.
inget jag vill göra om, hemsk smärta i 2 veckor en lindragre i 2 veckor till;)

wcanka
2013-02-11, 16:21
Bumpar en gammal tråd, jag har läst att pungbråck ska påverka testosteronnivåerna negativt. Någon som vet mer om detta? =)

Tyrwing
2013-02-11, 18:52
Inte äldre dagar iaf men kommer jag lite snett under ett marklyft ibland har jag fått en känsla som bäst beskrivs som att jag har stukat min lem. Har inträffat 2 ggr och har försvunnit relativt fort(alltså kunnat träna vidare).

wcanka
2013-02-20, 20:31
Hey!
Jag har typ så länge jag kan minnas haft nått "konstigt" på vänster sida av pungen, vänster testikel ligger mer lodrät o längre ner.. vart o kollat 2 gånger hos VC varav 1 gång gick vidare till urolog. Allt såg ut som vanlig sa dem.

För kanske 2 veckor sedan så såg jag nån "utbuktning" lite brevid o snett ovanför vänster testikel, gick o kollade.. japp var förmodligen bråck sa de.
Han sa även att det var helt ofarligt o ingenting som kirurgen kommer prioritera. Fick hem ett bekräftelsebrev idag och japp, det kommer ta ca 4 månader att få kolla hos kirurg.

Min första tanke var att vänta med träningen tills jag fått kolla det ordentligt, men om det tar 4 månader så tänkte jag börja med träningen redan imorgon. Vad tror ni?
Är det farligt? :)

wcanka
2013-02-20, 22:26
Bump, skulle vilja veta innan jag går hemifrån imorrn

stromming
2013-02-20, 22:50
Bump, skulle vilja veta innan jag går hemifrån imorrn

http://www.1177.se/Skane/?ar=True