handdator

Visa fullständig version : Hjälp med diagnos på axelskada


Robbin
2008-11-21, 11:58
Igår under träning så ramlade jag och landade förmodligen på min arm, tyckte att jag hörde ett rivljud från axeln och låg sedan på rygg och försökte röra armen men det gick inte de första sekunderna. Efter en kort stund kunde jag röra armen igen och jag reste mig och slutade träna.

Idag, dagen efter gör det fortfarande ont, det gör inte speciellt ont när jag inte använder armen men tillräckligt för att jag mest legat och vridit mig i sängen och inte kunnat sova. Det känns att något inte är som det ska.

Jag får ont när jag lyfter armen uppåt åt sidan, och framför mig uppåt, börjar göra ont och ta emot vid ca 45 graders vinkel med marken och smärtan och motståndet ökar ju högre jag lyfter armen. Gör även ont när jag försöker föra armen bakom kroppen, dvs rotera axeln bakåt blir det väl.

Känns som om smärtan kommer djupt inifrån axeln, och det är delvis smärtan och delvis att axeln "tar emot" är stel som gör att jag inte kan röra armen ordentligt. När jag tar på axeln och trycker på den så gör det inte ont även om jag tar i hårt.

Tacksam för försök till prognos och eventuella åtgärder, jag är fruktansvärt dålig på skador och människokroppen.

nyrjoh
2008-11-21, 12:53
Låter ju som att det kan vara en cuffskada. Men för att få en bra diagnos så bör du söka en sjukgymnast eller annan terapeut.

illitch77
2008-11-21, 13:22
Med tanke på att det finns oklarheter kring olyckan och du har påtagliga symptom kan jag nog tycka att en läkarkontakt och röntgen kan vara på sin plats. Det är trots allt inte helt omöjligt att du luxerat axeln och kan i såfall ha ådragit dig en skada på broskringen kring ledpannan. Det låter dock precis som nyrjoh skriver som en cuffskada. Även den kan vara bra att få rel snabb diagnos på.

Martin Löwgren
2008-11-27, 11:20
Eftersom det skett ett trauma är läkarkontakt att föredra. Läkaren får sen ta ställning om vidare utredning.

/Axon